Announcement

Collapse
No announcement yet.

Final Writer: inhoudsopgave en hoofdstuk nummering?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Final Writer: inhoudsopgave en hoofdstuk nummering?

    Hallo Amiga fans. Ik heb de volgende vraag ook al in het EAB (English Amiga Board) gevraagd (zie link). Op het Amiga.og forum kan ik me niet registreren omdat je een Captcha moet invoeren daar, maar de link naar de Captcha is dood (er wordt dus gaar Captcha getoond) omdat ze daar een verouderde versie v/d Captcha software gebruiken die niet meer bestaat.

    Ik ben sinds kort pas in de wereld v/d Amiga gedoken door gaming. De "echte" Amiga tijd heb ik gemist. Destijds studeerde ik en kon ik gaan Amiga (1200) betalen. Verslagen en berekeningen maakten we op de universiteit op MS-DOS machines. V.e.r.s.c.h.i.k.k.e.l.ij.k was dat. Nu vroeg ik me met terugwerkende kracht af of een gaming beest als de Amiga ook geschikt zou kunnen zijn geweest voor studie of op de werkvloer. Je slaat dan 2 vliegen in een klap: game en werk. Zo'n DOS machine was schreeuwend duur en gamen kon je er niet goed mee in de tijd v/d 286 en EGA video kaarten. Om nog maar te zwijgen over het geluid...

    Enfin, de beste tekstverwerker uit die tijd schijnt Final Writer te zijn. Ik heb op mijn virtuele Amiga (FS-UAE onder Linux) Final Writer geïnstalleerd. Maar de gebruiksaanwijzing is nergens te vinden op internet. Hoe ik het ook probeer: ik krijg er geen inhoudsopgave in, ondanks dat de stijl "Table of contents" bestaat en ik secties heb gemaakt voor de inhoudsopgave.

    Iemand hier ervaring met Final Writer? Ondersteunt FW überhaupt het maken van automatisch genummerde hoofdstukken en een automatic bijgehouden inhoudsopgave, zoals Word en LaTeX dat deden in die tijd?

    Er is, buiten de games, ontiegelijk veel software gemaakt voor de Amiga destijds. Zou toch raar zijn als je er niet fatsoenlijk een afstudeerverslag op kon typen? Op zo'n krachtige machine?
    Final Writer: table of contents and chapter numbering? support.Apps
    Last edited by MeneerJansen; 24-04-2018, 16:52.

    #2
    Ik denk dat er hier heel weinig (geen?) mensen zitten die hun Amiga 'echt' gebruiken voor dit soort dingen, maar ik vind het heel mooi dat jij dat wel doet. En Final Writer is zeker een goed programma.

    Comment


    • Johan
      Johan commented
      Editing a comment
      Ik ben zo'n idioot die probeert gewone dingen te doen met een Amiga. In mijn geval met een AmigaONE X1000. Geen games, geen spelletjes.

      Voor tekstverwerken gebruik ik AbiWord. Je moet dan trouwens eerst AmiCygnix installeren, maar dan heb je ook wat... ;)
      AbiWord kan prima overweg met .doc en .docx of hoe die meuk ook heten mag. En kan prima exporteren naar .pdf. Of het ook jouw gewenste hoofdstukkengedoe kan weet ik niet. Ik zou het zeker proberen.

      Met AmigaWriter heb ik eigenlijk nooit iets kunnen doen. FinalWriter zou ik graag willen maar heb ik niet kunnen bemachtigen.
      Oh man, wat kijk ik uit naar die port van LibreOffice, als dat tenminste nog in ontwikkeling is. Zal wel niet...



      Johan

    #3
    Ik zou ook AmigaWriter eens bekijken, dat is iets nieuwer.

    Comment


      #4
      Ik heb via het Engelse Amiga forum de handleiding kunnen downloaden. En met Final Writer moet het kunnen. Ik doe dus iets fout of ik moet de patch installeren. Maar Amiganet (met de patches etc.) ligt om de haverklap plat. Bedankt voor de reacties allemaal. :)

      Comment


        #5
        En - is het gelukt?
        It's a wonder tall trees ain't layin' down

        Comment


          #6
          Originally posted by Infant View Post
          En - is het gelukt?
          Min of meer. De gebruiksaanwijzing die ik vond is uit 1993 en ik heb Final Writer '97 geïnstalleerd. Ik krijg het inderdaad voor elkaar om een inhoudsopgave in het document te krijgen. Maar die wordt niet (automatisch) aangepast als ik de hoofdstukken hernoem. Volgens de gebruiksaanwijzing moeten er dan ook paginanummers bij staan, maar die zie ik niet. Sterker nog: als ik meer tekst dan 1 pagina invoer dan zie ik niets van pagina 2. En als je klikt op een stuk tekst dat je eerder invoerde dan kun je soms "erachter" verder typen. Twee lappen tekst over elkaar heen dus. Ik weet niet of FW '97 verschrikkelijk buggy is of dat ik iets fout doe. Maar ik denk dat FW in principe geschikt moet zijn geweest voor het meer professionele tekstverwerken. Maar de bugs en/of eigenaardigheden vergen extreem veel geduld en gebruiksaanwijzing lezen. En automatisch genummerde lijsten of hoofdstukken kan ik niet ontdekken. Ik vrees dat FW en de meer serieuze Amiga software uit een tijd is dat je blij mocht zijn met automatische paginanummering en dat de daaropvolgende versies van de tekstverwerkers erop door borduurden maar niet op konden boksen tegen het MS-Word geweld.

          Het grote voordeel v/e Amiga over DOS was zijn grafische kracht qua plaatjes etc. FW lijkt er trots op te zijn dat je makkelijk plaatjes in kon voegen. Iets dat je op tekstverwerkers voor DOS wel kon vergeten.

          FW had destijds (in 1993/4) fiks onder handen moeten worden genomen om er automatische nummering in te krijgen denk ik. Maar toen DOS en Windows 95 een concurrent werden voor de Amiga was het denk ik al te laat. Men heeft FW een klein opknapbeurtje gegeven en dat FW '97 genoemd. Een Amiga was veelbelovend en in principe best geschikt voor professioneel/serieus (kantoor) werk. Maar om een of andere reden nam men DOS, vroege versies van Windows en het (te) peperdure Apple Mac serieuzer omdat een Amiga bekend stond al game machine. In mijn optiek, achteraf, onterecht. Want volgens mij kon het wel. Jammer dat de grafische versie van WordPerfect (met een GUI) nooit gepoort is naar Amiga. Maar ja, toen was WP ook al op sterven na dood.

          Comment


            #7
            Je had destijds ook Pen Pal en Wordworth- beiden volgens mij wel aardig. Of was FW lightyears ahead?
            It's a wonder tall trees ain't layin' down

            Comment


            • rvo
              rvo commented
              Editing a comment
              ww is nog wel aardig, final writer is echter wel een stuk beter en kent ook een ppc-native versie.

            #8
            John Vanderaart heeft ook ooit een tekstverwerker geschreven voor de Commodore Amiga. Niet meer te vinden. Ik denk dat het Amiga Writer heette.
            [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

            Comment


              #9
              WordWorth en AmigaWriter zijn inderdaad bekenden. Maar die hadden, voor zover ik kon nagaan, geen automatische hoofdstuknummering en inhoudsopgave. Die twee moet je een beetje vergelijken met Abiword: zag er heel mooi uit voor de tijd maar niet zo geavanceerd als WP 5.1, MS-Word en LaTeX. Er was ook een versie van (La)TeX voor Amiga maar LaTeX heeft geen grafische user interface (GUI) dus dan ben je veel van het voordeel v/e Amiga t.o.v. DOS kwijt. Ik vrees dat de tekstverwerkers met een GUI zo rond 1995 een vlucht hebben genomen. Maar dat was te laat voor de Amiga: die is als platform overgeslagen voor deze kantoorsoftware.

              Overigens zie ik in de user manual van FW in hoofdstuk 10 (Sections) wel iets over outlines. Het voorbeeld dat er bij staat gebruikt nummers. Even een beetje gepuzzeld. En tja... Hmmmm... FW heeft zo zijn "eigen" manier van documenten opmaken waarin je niet (al te) flexibel bent, net als LaTeX. Jij zult je aan moeten passen aan FW, niet andersom.

              Een FW document bestaat uit secties. Elke sectie heeft een apart tabblad in de GUI. Die secties kun je niet automatisch nummeren voor zover ik kan nagaan. Er is echter wel een manier om, net zoals in de lay-out v/d user manual zelf, een sectie (lees: aparte pagina) te maken waarin de secties op een rijtje staan met een nummer ervoor, net zoals in een inhoudsopgave. Die soort sectie heet "Outline". De paginanummers staan er dan niet bij (!). Die paginanummers krijg je te zien op de volgende pagina (in de volgende sectie dus): de sectie "Table of Contents". Daarna krijg je een aantal secties die "Main" heten en die feitelijk je hoofdstukken bevatten. Dat navigeert eigenlijk wel makkelijk: elke sectie met z'n naam in een apart tabblad. Maar je docent of je baas moet niet gaan eisen dat je je hoofdstukken en sub-hoofdstukken nummert. Want als je er dan in het midden van je doc een hoofdstuk erbij zet dan moet je al je hoofdstukken en sub-hoofdstukken opnieuw handmatig nummeren. Om die ramp te voorkomen is er dus de sectie "Outline".

              En als je er iets bij hebt getypt in je document en je wilt je inhoudsopgave en de Outline updaten? Wel, dan moet je gewoon de sectie "Outline" en/of "Table of Contents" opnieuw creëren. Dan verdwijnt de oude en verschijnt de nieuwe!

              Als je je formules, tabellen en afbeeldingen wilt nummeren kom je helemaal bedrogen uit. FW is denk ik bedoeld voor memo's en verslagen met een mooie strakke lay-out maar niet voor "wetenschappelijk" werk zoals verslagen met afbeeldingen etc. Vandaag de dag moet je daar nog steeds LaTeX voor gebruiken i.p.v. MS-Word (vind ik).

              Misschien dat ik FinalChapters.lha van Aminet nog even probeer te installeren. :) [edit] Geen idee hoe dat werkt. Als ik in FW het ARexx script probeer te starten dan krijg ik de error message "Could not start ARexx macro".
              Last edited by MeneerJansen; 20-05-2018, 15:49.

              Comment


                #10
                Hmmm. Ik ben niet erg ervaren in het Amiga gebeuren. ARexx zit standaard in Workbenck >2. Maar je moet het wel even starten door in de HD0:System directory te dubbelklikken op het "RexxMast" icoon. Daarna kun je het FinalChapters.rexx script vanuit FW prima runnen. Je moet zelf nieuwe stijlen creeren die TOC1, TOC2, etc. heten. Dan scant het script je doc letter voor letter door (dit duurt lang met grote docs natuurlijk) en dan geeft hij er de nummers "1" en "1.2" aan voor de hoofdstukken en de subhoofdstukken. Erg handig! Ik denk dat er ook ooit wel iemand een ARexx script heeft geschreven voor het nummeren van lijsten of bullet points.

                Erg lekker loopt het niet, maar zo'n Amiga was achteraf gezien best goed geschikt voor verslagen en memo's. Nu alleen de kruisreferenties nog, ha ha. Nee serieus: dat moet je niet verwachten van een home computer uit 1992. :-)
                Last edited by MeneerJansen; 20-05-2018, 15:00.

                Comment


                  #11
                  Leuk om te horen dat je langzaam aan voortgang boekt!

                  Comment

                  Working...
                  X