Announcement

Collapse
No announcement yet.

A500, A600 of A1200. Een ultieme desktop Amiga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    A500, A600 of A1200. Een ultieme desktop Amiga

    Ik wil een Amiga voor mijzelf. Een ode aan de Amiga waar ik rond 1994 verliefd op werd (ja, ik was laat). Een Amiga waar mee ik, zelfs in het HomeComputerMuseum, wil pronken. Waarmee ik ook naar beurzen kan gaan. Een mooie machine die werkt.

    Mijn eerste Amiga was een Amiga 600. Kort daarna gevolgd door een Amiga 1200. Ik was er erg blij mee, een vriend had een Amiga 500 en ik was altijd (en ben) onder de indruk wat het ding kon. Door de jaren heen bijna alle Amiga's gehad, opgeknapt, doorverkocht etc en uiteindelijk een museum gebouwd (binnenkort 1-jarig jubileum dus) waar uiteraard de Amiga goed vertegenwoordigd is.

    Maar ik wil er dus nu één voor mijzelf. Waarmee ik dus naar beurzen kan, waarmee ik zelf spelletjes kan doen en waar ik trots op ben. Als eis dat het ding dus stabiel werkt en ik er eenvoudig spullen op kan zetten. Een mogelijkheid tot aansluiten van een TFT-scherm is fijn.

    Wat ik er mee ga doen, spelletjes en muziek maken. Snelheid is dus niet persé een eis, maar minimaal 68030 op enige snelheid is toch wel fijn.

    Ik heb de keus al beperkt tot de Amiga 500, 600 of 1200. Dat vind ik toch de mooiste en het meest praktische om mee te nemen.

    Met de Amiga 500 en Amiga 600 natuurlijk als grote luxe om er een Vampire in te doen. Daarmee heb ik in 1x wat ik wil. Amiga 500s heb ik genoeg, Amiga 600s heb ik ook, alleen is er maar 1 werkend en de kast is nogal vergeeld.

    Dan de Amiga 1200, helemaal met de nieuwe kasten die er aan komen die ik voor deze reden alleen al zou willen aanschaffen. Echter is er geen Vampire 1200 en moeten er nogal wat zaken geregeld worden om hier eenvoudig data op te zetten. Plus dat een 68030 de enige redelijk betaalbare CPU is.

    Dus gooi ik de vraag eens op bij de vriendjes van het café. Wat zouden jullie doen (behalve #WMDT)?

    Amiga 1200 in een prachtige case, Amiga 500 met Vampire in een aardige case of een Amiga 600 met Vampire en een niet hele mooie case die dan gepimpt moet worden?


    #2
    Naast #WMDT kun je overwegen of je AGA-spellen belangrijk vindt. Zo ja, kies je een A1200. Zo nee, is een A500 of A600 precies wat je zoekt voor spellen en muziek. Eventueel A600 voor convenience on the road maar die paar centimeter verschil… ach… ik hoor ze nooit klagen.

    Ik bedoel… ehm…

    [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

    Comment


      #3
      Overigens. Je kunt ook een Myst in een nieuwe A1200-case trappen. All problems solved, inclusief stabiliteit en makkelijk software plempen.
      [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

      Comment


        #4
        A1200 natuurlijk.
        Software van pc naar amiga -> pcmcia poort met cf kaartje. En cardreader in pc. Simpel.
        Veel hardware verkrijgbaar.
        A500/600 kan je idd een vampire in gooien maar de a1200 versie zal vast ook niet lang meer duren.
        AGA zoals eerder genoemd. IDE poort voor hdd (of CF).


        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

        Comment


          #5
          Originally posted by Ikilledher View Post
          Overigens. Je kunt ook een Myst in een nieuwe A1200-case trappen. All problems solved, inclusief stabiliteit en makkelijk software plempen.
          * MisT

          Comment


            #6
            Originally posted by WHiZZi View Post
            Ik wil een Amiga voor mijzelf. Een ode aan de Amiga waar ik rond 1994 verliefd op werd (ja, ik was laat). Een Amiga waar mee ik, zelfs in het HomeComputerMuseum, wil pronken. Waarmee ik ook naar beurzen kan gaan. Een mooie machine die werkt.

            Mijn eerste Amiga was een Amiga 600. Kort daarna gevolgd door een Amiga 1200. Ik was er erg blij mee, een vriend had een Amiga 500 en ik was altijd (en ben) onder de indruk wat het ding kon. Door de jaren heen bijna alle Amiga's gehad, opgeknapt, doorverkocht etc en uiteindelijk een museum gebouwd (binnenkort 1-jarig jubileum dus) waar uiteraard de Amiga goed vertegenwoordigd is.

            Maar ik wil er dus nu één voor mijzelf. Waarmee ik dus naar beurzen kan, waarmee ik zelf spelletjes kan doen en waar ik trots op ben. Als eis dat het ding dus stabiel werkt en ik er eenvoudig spullen op kan zetten. Een mogelijkheid tot aansluiten van een TFT-scherm is fijn.

            Wat ik er mee ga doen, spelletjes en muziek maken. Snelheid is dus niet persé een eis, maar minimaal 68030 op enige snelheid is toch wel fijn.

            Ik heb de keus al beperkt tot de Amiga 500, 600 of 1200. Dat vind ik toch de mooiste en het meest praktische om mee te nemen.

            Met de Amiga 500 en Amiga 600 natuurlijk als grote luxe om er een Vampire in te doen. Daarmee heb ik in 1x wat ik wil. Amiga 500s heb ik genoeg, Amiga 600s heb ik ook, alleen is er maar 1 werkend en de kast is nogal vergeeld.

            Dan de Amiga 1200, helemaal met de nieuwe kasten die er aan komen die ik voor deze reden alleen al zou willen aanschaffen. Echter is er geen Vampire 1200 en moeten er nogal wat zaken geregeld worden om hier eenvoudig data op te zetten. Plus dat een 68030 de enige redelijk betaalbare CPU is.

            Dus gooi ik de vraag eens op bij de vriendjes van het café. Wat zouden jullie doen (behalve #WMDT)?

            Amiga 1200 in een prachtige case, Amiga 500 met Vampire in een aardige case of een Amiga 600 met Vampire en een niet hele mooie case die dan gepimpt moet worden?
            De Amiga 600 met Vampire, aangezien de toekomstige updates van de Vampire ook AGA heeft lijkt me dit de snelste weg. En een 600tje is handig mee te nemen.

            Als de behuizing van de 600 vergeelt is kun je die natuurlijk retrobrighten of opvallender maken door het in een leuke kleur (of zwart) te pimpen :)
            Amiga 500, 600 Vampire 2, 1200, 4000, Minimig, Blizzard PPC, CyberstormPPC, AmigaOS4.1 Classic, PowerBook G4 Morphos 3, AmigaONE 500 Amiga OS4.1, CD32

            Comment


              #7
              Originally posted by WHiZZi View Post
              Wat ik er mee ga doen, spelletjes en muziek maken. Snelheid is dus niet persé een eis, maar minimaal 68030 op enige snelheid is toch wel fijn.
              Ik zeg Amiga 600.. als spelletjes is wat je wil doen.. zou ik voor compatible gaan.. en dan is een 33Mhz 68000 (Furia) het beste.. 68000 dus compatible... 33Mhz dus snelheid die je wellicht niet nodig hebt... dan kun je met een ECS Indivision op de A604N (2mb chip) prikken voor VGA out.. en je kan het overal inpluggen.. enige wat je niet kunt is de 1% aan AGA spellen.

              Click image for larger version

Name:	Amiga 600 Config.JPG
Views:	213
Size:	207.1 KB
ID:	20690

              Comment


                #8
                Originally posted by Megatron View Post

                * MisT
                Ik vroeg me al af waarom het niet werkte.

                Click image for larger version

Name:	vintage-myst-pc-game-big-box-edition-contents-3961-p.jpg
Views:	174
Size:	19.5 KB
ID:	20692
                [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

                Comment


                  #9
                  Maar... eerlijk... als portable je ding is... doe dan een MIST.. die kosten maar 200 euro, je kunt er ECHT ALLES op draaien.. alles op je SD kaart in ADF formaat. AGA en ECS. Kunt ook een WHDLoad partitie doen met daarop je hele config.. USB voor wireless keyboard.. DB9 voor classics.. alles geen issue!



                  Click image for larger version

Name:	De MIST ECS.JPG
Views:	179
Size:	124.6 KB
ID:	20696

                  Click image for larger version

Name:	De MIST AGA.JPG
Views:	185
Size:	124.7 KB
ID:	20695

                  Click image for larger version

Name:	De MIST.JPG
Views:	175
Size:	157.0 KB
ID:	20697

                  Comment


                    #10
                    En bouw de Mist desnoods in een Amiga-kast om de schone schijn te bewaren.
                    [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

                    Comment


                      #11
                      Nee, een emulator zie ik niet zitten. Ik wil wel een echte hardware Amiga, voor het gevoel.. Ik kan zoiets al lang maken als ik dat zou willen, keyrah en raspberry pi kan ik exact hetzelfde. Nee, ik wil een Amiga als basis en daarop dus uitbouwen.

                      Ik heb inmiddels een keus gemaakt. Het wordt een Amiga 600 met Furia 33Mhz (680EC20). CF-kaart erin, 604n van Indivision is ook besteld, de Indivision ECS is momenteel niet te krijgen dus daar wacht ik voorlopig maar even op. Gotek erin en een PCMCIA CF-kaart lezer.

                      Voorlopig even een mooi projectje om te beginnen met bouwen. Eerst even recappen (en hopen dat de defecte het hiermee weer gaat doen), daarna de kast schilderen, nieuwe keycaps erop, spullen inbouwen en een mooie WB 3.1 installatie erop. :)

                      Als ik er over een aantal maanden achter kom dat het gemis van AGA en/of snelheid een issue wordt, kan ik de Vampire kopen.

                      Comment


                        #12
                        Hier een A1200 in een mooie kast. Enkel een handvat oplassen en een luikje voor je lunchpakket in te steken als je op pad gaat. En wieltjes misschien.

                        Comment


                          #13
                          WHiZZi


                          Een portable Amiga, dan kom je toch bij de SX-500 uit?
                          Waarom die niet meenemen in je keuze?

                          Comment


                            #14
                            Of een CD32 met een TF330 :) Ook handzaam om mee te nemen :) moet je alleen een toetsenbord meenemen ;) 030 op 50mhz met 64mb ram. Omdat het kan..

                            Comment


                              #15
                              Originally posted by Riempie View Post
                              Of een CD32 met een TF330 :) Ook handzaam om mee te nemen :) moet je alleen een toetsenbord meenemen ;) 030 op 50mhz met 64mb ram. Omdat het kan..
                              beetje een gedoe vind je niet ook?

                              Comment

                              Working...
                              X