Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amiga 1200 Mediator TX en Pistorm32lite

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Amiga 1200 Mediator TX en Pistorm32lite

Hallo Allemaal,

De afgelopen maanden niet stil gezeten en verder gegaan met mijn Amiga 1200.
    Wat er al heel lang zat aan te komen, heb ik toch maar in gang gezet. De Amiga 1200 zit nu in een Elbox Tower met Mediator TX.
    Via Arcadia heb ik een zak met mediator pci kaarten gekocht. 9250 Ati Radeon, PCI Ethernet, Soundblaster en een USB kaart.
    De Pistorm32 heeft een Rpi 3A, dit heb ik maar zo gelaten. Ik was er te vroeg bij met mijn 4B en heb toen een 3A geplaatst.

Nou heb ik RTG aan de gang via een ATI 9250. De RTG op de Pistorm32 heb ik uitgeschakeld.
    AHI lijkt het ook te doen. De kaart wordt herkend, ik heb alleen geen Audio aangesloten gehad. (ieder geval zag het er beter uit dan de issues die ik met mijn Amithlon had).
    Nu begrijp ik uit de Discord van Pistorm dat er issues zijn met Mediators. Ik kan alleen niet achterhalen wat die zijn en een reactie op Discord heb ik ook niet gehad.
    USB moet ik nog mee bezig. Ik heb een USB PCI kaart, maar waarschijnlijk niet met gehackte Spider. Dus waarschijnlijk ga ik daar de Subway 1200 weer voor gebruiken.
    IDE werkt ook CDROM doet het prima. Als laatste via Amigakit nog een 4xIDE buffered interface met Fast IDE gekocht, maar die moet ik nog inbouwen.

Waar ik tegenaan liep de laatste keer dat ik bezig was:
    - Ethernet PCI kaart loopt vast. Als ik een bestand kopieer met Amiga Explorer, dan valt de IP Stack uit. Ik heb de PCI kaarten al in andere slots geprobeerd en ook zonder andere kaarten.

Nou zag ik dat er fixes zijn voor de Mediator om vastlopen Ethernet mee te verhelpen. Heeft iemand er ervaring mee? Ligt het aan de Mediator of de Pistorm32?
    De Pistorm32 heeft namelijk een wat nieuwere versie. Het schijnt dat de meeste issues kwamen na de mei release van de pistorm namelijk.
    Persoonlijk vindt ik Ethernet wat fijner dan Wifi om mee te werken.
    [SIZE=10px][COLOR=#999999][A1200 TF1230, Indivision AGA mk3, Lyra3][A1200 1221lc][A600][CD32+TF330][Mac Mini G4 MorphOs][Allerhande Pi's NESPi4(Amikit), Gpi1+2(recalbox/retropie), Pi400(Pimiga)] en [Steamdeck] met een Dell P2210T[/COLOR][/SIZE]

Er zijn inderdaad issue's met PiStorm32 en Mediator busboards, dit komt deels ook omdat je met read access naar de native chipset op het moederbord niet de volle snelheid kan halen.
    Van de maximaal 7 MB/sec die de A1200 kan, haal je met read access slechts 3,5 MB/sec.
    Write speed naar het A1200 moederbord haal je met PiStorm32 het volle pond 7 MB/sec
    Dit komt omdat de Pi eigenlijk te weinig GPIO pinnen heeft voor communicatie met het A1200 moederbord.

Het goede nieuws is dat iemand Claude zeer recent een Mediator TX board heeft gedoneerd, dus misschien dat ie kan uitvinden waarom dit zo is en het misschien kan oplossen.
    Mooiste zou zijn als we 2D en 3D acceleratie zouden hebben op de Pi zelf dan heb je van al deze bottlenecks geen last.
    [SIZE=11px]A500 PiStorm+Pi 3/A600 Vampire 2/A1200T PiStorm32+Pi 4b @2.2Ghz[/SIZE]

Comment

Ah bedankt voor je reactie. Dus die release van mei zou ook niet de totale oplossing zijn?
      Ik zag dat ze ook bezig zijn met een webpagina voor Pistorm. Ik vind het echt heel lastig om op Discord de juiste informatie te vinden en al helemaal natuurlijk omdat mijn setup door een heel klein groepje maar gebruikt wordt. Het blijft lastig om nou te bepalen wat de beste setup is. Er is altijd wel iets :) Met de Amithlon, Morphos, uitbreiding van de A1200...

Als je zo kijkt wat het beste is, kom je eigenlijk altijd wel uit op emulatie. Ondersteuning CDROM, AHI, RTG, USB, Zipdrive, Netwerk via Ethernet, 2 Floppie drives (Gotek + normaal), Amiga Games, veel geheugen, snelheid ik zou het allemaal in 1 apparaat willen kunnen gebruiken.
      [SIZE=10px][COLOR=#999999][A1200 TF1230, Indivision AGA mk3, Lyra3][A1200 1221lc][A600][CD32+TF330][Mac Mini G4 MorphOs][Allerhande Pi's NESPi4(Amikit), Gpi1+2(recalbox/retropie), Pi400(Pimiga)] en [Steamdeck] met een Dell P2210T[/COLOR][/SIZE]

Comment

Helaas echt een oplossing voor mediator's is er op dit moment niet.
        Via Emulatie als WinUAE heb je het inderdaad allemaal, en elke Amiga setup heeft wel iets wat ontbreekt.
        PiStorm heeft de potentie om uit groeien tot echt iets heel moois, er zit zoveel hardware in dat kleine chippie en we gebruiken er nog zo weinig van.
        Dat valt en staat grotendeels met drivers en daar moeten er nog een hoop van worden gemaakt om alle hardware van de Pi te benutten.
        Stel er zijn drivers om alle hardware van de Pi te kunnen benutten dan heb je dus die alles in 1 Amiga.
        [SIZE=11px]A500 PiStorm+Pi 3/A600 Vampire 2/A1200T PiStorm32+Pi 4b @2.2Ghz[/SIZE]

Comment

Iemand een update gezien over dit issue? We zijn weer een paar maanden verder en ook op Discord zie ik niet echt nieuws gepost worden :(

Comment

Hoi.

De status helaas nog steeds hetzelfde mbt Mediator en PiStorm, er zijn de afgelopen maanden ook niet heel veel updates op Emu68 geweest alleen een paar kleine fixes/updates.

Comment

Originally posted by MrZ View Post
              Hoi.

De status helaas nog steeds hetzelfde mbt Mediator en PiStorm, er zijn de afgelopen maanden ook niet heel veel updates op Emu68 geweest alleen een paar kleine fixes/updates.
              Bedankt! Ja ik ben patron van Michal op Patreon, maar geen updates sinds september daar helaas

Comment

Hij is wel bezig hoor maar niet met drivers helaas, zou erg graag 2D acceleratie op Video Core actief zien.
                Heb gisteren Paraj gevraagd of hij nog verder gaat met die Warp3D driver voor Video Core, want dan heb je die Voodoo kaart ook niet meer nodig en zal een fikse lel sneller zijn dan een oude Voodoo kaart.
                Afgelopen maanden had hij helaas niets meer gedaan aan de Warp3D driver, hopelijk gaat ie er mee verder.

Comment

Ik heb een Radeon 9250 erin zitten. Ik ben er de laatste tijd niet meer zo mee bezig, vanwege die issues met pistorm en mediator. Ik had graag ethernet ondersteuning gehad, maar juist die ethernetkaart crashed vanwege de issues. Ook nog geen spider gekocht (de 'clone' krijg ik niet werkend (mogelijk driverissue)), de subway 2021 lijkt voorlopig genoeg.

Comment

Working...
                  X