Announcement

Collapse
No announcement yet.

AMOS hoekje (waar de cafékat ligt te ronken tegen een pot uitgedroogde cactussen)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    AMOS hoekje (waar de cafékat ligt te ronken tegen een pot uitgedroogde cactussen)

    Vaak verguisd, ondergewaardeerd en afgebrand: AMOS. Wat mij betreft reuze onterecht! Er was nog nooit een programmeertaal op de Amiga die je zo snel, zoveel kon laten creëren. Menigeen hier is er toch stiekem groot mee geworden. En nee, het is geen C++, Assembler of meer van die hooghartige onzin, het is een BASIC variant. Quick en dirty programmeren. Maar wel met soms verrassende resultaten en mogelijkheden die je anders heeeeeel veel tijd zouden hebben gekost om uit te zoeken. Persoonlijk heeft het mijn carriëre een zetje gegeven richting multimedia. Daar ben ik AMOS eeuwig dankbaar voor. Dit bedenksel van ene Francois Lionet verdient dan ook een mooi hoekje in ons café.

    Schrijf hier wat je met AMOS hebt gemaakt, wat je er van vond of welke alternatieven je liever gebruikte.

    Joshua5

    #2
    Ik heb nooit iets in AMOS gemaakt maar ik heb er wel een SID-speler voor gemaakt op (vriendelijk maar dwingend) verzoek van AMOS-meester Mirrorman, bekend van The Feigling Crew en Team Gates. Volgens mij was Mirrorman de meest productieve AMOS-bouwer uit de vorige eeuw.

    Click image for larger version

Name:	11223.png
Views:	66
Size:	2.9 KB
ID:	92
    [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

    Comment


      #3
      Ik heb amos nooit gebruikt. Een maat van mij wel, die was er best wel goed mee. We hebben toen nog een H.E.R.O. kloon gemaakt op de Amiga. Ik heb de graphics gemaakt, die heb ik hier nog wel ergens liggen.

      Ik was vooral bezig met Blitz Basic. Ik vondt die taal mooier, eleganter, en logischer... De meningen daarover verschilden. :)

      Comment


        #4
        Originally posted by wiebow View Post
        Ik was vooral bezig met Blitz Basic. Ik vondt die taal mooier, eleganter, en logischer... De meningen daarover verschilden. :)
        Volgens mij was er destijds wel een kleine "Blitz vs. Amos" oorlog gaande. Gelukkig waren in mijn assembler gewende ogen beide talen even lame. Achteraf (lees: nu) vind ik dat overigens onterecht.

        Ik heb wel eens iets met Amos gedaan bij wijze van test. Ook eens een stukje assembler (demo effect) aangeroepen vanuit Amos, om te kijken of ik zo makkelijk van meerdere losse effecten één geheel kon maken. Dat faalde redelijkerwijs maar ik denk nog steeds dat het mogelijk moet zijn.
        It's a wonder tall trees ain't layin' down

        Comment


          #5
          Ja moet kunnen in Amos, ik heb het mijn maat zien doen... Met Blitz Basic 2 was het eenvoudig on inline assembler op te nemen in je source code, net zoals je dat op de BBC computer kon doen, gewoon ASM in je basic listing proppen... Werkte gewoon. Heel apart om te zien, overigens. De compiler van Blitz was (vond ik) erg goed en exe code was gewoon lekker snel. Dat was ook zo in Amos, maar zoals ik al zei, die taal structuur en commando's vond ik, zacht gezegd, omslachtig, vreemd, en nodeloos complex. Dit zegt niks over de uiteindelijk resultaten die je er mee kon behalen!!

          Ja, er was strijd maar ik deed er niet aan mee. Ik spuwde mijn mening en daarna hield ik op :)

          Comment


            #6
            Blitz Basic was ook mooi, snel, maar Amos sloot veel meer aan bij wat ik wilde.

            Comment


              #7
              Enorme projecten mee gerealiseerd (24-uurs makelaars service, eerste in Nederland) en Digital Signage en scoreborden voor bijvoorbeeld voetbalstadions. Ik hartje AMOS forever, crappy code or not.

              Comment


                #8
                Zoals ik al zei, een maat van mij was goed met Amos, en samen hebben we deze H.E.R.O. kloon gemaakt in Amos. Ik kopieerde blijbaar zonder gene de graphics van de C64 en hij heeft een perfecte kloon gemaakt.
                Ik vond het archief op Aminet!!! Ik dacht dat het verloren was gegaan (los van de source image files die ik nog allemaal heb in IFF format, overigens)

                Comment


                  #9
                  Heb ook heel veel in AMOS geprogrammeerd.
                  Heb in die tijd een brief gestuurd naar de programmeur, François Lionet, met de omschrijving van een bug die ik ontdekt had
                  (tijdens schrijven van een sequentieel bestand ging er iets fout)

                  Ik kreeg binnen een paar weken een bedankbriefje voor het melden van de bug en een paar maand later gratis een update (1.2?) van de software.
                  Dat is is nog eens service...

                  Comment


                    #10
                    Hoewel ik niet echt een programmeur ben zou ik het wel graag goed leren.
                    Met een paar boeken en de hulp van internet probeer ik AMOS te leren. Nu dus, anno 2015 ;)
                    Vroeger was ik er ook al wel mee bezig maar toen deed ik alles tegelijk, er was ook zo veel op de Amiga (DPaint, Blitz, Amos, OctaMed, ... en vooral GAMES!).
                    Op de foto's mijn verzameling boeken en software van Amos (buiten veel tijdschriften waar Amos in voorkomt en coverdisks). Hier ben ik echt wel trots op!
                    Zijn er nog meer mensen die zich nu nog met Amos bezighouden?
                    Attached Files

                    Comment


                      #11
                      ik heb ook eens een poging gewaagd met CanDo en dat was heel leuk en niet zo ingewikkeld ook! :) Programmeren met letters vind ik te echt te moeilijk maar CanDo was gewoon leuk.

                      Click image for larger version

Name:	AMACanDo15-1-200.jpg
Views:	78
Size:	9.6 KB
ID:	1427

                      Comment


                        #12
                        Originally posted by toyamigo View Post
                        Zijn er nog meer mensen die zich nu nog met Amos bezighouden?
                        Ik ben met Joshua5 aan een text adventure in AMOS begonnen. \o/
                        [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

                        Comment


                        • McVenco
                          McVenco commented
                          Editing a comment
                          Gaaf!

                          10tekens

                        #13
                        Originally posted by Ikilledher View Post

                        Ik ben met Joshua5 aan een text adventure in AMOS begonnen. \o/
                        AMOS. Wie is er niet groot mee geworden?

                        (Let op: klemtoon anders dan in de bekende reclame!)
                        It's a wonder tall trees ain't layin' down

                        Comment


                          #14
                          Ik ben er niet mee groot geworden maar, dat kan nog komen!
                          Last edited by maus; 04-11-2015, 11:08.

                          Comment


                            #15
                            Originally posted by Ikilledher View Post

                            Ik ben met Joshua5 aan een text adventure in AMOS begonnen. \o/
                            Kewl!
                            En lukt het een beetje? Kunnen wij al iets zien? Of evt helpen?

                            Comment

                            Working...
                            X