Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nog een ReAmiga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    Originally posted by m0c View Post
    Hou je een beetje bij wat hij gekost heeft? Ben ik wel benieuwd naar. Afgezien van €256 voor tbtorro was ik €66 kwijt aan een ontbrekende Alice, toch nog ca. €50 aan spullen van Mouser, €30 voor een kast en LED-printje, €60 voor een toetsenbord van een zekere ArjanV, €10 voor de keyboardconnector en 60 pond voor een floppydrive :(

    Gelukkig diverse spulletjes van PRS gehad (o.a. de PCMCIA-connector), anders was ik nog een euro of 30 verder geweest. Verder heb ik de D-connectoren van een 500-sloopbord gehaald.
    Alles bij elkaar heeft het ding me toch algauw rond de €550 gekost, merk ik... En voor dat geld zit er nog niet eens een accelerator of fastram in...
    Tja, het bord was 60 euro inclusief verzenden. Alle birdseed zo'n 170 euro, de chipset en wat connectoren van Jens ook zoiets, keyboard connector iets van 15 euro. En nog wat achteraf bestelde IC's ook nog een euro of 30. Behuizing heb ik al maar als ik die meetel iets van 100 euro (A1200.net). Toetsenbord is verwaarloosbaar op het geheel. Dus ja... dan zit ik al op een kleine 550 euro ook. Als ik niet nog zaken vergeet. Floppydrive heb ik er niet in, wel een Lotharek HXC. 60 pond voor een floppy drive is wel flink pittig overigens, zijn die dingen al zo schaars?

    Ik bouw hem overigens volledig met NOS en nieuwe stock, ook de connectors. Ik heb genoeg donoren maar ik dacht, waarom niet alles nieuw...
    Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

    Comment


      #17
      Gisteren is het vervangende bord binnengekomen. Redelijk net soldeerwerk, niet zo OCD als mijn soldeerwerk waarbij zelfs op de miniscule componentjes alle tekst dezelfde kant op staat, maar zeker netter dan Chucky op de foto's van zijn build guide heeft staan. Wel veel achtergebleven flux en een of ander rood goedje wat ik er niet helemaal af krijg..

      Inmiddels heb ik het bord al een keer aan gehad om te kijken of er spanning is waar het hoort te zijn. En dat was zo. Dus nu Budgie, Alice, Gayle en Lisa erop gesoldeerd. Nu mag-ie weer aan als test of er een Vsync signaal is. Maar nu vind ik het toch wel spannend hoor! Spelen met een dure chipset... het resultaat van die test volgt later nadat ik het heb aangedurfd...

      Ook vind ik het toch wel jammer dat ik geen scope heb om te checken of mijn reclaimed kristal het doet... mocht iemand nog een tip hebben om zonder scope toch een frequentie te detecteren dan hoor ik het graag!

      De NOS powerconnector en reclaimed powerline filter (zo heet dat toch?), eerste keer aangesloten:
      Click image for larger version

Name:	IMG_4359.jpg
Views:	147
Size:	385.5 KB
ID:	26026

      First power on:
      Click image for larger version

Name:	IMG_4358.jpg
Views:	156
Size:	341.0 KB
ID:	26025

      Deel van de chipset geplaatst:
      Click image for larger version

Name:	IMG_4361.jpg
Views:	136
Size:	496.1 KB
ID:	26027
      Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

      Comment


        #18
        Intussen is bijna alles gemonteerd. In eerste instantie volgde ik netjes Chucky's guide vanaf hier: http://wordpress.hertell.nu/?p=712

        TLDR:
        Lessons learned:
        - Leer hoe je diagrom kunt gebruiken voordat je ermee aan de slag gaat om een nieuw opgebouwd bord te testen.
        - Neem de tijd voor elk componentje en controleer je werk ALTIJD.

        Uitgebreide versie:
        Op het moment dat diagrom aan de beurt kwam, kwam de eerste beginnersfout. Ik had nog nooit diagrom gebruikt. Ik kreeg wel output, maar alleen maar onleesbare nonsens. Dus ben ik alle solderingen gaan nalopen, nog eens na gaan lopen en nog eens, maar dat hielp niets. Maar: ik had er helemaal niet echt bij stilgestaan dat ik uberhaupt nog nooit diagroms had gebruikt, en bedacht me wat laat dat het een goed idee was om die eens te proberen op een werkend A1200 bord. En ja hoor, precies hetzelfde. Dus toen heb ik uit ongeduld die stap maar overgeslagen en ben ik de rest van de componenten erop gaan solderen. Dat ging allemaal prima. Een IC'tje had ik er nog niet op, dat was de DAC (niet de VP101 maar de composite/svideo dac). Die ging ik er maar even snel op solderen een dag later. Daarna het bord aangezet, oeps, rook! Had ik onoplettend de DAC verkeer om erop gesoldeerd! Stomme fout uit ongeduld/gemakzucht. Alle andere IC's allemaal 10x gecontroleerd en dan toch zo'n fout maken bij die ene laatste. En natuurlijk met de duurste IC ook nog (naast de custom chipset dan).

        Last edited by VosCoBoss; 09-11-2020, 13:06.
        Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

        Comment


          #19
          En hij werkt! Met dank aan m0c voor de ondersteuning!

          Nu alleen nog wachten op de zenerdiode voor de ADV101 en een nieuwe AD724...

          Het leuke aan de ReAmiga vind ik de extra's. Zo is het mogelijk allerlei ledjes te plaatsen, een ingebouwde joysticktester (ook met leds) te maken, er kan een bootselector gemaakt worden, een kickstartswitch en een IRQ7 (freezer). Ook is er een reset-header voor een resetknop, verschillende fan-headers met verschillende voltages, en een extra power aansluiting.

          Ik heb ervoor gekozen geen kickstartswitch te plaatsen en 40-pins kickstartsockets te gebruiken. Als ik nog een keer een bord zou opbouwen zou ik denk ik wel 42-pins kickstartsockets gebruiken en de kickstartselector actief maken. Vooral omdat het kan, maar ik heb nooit de behoefte gehad om aan romswitching te doen, en al helemaal niet op een A1200. Wel heb ik headers geplaatst voor de DF0/1/2 selector. Weet nog niet of ik daar ooit wat mee ga doen, maar dan is dat alvast voorbereid. Ook heb ik verschillende leds geplaatst om tijdens het bouwen te kunnen zien wat voor activiteit er is. Straks in de transparante a1200-led case blijven deze enigszins zichtbaar, ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.
          Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

          Comment

          Working...
          X