Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eigenlijk mag ik Willem helemaal niet denk ik.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Eigenlijk mag ik Willem helemaal niet denk ik.

    Ik heb ruzie met Willem. Of hij met mij, dat laat ik in het midden. Ik heb het écht geprobeerd om uit te praten maar na een dag of wat ben je daar ook klaar mee. We hebben het gehad over LPT poorten (nu XT SPP), voltages (nu 12.5v / 6.2v), voeding (12V adapter 1.5A), afkomst (mama Sivana), locatie (op een daughterbordje, bovenste 2 pennetjes leeg van de DIP42) maar we vinden elkaar niet.

    Even alle gekheid op een stokje, ik probeer dus een kickstart in een AM27c400 te branden met een Willem PCB50B en dat lukt niet. Software 98D12c4 op Windows XP (was Windows 10 maar om eea uit te sluiten downgrade gedaan..), bijgeleverde parallele kabel en losse 12V voeding. Lezen gaat prima, hardware check ook goed, schrijven no go: Error at 0x00000000 Chip = 0xFF buffer = 0xF9. Jumpers en dipswitches staan zover ik kan nagaan goed. Flatkabeltje van Willem naar dochterboardje zit erop. 4 verschillende eproms geprobeerd, voor de zekerheid tussen proberen door weer netjes met een UV eraser leeg gemaakt. Niet met de tWP en tWC zitten stoeien, wel met TEST H/W even zitten meten met de multimeter en dat lijkt allemaal goed.

    IC niet op zijn kop, ik na 3 dagen klooien wel. Iemand een idee?

    #2
    Volgens mij is er wel een aantal mensen dat ervaring heeft met het afbranden van Willems. SAM bijvoorbeeld, die kun je nog wel vinden via AmiBay. Hij is niet de enige maar voor de rest van de ervaringsdeskundigen moet ik even wat namen graven.
    Click image for larger version

Name:	willem_wever_kever.png
Views:	54
Size:	276.7 KB
ID:	1442

    Bovendien, als je op AmiBay zoekt op ‘willem burn’ dan vind je een aardige lijst waar je wellicht een antwoord in kunt vinden. Of niet natuurlijk. :-)
    Last edited by Ikilledher; 31-10-2015, 13:11.
    [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

    Comment


      #3
      Ben je al wat verder gekomen dottyflowers?
      [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

      Comment


        #4
        Op AS heb ik een reply van marcelv (was op vakantie), verder nog geen sjoege

        Comment


          #5
          Calhoun Jij hebt ook een Willem, niet?
          [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

          Comment


            #6
            Laat zeker even wat weten of en hoe het je lukt! Ik heb thuis al aangegeven dat ik hoop dat Sinterklaas/de kerstman/Robert ten Brink Willem en mij bij elkaar zal brengen deze feestdagen

            Comment


              #7
              Dat ga ik zeker doen, pix + stap voor stap guide als ik het aan de zwengel heb. Beetje druk deze week maar komt goed. Mocht iemand nog tips hebben....

              Comment


                #8
                Misschien heb je iets aan dit verhaal.
                [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

                Comment


                  #9
                  Hee, leuke tip. Helaas gaat het niet diep genoeg (en is het een andere nieuwere burner). Ik heb net nieuwe eproms binnen, zelfde probleem. Ik kijk nog eens serieus naar de Willem van het weekend en als het dan nog niet werkt bestel ik wel een nieuwe. Toch bedankt!

                  Comment


                    #10
                    Goed, ik ben eruit. Nieuwer blijkt niet altijd beter, ik lijk gewoon domme pech te hebben. Naar wat ik lees lijkt het tot PCB design 4.1/4.5 allemaal gewoon te hebben gewerkt. De nieuwere PCB50B die ik heb werkt prima zolang het maar niet over 27Cxxx en 27xxx gaat. De Willem is dus goed maar blijkbaar is het VPP/VCC design niet stabiel genoeg voor specifiek deze eproms (en zijn er velen met hetzelfde issue). De foutmelding die ik krijg klopt dus: First byte,error message: error at 0x000000 Buffer=0xXX ,Chip=0xFF or 0xXX. Causes: chip not inserted right,faulty chip,Vpp too low.

                    Het is te fixen met een voltage mod, maar eerlijk gezegd ben ik er klaar mee :-)

                    (Dank aan Trackah123, IKilledHer, MarcelV en CrazyBob voor het meedenken. Sorry odo.)

                    Comment


                      #11
                      dottyflowers, jammer om te horen, toch lijkt het mij een probleem met de 16-bit adapter print.

                      Toevallig heb ik vanmiddag ook eproms geprogrammeerd met een vergelijkbare setup.
                      Willem PCB50B, AM27C400 eprom.

                      Zou je een foto kunnen maken van de 16-bit adapter print die je gebruikt?
                      => Commodore A600HD/40 <=
                      3D Amiga Gotek frames: http://www.thingiverse.com/_CrazyBob_/designs

                      Comment


                        #12
                        @CrazyBob: tuuuurlijk, bij deze :-) Willem met adapter bord erop.

                        Comment


                          #13
                          Zo op het oog is dat dezelfde set die ik heb. (heb zelf een groene pcb voor de adapter print)

                          Wat mij wel opvalt is dat er een 40 pins ZIF socket is geplaatst ipv 42 pins, daardoor zal je maximaal 512KB EPROMS kunnen lezen/programmeren.

                          Tja... hoe nu verder.... de problemen waar ik zelf tegenaan liep hadden allemaal te maken met de verbindingen tussen willem en adapter en tussen adapter en eprom. (ik heb ook zif sockets geplaatst en 1 pen was niet goed verbonden)
                          => Commodore A600HD/40 <=
                          3D Amiga Gotek frames: http://www.thingiverse.com/_CrazyBob_/designs

                          Comment


                            #14
                            Die ZIF socket heb ik er later zelf op gezet, ik werd een beetje Gallisch van het wisselen. Het gaat overigens al mis als ik een 27c256 (of 27c128 of 27c32) probeer (zonder adapter). Ik heb ook de ZIF socket van de Willem gehad en de adapter vast op de Willem, allemaal geen sjoege. Ik vond een goede hulp aan de site ezoflash, daar stond een hoop op. Ook waarom het waarschijnlijk niet werkt met mijn versie van het bordje.

                            Comment


                              #15
                              Hmm... dan is er inderdaad meer aan de hand, ach ja, het was het proberen waard...
                              => Commodore A600HD/40 <=
                              3D Amiga Gotek frames: http://www.thingiverse.com/_CrazyBob_/designs

                              Comment

                              Working...
                              X