Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amiga - Weer helemaal opnieuw beginnen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Amiga - Weer helemaal opnieuw beginnen

    De laatste tijd wordt mijn aandacht richting de Amiga (voor de zoveelste keer) getrokken door een aantal add-ons die er zijn gemaakt of in ontwikkeling zijn voor de Amiga.

    Hierbij moet je denken aan:
    - Scandoublers
    - Turbokaarten
    - Vampire kaarten
    - Amiga Reloaded

    Regelmatig zie ik ook op YouTube dat a1200.net bezig is met nieuwe cases en nieuwe toetsen. Prachtige nieuwe cases voor bv. een A1200.
    Maar tegelijkertijd zie ik ook een Vampire kaartje verschijnen voor de A600 die de A600 tig keer sneller maken dan een A4000. En dat voor nog geen 150 euro.

    Het zet me aan het denken. Op zich een leuke hobby om weer opnieuw te starten, maar waar te beginnen?
    Welke Amiga? Wachten op Reloaded van Jens? Of toch maar een Vampire en een A600 scoren, of toch misschien wachten op een mogelijk Vampire voor een 1200?
    Dat laatste zou natuurlijk ideaal zijn.

    En dan die nieuwe cases. Ze lijken constant uitverkocht. Heeft iemand een idee hoe die lui werken? Wachten ze eerst totdat ze voldoende opdrachten hebben voordat ze beginnen met maken van nieuwe cases? Persoonlijk lijkt me een zilverkleurige A1200 wel heel erg mooi. Alhoewel een helblauwe ook niet verkeerd is.

    Eigenlijk kun je zowat alle Amiga onderdelen nieuw kopen.
    - Een nieuw (reloaded) moederbord
    - Een nieuwe case
    - Een nieuwe floppy drive
    - Een nieuwe hdd
    - Een nieuwe turbokaart
    - Een nieuwe scandoubler

    "Vroeger" kocht je gewoon een Amiga en naar verloop van tijd ging je wat uitbreidingen bij de machine doen, maar tegenwoordig wordt je overladen met diverse mogelijkheden voor deze oude machines.

    Wat is nu verstandig?
    Waar zou je bv. losse Amiga 1200 moederborden kunnen kopen? (immers ik zit niet meer te wachten op die vieze gele cases).











    Last edited by Snowwie; 21-01-2017, 22:56.

    #2
    Even een paar dingen duidelijker maken.
    een Vampire 600 kost 250 euro. De 500 variant 300 euro. Ik heb op 4 december kort na het openstellen van de pre order lijst mij aangemeld. Tot op heden heb ik niets gehoord. Ik denk dat je heel lang moet wachten als je er nu een bestelt. Een 1200 variant?? Ik geloof echt niet dat deze er dit jaar komt. Als je echt direct een Vampire wilt kun je er een op EBay kopen. Maar dan is de prijs nog veel hoger.

    De nieuwe cases zijn niet uitverkocht. De kickstarter is op 31 oktober 2015! Geëindigd . Nu worden de cases geleverd. Die van mij is nog niet binnen. Amigastore zal ze gaan verkopen. Maar als de geproduceerde cases zijn uitverkocht verwacht ik niet snel een nieuwe productie run.
    De mallen voor de keycaps moeten nog gemaakt gaan worden. Hopelijk zijn ze er net voor de Kerstdagen.

    en dan de Amiga reloaded. Eerlijk gezegd verwacht ik deze niet in 2017. Jens maakt geweldige dingen. Ik heb sinds deze week een Aca500+. Deze was meer dan een jaar uitverkocht. De C64 reloaded verscheen ruim een jaar na aankondiging in portie van een handvol exemplaren op de markt. De Amiga reloaded is eind 2015 aangekondigd. Maar een half jaar geleden heeft Jens de mallen van de C64c cases gekocht en een nieuwe versie van de C64 reloaded aangekondigd. Momenteel is Jens druk bezig met het uitleveren van de aca500. Wanneer is het volgende project af?

    Ik wil je niet teleurstellen, maar alle nieuwe hardware in commodore land is hobby werk. Tussen aankondiging en werkelijkheid zit heel veel geduld.

    koop een redelijk a1200 en eventueel een indivision scandoubler en wacht dan af. Volgens mij komen er ook veel tweedehands cases op de markt...
    natuurlijk is er in Maarssen een a1200 te koop. Eventueel met blizzard 1230

    Comment


      #3
      Ik denk dat het belangrijkste is; wat wil je doen? Als je vooral oude spelletjes wilt spelen zou je ook kunnen gaan voor een a500 met een gotekdrive.
      [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

      Comment


        #4
        De case kan je beter zelf doen, pak je vergeelde 1200 uit en demonteer alles en laat een professional dat even doen, kost waarschijnlijk minder en minder tijd dan wachten op die gasten die de cases maken. Er zijn genoeg airbrushers die nog veel meer kunnen dan een standaard kleurtje

        Scandoubler ? De Indivision MK I is nog altijd de beste, dus waarom nieuw ? De II is echt niet beter of zo, ze zijn redelijk gelijk aan elkaar.
        Op een 500 is een ECS of een Multivision ook voldoende.

        Turbokaart ? Wat is er mis met een goeie Blizzard 1230 MK IV, die lopen stabieler dan welke kaart Jens ooit gemaakt heeft en meestal zo 200 euro voor zo'n kaart.

        Je mainboard ? Stuur hem naar TBTorro op Amibay en die maakt hem als nieuw.

        Comment


          #5
          Vergat helemaal; alvast welkom op het forum. Praat gezellig mee, de amiga komt vanzelf, wat je ook gaat kiezen.
          [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

          Comment


            #6
            Originally posted by Snowwie View Post
            En dan die nieuwe cases. Ze lijken constant uitverkocht. Heeft iemand een idee hoe die lui werken? Wachten ze eerst totdat ze voldoende opdrachten hebben voordat ze beginnen met maken van nieuwe cases? Persoonlijk lijkt me een zilverkleurige A1200 wel heel erg mooi. Alhoewel een helblauwe ook niet verkeerd is.
            Hallo Snowwie,
            Hier een van die "lui"

            Voor deze cases (alsmede de keycaps voor toetsenborden) was er een Kickstarter. De uitlevering van de cases is reeds in volle gang en alle mensen die aan de Kickstarter hebben meegedaan, krijgen nu hun cases thuis gestuurd (Ook jij Tahoe.. lol )

            De online shop zal kort na uitlevering van alle cases open gaan en kunnen dan via A1200.net worden besteld. Alternatief is het via een re-seller te bestellen (AmigaStore.eu bijvoorbeeld) waarbij je dan wel afhankelijk bent van de kleuren die ze zelf inkopen. Wit en Zwart vrij gangbaar, licht blauw (Hellblau) ligt natuurlijk aan de reseller.

            Voor wat betreft moederborden.. koop een afgeleefde gele 1200 voor weinig en vervang de kast en de toesten en laat tsb hem even recappen.

            Wellicht heb je genoeg aan een simpele Jens Turbokaart of een 4mb 020 FPU kaart.. afhankelijk van wat je ermee wil doen.. Vampire kan nog wel even duren vrees ik.

            --edit--

            Vraag anders hier eens of er iemand een nette 1200 over heeft.. Ik geloof dat Buzzfuzz toch aan het opruimen is.. wellicht heeft die iets.. en anders die zieke hoarder Tahoe vragen of Joshua5 onze Huis Handelaar!
            Last edited by Megatron; 24-01-2017, 12:34.

            Comment


              #7
              Originally posted by iRetroVolver
              De uitlevering van de cases is reeds in volle gang en alle mensen die aan de Kickstarter hebben meegedaan, krijgen nu hun cases thuis gestuurd
              Heeft er eigenlijk al iemand die aan de Kickstarter heeft meegedaan zijn/haar case gekregen in Nederland/België? Het lijkt of enkel reviewers cases gekregen hebben.
              Week na week is er wel een of ander excuus waarom de cases nog niet geshipped zijn, en week na week worden er loze beloftes gemaakt... Vrij frustrerend eigenlijk.

              RMI status is nog steeds "not packed" / "not dispatched" voor mij, en ik heb dan gewoon een witte case...

              Comment


                #8
                Originally posted by Amon_RA View Post

                Heeft er eigenlijk al iemand die aan de Kickstarter heeft meegedaan zijn/haar case gekregen in Nederland/België? Het lijkt of enkel reviewers cases gekregen hebben.
                Week na week is er wel een of ander excuus waarom de cases nog niet geshipped zijn, en week na week worden er loze beloftes gemaakt... Vrij frustrerend eigenlijk.

                RMI status is nog steeds "not packed" / "not dispatched" voor mij, en ik heb dan gewoon een witte case...
                Hallo Amon_RA,
                Geen zorgen.. wij doen niet aan excuses en smoesjes.. ik begrijp ook absoluut dat je na lang wachten met je nieuwe case aan de gang wil.

                Wellicht heb je het nieuws niet helemaal gevolgd c.q. bepaalde details die wel van belang zijn, maar de cases werden geproduceerd in het verre Oosten en de distributie (omwille van transportkosten) vind plaats vanuit de UK. Er waren inderdaad vertragingen i.v.m. een staking en Philippe is net terug omdat hij in Frankrijk was i.v.m. het overlijden van zijn moeder. Echter bestaat het team uit meer mensen dan alleen Philippe en liepen de activiteiten ook gewoon verder.

                De review cases waren de wereld ingestuurd (first batch) om in ieder geval de mensen gerust te stellen dat de cases er zijn.. en ze zijn ook allemaal geproduceerd wat wil zeggen dat elke kleur/versie er is en in de UK zijn. Het enige wat we wel nog nasturen (heb je wellicht ook al online gelezen) zijn de floppy drive eject buttons voor alle variaties en tevens nieuwe case stickers omdat we niet 100% tevreden waren met de kwaliteit.. het voelde zich aan als een Amiga Technologies Case stickertje..

                De hamvraag voor jou.. "wanneer krijg ik mijn case".. kan ik beantwoorden dat we nu bezig zijn met de picklist.. dus voor elke bestelling worden nu de pakketjes gemaakt en gaan dan de volgende week op de bus.
                Ik hoop dat dit je vraag beantwoord
                Last edited by Megatron; 25-01-2017, 17:10.

                Comment


                  #9
                  Zijn die cases nu nog te bestellen? (compleet met keycapsetje)

                  Ik haal net even mijn a1200 tevoorschijn en die begint ook al aardig op een urinevlek te lijken.


                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                  Comment


                    #10
                    Bij amigakit kun je volgens mij een pre-order maken voor een case.
                    [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

                    Comment


                      #11
                      Originally posted by Rishca View Post
                      Zijn die cases nu nog te bestellen? (compleet met keycapsetje)

                      Ik haal net even mijn a1200 tevoorschijn en die begint ook al aardig op een urinevlek te lijken.


                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                      Hi Rishca,

                      Zodra alle cases van de Kickstarter backers de deur uit zijn, gaat de onlineshop op A1200.net open. Alternatief kun je ook een case dan bestellen bij AmigaStore.eu

                      De keycaps kickstarter is pas afgerond en daarop zul je nog even moeten wachten. Ook hier zal gelden dat eerst alle backers van de Kickstarter hun setje krijgen en daarna pas de mensen die het regulier willen kopen.
                      Click image for larger version  Name:	2017-02-01_09-46-16.jpg Views:	1 Size:	130.4 KB ID:	9906

                      Comment


                        #12
                        Aah ok dus ook direct te bestellen via a1200.net
                        Zal dat in de gaten houden. Enig idee van een "vanaf" datum?


                        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                        Comment


                          #13
                          Ga er eens van uit dat midden Februari alles de deur uit is en reeds is aangekomen bij alle backers.. dit om te voorkomen dat een backer zijn case krijgt nadat Joe Regular een case kan bestellen.. ligt vaak gevoelig en met name bij bepaalde "oosterburen" die nogal graag janken over van-alles-en-nog-wat!

                          Comment


                            #14
                            Half februari hebben alle backers hun case?
                            Is deze uitspraak net zo hard als de bewering dat einde van de week 95 procent van de cases verstuurd zou zijn?
                            Ik bedoel de uitspraak van twee weken geleden. Zojuist de status gechecked. Niets packed ... en dus nog niets onderweg.
                            jammer dat het A1200 team juist in deze fase faalt op het gebied van communicatie.

                            Comment


                              #15
                              Click image for larger version

Name:	pH-Scale-1.jpg
Views:	86
Size:	59.2 KB
ID:	9924
                              [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

                              Comment

                              Working...
                              X