Announcement

Collapse
No announcement yet.

Iemand deze ooit gezien ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Iemand deze ooit gezien ?

    Zoals elders in het cafe te volgen, ben ik bezig met de wederopstanding van een amiga 500+.
    Inmiddels er al weer wat beeld uit en er een diagrommetje van John Hertel in gezet en ben lekker alles aan het testen gegaan.

    IRQ tests, onboard 1MB chip test, CIA tests, Sound test, allemaal ok.
    Enkel met het PC504 bordje in de trapdoor, waarmee hij ineens 2MB chipram heeft schiet hij bij de chipram test in de stress (kunnen nog wat traces brak zijn maar kan ook defect dram op de PC504 zijn...ben ik nog niet over uit)

    Maar even op de topictitel terug komend, ik heb hier een alfadata IDE hdd expansion voor aan de A500+ en bij het aansluiten ervan en aanzetten van het ram in die expansion (PC504 dan uiteraard eraf) krijg ik bij het booten van de kick het scherm op de foto in de bijlage.
    Zet ik het ram uit, dan boot hij keurig en krijg ik het scherm dat ik de WB disk erin moet doen.

    Wat vertelt dit scherm mij?
    Attached Files

    #2
    Fatale hardware fout....hmmm...

    Een paar items die binnenschieten waardoor het probleem kan ontstaan:
    - Slecht contact side-cart connector met het A500 moederbord -> probeer de pinnen schoon te maken van de connector (en moederbord) en kijk of ze niet te ver naar buiten staan
    - Probleem met het geheugen in de (Alfadata unit) -> Kijk of je geheugen kan herplaatsten zodat je 1MB / 2MB of andere combinaties kan testen en de pinnen kan schoonmaken.
    - Probleem met de geheugencontroller in de (Alfadata unit) -> Probeer de PAL / GAL IC's (vaak met label en versienummer) uit de socket te halen om de pinnen schoon te maken.
    => Commodore A600HD/40 <=
    3D Amiga Gotek frames: http://www.thingiverse.com/_CrazyBob_/designs

    Comment


      #3
      of toch nog ergens een broken trace........heb nog niet het hele bord gemeten. (amiga deed NIETS toen hij binnenkwam.......zie de bouwhoek)
      Bedankt voor de tip :)

      Comment


        #4
        Het geheugen in de side-cart zal als fast-ram worden gedetecteerd, dat zit in een ander circuit dan de custom chips en chip-ram (Agnus / Denise / Paula / Gary / etc...) en is alleen benaderbaar door de CPU.
        Daarom denk ik dat het probleem in een andere hoek zit dan een beschadigd spoor in de buurt van de batterij.
        => Commodore A600HD/40 <=
        3D Amiga Gotek frames: http://www.thingiverse.com/_CrazyBob_/designs

        Comment


        • 19rsn007
          19rsn007 commented
          Editing a comment
          yep dat denk ik ook. dr waren er een aantal die ik al had gefixt..... en het gary socket heb ik vervangen........toen gaf hij iig mn kickstart boot en de diag rom deed het nu ook :-)

        #5
        CrazyBob , ik lees je reply niet goed :P
        die expansion bus hangt idd niet aan de Agnus, Denise, Paula & Gary maar aan de CIA's en de CPU.
        tsb al even gevraagd of hij binnenkort even die alfa aan zijn 500 wil hangen om zeker te weten of het in mijn amiga zit of in de alfadata unit.

        Comment

        Working...
        X