Announcement

Collapse
No announcement yet.

1084s-p1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    1084s-p1

    Mede kroeg genoten,

    Tijd niet langs geweest, maar heb een vraag aangaande het openen van een 1084S-P1 Monitor.
    Omdat ik van de kids te horen krijg dat er een high pitch geluid wordt geproduceerd, wil ik de monitor nakijken.
    Verschillende mensen over dit euvel uitgehoord en advies wat ik het meest hoor is dat je kan proberen te spoelen opnieuw vast te lijmen.
    Nu probeer ik dus de achterkant te verwijderen en heb alle 4 de schroeven los en probeerde de achterkant eraf te tillen, helaas komt dan de gehele printplaat mee.
    Volgens mij is dit niet de bedoeling en zou deze moeten blijven zitten. Hoe kan ik de achterkant op een veilige manier zonder iets beschadigen eraf halen.
    In de jaren 80/90 dacht ik er niet zo bij na en was dit zo pepiept, helaas met al dat geliefde oude spul ben ik nu wat voorzichtiger geworden.

    Alvast dank voor de tip/hulp
    Gerard/DdAzZ
    [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

    #2
    Ik heb niet het antwoord op je vraag (@tsb misschien wel?) maar hoor wel graag of het je lukt om die piep te fixen ... ook ik heb hier ook een aantal van die kinderen die steen en been klagen als "pap weer met z'n ouwe meuk bezig is."

    Comment


      #3
      Ik heb die van mij beide kortgeleden nog uit elkaar gehad om de powerswitch te vervangen. Er zit nog een schroefje naast de rode connector of ergens anders bij de connectoren. Afhankelijk van welk model je precies hebt. Die moet ook los, daarna kan de kap eraf. Niet te hard trekken; als de kap los is moet je nog de speakerkabel losmaken!


      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
      Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

      Comment


        #4
        VosCoBoss Yups, zit een klein schroefje tussen de connectoren, dus morgen even kijken of we de monitor kunnen fixen. Leuke update. Sprak gisteren een oud collega over dat piepen en hij begon meteen over dat de spoelen zouden kunnen veroorzaken. Hij vertelde me dat je kan proberen dit te verhelpen met hairspray. Geinig en ga dat ook zeker proberen.
        [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

        Comment


          #5
          Laat je weten of het heeft geholpen? Dezelfde klachten krijg ik hier namelijk ook, maar ik hoor het zelf niet meer, te oude oren...


          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
          Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

          Comment


            #6
            Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte. Ben nu alleen even druk met een ander project n.l. Amithlon op een Pentium IV aan het draaien krijgen en dat gaat redelijk goed moet ik zeggen.
            Nu alleen nog WHDload zien te installeren.
            [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

            Comment


              #7
              Omdat de horizontale beeldfrequentie 15KHz is horen de kinderen die schermen. Ik hoorde 'm vroeger ook in het hele huis toen we net een Amiga hadden. En mijn kinderen klagen nu weer tegen mij (ik hoor het net wel / net niet meer). Is op een 1084 maar ook op een 1942 hier... Dus misschien is er helemaal niets mis met je scherm?

              Comment


                #8
                Originally posted by mousehouse View Post
                Omdat de horizontale beeldfrequentie 15KHz is horen de kinderen die schermen. Ik hoorde 'm vroeger ook in het hele huis toen we net een Amiga hadden. En mijn kinderen klagen nu weer tegen mij (ik hoor het net wel / net niet meer). Is op een 1084 maar ook op een 1942 hier... Dus misschien is er helemaal niets mis met je scherm?
                Ik weet dat ik vroeger ook een irritante pieptoon hoorde van een Philips monitor. Was een bekend probleem. Daar is toen haarlak op de spoelen gespoten terwijl hij warm was (monitor wel uitgezet)
                Na drogen bleek de pieptoon weg. Maar dat zal dan niet die 15khz geweest zijn? Na verloop van tijd kwam de pieptoon weer terug. Was de reden om hem te verkopen en een Nec Multisync 3D te kopen. Dat was een hele verbetering, niet alleen vanwege de afwezige pieptoon

                Comment


                  #9
                  Meestal is het een mechanische "piep" frequentie die je hoort.
                  Het is dus b.v. idd een spoel die aan het trillen is. beetje lijm erop zou moeten helpen, maar je moet wel eerst de bron zien te vinden.
                  Wees erg voorzichtig als je ermee bezig gaat, er staat 220 en hoogspanning op diverse componenten!! dus echt voorzichtig zijn!!

                  P.S. geen hotglue gebruiken dat smelt redelijk snel bij relatief lage temperatuur.

                  Comment


                    #10
                    VosCoBoss Op het moment met andere dingen bezig dan met de Amiga's stoeien, helaas dus nog niet toegekomen aan de monitor. Dus het antwoord blijf ik jullie nog schuldig
                    [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

                    Comment

                    Working...
                    X