Announcement

Collapse
No announcement yet.

Keyboard vervangen probleem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Keyboard vervangen probleem

    Ik wil het keyboard van mijn 500 plus (rev8a) vervangen door een space invaders keyboard. Ik heb ooit al eens ergens gelezen dat dit niet 1 op 1 overgezet kan worden. Een tijdje geleden heb ik op basis van een schema ( weet nu niet of dit een juiste bleek te zijn) de paarse en blauwe draad omgewisseld. Echter werkt dit niet.

    Wie kan mij uitleggen hoe ik hem goed kan aansluiten?

    write something....

    #2
    Ik heb een aantal A500 machientjes draaien. Twee daarvan op een Rev8a board met de Hi-Tek/Spaceinvaders/Chickenlips keyboards, zonder ook maar iets aan te passen... Werkt prima.

    Comment


      #3
      Even snel gekeken en zo ziet het er bij mij uit. Click image for larger version

Name:	20211231_172616.jpg
Views:	298
Size:	181.6 KB
ID:	27609 Click image for larger version

Name:	20211231_172623.jpg
Views:	278
Size:	245.0 KB
ID:	27610

      Comment


        #4
        Dank je wel voor de foto’s! Ik heb heb het inderdaad ook zo aangesloten. Echter doet het keyboard niets. Zowel geen led verlichting als toets aanslagen.
        Hij heeft het echter wel gedaan eerder op een A500.
        Hoe zou ik het keyboard kunnen testen?
        write something....

        Comment


          #5
          Ik heb even gekeken en had alles op dezelfde volgorde aangesloten. Echter mist op het moederbord een aansluitpunt voor de gele draad. Wellicht heeft iemand een idee?
          Last edited by Lowranger; 02-01-2022, 15:58.
          write something....

          Comment


            #6
            Ik heb nog even gekeken en bij mij zit er ook geen aansluitpunt op het moederbord. Geen idee hoe je het zou kunnen testen.

            Comment


              #7
              Die gele draad heeft geen functie.

              Zwart = Clock
              Bruin = Data
              Rood = Reset
              Oranje = 5V
              Geel = x
              Groen = Ground
              Blauw = Status
              Paars = In Use

              Ik zou beginnen met meten… Even een multimeter pakken en op het keyboard kijken of je:
              - 5V hebt
              - Meet de weerstand tussen groen en het chassis van de Amiga
              - Zit er een breuk in de draden van de Amiga naar het keyboard?
              - Kan je de Amiga resetten door Rood met groen te verbinden?
              - Doet het keyboard het nog steeds op een andere Amiga? Als je een andere Amiga 500 hebt, zou ik dit als eerste testen 😉
              Attached Files
              Last edited by PRS; 02-01-2022, 21:17.

              Comment


                #8
                PRS en Tyball bedankt voor de info. Het is gelukt en it’s a life! Er bleek een soldeerpuntje kortsluiting te maken.
                probleem is nu alleen nog dat als ik het keyboard terugzet dat dan de printplaat tegen de shield aankomt en vervolgens weer voor kortsluiting zorgt.
                iemand een idee hoe dit op te lossen? Zit er ook normaal nog een plaat onder het keyboard?
                op de foto zie je hoe het keyboard er nu uitziet aan de onderzijde.
                write something....

                Comment


                  #9
                  Foto
                  Attached Files
                  write something....

                  Comment


                    #10
                    Aan de onderkant van het keyboard hoort nog een plaat te zitten, je kan ook gewoon het RF schild weg halen.
                    [SIZE=11px]A500 PiStorm+Pi 3/A600 Vampire 2/A1200T PiStorm32+Pi 4b @2.2Ghz[/SIZE]

                    Comment


                    • Lowranger
                      Lowranger commented
                      Editing a comment
                      De shield weghalen kan inderdaad als er gaan inderdaad geen contact met het mb is.
                      Ik kan er anders ook een kartonnen plaat onder maken.

                    #11
                    Je mist de metalen achterkant en de plastic bescherming van het printje?
                    (of was die metalen achterkant al wegbezuinigd bij de 500 PLUS?)

                    Click image for larger version

Name:	Commodore-Amiga-500.jpg
Views:	114
Size:	304.7 KB
ID:	27641
                    Attached Files

                    Comment


                      #12
                      Het originele keyboard heeft er wel een plaat onder maar dat is een latere versie keyboard die totaal anders is dan een space invaders keyboard.

                      Echter weet ik niet hoe een origineel er uitziet aan de onderzijde. Tyball, wil jij eens checken voor mij bij jouw keyboard?
                      write something....

                      Comment


                        #13
                        Er zit alleen een plastic folie onder een Hitek.

                        Comment


                          #14
                          Aha, zouden die nog te koop worden aangeboden of is een algemeen oproepje zinvoller denk je?
                          write something....

                          Comment


                            #15
                            Dat lijkt me stug, maar het is een dun stukje doorzichtig plastic… Beetje van hetzelfde spul waar IKEA dol op is om hun spullen in te verpakken.
                            Click image for larger version

Name:	D3A78CBE-1649-472C-8375-570A6F5B64B2.jpeg
Views:	120
Size:	139.9 KB
ID:	27649

                            Ik denk dat je dat vast wel ergens kan krijgen en is het een kwestie van op maat knippen.
                            Last edited by PRS; 07-01-2022, 22:56.

                            Comment

                            Working...
                            X