Announcement

Collapse
No announcement yet.

Arghmiga 1200 reparatie...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Arghmiga 1200 reparatie...

    Dus, ik kon het niet laten om naast de 500's toch ook een 1200 te kopen. En nog een. De ene werkt prima, de ander gaf op rood geen goede gradient, rode kleuren stonden zeg maar niet op volgorde in Amigatestkit. Blauw en groen waren prima.

    Uitgezocht hoe en wat, bleek dat een hobbyist Lisa had vervangen maar daarbij een solderpad had beschadigd en niet de moeite had genomen dat op te lossen. Dus gewoon een pin niet aangesloten. Nahja, draadje ertussen en opgelost. Toen, stabiliteit testen. Helaas, niet stabiel.

    Uitgezocht hoe en wat, bleek dat een hobbyist sockets erop had gesoldeerd voor Gayle en Alice. Nou, de chips eruit ge-extract, schoonmaken, pinnetjes heel voorzichtig bijbuigen... niet stabiel.

    Uitgezocht hoe en wat; die sockets horen er niet dus weg ermee. Gayle socket gedesoldeerd, Gayle op het moederbord gesoldeerd. Jay, stabiel!

    Daar had ik moeten stoppen. Maar niet gedaan, want geen zin om elke 6 maanden Alice te moeten schoonmaken en reseaten in de socket. Dus ook die socket eraf gesoldeerd, Alice erop. Geen beeld. 100x solderingen nagelopen, geen beeld.

    Uitgezocht hoe en wat, mbv Amiga PCB explorer pinnen nagemeten. Twee verbindingen dood. Heb ik blijkbaar met de PLCC extraction tool twee baantjes gesloopt. De sockets waren namelijk ultra-low-profile en daar zit niets geen bescherming onder voor het moederbord... dus nog meer jumperwire en yay! Stabiel bord.

    Of echt alles werkt moeten nadere tests uitwijzen, maar in ieder geval de memtest van Amigatestkit houdt het lekker vol.

    Lessons learned:
    - Voorzichtiger zijn met ultra-low-profile sockets en extraction tools
    - Sockets voor grote PLCC chips geven ellende

    Maar goed, ik moet zeggen dat een A1200 tot nu toe verder wel prima bevalt! Volgende stap: naar de kapper voor een peroxidebehandeling.
    Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

    #2
    Netjes hoor! (Niet sarcastisch bedoeld)

    Ik durf het nog steeds niet aan om aan een A1200 te solderen... Misschien moet ik eens wat meer oefenen op een oud PC (of Atari ) moederboard.

    Comment


      #3
      Originally posted by PRS View Post
      Netjes hoor! (Niet sarcastisch bedoeld)

      Ik durf het nog steeds niet aan om aan een A1200 te solderen... Misschien moet ik eens wat meer oefenen op een oud PC (of Atari ) moederboard.
      Thanks!

      Het bord was al onbetrouwbaar dus na een aantal youtube filmpjes gedacht: waarom ook niet. Met alleen een soldeerbout en afzuigpompje toch maar mooi en best netjes gedaan. Eerst recappen gedaan, dat ging prima met de gewone soldeerbout. Heel voorzichtig ene kant-andere kant-ene kant etc. en dan heel rustig aan loswiebelen. En dan de custom chips pin voor pin met de fijne punt... 84 pinnen per chip 😁

      Puristen zullen misschien geschokt zijn dat ik geen hetelucht heb gebruikt, maar met regulier solderen heb ik maar mooi niets beschadigd en alles netjes eraf en erop gekregen! Oke, de sockets zijn niet meer opnieuw te gebruiken...

      Het enige probleem met een gewone soldeerbout zal zijn als er ooit een smd chip heel af moet, maar dat zien we dan wel weer. Dat wordt dan de kans om alsnog met hetelucht te gaan werken denk ik.

      Anyway met beleid en goed inlezen/kijken kon het prima (behalve de beschadiging door de extraction tool dan).


      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
      Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

      Comment


        #4
        Originally posted by PRS View Post
        Netjes hoor! (Niet sarcastisch bedoeld)

        Ik durf het nog steeds niet aan om aan een A1200 te solderen... Misschien moet ik eens wat meer oefenen op een oud PC (of Atari ) moederboard.
        Bij Atari waren ze zo dom niet om smd caps te plaatsen. Toch iets dat beter was op de lange termijn.

        Comment


          #5
          Je ben goed bezig en een A1200 moederbord is een leuk project om te repareren.
          [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
          A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
          [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
          [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
          C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

          [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
          [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
          AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
          [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

          Comment


            #6
            Originally posted by AMIGA JOHAN View Post
            Je ben goed bezig en een A1200 moederbord is een leuk project om te repareren.
            Dank je! Leuk is het wel, maar ook hoognodig. Ik heb nu na de rev 1D.1 ook de rev 2b onder handen genomen. Waar bij de rev 1D.1 geen sprake was van lekkende condensatoren, is dat bij de rev 2b zeker wel zo. Gelukkig nog geen beschadigingen aan het moederbord, maar ze gingen er een stuk moeilijker af dan bij de rev 1D.1. Iedereen die een a1200 heeft zou echt gisteren moeten recappen, hoe goed-ie ook werkt...

            Oh ja, op de rev 1D.1 heb ik nu de beschadigde banen netjes gerepareerd in plaats van ze te overbruggen.

            Op de rev 2b heb ik een connector gemaakt voor een a500 toetsenbord, ik wil proberen een chicken lips toetsenbord passend te maken in de a1200 behuizing. Wordt krap omdat het chicken lips toetsenbord vrij dik is...


            Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
            Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

            Comment


              #7
              Originally posted by VosCoBoss View Post

              Dank je! Leuk is het wel, maar ook hoognodig. Ik heb nu na de rev 1D.1 ook de rev 2b onder handen genomen. Waar bij de rev 1D.1 geen sprake was van lekkende condensatoren, is dat bij de rev 2b zeker wel zo. Gelukkig nog geen beschadigingen aan het moederbord, maar ze gingen er een stuk moeilijker af dan bij de rev 1D.1. Iedereen die een a1200 heeft zou echt gisteren moeten recappen, hoe goed-ie ook werkt...

              Oh ja, op de rev 1D.1 heb ik nu de beschadigde banen netjes gerepareerd in plaats van ze te overbruggen.

              Op de rev 2b heb ik een connector gemaakt voor een a500 toetsenbord, ik wil proberen een chicken lips toetsenbord passend te maken in de a1200 behuizing. Wordt krap omdat het chicken lips toetsenbord vrij dik is...


              Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
              Recappen is zeer belangrijk vooral voor de A1200 moederbord ook al kunnen zijn ze niet lekkend zijn. Kun je niet de Chicken Lips keycaps overzetten naar een A1200 Keyboard. De CDTV keyboard kan je dat doen zonder de veertjes er tussen. Althans als je de zwarte keycaps de moeite waard vind. Zelf wacht ik liever rustig af voor de A1200NET keycaps. Heb toch al een mooie complete A1200 CD32 case met bijpassende nieuwe keycaps.

              Heb nooit een Rev1D.1 gehad dus weet niet wat het verschil is tegenover de Rev1D.4. Geweldig, dat je de Rev1D.1 weer werkend heb gemaakt. Hou het zelf bij de Rev1D.4 en de Rev2B.
              [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
              A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
              [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
              [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
              C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

              [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
              [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
              AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
              [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

              Comment


                #8
                Originally posted by AMIGA JOHAN View Post

                Recappen is zeer belangrijk vooral voor de A1200 moederbord ook al kunnen zijn ze niet lekkend zijn. Kun je niet de Chicken Lips keycaps overzetten naar een A1200 Keyboard. De CDTV keyboard kan je dat doen zonder de veertjes er tussen. Althans als je de zwarte keycaps de moeite waard vind. Zelf wacht ik liever rustig af voor de A1200NET keycaps. Heb toch al een mooie complete A1200 CD32 case met bijpassende nieuwe keycaps.

                Heb nooit een Rev1D.1 gehad dus weet niet wat het verschil is tegenover de Rev1D.4. Geweldig, dat je de Rev1D.1 weer werkend heb gemaakt. Hou het zelf bij de Rev1D.4 en de Rev2B.
                Een chicken lips keyboard heeft incompatible keycaps. Het is een mechanisch toetsenbord wat in mijn beleving veel fijner typt. Dat is waarom ik het graag om wil zetten. Maar lekker passen doet het nog niet omdat het toetsenbord dikker is. Wordt nog een uitdaging.

                Een nieuwe case en nieuwe keycaps lijkt me ook wel wat, maar ik kan geen shop vinden die nieuwe cases of keycaps heeft. Tips zijn welkom.


                Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                Comment


                  #9
                  Originally posted by VosCoBoss View Post

                  Een nieuwe case en nieuwe keycaps lijkt me ook wel wat, maar ik kan geen shop vinden die nieuwe cases of keycaps heeft. Tips zijn welkom.


                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                  Doe het via Marvin of via MP anders is het onmogelijk wat betreft A1200NET case. Heb behoorlijk veel geluk gehad met de A1200 CD32 case met de bijpassende keycaps van A1200NET. De A1200 GHOST case heb ik de hoofdprijs voor betaald, maar ondanks dat ben ik er behoorlijk blij mee. Vooral als de bijpassende GHOST keycaps ervoor uitkomt. De A1200 cases van A1200NET word steeds moeilijker te vinden. Hopelijk komt dit jaar nog de zwarte A500 case uit met de bijpassende zwarte keycaps en tankshell. Moet ook nog wachten voor de zwarte keycaps voor mij zwarte A1200 case van A1200NET. De spierwitte Chicken Lips Keyboard zal mooi staan bij een witte A500 case.
                  [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
                  A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
                  [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
                  [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
                  C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

                  [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
                  [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
                  AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
                  [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

                  Comment


                    #10
                    Originally posted by VosCoBoss View Post

                    Dank je! Leuk is het wel, maar ook hoognodig. Ik heb nu na de rev 1D.1 ook de rev 2b onder handen genomen. Waar bij de rev 1D.1 geen sprake was van lekkende condensatoren, is dat bij de rev 2b zeker wel zo. Gelukkig nog geen beschadigingen aan het moederbord, maar ze gingen er een stuk moeilijker af dan bij de rev 1D.1. Iedereen die een a1200 heeft zou echt gisteren moeten recappen, hoe goed-ie ook werkt...

                    Oh ja, op de rev 1D.1 heb ik nu de beschadigde banen netjes gerepareerd in plaats van ze te overbruggen.

                    Op de rev 2b heb ik een connector gemaakt voor een a500 toetsenbord, ik wil proberen een chicken lips toetsenbord passend te maken in de a1200 behuizing. Wordt krap omdat het chicken lips toetsenbord vrij dik is...


                    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                    Goed bezig!

                    Ik ben op zoek naar een manier om Chickenlips keys, of de standaard keys op Cherry MX brown switches te plaatsen. Ik ben er niet heel actief mee bezig, maar ik heb een PCB voor MX switches passend voor een A1200. Misschien is er iets 3D te printen.
                    Een andere optie is een setje keycaps voor MX switches. Ik geloof dat Kipper2K hier mee bezig is voor zijn eigen mechanische keyboards voor de 500/600 en 1200... Misschien wil hij een setje keycaps los verkopen...
                    https://amigaonthelake.com/new-a1200...amiga-keycaps/


                    Last edited by PRS; 29-02-2020, 20:04. Reason: Added the direct link to AoL kipper2k mechanical keyboards

                    Comment


                      #11
                      Originally posted by AMIGA JOHAN View Post

                      Doe het via Marvin of via MP anders is het onmogelijk wat betreft A1200NET case. Heb behoorlijk veel geluk gehad met de A1200 CD32 case met de bijpassende keycaps van A1200NET. De A1200 GHOST case heb ik de hoofdprijs voor betaald, maar ondanks dat ben ik er behoorlijk blij mee. Vooral als de bijpassende GHOST keycaps ervoor uitkomt. De A1200 cases van A1200NET word steeds moeilijker te vinden. Hopelijk komt dit jaar nog de zwarte A500 case uit met de bijpassende zwarte keycaps en tankshell. Moet ook nog wachten voor de zwarte keycaps voor mij zwarte A1200 case van A1200NET. De spierwitte Chicken Lips Keyboard zal mooi staan bij een witte A500 case.
                      Helaas past de chicken lips alleen met modificaties aan de case. Led-paneel en montagepunten moeten eruit en de rand vam de trapdoor. Dat heb ik nu wel gedaan omdat de huidige case toch al niet best meer was, maar ga ik met een nieuwe case zeker niet doen. Daar moet dus een gewoon a1200 bord in, of een mitsumi a500 bord.

                      Op zich wel leuk om nu te weten hoe makkelijk het is in een rev 2b een a500 toetsenbord te gebruiken. Kwestie van pinnen solderen op het moederbord, en in de keyboard connector een paar pennen omwisselen.

                      Het schijnt dat de a500 keyboard-controller beter is dan die van de a1200. Men zegt dat de a1200 problemen kan hebben met meerdere toetsen tegelijk indrukken. Maar of dat echt zo is en, zo ja, of dat dan ook een echt probleem is dat weet ik niet.


                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                      Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                      Comment


                        #12
                        Originally posted by VosCoBoss View Post

                        Helaas past de chicken lips alleen met modificaties aan de case. Led-paneel en montagepunten moeten eruit en de rand vam de trapdoor. Dat heb ik nu wel gedaan omdat de huidige case toch al niet best meer was, maar ga ik met een nieuwe case zeker niet doen. Daar moet dus een gewoon a1200 bord in, of een mitsumi a500 bord.

                        Op zich wel leuk om nu te weten hoe makkelijk het is in een rev 2b een a500 toetsenbord te gebruiken. Kwestie van pinnen solderen op het moederbord, en in de keyboard connector een paar pennen omwisselen.

                        Het schijnt dat de a500 keyboard-controller beter is dan die van de a1200. Men zegt dat de a1200 problemen kan hebben met meerdere toetsen tegelijk indrukken. Maar of dat echt zo is en, zo ja, of dat dan ook een echt probleem is dat weet ik niet.


                        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                        Je gaat verder, dan ik wilt verwezenlijken. Wel interessant, dat je dat kan doen. Zoek zelf nog een defecte CDTV keyboard wat je makkelijk de keycaps kan overzetten naar de A1200 moederbord. Dat tikt ook lekker, dan met een standaard A1200 keyboard.
                        [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
                        A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
                        [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
                        [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
                        C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

                        [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
                        [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
                        AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
                        [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

                        Comment

                        Working...
                        X