Announcement

Collapse
No announcement yet.

Programmeren op de standaard A500

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Programmeren op de standaard A500

    Heren,

    Ik ben erg benieuwd op iemand me de juiste richting in kan helpen. Ik wil graag gaan programmeren op de stock A500 met Workbench 1.3, zonder een harddisk eraan toe te voegen. Het lijkt me leuk om gewoon simpel te beginnen met een programma zoals een grafische calculator, of een command-line tooltje zoals grep (het parsen van een tekstbestand en alleen regels te tonen die voldoen aan bepaalde parameters).

    Het is dan wellicht ook interessant om een beetje mijn achtergrond te kennen. Ik heb leren programmeren in Turbo Pascal 7, daarna C in Turbo C++ 3.0 en daarna ook nog C++. Later ben ik ook gaan programmeren in Java, Delphi en tegenwoordig vooral bezig in Python en bash.

    Is er een C++ compiler die gewoon van diskette werkt bijvoorbeeld? Of die je in het geheugen laad? Of moet ik misschien toch flink wat geld stoppen een harddisk van 30MB ofzo (ik vind het verschrikkelijk veel wat men er voor durft te vragen af en toe)?

    Groet,

    Michael

    Verder een linkje voor mensen die net als ik een archief opbouwen voor het geval websites wegvallen enzo; Boeken!!
    [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

    #2
    Michael,

    Allereerst: leuke link!

    Programmeren op een standaard A500 is geen enkel probleem. Er zijn/waren legio assemblers (Devpac, Asmone, Trashmone, Seka), C compilers (Lattice/SAS C) en Amiga specifieke interpreters/compilers (E, AMOS) te vinden.

    Waar je wel rekening mee moet houden is dat als je veel OS "includes" gaat gebruiken, er telkens heel veel van disk geladen moet worden.

    Vandaag de dag zou ik eerder op een Amiga met harddisk beginnen, puur vanwege dat gemak. Maar ik heb zelf "vroeger" ook lang gewerkt op een A500+ met eerst een en later twee drives.
    It's a wonder tall trees ain't layin' down

    Comment


      #3
      Ha Infant, ik was al bang dat niemand zou reageren :)
      Ik heb het vermoeden dat het oude C me het beste gaat liggen, dus ik ga zeker kijken naar Lattice C. Zeker als ik ook de Lattive C v3 manual een beetje doorspit.

      Heb je tips om zo min mogelijk includes naar het os te doen? Statisch linken misschien een idee?

      Als ik een paar keer gerommeld heb en besluit of ik meer ga programmeren, zal ik eens kijken naar een HD. Het lijkt me voor programmeren eigenlijk toch wel essentieel.
      [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

      Comment


        #4
        Ik herinner me dat ik een ram- disk gebruikte die een reset overleefde. SD0: of VD0: denk ik. Amiga aanzetten, dan ramdisk aanmaken en geprepte workbench er naar toe copieren. vervolgens disk met software plaatsen en programmeren. bij software fout een reset en het startte weer snel op. Kan zijn dat je meer dan 1mb geheugen nodig hebt voordat dit werkt :confused: ik had nl een golem externe geheugenuitbreiding van 2mb.

        Comment


          #5
          Heb zelf leren programmeren op een Amiga 2000 met 1MB en twee floppy drives. Daar kun je een prima programmeer omgeving op zetten. Voor de snelheid de "RAD" disk die Workbench 2.0 introduceerde (even uit m'n hoofd) een godsgeschenk. Een floppy met een archief van je omgeving uitpakken naar RAD, en een snelle SAS/C omgeving staat klaar.

          Maar eerlijk is eerlijk, het blijft behelpen. Een 100MB HD is zo veel fijner. Zou je niet liever een basic A2000 met een HD scoren?

          Comment


            #6
            Sja, een a2000 staat op zich op mijn lijstje, net als een a1200 en een a4000... Keuzes en ruimte... :)

            Bovendien vind ik het ook zonde om heel veel hardware te hebben (hoorden) en niet of te weinig te gebruiken.
            [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

            Comment

            Working...
            X