Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nog een ReAmiga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Nog een ReAmiga

    Om het draadje van PRS niet verder te kapen maak ik maar mijn eigen, over de ReAmiga die ik hoop op te bouwen. Ik kan onderhand best solderen, ook wel SMD, maar vind het al met al toch wel spannend en hoop dat ik me er niet enorm op verkijk! Een heel moederbord opbouwen is natuurlijk wel wat anders dan recappen...

    Dit is het kale bord, een mooie (al zeg ik het zelf) witte! Daarbij heb ik al twee NOS CIA chips, een U9 chip, een keyboardconnector en ROM sockets. De NOS chipset zou vandaag binnen moeten komen van Jens samen met de 23-pins connectoren en powerconnector. Binnenkort verwacht ik het chipram, MPU en CPU van Screemo via Amibay ( PRS bedankt voor de tip). De rest van de componenten moet ik nog bestellen. Dingen waar ik nog over nadenk:

    - Welke en hoeveel LED's ga ik monteren?
    - Ga ik een CPU monteren? Dit hoeft op zich niet bij het gebruik van een turbokaart wat ik toch wel ga doen...
    - Ga ik een composiet, S-video of geen van beide monteren?

    Hier alvast een plaatje!


    Click image for larger version

Name:	IMG_4149 (1).jpg
Views:	416
Size:	380.3 KB
ID:	25734
    Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

    #2
    Ziet er mooi wit uit, zal Sockets erop solderen voor de belangrijkste chips. Misschien is i.p.v. Composiet/S-Video open laten voor VGA of HDMI.
    [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
    A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
    [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
    [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
    C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

    [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
    [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
    AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
    [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

    Comment


      #3
      Bedankt voor het meedenken Johan!

      Sockets ben ik zelf niet kapot van, zeker niet met de grotere chips. Heb er al eens flink gedoe mee gehad, na verloop van tijd worden de contacten slechter en ontstaan er allerlei vreemde problemen. Ik heb daarom al eens sockets van een A1200-moederbord verwijderd.

      De ReAmiga heeft op de plek waar normaal de modulator zit, een mogelijkheid om een VGA-connector te plaatsen. Die plaats ik sowieso niet, om daar eventueel de uitgang van de Indivision te maken.
      Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

      Comment


        #4
        Zag het ergens met de Sockets erop. Wilde zelf er ook mee beginnen, maar vond het teveel werk. Veel succes ermee en heb zojuist de site gelezen over ReAmiga.info. Jens zijn A1200 Reloaded word steeds belemmert met zijn andere projecten. Wil later hopelijk een Re-Amiga 1200 in werkende staat kopen mits het betaalbaar is.
        [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
        A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
        [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
        [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
        C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

        [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
        [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
        AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
        [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

        Comment


          #5
          Inmiddels ook alle birdseed en verdere componenten besteld bij Mauser... ben benieuwd!

          AMIGA JOHAN Jens maakt mooie spullen maar die A1200 Reloaded moet ik ook nog maar zien gebeuren... Jens zal minstens eerst de ACA1240 en ACA1260 gaan uitbrengen. Ik heb wel lang mijn oog gehad op een A1200 Reloaded maar ik vind het zelf opbouwen ook wel een mooi avontuur. Overigens is het idee van Jens z'n A1200 reloaded ook dat er geen CPU op het moederbord zit. Misschien moet ik dat zelf ook maar niet doen. Maar dat kan ik later nog kiezen.
          Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

          Comment


            #6
            Tja... Wat is betaalbaar?

            Ik denk dat alles bij elkaar aan onderdelen toch wel > € 350,-, en de onderdelen worden schaarser (zeker NOS) dus zal de prijs alleen maar gaan stijgen.
            Dan zit er ook nog enkele uren aan soldeertijd in.

            Het is vooral een leuk soldeer project en natuurlijk de enorme ego boost die het geeft, als hij meteen werkt.
            Zoals zoveel Amiga projecten is dit niet rationeel goed te praten


            Overigens neem ik aan dat je de 16v8 inmiddels ook binnen hebt


            Veel plezier en succes met bouwen! Ik heb het zelf niet moeilijker gevonden in vergelijking met recappen, maar voornamelijk tijd rovend...

            Comment


              #7
              De 16v8 is inderdaad binnen, supersnel ontvangen!

              Die enorme ego boost als hij meteen werkt daar hoop ik echt op... ik vraag me namelijk af of ik wel de tools en skills heb om het op te lossen als het niet werkt... ik zal vast een eind komen zolang ik geen scope nodig heb maar toch... da's wel het spannendst hoor!

              Verder, de geld-en tijdsinvestering, tja. Rationeel zeker niet goed te praten. Maar ik investeer ook wel weer tijd in het opknappen en verkopen van andere Amiga's dus het is nog wel enigszins binnen de perken te houden... maar zelfs met de prijzen van vandaag de dag is het bepaald geen winst draaien. Zoals sommige mensen wel denken overigens (of ik doe iets niet goed, dat kan ook nog)


              Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

              Comment


                #8
                Originally posted by VosCoBoss View Post
                De 16v8 is inderdaad binnen, supersnel ontvangen!

                Die enorme ego boost als hij meteen werkt daar hoop ik echt op... ik vraag me namelijk af of ik wel de tools en skills heb om het op te lossen als het niet werkt... ik zal vast een eind komen zolang ik geen scope nodig heb maar toch... da's wel het spannendst hoor!

                Verder, de geld-en tijdsinvestering, tja. Rationeel zeker niet goed te praten. Maar ik investeer ook wel weer tijd in het opknappen en verkopen van andere Amiga's dus het is nog wel enigszins binnen de perken te houden... maar zelfs met de prijzen van vandaag de dag is het bepaald geen winst draaien. Zoals sommige mensen wel denken overigens (of ik doe iets niet goed, dat kan ook nog)

                Het blijft een leuke hobby en er gaat veel geld in zitten en tijd. Je zal wel wat uitdagingen tegenkomen en dat maakt het ook zo bijzonder interessant hoe alles tot leven komt. Het is een kwestie van veel geduld uitoefenen en onderweg leer je wel de skills en wat voor tools je ervoor gebruikt. Heb zelf veel waardering, dat je vanaf een kale moederbord alles opbouwt en dat je alles bijelkaar kan vinden. Dat is al spannend en uniek om het verwezenlijken. Als je het voor elkaar krijgt kan je het altijd aan mij verkopen voor je prijs (valt altijd over de praten). Sta altijd open voor iets nieuws om te experimenteren anders word het gauw saai en eentonig.

                Zal bijzonder leuk zijn om je vorderingen te volgen in je topic.
                [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
                A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
                [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
                [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
                C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

                [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
                [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
                AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
                [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

                Comment


                  #9
                  De onderdelen zijn besteld bij Mouser. Verschillende onderdelen waren niet snel leverbaar dus daar heb ik alternatieven voor gezocht. Helaas voor een onderdeeltje (de beruchte U49) geen alternatief beschikbaar, dus de hele order maar even on hold gezet in afwachting van de backorder. Verwachte levering is eind oktober... het is nu wel aanlokkelijk om alvast te monteren wat ik wel heb. Maar gezien alle componenten die ik erop zou zetten in de weg kunnen zitten voor de birdseed, doe ik dat toch maar niet...

                  Intussen ben ik maar een A1200 gaan recappen en een A500+ met batterijschade gaan repareren voor de verkoop zodat ik de hobby-financiën een beetje op peil kan houden. Binnenkort te vinden op Marktplaats...

                  Nog even een plaatje om te delen:
                  Click image for larger version

Name:	IMG_4165 (1).jpg
Views:	332
Size:	361.3 KB
ID:	25771
                  Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                  Comment


                  • AMIGA JOHAN
                    AMIGA JOHAN commented
                    Editing a comment
                    Je heb al de belangrijkste chips binnen. Grappig, dat Jens overal een serial nummer erop zet.

                  #10
                  Die U49 is de reset IC. Daar schijnen alternatieve schakelingen voor te zijn, anders van een sloop A1200 halen.

                  Edit: Onze vriend tsb heeft hier wat voor bedacht:
                  https://www.tsb.space/knowledge-base...with-a-tc54vc/
                  Last edited by PRS; 08-10-2020, 16:52.

                  Comment


                  #11
                  Jaaaa! Het is begonnen! 1 SMD resistor gemonteerd! De tweede ook al, maar daar is geen plaatje van. Nu ga ik mijn ogen rust geven... op dit tempo van 2 per dag ben ik over een paar maand wel klaar met de birdseed...


                  Click image for larger version

Name:	IMG_4285 (1).jpg
Views:	281
Size:	390.9 KB
ID:	25902
                  Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                  Comment


                    #12
                    The show has started!

                    Succes...

                    Comment


                      #13
                      Inmiddels de bovenkant voorzien van alle weerstanden en condensatoren. Later verder met de onderkant. En hopen dat de ferrite beads binnenkort binnenkomen, samen met een paar ic’tjes die mouser niet voorradig had.

                      Ook een video dac besteld via ebay... dat component was ik nog eventjes vergeten... gelukkig een adres gevonden wat betrouwbaar lijkt.
                      Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                      Comment


                        #14
                        Hou je een beetje bij wat hij gekost heeft? Ben ik wel benieuwd naar. Afgezien van €256 voor tbtorro was ik €66 kwijt aan een ontbrekende Alice, toch nog ca. €50 aan spullen van Mouser, €30 voor een kast en LED-printje, €60 voor een toetsenbord van een zekere ArjanV, €10 voor de keyboardconnector en 60 pond voor een floppydrive :(

                        Gelukkig diverse spulletjes van PRS gehad (o.a. de PCMCIA-connector), anders was ik nog een euro of 30 verder geweest. Verder heb ik de D-connectoren van een 500-sloopbord gehaald.
                        Alles bij elkaar heeft het ding me toch algauw rond de €550 gekost, merk ik... En voor dat geld zit er nog niet eens een accelerator of fastram in...
                        Last edited by m0c; 25-10-2020, 00:56.

                        Comment


                        • VosCoBoss
                          VosCoBoss commented
                          Editing a comment
                          For the record, dat bord komt inderdaad van ene ArjanV, maar indirect. Ik had het toetsenbord geruild voor een defect A500 Hi-tek toetsenbord. Vanaf die persoon is het toetsenbord dan weer bij m0c terechtgekomen.

                        #15
                        Na uren birdseed solderen, tot de ontdekking komen dat er per ongeluk een rev 1.5 naar me is verstuurd waar een fout in zit. Die fout is bij latere productieruns hersteld zonder het versienummer te verhogen, maar helaas is deze er tussendoor geglipt... de fout was namelijk allang bekend voordat ik het bordje kreeg. Ik krijg bij hoge uitzondering een ander bord met passives zodat ik niet alles opnieuw hoef te doen dus dat is hartstikke netjes opgelost, maar toch vind ik het jammer dat mijn ReAmiga nu niet vanaf het allereerste componentje door mezelf in elkaar gezet zal zijn. Het huidige bord gaat denk ik maar aan de muur zodat ik in ieder geval nog kan kijken naar mijn mooie soldeerwerk...

                        Edit: en hij hangt... ik heb overigens het probleem wel opgelost (als het goed is) maar ben nu toch wat onzeker geworden over dit bord om verder op te bouwen...dus dan maar als decoratie gebruiken.

                        Voor de geïnteresseerden: het probleem speelt bij rev 1.5 borden met datum 2020-04-08. Er is een VIA die een printbaan doorkruist waardoor een datalijn altijd hoog gehouden wordt. Daardoor start het bord niet. Oplossing is een "cut and jump", oftewel de printbanen doorsnijden aan beide kanten van de VIA en de banen weer verbinden met een bruggetje over de VIA heen.

                        Click image for larger version

Name:	IMG_4313.JPG
Views:	225
Size:	2.07 MB
ID:	25972
                        Last edited by VosCoBoss; 27-10-2020, 17:18.
                        Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                        Comment


                        • rvo
                          rvo commented
                          Editing a comment
                          dat is jammer! maar idd goede service
                      Working...
                      X