Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amiga 600 reparatie verslag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Amiga 600 reparatie verslag

    Heb een tijdje geleden een 600 moederbord (niet werkend) aangeschaft. rev1.1 kick 2.05 (37.300)
    Na een recap deed de 600 weer en lag een tijdje op de plank.

    Bij het weer willen gebruiken bleek dat de 600 nog maar met moeite op wilde starten en uiteindelijk helemaal niet meer.

    Probleem 1
    Het reset circuit bleek aangetast te zijn door de lekkende condensator erboven. Deze gefixed, 555 opnieuw gesoldeerd en tantaal cap, alle verbindingen doorgemeten en hij start weer, alleen komt de 600 maar tot het witte scherm.

    Probleem 2
    Na veel gezoek bleek dat een aantal verbindingen van Paula (8364R7PL) niet in orde waren. Hetelucht kanon erbij en Paula er af gehaald. De rode pijlen geven de beschadigde verbindingen aan.

    Deze gerepareerd met draadjes door de via en langs de printbaan naar het soldeerpunt.

    Voetje erop en Paula kan weer terug.

    Click image for larger version

Name:	Paula_removed.jpg
Views:	343
Size:	153.9 KB
ID:	8622Click image for larger version

Name:	Paula_connections_repaired.jpg
Views:	269
Size:	157.7 KB
ID:	8621Click image for larger version

Name:	Paule_socket.jpg
Views:	277
Size:	199.5 KB
ID:	8623

    Probleem 3
    Hierna start de 600 weer normaal, alleen dient het volgende probleem zich aan, geen geluid en floppy wordt niet gelezen. Start wel normaal van de HD.

    Allereerst alle verbindingen in het audio circuit doorgemeten, deze zijn in orde. Daarna spanningen gemeten, lijkt erop dat het audio signaal misschien niet door de opamp versterkt wordt.
    Opamp TL084 vervangen door een LM347 (zijn gelijk)
    Nog steeds geen audio.
    Na veel verder zoeken bleek er geen signaal door te komen naar de DMAL pin van Paula, ook deze gefixed, en hoera geluid en floppy activiteit!

    Click image for larger version

Name:	LF347_replaced.jpg
Views:	316
Size:	330.7 KB
ID:	8624

    Probleem 4
    Af en toe werkt de mouseknop niet, bleek dat in de mouseport pin 6 afgebroken was. DB9 connector van het board gehaald, pin gesoldeerd en weer erop.
    Click image for larger version

Name:	MouseDB9.jpg
Views:	273
Size:	113.5 KB
ID:	8625

    Al met al een heel gepuzzel geweest maar toch weer een werkende Amiga.



    #2
    Mooi werk hoor, weer een Amiga gered!
    [SIZE=11px]A500 PiStorm+Pi 3/A600 Vampire 2/A1200T PiStorm32+Pi 4b @2.2Ghz[/SIZE]

    Comment


      #3
      Wat mij eraan laat denkend dat ik mijn Amiga 600 moet laten recappen..

      Comment


        #4
        gezien de schade die de caps veroorzaken zou ik hem zsm laten recappen.

        Vraagje:
        heeft iemand nog een toetsenbord voor een 600 over?

        Comment


          #5
          Probleem 1: Meestal het probleem bij een 600.. dus check dat altijd gelijk bij zwart scherm.. threshold van 555 wiebelt dan..
          Probleem 2: Was er iets van zuur overheen gegaan ?
          Probleem 3: Paula is idd. verantwoordelijk voor de RD/WD/WE van van de diskdrive..
          Probleem 4: goed gevonden!

          Al met al een heel gepuzzel geweest maar toch weer een werkende Amiga.

          Goed gedaan / gevonden!!

          Oja, gebruik je tantaal condensators ?
          Zorg wel dat ze een redelijk (over)marge hebben op het voltage niveau!!!
          Anders is het BOEM!! gat in je PCB



          En keyboard ? heb je geen keyboard of is het membraan kaput ?
          http://www.sellmyretro.com/offer/det...Membranes-3264

          Denk wel even om het juiste type.. :)
          Last edited by tsb; 26-09-2016, 17:54.

          Comment


            #6
            Denk dat het de vloeistof uit de condensator net boven de paula geweest is die onder paula is gelopen en daar schade heeft aangericht. Heb het wel schoongemaakt na de recap maar niet onder de paula
            Voor de recap heb ik de smd caps gebruikt en non polarized voor de audio output caps. Alleen degene bij de reset en net boven de paula heb ik een tantaal in gezet.
            De voltages heb ik gelijk gehouden aan het origineel. Moet die voor tantaal hoger zijn ?

            Voor dit board heb ik geen keyboard, gebruikt nu Jakeboard als on-screen toetsenbord om toch iets in te kunnen toetsen.

            Comment


              #7
              SORRY, we gaan even diepzee duiken..


              Originally posted by MarcelV View Post
              Alleen degene bij de reset en net boven de paula heb ik een tantaal in gezet.
              De voltages heb ik gelijk gehouden aan het origineel. Moet die voor tantaal hoger zijn ?
              Je moet even meten wat de voltage is.. het mooiste is even met een scope, dan kun je de max en min waarde zien.
              Bij tantaal moet je gewoon oppassen dat ie niet constant op of boven de voltage waarde komt..

              lees dit maar even..
              en dit ( de wiki )

              In beide artikelen wordt de "failure modes" toegelicht.
              In de wiki wordt b.v. gesproken over:

              Lower voltage applied may have positive influences for tantalum electrolytic capacitors. Lowering the voltage applied increases the reliability and reduces the expected failure rate.[1]

              Applying a higher voltage than specified may destroy tantalum electrolytic capacitors.
              Dit kan er gebeuren..

              Click image for larger version

Name:	tl_hd_0303_img2.jpg
Views:	66
Size:	47.9 KB
ID:	8691 Click image for larger version

Name:	IRBTantalum.jpg
Views:	66
Size:	21.6 KB
ID:	8692

              Comment


                #8
                Nice pictures,
                de tantaals die ik gebruikt heb zijn 10 uf 16V zelfde specs als originele smd caps, de spanning die op deze condensatoren komt is nooit meer dan 5V
                Gemeten is een paar volt aflopend naar 0 gedurende reset bij de 555 en 2.38V bij paula.
                Gaat alleen om 2 tantaal caps rest is vervangen door zelfde als orginelen.

                heb wel laatst een paar oude macintosh moederborden voorzien van tantaal caps, natuurlijk zelfde specs als origineel.
                tantaal wordt zelfs aangeraden op het mac forum.
                Last edited by MarcelV; 28-09-2016, 22:39.

                Comment

                Working...
                X