Announcement

Collapse
No announcement yet.

ReAmiga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    ReAmiga

    Yeah! Mijn ReAmiga werkt.

    Ik had een gedeeltelijk, door tbtorro, gemonteerde ReAmiga rev. 1.2 gekocht op AmiBay. Het meeste vogelzaad was al gemonteerd, net zoals de processor en bijna alle custom chips. Maar dan rest nog best wel wat ander SMD werk, waar onder de Alice, zener diode, reset chip, alle elco’s, enkele modificaties (foutjes in Rev 1.2) en alle connectoren e.d.

    Na een aantal uur solderen zat alles erop en dan komt het grote moment.. Zou hij het doen!

    Nou, nee... Zwart scherm. Hij deed het dus niet. Dus ik al mijn soldeerwerk nagelopen, gemeten, onder de loep bekeken. Helaas, noppes, nada, niento.tsb had een kristal aan mij geschonken, met als voorwaarde dat ik deze moest checken omdat deze van een dubieuze (lees Chineese) source kwam.. Hmm, zou het kristal dan niet functioneren?
    Deze vervangen met een kristal van een nukkig A1200 rev.2 bord. Nog steeds hetzelfde resultaat, een mooi zwart scherm.

    BALEN!

    Ok, op naar de experts. Het bordje naar Tristan gebracht voor de probleem analyse. Twee weken gewacht totdat ik aan de beurt was, is hij binnen 10 min klaar! En vandaag opgehaald...

    Het probleem was niet mijn eigen soldeer werk, bleek gewoon de gehele(!) linker rij van de 68020 processor niet goed gesoldeerd zat. Even ter mijn verdediging... Dit was alleen onder een loep waarneembaar als je met een schroevendraaier tegen de pootjes aan tikte.

    Click image for larger version

Name:	C990C5AE-3112-433B-A0A6-17C458DE6A19.jpeg
Views:	183
Size:	93.5 KB
ID:	25647



    Heerlijk gevoel dat hij werkt...

    #2
    En VosCoBoss, nu jij! Ik zag zat jij een rev 1.5 ReAmiga had bemachtigd...

    Comment


      #3
      Originally posted by PRS View Post
      En VosCoBoss, nu jij! Ik zag zat jij een rev 1.5 ReAmiga had bemachtigd...
      Ja klopt, de laatste witte! Helemaal maagdelijk... waar ben ik aan begonnen... solderen kan ik wel, maar er moet bv ook een cpld geprogrammeerd worden waar ik de spullen en ervaring niet voor heb. Een scope heb ik ook niet voor als er getroubleshoot moet worden...

      Ik wil deze helemaal opbouwen met nieuwe en NOS onderdelen, dus niet vanaf een donorbord. Ik zal door gebrek aan ervaring op sommige punten nog wel tegen het een en ander aanlopen en het zal een leerzaam traject worden voor mij. Des te trotser zal ik zijn als het uiteindelijk allemaal werkt!
      Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

      Comment


        #4
        Die van mij is ook volledig NOS opgebouwd.
        De 16v8 CPLD heeft iemand voor mij geprogrammeerd. Het heeft geen zin om daar de spullen voor te kopen, want best prijzig.
        En succes met het vinden van een paar zeldzame onderdelen:
        3 MHz resonator (https://www.digikey.com/product-deta...00MN-ND/273763)
        Reset chipje
        3 - 10pF variabele condensator voor composiet uit
        De custom chips (Jens of Sceemo op Amibay)
        28 MHz kristal (AmigaKit)
        Keyboard connector (Amiga store.eu)
        23 pins male/female connector (Jens)

        Al met al wordt dit een dure Amiga, maar is een leuke ervaring.
        Last edited by PRS; 26-09-2020, 09:38.

        Comment


          #5
          Originally posted by PRS View Post
          Die van mij is ook volledig NOS opgebouwd.
          De 16v8 CPLD heeft iemand voor mij geprogrammeerd. Het heeft geen zin om daar de spullen voor te kopen, want best prijzig.
          En succes met het vinden van een paar zeldzame onderdelen:
          3 MHz resonator (https://www.digikey.com/product-deta...00MN-ND/273763)
          Reset chipje
          3 - 10pF variabele condensator voor composiet uit
          De custom chips (Jens of Sceemo op Amibay)
          28 MHz kristal (AmigaKit)
          Keyboard connector (Amiga store.eu)
          23 pins male/female connector (Jens)

          Al met al wordt dit een dure Amiga, maar is een leuke ervaring.
          Bedankt! Het meeste moet gaan lukken! Ik weet nog niet of ik het composite of svideo-out deel erop ga bouwen. Ook de cpu laat ik misschien achterwege. Twijfel ook nog over de poorten aanschaffen, want ik heb meerdere a500 donorborden waar ik die vanaf kan halen (nog niet gekeken of dat past). Aan de andere kant is dat misschien verkeerde zuinigheid. Voor de clpd is er hopelijk iemand hier die me tzt daarbij kan helpen.
          Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

          Comment


            #6
            Ik kan je wel in contact brengen met Erwin, hij heeft een aantal CLPD’s geprogrammeerd en wel op de plank liggen.

            Misschien heeft hij ook nog een 3 - 10pF liggen.

            Comment


              #7
              Originally posted by PRS View Post
              Ik kan je wel in contact brengen met Erwin, hij heeft een aantal CLPD’s geprogrammeerd en wel op de plank liggen.
              Graag zelfs, bedankt!
              Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

              Comment


              • PRS
                PRS commented
                Editing a comment
                Hij heeft zich ook aangemeld op dit cafe zag ik (MoC), maar ik heb hem even op de chat benaderd.

              #8
              Originally posted by PRS View Post
              Ik kan je wel in contact brengen met Erwin, hij heeft een aantal CLPD’s geprogrammeerd en wel op de plank liggen.
              Graag zelfs, bedankt!
              Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

              Comment


              • PRS
                PRS commented
                Editing a comment
                Erwin heeft ze wel liggen, maar heeft geen zin om er mee te leuren. Ik heb er een extra (NOS) en die mag je wel van me over nemen.

              #9
              Zojuist bij Jens de bestelling geplaatst voor een NOS chipset, PCMCIA gevalletje, powerconnector en 2x 23-pins connectoren (male en female). Ik heb toch maar besloten alle connectoren nieuw te bestellen. Kost even wat meer, maar 30 jaar oude connectoren op een nieuw bord solderen vind ik ook weer zo wat. Keyboardconnector is al in bestelling bij Amigastore.

              Dan rest nog alle "birdseed" te bestellen en dan hopen op een zeer voorspoedig project!!
              Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

              Comment


                #10
                Hum, geheugen en een keyboard controller heb ik ook nog nodig, dat wordt ook nog zoeken! Voor geheugen denk ik TMS45160 geheugenchips aan te kunnen schaffen...

                Misschien was een donor A1200 bordje toch handig geweest maarja, kom daar nu nog maar eens aan voor een normaal bedrag...
                Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                Comment


                  #11
                  Het lastige is dat je veel bronnen moet aanboren om alle onderdelen bij elkaar te krijgen. Dat betekend dus ook meerdere keren verzendkosten. Dan schieten de kosten snel de lucht in...
                  Meerdere aanbieders op eBay, AmigaStore, Individual Computers, Mouser, AmigaKit, Digikey, Amibay... Toch gauw 8x verzendkosten...

                  Eigenlijk zou je met een aantal een groupbuy moeten doen. Scheelt weer in de kosten.


                  Overigens vergeet het volgende niet:
                  - Audio connectoren (zijn speciaal, door interne schakeling —> niet verbonden met plug betekend alle geluid via de andere plug)
                  - Muis, Joystick, Serieel en Parallel connectoren
                  - Interne connectoren (IDE, Floppy, Clock port etc)
                  - De juiste video dac, anders heb je ook een zener diode nodig

                  Het is geen goedkoop project 😉
                  Last edited by PRS; 01-10-2020, 23:50.

                  Comment


                    #12
                    Inderdaad niet goedkoop, moet toch maar eens haast maken met het opknappen en verkopen van mijn voorraadje 500’s...

                    Dat die audioconnectoren speciaal zijn had ik nog niet gezien, ik wilde er gewoon standaard rca-connectoren op zetten die ik nog heb liggen en ook al heb gebruikt op verschillende a500 en a1200 borden. Ga ik verder achteraan!
                    Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                    Comment


                      #13
                      PRS en en en en werkt mijn crystal ook? :)

                      Comment


                      • PRS
                        PRS commented
                        Editing a comment
                        Die moet ik er even weer inzetten... Als onderdeel van mijn "debugging" had ik hem er weer uit gehaald en die uit de Rev 2B sloop er in gezet.
                    Working...
                    X