Announcement

Collapse
No announcement yet.

A1200, The Fun Fades Away: display probleem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    A1200, The Fun Fades Away: display probleem

    Ik dacht dat ik lekker op weg was met mijn 1200:

    - Kickstart 3.1 erin
    - CF card erin
    - WB 3.1 geinstalleerd (man wat gaat dat booten snel vanaf een CF, binnen 2 seconden zit je in Workbench, na al die jaren nog steeds sneller dan een pc (met SSD)) )
    - Feest over..... display probleem.

    Als ik een spelletje vanaf een diskette boot dan heb ik normaal beeld, met kleur, geen probleem. Het zijn geen fantastisch mooie kleuren, vooral rood lijkt een beetje blurry.
    Na de installatie van WB viel het me op dat de layout aan de rechterkant niet helemaal netjes was. Een rechte streep was daar niet helemaal recht. Nu hou ik toch al niet zo heel erg van abstract maar dit hoort niet.

    Click image for larger version

Name:	20160212_212647.jpg
Views:	276
Size:	39.2 KB
ID:	4055

    Eerst dacht ik dat dit aan mijn monitor zou liggen maar dat is uitgesloten, mijn a500 geeft niet dit probleem. En daarnaast, als ik een spelletje boot van diskette heb ik dit 'effect' niet.
    Het leek erop dat dit dus alleen bij een bepaalde screenmode optrad.
    Daarna ging het snel berg afwaarts. Kleur viel regelmatig weg en bij het aanzetten van de amiga duurde het heel lang (na het verwijderen van de HD) voordat je de kickstart animatie ziet, maar het beeld was dan wel al paars.
    Daarna was er een hapje uit de rechter bovenhoek.

    Click image for larger version

Name:	20160212_223531.jpg
Views:	288
Size:	92.2 KB
ID:	4056

    Vervolgens was de pret volledig over, booten naar WB gaf het volgende resultaat, net als het early boot menu. Soms krijg je donker beeld met soms rode, groen en rode 'balken' Daarna was het beeld weg. De diagonale strepen zijn rood, groen en blauw.

    Click image for larger version

Name:	20160212_220749.jpg
Views:	293
Size:	90.7 KB
ID:	4057 Click image for larger version

Name:	20160212_223534.jpg
Views:	320
Size:	82.2 KB
ID:	4058

    Ik heb al een vermoeden waar dit naar toe gaat.
    Dan maar snel openmaken. Nou ja.. snel, voordat je de kuisheidsgordel alias Rf-shield eraf gepeuterd hebt ben je al weer een tijdje bezig.

    Pfff... gelukkig, de condensatoren zien er nog goed uit.

    Ik heb de print schoongemaakt (was toch ook wel wat stoffig) en daarna nog eens de amiga aangezet met alleen de monitor er aan. Toen gaf de amiga heel even een blijk van leven, laten we zeggen een knipoog, je zag de kickstart animatie (diskette, je weet wel) en daarna was het weer klaar.

    Omdat ik geen geschikte kabel heb, kan ik alleen beeld krijgen via composiet, via de RF heb ik nog nooit beeld gekregen en via RGB (met 520 erop) krijg ik zwart beeld met een witte streep bovenaan het scherm.

    Ik denk dat de condensatoren niet helemaal toppie meer zijn en vervangen moeten worden. Hoewel dat sowieso geen kwaad kan vraag ik me af of dit een goede aanname is of dat jullie nog iets anders vermoeden?




    #2
    Kan caps zijn, of een gare trace / via's als gevolg van lekkende cap(s)

    Het kan dus zijn dat 1 of 2 kleuren zijn weggevallen door slechte traces / via's, als het dan de video encoder (voor o.a. composite) ingaat dan zal dat resulteren in een weergave met niet alle kleuren. Kan zijn dat de spanning niet optimaal.. Alleen onderzoek met een oscilloscope kan dit uitwijzen..

    Nu kun je direct wel alle caps gaan vervangen, maar ik wil meestal ook weten waar het probleem nu precies zit/zat.
    Als ik dat heb vastgesteld is een recap daarna een kleine moeite..
    Ik controleer het board met microscope en UV blacklight om te zien of er lekschade is.
    Daarna eventuele lekkage (elektrolyt )neutraliseren en goed schoonmaken met IPA.

    Kun je zelf recappen ?
    Ik kan hem anders wel voor je nakijken, stuur me anders even een PM.

    Comment


      #3
      tsb

      Klopt, het kan wat anders zijn dan rotte condensatoren alleen, maar wat dit betreft ben ik een beetje ridder te voet.
      Ik heb geen multimeter meer om het eea door te meten en heb ook geen oscilloscoop. Dus het zou ook een gok zijn om alleen de caps te vervangen.

      Maar als je hem zou willen nakijken zou dat fijn zijn. Ik stuur je een PM.

      Bedankt!

      Comment


        #4
        Inmiddels is het board gefixed, morgen nog even een totale recap en dan is ie weer fris en fruitig..

        Het probleem zat hem in 1 van de caps naar de video encoder die het composite ( en RF ) signaal maakt.
        De groene lijn signaal was niet ok.

        Ik heb simpel een capture gemaakt van het startupscreen en een RGB meting gedaan van de disklabel.
        Deze is normaal wit, en bij wit moeten R, G en B allemaal tegen de 100% aanzitten.. en groen liep uit de pas..

        Caps van de RGB lijnen vervangen en probleem verholpen.. :)

        Comment


          #5
          Het ziet er naar uit dat het morgen een korte werkdag wordt voor me.
          Snel naar huis om de pakketbezorger op te wachten!

          Een halve week geleden lag het board nog voor me op de keukentafel, klaar om op reis te gaan.
          Een onzekere reis met een even onbekende afloop.
          Maar na de supersnelle actie van tsb is de gerepareerde 1200 alweer onderweg!

          Nogmaals bedankt voor de hulp en de uitgebreide review van de werkzaamheden!

          Het is duidelijk dat iemand met passie voor Amiga en electronica er aan gewerkt heeft!

          Ik kan niet wachten om hem weer in te bouwen en aan te zetten.

          - to be continued -

          Comment


            #6
            Originally posted by tsb View Post
            Ik heb simpel een capture gemaakt van het startupscreen en een RGB meting gedaan van de disklabel.
            Deze is normaal wit, en bij wit moeten R, G en B allemaal tegen de 100% aanzitten.. en groen liep uit de pas..
            Slim truukje, bedankt voor de tip! :)

            Comment


            • tsb
              tsb commented
              Editing a comment
              Ik zat met de scope te kijken, maar dacht ineens hmmm.. dat moet sneller kunnen.. :)

            #7


            En hij staat weer te snorren!!!
            Foto's voor (zie boven).

            Foto's na:
            Click image for larger version

Name:	20160316_234239_resized.jpg
Views:	290
Size:	38.9 KB
ID:	4499
            Wat recht hoort te zijn, is weer recht.

            Click image for larger version

Name:	20160316_232824_resized.jpg
Views:	266
Size:	34.9 KB
ID:	4500
            Geen hapje meer uit de rechter bovenhoek, kleurtjes weer picobello!

            Super!
            @tsb: super bedankt voor de hulp!

            En met een nieuwe apk kan deze 1200 weer een tijdje mee!
            Click image for larger version

Name:	Naamloos.jpg
Views:	280
Size:	88.7 KB
ID:	4502


            Comment


              #8
              Originally posted by Mopemen View Post
              @tsb: super bedankt voor de hulp!
              Graag gedaan!

              Comment

              Working...
              X