De logische voortzetting van ‘Programmeren kun je leren’ met het antwoord op de vraag waar iedere beginner mee rondloopt.
Wanneer je assembly wilt leren om mooie dingen te maken op de Commodore Amiga, moet je gewoon beginnen bij het begin. Alleen… waar is het begin? Om enig zichtbaar resultaat te behalen op een Amiga ontkom je er niet aan om een aantal zaken tegelijk te leren. Om bijvoorbeeld een afbeelding op het scherm te tonen moet je al het een en ander weten over datgene wat zich onder de motorkap afspeelt: een beetje over bitplanes, een beetje over Copperlists, een beetje assembly, een beetje over libraries. Hoewel dat het beginnen met programmeren op de Amiga wat minder eenvoudig maakt dan op de Commodore 64, is het gelijk een hele leuke eigenschap. Zo leer je de Amiga betrekkelijk snel ècht goed kennen. Een ander positief neveneffect is dat je heel anders naar spellen en demo’s gaat kijken; je leert ze op een andere manier waarderen. Zo zul je peinzen over de mogelijke werking van een effect in een demo of spel. Coders zijn eigenlijk goochelaars: ze laten je vooral denken dat iets onmogelijk is maar de uitwerking is vaak tergend eenvoudig.
Ga vooral niet op zoek naar het perfecte boek of de perfecte cursus want tenzij je iemand vindt die jou persoonlijk traint, ben je volgend jaar nog niet begonnen. Het begin is ergens: een website, een boek, een setje magazines, andermans broncode. Besluit simpelweg dat je het wilt leren en begin.
Er zijn twee zaken die je zeker op weg zullen helpen.
Hier heb je een setje boeken:
Wanneer je assembly wilt leren om mooie dingen te maken op de Commodore Amiga, moet je gewoon beginnen bij het begin. Alleen… waar is het begin? Om enig zichtbaar resultaat te behalen op een Amiga ontkom je er niet aan om een aantal zaken tegelijk te leren. Om bijvoorbeeld een afbeelding op het scherm te tonen moet je al het een en ander weten over datgene wat zich onder de motorkap afspeelt: een beetje over bitplanes, een beetje over Copperlists, een beetje assembly, een beetje over libraries. Hoewel dat het beginnen met programmeren op de Amiga wat minder eenvoudig maakt dan op de Commodore 64, is het gelijk een hele leuke eigenschap. Zo leer je de Amiga betrekkelijk snel ècht goed kennen. Een ander positief neveneffect is dat je heel anders naar spellen en demo’s gaat kijken; je leert ze op een andere manier waarderen. Zo zul je peinzen over de mogelijke werking van een effect in een demo of spel. Coders zijn eigenlijk goochelaars: ze laten je vooral denken dat iets onmogelijk is maar de uitwerking is vaak tergend eenvoudig.
Ga vooral niet op zoek naar het perfecte boek of de perfecte cursus want tenzij je iemand vindt die jou persoonlijk traint, ben je volgend jaar nog niet begonnen. Het begin is ergens: een website, een boek, een setje magazines, andermans broncode. Besluit simpelweg dat je het wilt leren en begin.
Er zijn twee zaken die je zeker op weg zullen helpen.
- Geduld en doorzettingsvermogen: je moet het blijven proberen als iets niet (direct) lukt. Soms duurt het even voordat het kwartje valt maar de beloning is elke keer riant. Wat mij betreft is dit juist één van de dingen die programmeren zo leuk maakt: het gevoel wanneer het is gelukt. Je wordt blij van elke eerste keer: zelfs de eerste keer dat je je audiofilter aan zet – en dus je power-LED dimt.
- Een doel: je moet jezelf een duidelijke opdracht geven. Probeer iets eenvoudigs te bereiken: een eigen bootblock, een textscroller, een slideshow, een simpel spel (zoals Skier, Blitz) et cetera. Of maak gewoon iets na dat je mooi vindt. Stick to the plan: verander niet van idee omdat het niet gelijk lukt (zie punt 1). Het moment dat je gemaakt hebt wat je wilde maken, ben je klaar voor veel grotere projecten.
Hier heb je een setje boeken:
- Bibliotheek van Bombjack
- Blog van wiebow
- 6510.nl, geschreven voor tienjarigen zoals ik
- Zeer complete videocursus van Photon
Comment