Announcement

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Advies gevraagd.

    Beste Allemaal, deze week heb ik mij ingeschreven op het Amiga Cafe, ik kwam dit toffe forum tegen op mijn zoektocht naar informatie.

    Even voorstellen, ik ben Henk en woon nu (vrijwillig:-) in het fijne Zeeland, 8 minuten fietsen en ik zit met een biertje op de Boulevard naar de zeeschepen te kijken.

    In 1991 heb ik ergens in Rotterdam een nieuwe Amiga 2000 gekocht (toen een rib uit mijn lijf) en daar vele jaren plezier mee gehad. Door omstandigheden en later een verhuizing heeft deze echter tot afgelopen maandag in de kast gestaan, naast een Commodore 128, Amiga 500 en een CD32.

    Nu ben ik al geruime tijd bezig met de Raspberry Pi en Amibian en dergelijk, maar ja, zoals ik ook al op de fora tegen kwam, het is leuk maar ik mis het ratelen van de diskette stations, die grote bak voor mijn neus, de ergernis van het wachten totdat je kunt gaan beginnen, dan de volgende diskette weer plaatsen...
    Dus weer tijd voor het echte werk en daarom de 2000 weer eens tevoorschijn gehaald.

    Nu mis ik nog alle randapparatuur, dat zit allemaal nog in de vele verhuisdozen in de garage achter een hele berg met (mijn vrouw noemt het rommel) spullen, dat duurt dus nog wel even voordat ik dat tevoorschijn heb gehaald. Ik kan hem daardoor nog niet aansluiten en testen.
    En misschien maar goed ook want hier heb ik dus het advies voor nodig van jullie en jullie kennis op dit forum.

    Toen ik de 2000 met een angstig gevoel open maakte zag het er van binnen tot mijn grote nog erg goed uit, klein beetje stof maar alle condensatoren nog als nieuw.
    Daarna met wat hartkloppingen de drivebay en voeding eraf geschroefd en toen werd ik toch wel heel blij!
    Geen accu lekkage.... Hoera!

    De Amiga 2000 heeft denk ik toch zo'n 12 jaar in de kast gestaan en ik weet dat condensatoren en accu's slijten, zeker als de machine al geruime tijd niet meer onder spanning is geweest.
    Het is duidelijk dat ik de accu moet vervangen (door zo'n mooie cr batterij) en de voeding het best kan voorzien van nieuwe condensatoren maar ik weet niet of ik een volledige recap moet uitvoeren van het moederbord.
    Op het net vind je veel tegenstrijdige berichten hierover, de ene zegt van wel en de ander zegt dat het bij een 2000 niet hoeft.
    Voor de 500, de CD 32 en de C128 zijn de berichten vrij duidelijk, let op de voeding en een recap is eigenlijk noodzakelijk. Maar die komen later wel aan de beurt.

    De eerste stap is om de 2000 weer betrouwbaar draaiend maken om hem daarna wellicht uit te breiden (ik ben zoveeeel nieuwe mooie uitbreidingen tegen gekomen op mijn zoektochten!).

    En hierbij dus mijn verzoek om advies, wat kan ik het beste volgens jullie doen?


    #2
    Hallo Henkje61,

    Welkom in ons café en neem een biertje :-)

    Met betrekking tot het recappen zou ik het volgende prioriteitslijstje aan houden:
    1. Batterij uit je Amiga 2000 knippen. Liever vandaag dan morgen bij wijze van spreken (ok… schrijven in dit geval). Er is al corrosie zichtbaar, maar het valt me idd 100% mee.
    2. CD32 recappen. Die hebben de slechtste condensatoren en grote kans dat ze al lekken.
    3. Voeding van de A2000 recappen. Dit voorkomt de uitstoot van de magische rook.
    4. A500/A2000 recappen… Die hebben niet zo’n haast, ik heb nog nooit berichten gelezen over lekkende caps in deze machines. Maar uiteraard zal er ooit een tijd komen dat deze ook aan de beurt zijn en dan kan je ze maar beter al vervangen hebben.

    Succes!

    Comment


      #3
      Ha PRS,

      Dank voor je hartelijk welkom en je reactie.
      Ik ga inderdaad om te beginnen de accu eruit halen en proberen in de verhuisdozen mijn CD32 te vinden om te kijken hoe die eraan toe is.
      Voor dit moment ga ik eens op zoek of er complete recapsetjes ergens te bestellen zijn voor de 2000 voeding, het 2000 bord en gelijk een setje voor de CD32 mee te nemen.

      Nogmaals dank en als er nog meer goede tips zijn dan hoor ik die graag!

      Comment


        #4
        Klein aanvullinkje op de uitstekende tips van PRS: als er in de A500 een geheugenuitbreiding zit, dan is de kans groot dat daar een accu op zit. Die zou ook kunnen lekken. Kijk dat dus wel even na.
        Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

        Comment


        • AMIGA JOHAN
          AMIGA JOHAN commented
          Editing a comment
          Om die reden vermijd ik de vreselijke A500+ Rev8 en ben ik een grote voorstander van de Rev6A. Moest wel de Rev5 recappen wat niet het geval is geweest met mij Rev6A moederborden. Nog steeds geen last van lekkende caps. De Rev6A is onverwoestbaar en beschouw het de beste A500 moederbord.

        #5
        Als je kant en klare setjes wilt kopen, kan ik je Retrobench aan raden. Uiteraard is het goedkoper om ze bij Conrad/Mouser/Reichelt te bestelllen.

        En idd goede tip van VosCoBoss, die uitbreidingen zijn ook vaak voorzien van die killer 🔋

        Comment


          #6
          Dank jullie nogmaals voor de goede tips.

          Ik heb zojuist bij AmigaStore.eu de lithium batterij adapters + batterij en de capacitor packs voor zowel de A2000 als de CD32 besteld.

          Zondag maak ik de A2000 voeding open om te kijken welke het precies is en wat ik daar voor nodig heb.
          Ik bestel zelf ook regelmatig bij RS Components, daar hebben ze ook vaak veel in voorraad en ongeveer net zo duur als Conrad/Mouser/Reichelt.

          Gaat goed komen en wordt vervolgd.....

          Comment

          Working...
          X