Announcement

Collapse
No announcement yet.

Startup-sequence / user-startup

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Startup-sequence / user-startup

    Ik heb wel door dat je hier veel mogelijkheden mee hebt, maar ik heb er geen kaas van gegeten.
    Snap wel wat het in grote​ lijnen doet, maar zou er graag wat meer dieptekennis van krijgen.
    Is er ergens online een goede uitleg/cursus te vinden, of kun je dit terug vinden in bepaalde naslagwerken?

    #2
    Hoi Marcel, zoals je vast al weet is startup-sequence niets anders dan een optioneel lijstje met tijdens het opstarten uit te voeren AmigaDOS commando’s. Daarom denk ik dat je het best een boek openslaat over AmigaDOS en wat door de verschillende AmigaDOS-commando’s neust. Het heeft geen zin om alle commando’s te kennen maar het kan praktisch zijn om te weten wat er in grote lijnen mogelijk is. Concentreer je op commando’s als assign, echo, zonodig mount. Ook is het interessant om te weten dat je binnen een script zoals startup-sequence conditioneel kunt springen; in gewoon Nederlands ‘doe iets als zus en zo het geval is’. Zo kun je bijvoorbeeld een commando uitvoeren als een bepaald bestand wordt gevonden et cetera. Dit doe je met commando’s als if, else, endif, failat enzovoort. Daarnaast heb je nog zogenaamde Dot-commando’s die interessant kunnen zijn wanneer je echt los gaat.

    Bij vriend Bombjack vind je een stapel boeken over AmigaDOS die je zeker verder kunnen helpen.

    Laat het even weten als je ergens niet uit komt of een specifieke vraag hebt. Veel plezier! \o/
    [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

    Comment


    • Ikilledher
      Ikilledher commented
      Editing a comment
      O ja! Pipe-commando’s; ook leuk. Die groter- en kleiner-dan-tekentjes. Daarmee kun je de uitvoer een andere weg op sturen. Bijvoorbeeld tekst die normaal naar de CLI gestuurd wordt naar de printer sturen met > PRT: of nergens naartoe met > NIL:. Zeker even naar kijken.

    #3
    Top, ik dank jullie. ik ga die boeken eens rustig bestuderen. :)​

    Comment


      #4
      AmigaDOS is leuk om je in te verdiepen. Je leert je Amiga op een dieper niveau kennen dan alleen de instellingen in Prefs, of het instellen van 0x1fe00 in HDToolBox. Voor je het weet schrijf je de meest prachtige scripts!

      Comment


        #5
        Startup-sequence is te vergelijken met Autoexec.bat van MSDOS.
        Dit wordt uitgevoerd wanneer de computer wordt opgestart.
        Zoals eerder gemeld, Bombjack heeft heel veel boeken, niet alleen Amiga maar ook C64 en veel meer!
        Als je met Startup-sequence gaat klooien is het wel aanbevolen om een (goed werkende) kopie te bewaren want het wil nog wel eens mis gaan en dan heb je een vorige versie om op terug te vallen.
        Vaak zegt men de Startup-sequence alleen te laten wijzigen door geïnstalleerde software en de 'eigen' wijzigingen aan te brengen in de User-startup. Denk hierbij aan Assign-opdrachten om bv programma-directories als volumes aan te duiden.
        Veel succes/plezier!

        Comment


          #6
          Originally posted by toyamigo View Post
          Startup-sequence is te vergelijken met Autoexec.bat van MSDOS.
          Aanvulling/correctie: het is in zoverre te vergelijken met een combinatie van CONFIG.SYS en AUTOEXEC.BAT. AUTOEXEC.BAT wordt pas verwerkt nadat de command line shell (COMMAND.COM) is geladen, CONFIG.SYS wordt daarvóór al geladen en bevat veel meer dingen die vergelijkbaar zijn met de startup-sequence (configureren van buffers, laden van device drivers, memory management e.d.)

          Comment


            #7
            Originally posted by McVenco View Post

            Aanvulling/correctie: het is in zoverre te vergelijken met een combinatie van CONFIG.SYS en AUTOEXEC.BAT. AUTOEXEC.BAT wordt pas verwerkt nadat de command line shell (COMMAND.COM) is geladen, CONFIG.SYS wordt daarvóór al geladen en bevat veel meer dingen die vergelijkbaar zijn met de startup-sequence (configureren van buffers, laden van device drivers, memory management e.d.)
            Daar heb jij ook helemaal gelijk in :)
            Config.sys was mij ontschoten, dat ik daarmee heb gerotzooid is al wat jaartjes geleden...Denk dat ik dat uit mijn geheugen heb geband, mede door iets van Quemm? ;)

            Comment

            Working...
            X