Announcement

Collapse
No announcement yet.

1mb hack A500 rev.6

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    1mb hack A500 rev.6

    Las op internet over een op het oog simpele hack van de rev6 A500.
    Door het aanpassen van een paar jumpers, zou de A501 geheugen uitbreiding gezien worden als 1 geheel met het interne geheugen, waardoor je 1MB fastram zou krijgen.
    Iemand hier ervaringen mee en wat zijn hier de voordelen van en mogelijk nadelen?

    #2
    Hi Marcel,

    Dat klinkt apart. Als het 1MB chipram zou worden, kan ik mij er nog iets bij voorstellen, maar dat het interne chipram ineens als fastram wordt gezien lijkt mij stug. Immers heeft de Amiga chipram nodig voor de custom chips (denk aan grafische weergave etc - dat is allemaal middels chipram).

    In a nutshell:

    Een voordeel van meer chipram is dat je op het gebied van custom chips dus meer kunt laden; denk aan het laden van .MOD files > 512kb, het laden en weergeven van grotere (iff) plaatjes/animaties, enzovoort.

    Een voordeel van meer fastram is juist dat dit geheugen NIET door de custom chips wordt gebruikt en daardoor 'sneller' is. Dit zou (maar hoeft niet) een positieve uitwerking kunnen hebben op games/demos/applicaties (zeker met bijv. moeilijke (3d) berekeningen).
    Last edited by Infant; 29-11-2016, 11:50.
    It's a wonder tall trees ain't layin' down

    Comment


      #3
      Originally posted by Infant View Post
      Hi Marcel,

      Dat klinkt apart. Als het 1MB chipram zou worden, kan ik mij er nog iets bij voorstellen, maar dat het interne chipram ineens als fastram wordt gezien lijkt mij stug. Immers heeft de Amiga chipram nodig voor de custom chips (denk aan grafische weergave etc - dat is allemaal middels chipram).

      In a nutshell:

      Een voordeel van meer chipram is dat je op het gebied van custom chips dus meer kunt laden; denk aan het laden van .MOD files > 512kb, het laden en weergeven van grotere (iff) plaatjes/animaties, enzovoort.

      Een voordeel van meer fastram is juist dat dit geheugen NIET door de custom chips wordt gebruikt en daardoor 'sneller' is. Dit zou (maar hoeft niet) een positieve uitwerking kunnen hebben op games/demos/applicaties (zeker met bijv. moeilijke (3d) berekeningen).
      Zou goed kunnen, dat het idd. chipram is geweest ipv. fastram...

      Comment


      • Infant
        Infant commented
        Editing a comment
        Geen voor nodig - maar het verschil en de voordelen zijn nu in ieder geval duidelijk, toch? :-)

      #4
      By the way, gaat hierom
      Hello there my fellow AmiBayers Recently I put up for sale a 512KB A500 Upgrade - If plugged into a Basic A500+ it adds it to the CHIP ram (giving 1.5MB CHIP), however if plugged into a basic A500 it would add the 512KB as OTHER ram, thus leaving the precious CHIP ram at 512KB =( Well we cannot have this so here is a modification that you can do at home with just a craft knife, two track cuts and a soldering iron. Skills Required

      Comment


        #5
        Ja, zou inderdaad moeten werken daar een Rev 6 Amiga 500 een Fat Agnus heeft en die 1Mb Chip Memory kan ondersteunen.. nu ben ik geen expert (daarvoor hebben we mensen zoals Tahoe en consorten wel) maar het lijkt me wel handig als de memory modules op de Amiga 500 en die van je geheugenkaart wel dezelfde snelheid (nano sec) hebben.. geeks.. kom er maar in!

        Comment


          #6
          Vanmiddag de amiga open geschroefd en deze aanpassing gedaan, werkt perfect. Sysinfo geeft nu 1MB geheugen van de A590 en 1mb chipram.
          Deluxe paint werkt nu ook, gaf hiervoor een tekort aan geheugen.

          Comment


            #7
            Puur uit interesse.. heb je de on-board memory modules vergeleken met die van de expansie kaart/device? (dus nano speed waarde xxxxxxx-70 )

            Comment


              #8
              Originally posted by iRetroVolver View Post
              Puur uit interesse.. heb je de on-board memory modules vergeleken met die van de expansie kaart/device? (dus nano speed waarde xxxxxxx-70 )
              uhmm, nee.....
              Dat bedacht ik me ook, nadat ik hem weer dicht geschroefd had, had ook ff de type ram chips willen/moeten opschrijven, gezien ik mijn A590 op termijn ook nog wil upgraden naar 2mb.

              Comment


                #9
                Ik heb deze upgrade ook gedaan op een Amiga 500 Rev. 6A. Alleen heb ik geen geheugen meer in de trapdoor, maar heb ik de geheugen IC's op de print gezet met de benodigde keramische condensators (0,1 uF). Werkt perfect, en nu met de TF530 zie ik nu keurig 3 mb. 1 mb chip en 2 mb fast. De trapdoor van deze Amiga gebruik ik niet meer.
                Look, matey, I know a dead parrot when I see one, and I'm looking at one right now...

                Comment


                  #10
                  Ik heb ook 1mb chipram maar deze wordt geconfigureerd door mijn ACA500+ , dat gaat heel eenvoudig je hoeft alleen maar de 1mb chipram button aan te klikken. Die maakt dan van het trapdoor geheugen 512kb chipram dus te samen 1mb chipram.

                  Comment


                    #11
                    Ik heb nog een A500, die is nog helemaal origineel en daar zit een A501 in de trapdoor. Daar heb ik ook een ACA500 bij. Die blijft ook stock. De Amiga 500 waar ik de chipram hack op uitgevoerd heb, was kapot. Wou niet meer opstarten, gaf een groen scherm. Al het chipram kapot, heb ik allemaal moeten vervangen... Ach, als je dan toch bezig bent....
                    Look, matey, I know a dead parrot when I see one, and I'm looking at one right now...

                    Comment

                    Working...
                    X