Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welkom in de bouwhoek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Welkom in de bouwhoek

    Ik krijg de indruk dat hier best een aantal personen over de vloer komt die het leuk vindt om te (leren) programmeren. Datzelfde geldt voor ‘pixelen’ of muziek maken. Ik ben ooit met Berry begonnen aan 6510.nl en ik moet me er even toe zetten om het — in ieder geval het Amiga-deel — af te ronden. Zo tegen het eind van het jaar zijn de zaken met een hogere prioriteit (-127) wat weggevloeid en ik voel dat dat moment er aan komt. 6510.nl heeft een (uitgeschakeld) praatgedeelte maar dat praten doe ik net zo lief in het café.

    Ik heb Manon (dank!) gevraagd om een aparte tafel waar we al dat kettingpapier met listings, tracks en pixels kunnen wegstapelen. Zoals je misschien nog weet van ‘Programmeren kun je leren’ geloof ik dat iedereen kan programmeren en dat het net zo moeilijk is als leren fietsen. Wat Amiga betreft heb ik een voorkeur voor graphics en assembly maar gebruik deze tafel vooral ook voor al het andere; van ARexx tot Can-Do. (Zelfs AMOS, Joshua5!) Laten we mooie dingen maken. Voor de duidelijkheid: je hoeft dus niets te kunnen en vragen staat vrij. Laat je vooral inspireren.

    Click image for larger version

Name:	Unknown.png
Views:	414
Size:	1.4 KB
ID:	725
    Last edited by Ikilledher; 17-10-2015, 17:13. Reason: Gezellig plaatje erbij…
    [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

    #2
    Is het alleen voor S/w of ook h/w? Of misschien zelfs combi h/w + driver?
    [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

    Comment


    • Ikilledher
      Ikilledher commented
      Editing a comment
      Wat mij betreft doen we beiden. Ik weet zelf niet zo veel van elektronica maar dat vind ik wel interessant.

    #3
    Erg leuk deze hoek in het cafe! Dank je wel Manon voor deze extra stoelen in een donker hoekje van het café! Perfecte omstandigheden om te programmeren.

    michael : Nou ja, programmeren kan overal over gaan, ook over hardware aansturen. Dat noemen we dan vaak een driver. Dus JA!

    De site 6510.nl heb ik al enkele malen bekeken en ook de eerste Amiga artikelen heb ik gelezen en uitgeprobeerd. Dat vond ik zo leuk dat ik verder ben gegaan. Eerst heb ik een C64 assembly projectje gedaan (hoe maak ik Tetris in ASM?) en nu heb ik besloten (mede door off-line gesprekken met Ikilledher) om me op het Amiga platform te storten...

    ASM op de Amiga heb ik vroeg heel eventjes geprobeerd, maar ik ben al snel naar Blitz Basic 2 gegaan, omdat ik de hardware (zonder documentatie) niet onder de knie kreeg. :confused:
    Ook is de 68000 een heel ander beest dan de 6510. Er is zoveel meer mogelijk! Ik had toen over de 68000 ook niet veel documentatie. Maar nu is er een hoop documentatie beschikbaar, en ook omdat ik in een loods in Sittard enkele boeken kon scoren ga ik deze keer er lekker mee bezig! Wat ga ik maken? Weet ik nog niet, ik moet nog een aanvalsplan maken.

    Ik ben druk bezig 68000 te leren... Ik ga hier dus zeker posten en vragen stellen :)

    Comment


    • Ikilledher
      Ikilledher commented
      Editing a comment
      Leuk! Assembly leren programmeren op Amiga vraagt inderdaad iets meer geduld dan op een C64 omdat je iets meer moet weten om visueel resultaat te krijgen.

    • Manon
      Manon commented
      Editing a comment
      Een extra tafel zet je zo neer :) :)

    #4
    Uhmz, zegt nog steeds niks of er hier ook h/w bedacht gaat worden? Of wordt dat apart hoekje? :)

    Dat een driver software is die hardware aanstuurt, dat wist ik allang. Ben geen n00b op het gebied van informatica :)
    [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

    Comment


    • wiebow
      wiebow commented
      Editing a comment
      Ja, dat weet ik dan weer niet. Als je hardware en bijhorende software wilt maken dan doe je dat toch gewoon?

    #5
    Leuk initiatief! Misschien moet ik dan toch overwegen om eerst wat met 68k-assembler te gaan knutselen. Ik had mij voorgenomen om eerst voor de 6502/6510 te leren programmeren. Ik geniet toch meer van het programmeren met een RISC i.p.v. CISC. Ik ben hier oude computers aan het verzamelen en had mij voorgenomen voor elke minimaal 1 wat complexer grafisch programma te schrijven om echt kennis te maken met de hardware.

    Thuis heb ik alleen een vanilla Amiga 500 (oké, met 512 kB extra fastram) en ik vroeg mij af of ik daar wat mee zou kunnen aanvangen. Mijn eerste zoektocht op het internet leverde de YouTube serie van ScoopexUs en coppershade.org. Is een hard disk/CF-kaart echt noodzakelijk? Zo ja, dan wordt het toch eens tijd om te investeren in een A508IDE en een Kickstart 3.1 ROM.

    Comment


    • wiebow
      wiebow commented
      Editing a comment
      Je kunt ook programmeren in een emulator! Doe ik ook. Is wat handiger.

    • Ikilledher
      Ikilledher commented
      Editing a comment
      Vroeger deden we het op een kale 500. Geen extra hardware noodzakelijk. Een extra floppy drive en 512KB maakt het leven wel iets makkelijker.

    #6
    Ik heb intussen een assembler draaiend :) 1 floppy met de assembler, 1 floppy in het externe loopwerk voor de files. Werkt prima!

    Comment


    • McVenco
      McVenco commented
      Editing a comment
      De democoders van weleer deden niet anders. Harde schijven waren onbetaalbaar, een 512Kb uitbreiding en een externe diskdrive was het gereedschap waar je het mee moest doen :)

    #7
    LEUK LEUK LEUK LEUK!!!

    Ik ben zeer benieuwd naar asm voor de Amiga, op de C64 & PC ( het oude DOS ) heb ik de nodige ervaring..
    Amiga nooit aan begonnen, waarom ? geen idee.. Maar ben erg benieuwd naar coding voor de 68K & bitplanes!

    Leuke initiatief!!

    Comment


    #8
    De artikelen op 6510.nl heb ik destijds (en nog steeds) met grote interesse gelezen, ik ben daarom ook nog altijd nieuwsgierig naar een vervolg! (al was het alleen maar om jouw onovertroffen wijze van schrijven, iklr!)

    Ik sta nu op het punt om mij te gaan verdiepen in stukjes assembler (en C) voor de Z80 processor, meer specifiek voor de Colecovision. Daarnaast wil ik ook nog wel eens dieper in 68000 (Amiga) assembly duiken. Wie weet rolt er nog wel eens een *mo/*tro uit mijn digitale pen...

    Comment


    • Ikilledher
      Ikilledher commented
      Editing a comment
      Dankjewel. :-) Afgezien van het endian-dingetje geldt: als je één processor kent, ken je ze allemaal. Bovendien geeft het je een geweldig inzicht in de werking van C; pointers bijvoorbeeld.

    #9
    Kom maar op met dat ASMone für einsteigers...
    Ik ben er klaar voor jij ook?
    Let's make demo's.....

    Comment


    • McVenco
      McVenco commented
      Editing a comment
      Ga je ook coden? Daar moet je bij nadenken hè, is dat wel iets voor jou? :)

    • maus
      maus commented
      Editing a comment
      Kijk eerst naar jezelf voor dat je iets van een ander zegt Einstein!

    • Ikilledher
      Ikilledher commented
      Editing a comment
      Hé! Er is ook een poppenhoek!

    #10
    Ik ben hier alvast iets gestart voor toekomstige assembly-helden en ik ga weer verder met 6510.nl. :-)
    Last edited by Ikilledher; 18-10-2015, 19:15.
    [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

    Comment


      #11
      Ik heb een tweede post gemaakt in mijn asm blogje: http://devdef.blogspot.nl/2015/10/as...t-2-680x0.html

      Dit keer heb ik het over de verschillen tussen 6502 en de 68000... Ik heb het nog helemaal niet over de Amiga. Voor mij is dit ook een ontdekkingsreis dus ik deel alle dingen die ik tegen kom. Zo heb ik er zelf later ook weer wat aan.

      Comment


        #12
        Zo man allemaal programmeurs!! :) :)

        Comment


          #13
          geef mij maar een boutje..... :-)

          Comment

          Working...
          X