Announcement

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd ombouw A500

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Advies gevraagd ombouw A500

    Hallo allemaal.

    Op dit moment heb ik hier een A500 staan met kickstart 1.2 (moederbord Rev.5
    Een geheugenuitbreding met klok onderin
    En aan de linkerkant prijkte nog een A590 waarvan de HD waarschijnlijk stuk is.

    Nou wil ik graag het volgende doen.
    Ik wil een gotek inbouwen op DF0: en dan via een bootselector omschakelen tussen Df0: en Df1: (als ik gewoon iets van flop wil spelen.
    Daarnaast wil ik er graag een andere kickstart rom in namelijk 1.3 zodat ik ook van een HD kan starten. Of heeft een Kickstart 3.1 nog veel meer voordelen ?
    Misschien anders een Kickstart switcher. (zonder schakelaar).

    In de A590 wil ik een SCSI to SD kaart plaatsen met daarin een SD die kan gaan dienen als Harde schijf.

    Is dit alles aan te raden ? of zijn er betere / goedkopere oplossingen ?

    Met vriendelijke groet,
    Rolf

    #2
    Op zich een mooie setup alleen de A500 rev 5 moederborden zijn ietwat problematisch om te upgraden qua kickstart.
    een 3.1 rom werkt er standaard niet op, daar heb je speciale kickstart switches/adapters voor nodig.

    De investering voor een SCSI naar SD of CF adapter is prijzig.

    Ik kan je de ACA500 Plus uitbreiding aanbevelen.
    - werkt op een rev 5 board
    - komt standaard met een 1.3 en 3.1 Rom
    - df0 en df1 kunnen geswitched worden.
    - wordt in het linker uitbreidingsslot geplaatst zonder aanpassingen aan de behuizing.
    - heeft HDD ondersteuning voor CF kaarten
    - heeft eigenlijk alle functies die je opnoemt en veel meer zoals extra geheugen, action replay 3, snellere processor.
    => Commodore A600HD/40 <=
    3D Amiga Gotek frames: http://www.thingiverse.com/_CrazyBob_/designs

    Comment


      #3
      Ik hoor idd goede verhalen rond de ACA500 plus. Ik heb er zelf geen ervaring mee, en heb getwijfeld om er een aan te schaffen.

      De ACA500 plus...
      - De ACA500 plus is een “kale” kaart, er zit geen behuizing omheen. Ze zijn wel te krijgen, maar die verdienen geen schoonheidsprijs wat mij betreft. maar wellicht kan je hem inbouwen in je A590 behuizing als je deze op offert
      - Ze zijn/waren relatief goedkoop (130,-)
      - Ze zijn niet meer nieuw te koop
      - Draait op 14 MHz out of the box (2x zo snel als een stock A500)
      - Je kan A1200 accelerator kaarten gebruiken
      - Je kan een CF als hardeschijf gebruiken
      - Je kan een extra CF gebruiken om data van je PC te transfereren
      - Je kan er A1200 clockport modules, zoals de rapidroad (USB), op aansluiten
      - Er zit een kick 1.2, 1.3 en 3.1 bij
      - Er zit workbench 3.1 bij

      Het alternatief...
      - De A590 werkt goed samen met de SCSI naar SD adapter ~ €65,-
      ​​​​​- Er bestaan ook SCSI naar CF adapters (zijn wel duurder, reken op €125,-)
      ​​​​- Een goedkoop kickstart adaptersetje voor de Rev.5 borden is verktijgbaar bij Amigastore.eu (€6,95)
      - Een DF0/DF1 bootschakelaar werkt niet zonder fysieke schakelaar en is relatief eenvoudig zelf te maken.
      - Een “soft” kickstart switch is lastig te verkrijgen en naar mijn weten niet meer nieuw te verkrijgen. Ik ben wel eens een bouwtekening tegen gekomen, maar die kan ik niet meer terug vinden. Misschien iemand op dit forum??? Er bestaat wel een A500flash module. Dit product is een soft switch (3 sec <CTRL> + <A> + <A>) en je kan switchen tussen je eigen kickstart Rom chip en een willekeurige kickstart die je vanaf een floppy vanuit de Amiga (!) op het flash geheugen kan programmeren. Ze zijn wel kostbaar (€55,-) en worden verkocht door o.a. Vesalia.


      Conclusie...
      De ACA500 plus is het goedkoopste om je wensen te verwezelijken. Het alternatief werkt (goed), is meer retro maar tegelijkertijd ook duurder en beperkter qua mogelijkheden.

      Comment


        #4
        Klinkt allemaal heel erg goed zo'n aca500plus. Kan er alleen nog geen te koop vinden. Zal goed blijven zoeken...

        Comment


          #5
          Leuke video over die ACA500Plus

          Comment


            #6
            Alternatief is een Terrible Fire... als je liever alles intern wil hebben.

            Comment


              #7
              Oh.. en dan heb je nog de Witcher.. 50 MHZ!!!

              Comment

              Working...
              X