Announcement

Collapse
No announcement yet.

​Assembly voor Amiga: begin bij het begin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    ​Assembly voor Amiga: begin bij het begin

    De logische voortzetting van ‘Programmeren kun je leren’ met het antwoord op de vraag waar iedere beginner mee rondloopt.

    Wanneer je assembly wilt leren om mooie dingen te maken op de Commodore Amiga, moet je gewoon beginnen bij het begin. Alleen… waar is het begin? Om enig zichtbaar resultaat te behalen op een Amiga ontkom je er niet aan om een aantal zaken tegelijk te leren. Om bijvoorbeeld een afbeelding op het scherm te tonen moet je al het een en ander weten over datgene wat zich onder de motorkap afspeelt: een beetje over bitplanes, een beetje over Copperlists, een beetje assembly, een beetje over libraries. Hoewel dat het beginnen met programmeren op de Amiga wat minder eenvoudig maakt dan op de Commodore 64, is het gelijk een hele leuke eigenschap. Zo leer je de Amiga betrekkelijk snel ècht goed kennen. Een ander positief neveneffect is dat je heel anders naar spellen en demo’s gaat kijken; je leert ze op een andere manier waarderen. Zo zul je peinzen over de mogelijke werking van een effect in een demo of spel. Coders zijn eigenlijk goochelaars: ze laten je vooral denken dat iets onmogelijk is maar de uitwerking is vaak tergend eenvoudig.

    Ga vooral niet op zoek naar het perfecte boek of de perfecte cursus want tenzij je iemand vindt die jou persoonlijk traint, ben je volgend jaar nog niet begonnen. Het begin is ergens: een website, een boek, een setje magazines, andermans broncode. Besluit simpelweg dat je het wilt leren en begin.

    Er zijn twee zaken die je zeker op weg zullen helpen.
    1. Geduld en doorzettingsvermogen: je moet het blijven proberen als iets niet (direct) lukt. Soms duurt het even voordat het kwartje valt maar de beloning is elke keer riant. Wat mij betreft is dit juist één van de dingen die programmeren zo leuk maakt: het gevoel wanneer het is gelukt. Je wordt blij van elke eerste keer: zelfs de eerste keer dat je je audiofilter aan zet – en dus je power-LED dimt.
    2. Een doel: je moet jezelf een duidelijke opdracht geven. Probeer iets eenvoudigs te bereiken: een eigen bootblock, een textscroller, een slideshow, een simpel spel (zoals Skier, Blitz) et cetera. Of maak gewoon iets na dat je mooi vindt. Stick to the plan: verander niet van idee omdat het niet gelijk lukt (zie punt 1). Het moment dat je gemaakt hebt wat je wilde maken, ben je klaar voor veel grotere projecten.
    De graphics en de muziek liggen voor het oprapen als je de juiste wegen bewandelt dus laat het gebrek daaraan je niet remmen. Steel desnoods een spel leeg.

    Hier heb je een setje boeken:En hier heb je setje websites:Vroeger kon je bijna geen assembly coder worden zonder ‘codervriend’ — iemand die het al goed kon en het jou wilde leren. Check! Die mensen vind je hier. Kom maar op met die vragen.
    [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

    #2
    Mag ik aanraden voor het programmeren op een vanilla Amiga 500:

    ASM-Pro en de handleiding zoals archive.org die voor het nageslacht behoudt

    Daarmee kun je de videotutorials van Photon prima volgen.

    Comment


    • Ikilledher
      Ikilledher commented
      Editing a comment
      Leuk zo’n oude handleiding! :-)

    #3
    Nu komen wij ergens na alle loze beloften ooit na talloze kopjes koffie!
    Bedankt, Meneer De Haas...

    Comment


      #4
      Kwam ik net tegen: http://aminet.net/package/util/misc/XoXo

      Is wellicht een handige tool voor diversen zaken..

      xoxo.png
      Opsomming uit de description van Aminet ================================================== ============= CENTRAL FEATURES ================================================== ============= * nice multi-window GUI (look: http://images.quicktunnels.net/xoxo.png ) (to make the skins work you need a jpg and png datatype) * powerfull custom filerequester and filemanager * examine multiple files at the same time * decrunch files and scan them for some music formats * can switch to own screen or iconfiy while scan continues * instant replay of protracker type music modules * hex and ascii monitor, disassembler * rip from dos and non-dos diskimages (ADF / DMS) * find bootloaded stuff in diskimages (ADF / DMS) * view memory as bitplane * some decoding functions for crypted file parts * also runs in OS4+

      Comment


      #5
      Vooral dit window vind ik leuk speelgoed:

      Click image for larger version

Name:	xoxo_main2.png
Views:	166
Size:	21.2 KB
ID:	1623
      [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

      Comment


        #6
        Is dit een nieuwe tool of bestond dit in de jaren 90 ook al ?
        Ik heb me nooit bezig gehouden met dergelijke dingen op Amiga.
        C64 & PC wel bezig geweest met machine taal, maar Amiga vooral met Audio en games bezig geweest.. :)

        Comment


          #7
          Ik geloof dat XoXo uit 2014 stamt. Het is niet echt geschikt voor het lichten van graphics en muziek uit het geheugen maar het idee is leuk.
          [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

          Comment


            #8
            Ik kwam net mijn eerste Amiga-boeken tegen. Die Duitstalige had ik uitgeleend en nooit teruggekregen die heb ik vorig jaar opnieuw gekocht uit nostalgische overwegingen. Vooral die rechter — dat is mijn eigen uit 1990 — heb ik letterlijk kapotgereferencet.

            Het zijn niet de beste boeken om vanaf de grond assembly te leren maar die linker liet ooit een kwartje vallen. “Es hat geklappt!” :.-)

            Click image for larger version

Name:	bks.jpg
Views:	158
Size:	205.4 KB
ID:	1632
            [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

            Comment


              #9
              Heb je ook ISBN nummertjes ?

              Comment


              • Ikilledher
                Ikilledher commented
                Editing a comment
                0-87455-195-1 en 3-89011-172-6

              #10
              The paperback heb ik al gevonden / gekocht..

              http://www.amazon.co.uk/gp/offer-listing/0874552672

              Nu de andere nog :)

              Comment


                #11
                /o\ —Neeeeeeeeeeee waaaaaaaacht!

                Mijnheer Bombjack heeft een PDF van de tweede editie:

                Click image for larger version

Name:	computes-mapping-the-amiga-2nd-edition.jpg
Views:	154
Size:	9.3 KB
ID:	1637

                Dat Duitse boek heb ik ook ergens als PDF, meen ik.
                [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

                Comment


                  #12
                  Ik hou van dit soort boeken, vooral als ik ergens mee bezig ben op een scherm mag ik graag papieren naslagwerk ernaast hebben.. :)
                  En is al besteld.. Maar zal de PDF's ook even bekijken.. :)
                  Op de 1 of andere manier vind ik het niet plezierig om zulke dingen op een tablet te bekijken / als naslagwerk te gebruiken..
                  Last edited by tsb; 04-11-2015, 15:04.

                  Comment


                  • wiebow
                    wiebow commented
                    Editing a comment
                    Ik geef ook de voorkeur aan een boek wat ik ernaast neer kan leggen.

                  #13
                  Originally posted by Ikilledher View Post
                  Ik kwam net mijn eerste Amiga-boeken tegen. Die Duitstalige had ik uitgeleend en nooit teruggekregen die heb ik vorig jaar opnieuw gekocht uit nostalgische overwegingen. Vooral die rechter — dat is mijn eigen uit 1990 — heb ik letterlijk kapotgereferencet.

                  Het zijn niet de beste boeken om vanaf de grond assembly te leren maar die linker liet ooit een kwartje vallen. “Es hat geklappt!” :.-)

                  Het boek "Maschinensprache für Einsteiger" heb ik ook! Veel in zitten studeren maar toch was dat niet genoeg voor een geslaagde kleurendemo.
                  Ben eigenlijk van plan om weer te gaan programmeren in assembler maar dan op de Commodore Vic-20.

                  Comment


                    #14
                    Ik ben de laatste tijd ook weer bezig met C64 asm, ik wil eerst dat eerst weer onder de knie hebben, daarna eens gaan snuffelen aan Amiga asm..

                    Comment


                    • wiebow
                      wiebow commented
                      Editing a comment
                      C64 ASM is erg leuk. Ik heb daar nog een series posts over geschreven.. :) Ik ben nu bezig met een serie over de overgang van 6502 naar M68000... Het is erg leuke materie!

                    #15
                    Ik ben sinds een paar jaar weer serieus in de C64 gedoken en rotzooi daarnaast met Amiga.

                    Click image for larger version

Name:	10653316_734078736648114_11162939052922774_n.jpg
Views:	177
Size:	183.6 KB
ID:	1668

                    Wanneer ik op beide iets gereed heb — als in klaar, af, gereleaset — komt de VIC-20 er ook weer bij.
                    [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

                    Comment

                    Working...
                    X