Announcement

Collapse
No announcement yet.

HomeComputerMuseum

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    HomeComputerMuseum

    Heren van het goede leven,

    Een tijd geleden is mijn lieftallige vrouw begonnen met klagen dat ik toch wel veel in de man-cave aanwezig was. In plaats van dit in woordelijke manier tegen mij te uiten heeft ze zich eens verdiept in subsidies en stelde mij de vraag: Waarom doe je er niks mee?

    In het verleden heb ik een aantal bedrijven gehad waarbij ik met name heb meegekregen hoe belangrijk het netwerken is. Het zakelijke instinct zit ook in het bloed, meerdere familieleden (aan mijn moeders kant) hebben verschillende bedrijven gehad in diverse werelden. Dit bij elkaar opgeteld zie ik een markt waar ik van denk dat het wel eens een succes kan worden. Niet per definitie een financieel succes, maar wel een succes waarin ik mijn geluk kan vinden en ik hoop ook van een hele hoop andere mensen.

    Ik ben al reeds gek genoemd, mensen hebben mij advies gegeven om er niet aan te beginnen en vooral krijg ik te horen dat ik 1 van de vele ben die dit roepen, maar ik ben wel een doorzetter en als ik iets in mijn kop heb zitten, zet ik gewoon door.

    Ik ga een HomeComputerMuseum openen.

    Een interactieve plek van en voor verzamelaars en voor niet-verzamelaars.

    Het museum zal zelf relatief weinig in eigendom hebben, 1 van de zaken waarmee het museum net wat anders is dan de meeste. Ik vraag mede hoarders/verzamelaars om hun nauwkeurig bewaarde (of niet nauwkeurig) machines die men nu heeft opgestapeld in een kamer/zolder deze uit te lenen aan het museum. Uiteraard met die verstande dat de machine ten alle tijde kan worden opgehaald, afspraken of er wel of niet op gespeeld mag worden en dat ik er als mede verzamelaar minimaal beter voor zal zorgen dan dat er tot nu toe mee gedaan is. Op de eerste plaats ben ik ook verzamelaar.

    De bezoeker zal een experience van de geschiedenis van de homecomputers mee maken in diverse ruimtes welke in blokken van gemiddeld 5 jaar volledig in bijpassend thema zullen zijn, beginnend bij 1977.

    De oplettende lezer heeft al gelezen dat ik het woord interactief heb gebruikt. Daarmee doel ik dat de meeste computers, indien haalbaar, aangezet zijn en klaar zijn om mee te spelen. Uiteraard zullen dit met name computers zijn welke tegen een stootje kunnen, eenvoudig te repareren of waarvan er heel veel zijn. Denk bijvoorbeeld aan een Philips P2000-T (waar ik er 4 van heb) met daarnaast een boekje van een school waar enkele opdrachten moeten worden uitgevoerd, of een Commodore 64 met een robotje er langs. Voor de leenmachines worden hier natuurlijk afspraken over gemaakt, niet aankomen is ook niet aankomen, daar zal ik strikt in zijn.

    Elke computer of computermerk krijgt een kort verhaal met de technische details en wat achtergrondinfo, daarnaast via een QR-code dat er nog extra informatie wordt weergegeven.

    Naast deze kamers zullen er ook een aantal thema kamers komen. Deze worden per maand aangepast naar bijvoorbeeld een slaapkamer uit de jaren 80 (incl posters, bed, oude TV en een Commodore 64 op de grond) of een bedrijf uit eind jaren 70. Ideeen hierin zijn er genoeg.

    Tussendoor zal ik ook een reparatiehoek maken met alle spullen om computers te kunnen repareren. Soldeerbouten, genoeg (boot)diskette's in alle formaten tot zelfs osciloscopen en wellicht een logic analyser. Zo goed als alles wat binnenkomt moet kunnen worden gerepareerd.

    Naast het bezoekbaar museum zal er ook specifiek een ruimte worden ingeregeld welke kan worden afgehuurd specifiek voor bijeenkomsten. Denk hierbij aan netjes geaarde stopcontacten, ruime tafels en voldoende stoelen, goedkope lekkere kroketten en goedkoop een drankje. Doordat we ook een serieus reparatielab hebben, kan dit dus ook mooi samenvallen.

    Aan het einde van een museum komt een winkel waar diverse retro materialen, nieuw en oud, te koop zullen zijn. Ik hoop ook dat ik daar een offline cafe kan maken waar wederom gespeeld kan worden met oude computers en gepraat met mede liefhebbers.

    Aangezien we inmiddels allemaal Internet hebben ga ik ook een gezonde samensmelting hebben van het offline en online middels Youtube en Facebook. Het moet elkaar vooral versterken. Ik heb ook al enkele contacten met Nederlandse en buitenlandse Youtubers om mee te helpen dit deel op te starten.

    Dit alles hoop ik te openen in Helmond. Dit omdat Helmond in de technische regio van Nederland zit (samen met Eindhoven) en binnen 3 uur rijden heb je de volledige Benelux te pakken en een groot deel Duitsland. Helmond heeft bovendien 4 treinstations en heeft aansluiting op 3 snelwegen. Bovendien lijkt de gemeente welwillend te zijn om dit project te ondersteunen. Niet onbelangrijk, ik kan dan op de fiets komen :P

    Hoe groot het museum gaat worden is nu nog onduidelijk. Mogelijk begint het klein met een tijdelijke tentoonstelling, maar dat het er gaat komen is duidelijk. Ik heb al diverse gesprekken gehad met particulieren en ZZPers en gebruik al hun input en tips om mijn droom werkelijkheid te maken. Ook met grote(re) bedrijven om financieel te ondersteunen indien nodig.

    Ik heb al een aantal plannen liggen hoe ik het financieel ga trekken en in welke bedrijfsvorm, als start zal het op vrijdag, zaterdag en zondag open zijn en wellicht in de avond, vanuit daar ga ik kijken wat er gaat gebeuren.

    Dus dit is mijn idee en op 8 februari heb ik een gesprek met de wethouder van cultuur in de gemeente Helmond waarna ik hopelijk meer duidelijkheid krijg wat de gemeente Helmond gaat betekenen. Ik heb ook al een backup plan liggen mocht dit niet lukken.

    Om alvast voor te zijn om de vraag, waarom ga je niet samenwerken met het museum in Zwolle? Ik heb dit reeds geprobeerd en een goed gesprek gehad daar, helaas heeft men vanuit die stichting ervoor gekozen niet met mij samen te werken. Ik focus mij dus ook met name op HomeComputers.

    Tips, adviezen, donaties of zin om mee te helpen/denken hoe op te bouwen? Ik ontvang het graag. Alle hulp wordt met open armen ontvangen en is welkom. Uiteindelijk wil ik een centrum worden waar alle liefhebbers graag naartoe komen om hun kennis te delen met elkaar en het publiek en dit voor de komende generaties te bewaren.




    #2
    Het klinkt als een leuk idee, een leuke ontmoetingsplaats en bovenal een uitje. Op dit moment durf ik geen uitspraken of beloftes te doen, maar ik zou het iig leuk vinden om regelmatig updates te lezen.
    [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

    Comment


      #3
      Leuk initiatief! Ik kom zeer zeker kijken! Ik kom zelf uit Helmond en ben ook ondernemer. Ga voorzichtig om met de beloftes van Gemeente Helmond. Ik heb in het verleden vaak enthousiaste ambtenaren gesproken welke ik allerhande ideeen heb voorgelegd. Resultaat was altijd nul komma nul... (ondanks de enthousiaste reacties en het "meedenken"). Nu is dat allemaal wel al jaaaren geleden dus, wie weet, is er het e.e.a. veranderd :) Laten we het hopen.

      in ieder geval heel veel succes en hou ons op de hoogte!

      Edit: typefoutjes. Stom touch keyboard.

      Comment


        #4
        Goed bezig!

        Comment


          #5
          Mooi initiatief, WHiZZi! Ik wens je veel succes.

          Persoonlijk denk ik wel dat het lastig is om iets dergelijks succesvol te maken, ondanks het aantal treinstations in Helmond. Maar goed, dat heet een uitdaging...

          Verder ben ik erg benieuwd naar de redenen van Bonami om een samenwerking af te wijzen; zij leiden al jaren een verlieslijdende operatie en het lijkt mij dat een samenwerking zonder financieel risico het ook voor hen aantrekkelijker zou moeten maken.

          Als Amiga Café iets kan betekenen, horen we het uiteraard graag.
          It's a wonder tall trees ain't layin' down

          Comment


            #6
            Originally posted by Infant View Post
            Mooi initiatief, WHiZZi! Ik wens je veel succes.

            Persoonlijk denk ik wel dat het lastig is om iets dergelijks succesvol te maken, ondanks het aantal treinstations in Helmond. Maar goed, dat heet een uitdaging...

            Verder ben ik erg benieuwd naar de redenen van Bonami om een samenwerking af te wijzen; zij leiden al jaren een verlieslijdende operatie en het lijkt mij dat een samenwerking zonder financieel risico het ook voor hen aantrekkelijker zou moeten maken.
            Allereerst wil ik toch wel aangeven dat John mij heeft gemeld dat het gewoon een gezonde onderneming is en hij niet begrijpt waar dit verhaal uit zou komen. Ik denk omdat hij momenteel in een koud anti-kraak pand zit en dat, naar mijn mening, het gebrek aan sfeer (of een verkeerde sfeer) dit mogelijk wel zal bijdragen aan dit verhaal. Hij heeft mij wel een klein beetje inzicht gegeven in waar het geld vandaan komt en gecombineerd met lage huur zou het inderdaad wel eens gezond kunnen zijn.

            Wat de reden is waarom hij niet wil samenwerken is mij ook wat vaag. Zijn opgegeven reden is dat hij denkt dat ik denk er rijk van te worden, terwijl ik dat niet denk (wel hoop, maar dat is iets anders). Ik heb alleen gevraagd of er een mogelijkheid is tot een financiële bijdrage in bijvoorbeeld reiskosten of, indien hij verwacht dat ik daar net als hij ook iedere dag aanwezig ben, in ieder geval compensatie. Mijn schoorsteen moet ook roken uiteindelijk.

            Maargoed, hij heeft overlegd met zijn vrouw en 3e partner in de stichting en men zag geen toegevoegde waarde om mij in de stichting te zetten als bestuurslid. Het is niet zo dat we elkaar gaan tegenwerken, maar ik leg de focus vooral op homecomputers, het zorgen voor terugkerende bezoekers, beurzen en bijeenkomsten af gaan en het interactieve deel en wat hij doet, tja.. mag hij zelf weten. Of er een samenwerking zal komen in de toekomst staat ook nog open, misschien wil hij eerst zien dat ik de daad bij het woord voeg en dit museum van de grond ga krijgen, ik weet het niet. Ik ga er in ieder geval nog voor en ik ben er op voorbereid dat er ook ineens tegenwerking zal zijn, maar ik zet kleine stapjes voorwaarts en als 1 stapje faalt, dan zet ik een ander stapje. Zo heb ik ook nog andere opties en ben ik in principe niet afhankelijk van de gemeente Helmond. Dit zou het proces wel aanzienlijk helpen overigens.

            Als Amiga Café iets kan betekenen, horen we het uiteraard graag.
            Gewoon door gaan en allemaal eens gezellig langs (en binnen) komen als het zover is. En in plaats van machines weg te gooien omdat het geen Amiga is, doneer het aan mij of als je een aantal machines op de plank hebt staan waar je effectief niks mee doet, leen ze uit want alles is welkom.

            Financieel bijdragen, tips, adviezen en dergelijke zijn ook allemaal welkom (zoals ik al reeds heb gezegd) :)

            Comment


              #7
              Waar het verhaal vandaan komt? Nou, hier bijvoorbeeld: http://www.spelcomputermuseum.nl/?page=business - onderaan staan links naar de financiele resultaten. Het eigenvermogen over de laatste vier jaar:

              2012: -6.678,83
              2013: -14.166,96
              2014: -21.452,42
              2015: -49.366,94

              Dan kan een organisatie wel "gezond" zijn (alsin: ze kunnen hun lasten betalen), het is nog steeds een verliesgevend geheel. Zelfs al kwam dat enkel en alleen door de verhuizing in 2015 (a 40.000 EUR), de andere jaren waren eveneens verliesleidend. Als ik die informatie combineer met de verhalen die ik hoor van bezoekers - en ik mijn beleggerspet op zou zetten - dan zou ik er geen geld in willen stoppen. Toegegeven, er zijn nog geen cijfers over 2016 gepubliceerd; maar het zou mij verbazen als er ineens heel veel veranderd is.

              Ik wist niet dat je je echt bij dezelfde stichting wilde voegen. Ik had inderdaad eerder een samenwerking verwacht wat zaken als een combinatieticket mogelijk maakt en dat jullie bijvoorbeeld een marketingbudget zouden delen. Een deel van de doelgroep overlapt namelijk wel degelijk.

              Over doelgroep gesproken: heb je daar een analyze van gedaan/laten doen? Ik ben erg benieuwd naar de verdere details en wat de gemeente bijvoorbeeld van je verwacht. Ik neem aan dat je een meerjarenplan, begroting e.d. allemaal moet overleggen?
              Last edited by Infant; 20-01-2017, 12:49.
              It's a wonder tall trees ain't layin' down

              Comment


                #8
                Breed insteken. De komst van de knutselshops. Iedereen maakt kennis met iedereen en iedereen kijkt elkaars kunstjes af. Eenzijdig staren — zelfs al betreft het echte computers — resulteert in een Maarssensiaans Lot. Er is zichtbaar bestaansrecht voor zogenaamde Hackerspaces, en repairshops en iedereen doet elkaar na. Allemaal in een meltingpot gooien, beetje roeren, geef het een naampje voor jong en oud. Resultaat: een grote happy family die geld komt brengen om de eenzaamheid te verdrijven. En dan trek je scholen naar binnen, en werklozen, en uitzichtlozen, en verwarden, en hipsters, hanggroepmensen, en natuurlijk café-bezoekers van het schoonste soort. Geen richting kiezen, gewoon een dikke richtingloze ster die alle kanten op straalt. Mensen willen gewoon allemaal ergens bijhoren. Er zijn miljoen-miljard clubs in Nederland die zonder subsidie serieus sterven door sleur. Over de schutting is het sleutelbegrip. In de jaren 80-90 was alles elke week nieuw. Dat is een belangrijke factor. Heerlijk. Een museum wordt interessant voor een tweede bezoek als er een nieuwe collectie is: stalen objecten of vlezige mensen om het even.

                Welkom bij de Monopoly-club met vier stations! Ik kom op je eerste georganiseerde misd… meeting, ik neem iets van mezelf mee (bijvoorbeeld een diskette met oude nostalgische meuk) en ik betaal een tientje entree. En zorg dat er een restaurant in de buurt is anders moet je zelf eten verzorgen voor 40 man. $40. Ja mooie inzet: eerste monopolymuseummeeting: 64 man. Waar is het? En wanneer? En wie komen er nog meer? \o/

                [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

                Comment


                  #9
                  Ik denk dat ik het op zijn minst deels eens ben met Ikilledher, voor leuke events ben ik waarschijnlijk ook af en toe te porren. Maarssen vind ik moeilijk om aansluiting te vinden, iedereen staart een beetje naar zijn c64 waar hij/zij een spelletje/demo heeft gestart wat iedereen ook op zijn eigen c64 had kunnen starten. Mij trekt dat in elk geval niet erg. Een beetje meer interactiviteit als dat zou zeker leuk zijn.
                  [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

                  Comment


                    #10
                    Het hele interactieve deel is wel de bedoeling, evenals wisselende items in de verzameling (herinner het deel van zaken lenen). De repairshop heb ik ook in gedachte, een soort hackerspace maar dan wel echt gericht op computers en bij voorkeur homecomputers.

                    Volgende week woensdag is het d-day en heb ik een gesprek met de wethouder. Zowel Infant en Megatron hebben mij lieftallig om de oren geslagen met een aantal praktische zaken welke ik inmiddels ook in het plan heb verwerkt, nog steeds wetende dat het een enorme uitdaging gaat worden. Dus volgende week meer ... /cliffhanger

                    Comment


                      #11
                      Click image for larger version

Name:	hang_by_flairxmatrix-da0gsf4.jpg
Views:	90
Size:	639.3 KB
ID:	9975
                      WhiZZi.. ??

                      Comment


                        #12
                        Speciaal voor Megatron dan, blijkbaar kennen ze dat niet in Duitsland

                        Een cliffhanger is een enerverende afloop van een scène, hoofdstuk of voorstelling waarbij de plot nog niet volledig wordt afgerond. Op deze wijze wordt de spanning vergroot en wordt het publiek nieuwsgierig gemaakt naar het vervolg.
                        :P

                        Wat ik nog wel kan vertellen is dat de grootste hoarder die ik ken, ook zijn medewerking gaat geven. Hiermee zullen een aantal gave items tot mijn beschikking komen (op uitleenbasis) waaronder 2 stuks IBM 5150, een Philips CDR-X1000 (CDROM speler voor de MSX), Commodore PET-machines en teveel op op te noemen. Ergens tussen de 100 en 150 museumkwaliteit computers.

                        Verder heb ik een erg grote poster van een Philips NMS9100 (XT-machine) en een complete NMS9100 (incl originele monitor) met daarbij 1 van de eerste CDROM drives van Philips (CD100 dacht ik) met de controllerkaart erbij. Ik ga die poster namaken met de echte machine dus :D

                        Comment


                          #13
                          Jemig, dan zit er niet een klein bedrag in je verzameling. 150 Museumkwaliteit computers, dat is al veel tijd om te verzamelen en is niet echt goedkoop. Gaaf als zo iemand je wel wil helpen.
                          [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

                          Comment


                            #14
                            Ik ben er ook blij mee dat hij wil helpen. Hij gaat binnenkort verhuizen en hij wil in zijn nieuwe huis zijn ziekelijke verzameling eigenlijk niet meer neerzetten. Hij woont alleen (duh) en er zijn letterlijk 3 plekken in zijn normale woonkamer waar je kunt zitten. De rest staat vol computers. Als koffietafel gebruikt hij een of andere antieke HP-server, dus om even zijn 'probleem' aan te geven.

                            Veel van de machines zullen erg stoffig zijn en ik denk dat de voedingen ook wel nieuwe condensators mogen gaan krijgen, maar dan zijn het dus allemaal werkende systemen. O.a. mijn Tandy Model 4 komt van hem af, die na het verwijderen van een laag stof, schimmel op de beeldbuis en rotte filters vervangen weer in goede kwaliteit is.

                            Zo heb ik ook iemand uit Eindhoven met een grote Philips verzameling en enkele MSX, Commodore spullen, die heeft ook al toegezegd om een deel van zijn collectie uit te lenen aan het museum. Het museum raakt gevuld, dat is wat zeker is. Zelf zit ik ook op 50 computers welke het museum in kunnen overigens. Ik moet vooral een plek hebben om dit neer te zetten en dat is waar de gemeente Helmond mij kan helpen. Voor dit heb ik aanstaande woensdag een gesprek.

                            Comment


                              #15
                              Originally posted by WHiZZi View Post
                              Speciaal voor Megatron dan, blijkbaar kennen ze dat niet in Duitsland
                              Hahaha.. leuk! :-)

                              Ik vond hangend aan die afgrond toch echt wel spannend.. niet?

                              Originally posted by WHiZZi View Post
                              .. met daarbij 1 van de eerste CDROM drives van Philips (CD100 dacht ik) met de controllerkaart erbij.
                              Jep.. de CD-100 was de eerste commerciële CD-ROM speler van ome Philips.

                              Click image for larger version

Name:	maxresdefault.jpg
Views:	118
Size:	133.3 KB
ID:	10011

                              Comment


                              • wiebow
                                wiebow commented
                                Editing a comment
                                mijn zwager had deze speler! Top.
                            Working...
                            X