Announcement

Collapse
No announcement yet.

Waarom heeft mijn a1200 mobo opeens meer stroom nodig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Waarom heeft mijn a1200 mobo opeens meer stroom nodig?

    Hoi! Ik zit met een soort mysterie. Zoals jullie wel weten heb ik een flink uitgebreide a1200 tower met ppc, bvision, prelude, idefix, indivision etc. Dit heeft jaren lang fijn gedraaid tot ik allerlei issues kreeg met spontane crashes, en het niet willen opstarten. In dat laatste geval spint zelfs de harddisk niet op. Mij is lang verteld dat het door de voeding kwam, maar die was toen net nieuw. Ik had ook een probleem met een van de stroomkabels, maar die heeft TSB voor mij gerepareerd. Toen ik na enige tijd opnieuw last kreeg van crashes heb ik toch maar een nieuwe voeding besteld.

    Dit hielp helemaal niets. Nog steeds wilde de Amiga (nu permanent) niet meer opstarten. Toen schoot mij te binnen dat in de begintijd van de ppc+amiga werd aangeraden extra stroom naar het moederbord te voeren middels de floppy power connector. Toen ik dat probeerde was het probleem opgelost. Ook met de oude voeding trouwens. De Amiga start nu altijd op en loopt weer helemaal stabiel zoals het hoort. Hoera!

    Nu is mijn vraag, hoe kan het nou dat een moederbord over de loop van tijd meer stroom nodig heeft? Heeft dit met de revisie te maken soms? (ik ben van 1d4 naar 2 gegaan). Gaan stroomkabels na verloop van tijd achteruit? Iemand hier een theorie over?

    #2
    Voeding verouderd ook en dan kan die niet genoeg stroom leveren. Je moederbord was toch al gerecapped?

    Comment


      #3
      ja die is recapped. maar zoals gezegd ligt het dus niet aan de voeding.

      Comment


        #4
        Originally posted by amiga1260 View Post
        Voeding verouderd ook en dan kan die niet genoeg stroom leveren..
        RVO Schreef: "Toen schoot mij te binnen dat in de begintijd van de ppc+amiga werd aangeraden extra stroom naar het moederbord te voeren middels de floppy power connector. Toen ik dat probeerde was het probleem opgelost. Ook met de oude voeding trouwens."

        Het probleem is verholpen.. oftewel.. het werkt nu... maar waarom werkte het eerst zonder de patch met de extra power via de floppy kabel?

        .. goede vraag inderdaad.

        Comment


          #5
          Het zou niet fair zijn de reply van tsb te negeren, die mij middels een privebericht ter ore kwam:

          Originally posted by TSB
          Zou ook kunnen dat de klem kracht van de power connectors ( van voeding t/m board ) afgenomen is.. en daardoor dus slechtere verbinding en minder stroom doorlaat..
          Ik denk dat hij gelijk heeft; er is een hoop gesleuteld aan de bekabeling in mijn Amiga en met name de power connector zelf. Misschien is dat minder goed contact gaan maken en laat het net 'te weinig' stroom door.

          Comment


            #6
            rvo had de reply hier misschien moeten plaatsen, maar had nog een chat openstaan.. :)
            Ik moet wel eerlijk zeggen dat deze suggestie is gemaakt door Gert van der Knokke.. dus credits voor hem!

            Comment


              #7
              Voor jullie beiden dan maar ;) ik ben er super mee geholpen. Misschien dat ik nog eens een nieuwe elbox power connector op de kop tik ergens, sowieso goed voor reserve. Vooralsnog vermaak ik mij weer prima met mijn machine. De afgelopen week meer gebruikt dan heel 2016 :D

              Comment


                #8
                Tja als je machine onstabiel is en de hele tijd crashed is de lol er snel af natuurlijk, mooi dat ie nu weer draait als een zonnetje.
                [SIZE=11px]A500 PiStorm+Pi 3/A600 Vampire 2/A1200T PiStorm32+Pi 4b @2.2Ghz[/SIZE]

                Comment


                  #9
                  Niet geheel gerelateerd, maar toch ook een mysterie:

                  It's a wonder tall trees ain't layin' down

                  Comment


                    #10
                    is daar al een sid versie van?

                    Comment

                    Working...
                    X