Announcement

Collapse
No announcement yet.

Externe dvd drive?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Externe dvd drive?

    In een oude server die ik hier heb liggen zit nog 1 dvd brander en 1 blu-ray brander. Nu kun je voor de pc een behuizing kopen om ze extern te maken en via usb aan te sluiten.
    Echter wil ik er 1 voor de amiga inzetten. Ik heb nu een nas waar ik alles op bewaar, maar zou dit graag op dvd of cd hebben.
    Is dit mogelijk om extern te doen op een a1200?

    Zo ja, suggesties voor een case en waar te kopen?

    #2
    Hoi Rien,

    Ja, het is te doen, maar het gaat niet makkelijk worden.

    Welke aansluiting heeft de DVD brander? Ik neem even aan dat dit SATA is.
    Er zijn SATA naar IDE verloopjes te koop.
    - Je zou dit direct aan de IDE connector van de Amiga kunnen koppelen (IDEfix software), waarbij je de flatcable op een of andere manier buiten de kast moet brengen.
    - Er zijn ook specifieke interne uitbreidings bordjes die extra (snelle) IDE poorten aan de Amiga toe voegt (zoals de IDE express, welke rvo in zijn Amiga heeft).
    - Er zijn ook Externe HDD cases (Archos bijv), waar misschien ook wel een IDE DVD brander op aan te sluiten is. Je zou in dat geval een passende driver moeten vinden.
    - Er zijn tweakers die een laptop Optische drive, welke een DVD brander zou kunnen zijn, intern in de behuizing van de A1200 hebben gebouwd (links aan de achterkant).

    Er zijn ook SATA naar SCSI verloopjes
    - Je zou dan een PCMCIA SCSI adapter kunnen aanschaffen en de DVD brander in een externe SCSI behuizing kunnen stoppen samen met de SCSI naar SATA verloop.

    Als derde optie is een RapidRoad USB kaart inbouwen en dan de DVD brander via USB extern aansluiten. Geen idee of daar drivers voor te krijgen zijn, maar ik zal het eens proberen of de Amiga dit accepteert op mijn RapidRoad.

    Al deze opties zijn theoretisch mogelijk, maar komt wel het een en ander bij kijken. Een USB kaart of de ingebouwde laptop brander lijkt wat dat betreft het makkelijkst wat mij betreft.

    Succes! En graag hier een blog bij houden, zodat we het allemaal kunnen volgen
    Last edited by PRS; 29-12-2020, 20:27.

    Comment


      #3
      Als ik wat ga bouwen dan ga ik dat zeker hier bijhouden.


      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

      Comment


        #4
        Een externe DVD/BlueRay speler via USB wordt gezien door de Amiga/RapidRoad...

        Ik weet alleen niet of ik dan ook CD's/DVD's kan branden, maar waarom ook niet.

        Comment


        • Rien
          Rien commented
          Editing a comment
          deze sluit je dan aan op een usb poort die ergens aangeplugd zit? Mijn 1200 heeft geen usb.
          of te wel voldoet dan een dongeltje wat je in de Amiga store ziet van joystick poort naar usb?

        • PRS
          PRS commented
          Editing a comment
          Daar heb je een uitbreidingskaart voor nodig, nml de "individual computers Rapid Road". Deze sluit je aan je clockport.

        #5
        PRS : Je kunt wel CD's branden met MakeCD, maak eerst een CD-image voor je gaat branden, anders kan het zijn dat je CD mislukt bij het branden.
        Volgens mij had MakeCD ook de Burnproof techniek erin zitten.

        Comment


          #6
          amiga1260
          Interessant!

          Wat raad jij aan als minimale systeem eisen om een CD (of DVD?) te kunnen branden? Uiteraard is dit ook afhankelijk van de schrijfsnelheid, een CD branden op 24x (= 24 x 150 kB = 3.6 MB/s) zullen niet veel Amiga’s waar kunnen maken.


          Comment


            #7
            Vroeger branden ik CD's met de Amiga 1200 met een Blizzard 1230IV 68030@50MHz en 48 MB met SCSI-kit. Ik ddenk dat 8 MB al genoeg moet zijn.

            Comment


              #8
              Originally posted by amiga1260 View Post
              Vroeger branden ik CD's met de Amiga 1200 met een Blizzard 1230IV 68030@50MHz en 48 MB met SCSI-kit. Ik ddenk dat 8 MB al genoeg moet zijn.
              Zal uniek zijn als ik dat kan verwezenlijken met mij twee Blizzard 1230 IV’s een SCSI kit.
              [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
              A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
              [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
              [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
              C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

              [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
              [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
              AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
              [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

              Comment


                #9
                beetje late reactie maar het simpelste is gewoon een 44-40 pin IDE kabel te kopen bij Amigakit en ook een kabel die stroom van je floppy drive pakt. bij elkaar misschien 25 euro. dan kun je de flatcable en de stroomkabel uit je amiga laten hangen en zo de dvd aansluiten. als het SATA is inderdaad eerst een verloopje. zo rolden we allemaal in de jaren negentig!

                Comment


                  #10
                  Zou bijna een optie kunnen zijn.
                  Ben alleen niet zo van kabels die ergens uit steken waar het niet hoort :)

                  Dank voor de tip.

                  Comment

                  Working...
                  X