Announcement

Collapse
No announcement yet.

Informatie gezocht upgraden A1200

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Informatie gezocht upgraden A1200

    Nu ik besloten heb om de C64 en de A500 weg te doen (C64 is al verkocht en weg, 500 binnenkort op MP) en mijn A1200 te upgraden, ben ik aan het zoeken geslagen op internet.
    Als eerste wil ik de 1200 laten recappen. (iemand ervaring met Polar Bytes te Tilburg https://www.polarbytes.eu/ ?)
    Mijn 1200 wil ik voorzien van een nieuwe Rom upgrade en HDMI of VGA uitgang (Kan de CRT de deur uit) en meer geheugen.
    Nu kom ik genoeg tegen, IndiVision ACA, Vampire, en Kickstartrom 3.1.4.
    Maar overal waar ik kijk (online shops) of uitverkocht of discontinued etc.
    Wie kan mij tip geven waar ik kans van slagen heb of heeft misschien toevallig nog iets liggen voor een schappelijke prijs.

    Alvast dank voor meedenken.
    [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

    #2
    Uitstekende keuze het bij een a1200 te houden. Daarmee kun je feitelijk de gehele Amiga library aan games en demo's aan, zeker als je ooit ook de CPU een upgrade geeft.

    Ik denk dat je je roms echt niet hoeft te upgraden, 3.0 is prima.. je gaat niet veel merken van een overstap naar 3.1 of 3.1.4.. sterker als je ooit nog eens een CPU upgrade doet dan kun je OS3.9 installeren en heb je sowieso al een softkicked kickstart (je Amiga reboot dan een tweede keer en je nieuwe rom is actief inclusief toegang tot bv harddisks groter dan 4gb etc)

    Je Amiga recappen is wel een goed idee! Polar Bytes ken ik zelf niet.. Maar ik denk dat de meesten hier wel weten dat Martijn / tsb dat ook heel goed kan, dus stuur hem beter even een PBtje! (weet je trouwens toevallig welk revisie moederbord je hebt? Mocht het een 1D4 zijn dan kun je ruilen met mijn recapped en nieuwere moederbord, zie mijn thread in 'Gevraagd' )

    Tot slot heb je het over HDMI output. Nu weet ik niet of dingen inmiddels veranderd zijn, maar zo'n Vampire kaart.. hoewel echt fantastische hardware, doet alleen HDMI output voor Workbench-friendly apps en zo. Je kunt dus niet je games en demo's in HDMI afspelen. Als je gewoon je Amiga op een VGA monitor wilt aansluiten is er echt maar 1 antwoord: een Indivision.

    Comment


      #3
      Je kan ook een Amiga compatible (LCD) monitor aanschaffen. Sommige Dell monitoren zijn geschikt en zelf heb ik een BenQ BL912 welke een erg mooi beeld geeft direct op de RGB aansluiting van iedere Amiga. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een RGB naar VGA kabel.

      Zie ook hier voor compatibele monitoren:
      http://www.amibay.com/showthread.php...al-23pin-conns

      Persoonlijk zou ik er minimaal Kickstart 3.1 in zetten. Mocht je OS3.9 willen draaien, kan je er ook voor kiezen een custom 3.9 kickstart te (laten) branden. Dit voorkomt het herstarten van je Amiga tijdens booten. Als je trouwens niet kan kiezen, kan je natuurlijk ook voor een kickstart switch gaan, zoals deze: http://www.amibay.com/showthread.php...art-rom-boards Zelf heb ik deze voor mijn A500+, A1200 en A4000.

      Verder ken ik polarbytes ook niet en ik denk dat het gros van de mensen hier hun geliefde Amiga door Martijn tsb heeft laten recappen.
      Last edited by PRS; 29-04-2020, 22:54.

      Comment


        #4
        Zo’n monitor is lastig te vinden, en een vga monitor heeft ie denk ik al :) Ik heb me wel vergist in de kickstart rom, je hebt wel 3.1 roms nodig om os3.9 te draaien.. hoewel ook dat nog kan met nóg een extra reboot.

        Comment


          #5
          Originally posted by rvo View Post
          (weet je trouwens toevallig welk revisie moederbord je hebt? Mocht het een 1D4 zijn dan kun je ruilen met mijn recapped en nieuwere moederbord, zie mijn thread in 'Gevraagd' )
          Mijn 1200 heeft een Rev 1D 1.

          [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

          Comment


          • rvo
            rvo commented
            Editing a comment
            thanks, maar dan passeer ik!

          #6
          Een mooie tweede keus is een BenQ BL702A 17 inch VGA monitor. Zal gewoon KS 3.1.4 ROM chips erop zetten is ook beter vanwege BestWB 1.3 en je kan grotere CF kaartjes gebruiken tot 64GB en wie weet nog hoger. TSB recap het mooi, heb zelf drie gerecapte A1200 moederborden. Helaas zijn de Indivision AGA MK2CR niet meer leverbaar en is via de RGB uitgang ook goed te doen via de BenQ BL702A. Zal niet een Vampire aanraden, maar een Blizzard of een ACA kaart. Het mooist is een 68020 of een 68030 CPU met voldoende RAM geheugen erop. Meer dan dat heb je niet nodig voor bijv. WHDLoad Games en Demos. Je moet goed nadenken wat voor voeding je wilt gebruiken (kan een grote obstakel vooroorzaken of nog erger). Zal eerst afvragen waarvoor je een A1200 wilt gebruiken en daarop afstemmen. Ondanks al mij A500/A1200’s zal ik altijd veel respect hebben voor mij C64’s. De C64 blijft voor mij gevoel een magische computer waarmee je jaren lang veel plezier mee hebt. Ben nog steeds verbaasd wat zo C64 kan verwezenlijken en dat er nog steeds nieuws ervoor uitkomt. Zelf vind ik de A500 de AMIGA en de A1200 is leuk om te experimenteren. Het kan behoorlijk oplopen qua geld vooral als je de A1200 wilt uitbreiden. Ben zelf begonnen met de A500’s en van daaruit ga uitbreiden naar een A1200. Nu ben ik met mij derde A1200 project bezig en heb daarnaast een beest van een A500.
          Last edited by AMIGA JOHAN; 29-04-2020, 23:34.
          [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
          A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
          [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
          [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
          C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

          [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
          [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
          AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
          [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

          Comment


            #7
            Dame is vandaag door mij afgezet om te worden recapped. Tevens gevraagd of ze nog de 3.1.4 roms konden leveren. Ben benieuwd hoe ze terug gaat komen
            [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

            Comment


              #8
              Mooi hoor! En upgraden, er kan veel! Ik heb zelf de Scanplus AGA in preorder staan bij amigastore.eu. Dat is een scandoubler, geen flickerfixer. Hopelijk komt die snel... deze is wat eenvoudiger dan een indivision. Daarnaast is een indivision niet aan te komen voor een fatsoenlijk bedrag. Jens van icomp.de is bezig met een indivision aga mk3,maar zoals alles waar hij mee bezig is, is de grote vraag wanneer het komt.

              Ook kun je nog een IDE speeder/uitbreiding monteren zoals een elbox fastata, er zijn geluidskaarten verkrijgbaar, USB poorten... ik heb zelf een Prelude 1200 replica geluidskaart gemonteerd. Eigenlijk alleen maar omdat het kan, moet er nog mee spelen om de voordelen te ontdekken 🙂

              De Vampire heb ik in mijn a500 gehad. Mooi stukje hardware, maar voor mijn gevoel toch te modern. Deze neemt bijna alles over van de Amiga, eigenlijk is je Amiga dan alleen nog maar een behuizing voor de Vampire. De Amiga chipset zit namelijk grotendeels in de Vampire geprogrammeerd. Objectief gezien maakt dat natuurlijk niets uit, maar ik vind het idee dat de Amiga-chipset zelf aan het werk is toch fijner of zo.
              Daarnaast moet je van hdmi naar rgb schakelen, dus monitor inputs wisselen, als je een spel gaat spelen. Daar moet ooit verandering in komen met een core update, maar ook daarbij is niet duidelijk wanneer die komt.

              Veel plezier met je Amiga!
              Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

              Comment


                #9
                Leuke 1200 heb je daar staan met al die uitbreidingen. Scanplus AGA kijk ik ook naar i.p.v. een Indivision. En dan 8Mb uitbreiding en misschien in de toekomst verder uitbouwen.
                Naam vampire zegt het al, neemt als een vampier je hele Amiga over. Na meerdere YouTube filmpjes te hebben bekeken is dat voor mij een no go. Nee dan puur de hardware gebruiken van de 1200, dat vindt ik een betere oplossing. Ik heb wel de vraag gesteld wat die jongens van Polar meer kunnen leveren qua oplossingen, en daar zou ik nog wat meer van horen. Maar eerst de recap afwachten.

                Verstuurd vanaf mijn IN2013 met Tapatalk


                Last edited by DdAzZ; 02-05-2020, 13:21.
                [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

                Comment


                  #10
                  Originally posted by DdAzZ View Post
                  Leuke 1200 heb je daar staan met al die uitbreidingen. Scanplus AGA kijk ik ook naar i.p.v. een Indivision. En dan 8Mb uitbreiding en misschien in de toekomst verder uitbouwen.
                  Naam vampire zegt het al, neemt als een vampier je hele Amiga over. Na meerdere YouTube filmpjes te hebben bekeken is dat voor mij een no go. Nee dan puur de hardware gebruiken van de 1200, dat vindt ik een betere oplossing. Ik heb wel de vraag gesteld wat die jongens van Polar meer kunnen leveren qua oplossingen, en daar zou ik nog wat meer van horen. Maar eerst de recap afwachten.

                  Verstuurd vanaf mijn IN2013 met Tapatalk

                  Een 8mb uitbreiding is wel een must-have ja. Heb je er al een CF kaart in als harddisk?
                  Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                  Comment


                    #11
                    Originally posted by VosCoBoss View Post

                    Een 8mb uitbreiding is wel een must-have ja. Heb je er al een CF kaart in als harddisk?
                    Jazeker heb er nu een CF adapter met 4Gb Transcend kaart in liggen. zit nog te kijken om deze misschien te vervangen voor Laptop HDD. Volgens bronnen op het internet zou dit een betere oplossing zijn dan een CF kaartje. Ben er nog niet over uit wat wijsheid is, CF of HDD.

                    Verstuurd vanaf mijn IN2013 met Tapatalk

                    [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

                    Comment


                      #12
                      Originally posted by DdAzZ View Post
                      Jazeker heb er nu een CF adapter met 4Gb Transcend kaart in liggen. zit nog te kijken om deze misschien te vervangen voor Laptop HDD. Volgens bronnen op het internet zou dit een betere oplossing zijn dan een CF kaartje. Ben er nog niet over uit wat wijsheid is, CF of HDD.

                      Verstuurd vanaf mijn IN2013 met Tapatalk
                      Ik heb zelf geredeneerd dat een SSD bedoeld is als vervanger voor een harde schijf, dus veel random reads en writes, terwijl een CF kaartje is bedoeld als opslagmedium. Dus een SSD met PATA aansluiting gekocht. Daarvoor kort geëxperimenteerd met een SATA SSD met converter, maar dat was niet helemaal stabiel. Ik heb nu een transcend PATA SSD via ebay gekocht. Wel wat prijzig maar lijkt uitstekend te werken.


                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                      Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                      Comment


                        #13
                        Originally posted by VosCoBoss View Post

                        Ik heb zelf geredeneerd dat een SSD bedoeld is als vervanger voor een harde schijf, dus veel random reads en writes, terwijl een CF kaartje is bedoeld als opslagmedium. Dus een SSD met PATA aansluiting gekocht. Daarvoor kort geëxperimenteerd met een SATA SSD met converter, maar dat was niet helemaal stabiel. Ik heb nu een transcend PATA SSD via ebay gekocht. Wel wat prijzig maar lijkt uitstekend te werken.


                        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                        Is leuk om later te proberen de Transcend PATA SSD.👍
                        [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
                        A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
                        [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
                        [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
                        C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

                        [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
                        [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
                        AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
                        [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

                        Comment


                          #14
                          Originally posted by DdAzZ View Post
                          Nu ik besloten heb om de C64 en de A500 weg te doen (C64 is al verkocht en weg, 500 binnenkort op MP) en mijn A1200 te upgraden, ben ik aan het zoeken geslagen op internet.
                          Als eerste wil ik de 1200 laten recappen. (iemand ervaring met Polar Bytes te Tilburg https://www.polarbytes.eu/ ?)
                          Mijn 1200 wil ik voorzien van een nieuwe Rom upgrade en HDMI of VGA uitgang (Kan de CRT de deur uit) en meer geheugen.
                          Nu kom ik genoeg tegen, IndiVision ACA, Vampire, en Kickstartrom 3.1.4.
                          Maar overal waar ik kijk (online shops) of uitverkocht of discontinued etc.
                          Wie kan mij tip geven waar ik kans van slagen heb of heeft misschien toevallig nog iets liggen voor een schappelijke prijs.

                          Alvast dank voor meedenken.
                          Polarbytes in Tilburg is prima. Klein winkeltje, goede service. Ze kunnen dan ook je TV modulator los solderen.
                          Amiga 1200, IMac MorphOS

                          Comment


                            #15
                            Polarbytes in Tilburg is een prima winkel en goede service. Ze verkopen ook iets aan Amiga spullen.
                            Amiga 1200, IMac MorphOS

                            Comment

                            Working...
                            X