Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wat nieuwe repair verslagjes online..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    Water kan totaal geen kwaad, zolang je er maar voor zorgt dat dit allemaal weer snel weg is (opdroogt), en natuurlijk je het bord niet aan de stroom hangt :) Zo geef je kalk geen kans om achter te blijven. Er zijn genoeg mensen die moederborden in vaatwassers wassen. Bij een (N)espresso apparaat is sprake van het tegenovergestelde. Lang stilstaand water... .

    Comment


      #17
      De hardheid van het water ligt aan in welk deel in Nederland woont. Bij mij heb ik ook kalk, maar wel veel minder dan bijvoorbeeld Utrecht. Om het probleem met met de kalk van het water op te lossen, kun je overwegen om een kalkontharder te nemen. Ik overweg als ik genoeg gespaard heb om zo'n kalkontharder aan te schaffen.

      Comment


        #18
        Originally posted by amiga1260 View Post
        De hardheid van het water ligt aan in welk deel in Nederland woont. Bij mij heb ik ook kalk, maar wel veel minder dan bijvoorbeeld Utrecht. Om het probleem met met de kalk van het water op te lossen, kun je overwegen om een kalkontharder te nemen. Ik overweg als ik genoeg gespaard heb om zo'n kalkontharder aan te schaffen.
        Kalk in kraanwater is een groot probleem in Gouda. Zelfs kranen moet regelmatig worden vervangen, dat ze vast lopen. Vroeger was het kraanwater veel zachter in loop van de jaren durf ik het niet eens te drinken. Drink al jaren Spa Blauw. Kalkontharders kan wat helpen, maar het is erg gesteld in Gouda. Het is hier een paradijs voor loodgieters.


        [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
        A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
        [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
        [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
        C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

        [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
        [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
        AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
        [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

        Comment


          #19
          Laat ik ook eens mee doen in deze discussie ...

          Originally posted by spud View Post
          Water kan totaal geen kwaad, zolang je er maar voor zorgt dat dit allemaal weer snel weg is (opdroogt), en natuurlijk je het bord niet aan de stroom hangt :) Zo geef je kalk geen kans om achter te blijven. Er zijn genoeg mensen die moederborden in vaatwassers wassen. Bij een (N)espresso apparaat is sprake van het tegenovergestelde. Lang stilstaand water... .
          Nou.. dit lijkt me dan weer niet het hele verhaal .. water met zouten en mineralen zal als het opdroogt echt wel iets achterlaten op de elektronica en dat kan dan nog steeds voor kortsluiting zorgen. Zaak dus om overvloedig te spoelen met vloeistof dat niks achterlaat zo gauw het is opgedroogd

          Comment


            #20
            Ja ok, in ieder geval, water op zich als spoel middel is geen probleem, zolang er maar niks achterblijft inderdaad.

            Comment


              #21
              Originally posted by LuzUo View Post
              Laat ik ook eens mee doen in deze discussie ...



              Nou.. dit lijkt me dan weer niet het hele verhaal .. water met zouten en mineralen zal als het opdroogt echt wel iets achterlaten op de elektronica en dat kan dan nog steeds voor kortsluiting zorgen. Zaak dus om overvloedig te spoelen met vloeistof dat niks achterlaat zo gauw het is opgedroogd
              Ik blijf scheikundeles geven 🤪. Maar dat doe ik al 25 jaar dus...
              de kalkaanslag is een zout calciumcarbonaat of magnesiumcarbonaat. In vaste toestand geleiden die echt geen stroom, dus geen kans op kortsluiting. Toch zou ik zeggen dat voorzichtig zijn geen kwaad kan. Dus afspoelen met gedestilleerd of gedemineraliseerd water of ipa. Dan blijft er niets achter.
              Maar Adrian van de digital basement op youtube gebruikt altijd kraanwater en heeft er nooit problemen mee. Waarschijnlijk zacht water= weinig calcium of magnesium ionen

              Comment


              • LuzUo
                LuzUo commented
                Editing a comment
                I stand corrected .... Ik had tijdje geleden gelezen dat achterblijvend residu mogelijk ook voor kortsluiting kan zorgen ... maar als ik het nu nazoek kom ik eigenlijk enkel op feit dat zout in oplossing inderdaad alleen kan geleiden...

                Ik vroeg me wel af hoe het dan staat met de kritische relatieve vochtigheid van calcium/magnesiumcarbonaat? Zou bij hogere luchtvochtigheid het achtergebleven zout door het opnemen van vocht uit de atmosfeer toch weer (een beetje) geleidend kunnen worden?
                Ik wacht op de volgende scheikunde les :-)
                Last edited by LuzUo; 16-09-2020, 16:11.

              • PRS
                PRS commented
                Editing a comment
                Calciumcarbonaat en magnesiumcarbonaat zijn slecht oplosbaar in water. Dus de hoeveelheid die achter zal blijven is zeer gering. Kalk aanslag in gebieden met hard water gebeurd ook niet in één nacht, maar als je iedere keer een klein beetje achter laat dan wordt dat uiteindelijk wel problematisch.
                Daarnaast is magnesiumcarbonaat wel hygroscopisch (trekt water aan). Als er maar een heel klein beetje in water oplost, dan kan dat al elektrisch geleidend worden, dus oppassen geblazen.
                “Best practice” is naspoelen met demi water of IPA om problemen te voorkomen.

              #22
              Originally posted by PRS View Post

              Amiga Johan, op deze manier begin je een beetje op Trump te lijken door je eigen "waarheid" aan te nemen!

              Koper kan minder goed tegen zuur dan tegen base, maar de coating die de koperbanen beschermd kan slechter tegen base waardoor het koper bloodgesteld kan worden aan de basische batterij lekkage. Daarnaast word het PCB en de koperen banen zeer lang bloodgesteld aan het basisch materiaal uit lekkende batterijen (vaak vele jaren.
              Nog een scheikundeles. Koper werd vroeger een halfedel metaal genoemd. Het reageert namelijk niet met zoutzuur, maar wel met geconcentreerd salpeterzuur. Onedele metalen reageren met beide zuren. Het zijn wel redoxreacties en geen zuur base reacties. Het is dus erg onwaarschijnlijk dat koper aangetast wordt door azijnzuur of citroenzuur. De reactiesnelheid van het zuur met de basen uit de batterij is vele malen groter. Na neutralisatie zou ik het zuur toch goed wegspoelen. Klein beetje condens en je krijgt een geleidende vloeistof. En dat lijkt mij geen goed idee.

              En laat ik zeggen dat Martijn en Tristan mijn grootste respect hebben. Hun reparatie skills zijn van een zeer hoog niveau. Ik hoop dat ze nog lang mijn Amiga’s willen recappen en repareren.

              Comment


              • PRS
                PRS commented
                Editing a comment
                👍

                Ook ik weer wat geleerd.

              #23
              Leuk om te lezen tsb , zag het ook op Facebook al voorbij komen. Ik hoop nooit een door mij gerepareerd moederbord tegen te komen in jouw blogs...

              Over batterijschade, de A500+ borden die ik heb gedaan deed ik eerst in schoonmaakazijn, daarna afspoelen in de badkuip, daarna goed naspoelen met gedemineraliseerd water. Er is en nog niet eentje overleden en nog geen klachten gehad. Wel is er eentje zover heen dat ik die niet meer aan de praat kreeg, die was t/m Agnus groen uitgeslagen...
              Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

              Comment


                #24
                Originally posted by Verkoophoek View Post

                Nog een scheikundeles. Koper werd vroeger een halfedel metaal genoemd. Het reageert namelijk niet met zoutzuur, maar wel met geconcentreerd salpeterzuur. Onedele metalen reageren met beide zuren. Het zijn wel redoxreacties en geen zuur base reacties. Het is dus erg onwaarschijnlijk dat koper aangetast wordt door azijnzuur of citroenzuur. De reactiesnelheid van het zuur met de basen uit de batterij is vele malen groter. Na neutralisatie zou ik het zuur toch goed wegspoelen. Klein beetje condens en je krijgt een geleidende vloeistof. En dat lijkt mij geen goed idee.

                En laat ik zeggen dat Martijn en Tristan mijn grootste respect hebben. Hun reparatie skills zijn van een zeer hoog niveau. Ik hoop dat ze nog lang mijn Amiga’s willen recappen en repareren.
                Ik heb ook weer een hoop geleerd, en dank voor je woord over Tristan & mij.. we doen beiden ons best :)

                Comment


                  #25
                  Originally posted by VosCoBoss View Post
                  Leuk om te lezen tsb , zag het ook op Facebook al voorbij komen. Ik hoop nooit een door mij gerepareerd moederbord tegen te komen in jouw blogs...

                  Over batterijschade, de A500+ borden die ik heb gedaan deed ik eerst in schoonmaakazijn, daarna afspoelen in de badkuip, daarna goed naspoelen met gedemineraliseerd water. Er is en nog niet eentje overleden en nog geen klachten gehad. Wel is er eentje zover heen dat ik die niet meer aan de praat kreeg, die was t/m Agnus groen uitgeslagen...
                  Dank je!
                  Mocht het nodig zijn, dan help ik graag :)

                  Comment


                    #26
                    Wil even in de discussie aanhaken al ben ik geen chemicus.
                    In de tijd dat ik voor Commodore en Musitapes (jaren 80 en 90) werkte, maakte wij altijd de pcb's schoon met lauw water en een beetje afwasmiddel (dubro) en een zachte borstel. Daarna hingen we ze te 24 uur drogen aan (jawel) een waslijn. Dit waren altijd machines van klanten en we kregen nooit klachten dat deze werkwijze schadelijk was voor hun machines (altijd tevreden klanten)
                    Dus spoelen en goed laten drogen kan ik mijn ogen geen kwaad MITS maar GOED gedroogd.
                    Last edited by DdAzZ; 17-09-2020, 11:42.
                    [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

                    Comment


                      #27
                      Zo deed ik het ook, gewoon in bad, 30 graden met de douchekop lekker spoelen, deed het vaak met A500's en A2000's, zelfs een 4000D B rev bord gedaan

                      Comment


                        #28
                        A1000, A500, A2000 en A2500 gingen allemaal in bad. Toendertijd waren er nog geen nakomelingen zoals de 600 en 1200. Maar in bad gaan vonden ze allemaal geweldig.

                        Verstuurd vanaf mijn IN2013 met Tapatalk

                        [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

                        Comment

                        Working...
                        X