Announcement

Collapse
No announcement yet.

HomeComputerMuseum

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    #46
    Originally posted by WHiZZi View Post

    Misschien maar eens in therapie gaan ja.
    Zolang je maar verstandig genoeg bent om a) geen eigen geld erin te pompen b) schulden gaat maken die niet vallen onder een stichting of andere legitieme vorm van onderneming waarbij je niet persoonlijk aansprakelijk gehouden kunt worden.. oh en c) do NOT quit your day job..

    Ben benieuwd.. en duim voor je!

    Comment


    • Magic
      Magic commented
      Editing a comment
      Juistum!

    #47
    Originally posted by Megatron View Post

    Zolang je maar verstandig genoeg bent om a) geen eigen geld erin te pompen b) schulden gaat maken die niet vallen onder een stichting of andere legitieme vorm van onderneming waarbij je niet persoonlijk aansprakelijk gehouden kunt worden.. oh en c) do NOT quit your day job..

    Ben benieuwd.. en duim voor je!
    Ik onderschrijf dit.

    Bovendien wil ik namens Manon & the gang wel een goed koffiezetapparaat + benodigdheden aanbieden voor het “Amiga Café” in het museum

    It's a wonder tall trees ain't layin' down

    Comment


    • Magic
      Magic commented
      Editing a comment
      Wel wat amiga.cafe promotie materiaal neerleggen natuurlijk

    #48
    Inderdaad, ik denk dat bovengenoemde zaken, easy-as-ABC, heel erg belangrijk zijn. Daarnaast is een droom realiseren onwijs tof maar je moet het niet ten kosten alles willen proberen. Je kan wel duwen maar als niemand toegangskaartjes trekt dan werk je enkel jezelf in de vernieling.

    Maar goed, heb je al een plan voor de computerlarij-tijdreis? Een opzet van de mogelijkheden? Realistische beraming van het aantal bezoekers/inkomsten etc?

    #ZoVeelVragen

    Comment


      #49
      Originally posted by Megatron View Post

      Zolang je maar verstandig genoeg bent om a) geen eigen geld erin te pompen b) schulden gaat maken die niet vallen onder een stichting of andere legitieme vorm van onderneming waarbij je niet persoonlijk aansprakelijk gehouden kunt worden.. oh en c) do NOT quit your day job..

      Ben benieuwd.. en duim voor je!
      Genoteerd. Ik ga er absoluut geen eigen cent geld in steken en al helemaal geen leningen aan.


      Originally posted by Berry View Post
      Inderdaad, ik denk dat bovengenoemde zaken, easy-as-ABC, heel erg belangrijk zijn. Daarnaast is een droom realiseren onwijs tof maar je moet het niet ten kosten alles willen proberen. Je kan wel duwen maar als niemand toegangskaartjes trekt dan werk je enkel jezelf in de vernieling.
      Ben ik het mee eens. Bovendien heb ik een gezin te onderhouden en dat gaat mij boven alles, dus ik heb een plan en backupplan met daaronder een (financieel) vangnet. Ik ga het een kans geven voor een met mijn vrouw (en vrienden) afgesproken periode. Ik zit nou eenmaal in een positie dat ik deze kans kan aanpakken zonder al te veel risico, mits ik dus wel een vaste einddatum heb dat het gelukt moet zijn. Als het niet is gelukt in die tijd, dan val ik terug naar het backup-plan. Dit backup-plan houdt trouwens niet in dat het museum sluit, dat gaat er komen ;)

      Maar goed, heb je al een plan voor de computerlarij-tijdreis? Een opzet van de mogelijkheden? Realistische beraming van het aantal bezoekers/inkomsten etc?

      #ZoVeelVragen
      Ja, ja en meerdere varianten hiervan.

      Om even een tipje van de sluier te laten zien, ik heb naast kosten voor huur, elektriciteit, water, verzekering en beveiliging ook al rekening gehouden met kosten voor schoonmakers, bankkosten, kosten van pin en administratieve kosten, reclame/marketing kosten, overige kosten en salaris. Inkomsten komen deels uit kaartverkoop, maar ook andere bronnen zoals verhuur ruimtes, specifieke programma's voor kinderfeestjes, vrijgezellenfeestjes en zelfs bedrijfsuitjes, drank- en eten verkoop om er wat te noemen.

      Ook de reis door de tijd door het museum en hoe alles wordt ingericht is al over nagedacht en wordt momenteel gepolijst. We hopen dat we snel een correcte plattegrond van het pand hebben waarmee we een schets kunnen intekenen en zelfs naar een 3D opzet gaan maken voor potentiële investeerders.

      Er is zelfs al een agenda waar het HomeComputerMuseum met een aantal mensen uit het bestuur van dit museum aanwezig zijn. Zo staan we in Schagen, op de Amiga32 in België en op 10 en 11 november in de jaarbeurshallen in Utrecht.

      Het enige wat ik straks hard nodig heb, is jullie allemaal. Zodra ik een aantal zekerheden heb, horen jullie het vanzelf en dan hoop ik een start te maken van een museum voor ons allemaal, waar je met je kinderen en toekomstige kleinkinderen naartoe kunt voor een leuke en toch ook wel leerzame dag.

      Details over mijn plannen gooi ik nog niet helemaal open op het Internet, want ik weet niet wie er allemaal wel en niet meelezen en wellicht de ideeën wegkapen voordat ik ze tot werkelijkheid kan maken. Het is veel, uniek en het is allemaal ontzettend leuk :)

      Comment


        #50
        Originally posted by WHiZZi View Post
        ..op de Amiga32 in België
        Zal een rustige dag worden dan..

        Comment


        • WHiZZi
          WHiZZi commented
          Editing a comment
          Ik doelde op Belgische Amiga en Commodore club bijeenkomst waar ik aanwezig ben. Ik ben OOK op Amiga32, alleen bij deze laatste als bezoeker en niet als HomeComputerMuseum (alhoewel ik niet anoniem rond ga lopen in Duitsland)

        #51
        Ik lees; heel veel plannen, wensen, veel kosten, statuten en raad van bestuur. Ik zie weinig over een markt-onderzoek naar de (lange termijn) bezoekers en naar de vraag voor de alternatieve money-makers.

        Uiteindeljjk draait het om de balans kosten/baten.

        Comment


        • WHiZZi
          WHiZZi commented
          Editing a comment
          Er is sowieso onderzoek gedaan, niet door mij maar door mijn collega's van het Nationaal Videogame Museum in Zoetermeer en de uitslag hiervan was positief. Daarnaast heb ik bronnen die weten wat er in Zwolle aan bezoekers binnen komt. Alternatieven geldbronnen heb ik ook al onderzocht en die zijn er, voldoende zelfs. Echter ga ik hier niet openlijk op het Internet diep op in, want daarmee kan iemand het gras voor mijn voeten weg maaien.

          Ik weet waar mijn beperkingen liggen op bepaalde gebieden, ik weet ook waar mijn sterke punten liggen. Om mijn minder sterke punten heb ik genoeg netwerk om mijn heen om dit juist wel in goede banen te leiden terwijl ik gaandeweg ook leer. Ik ga vooral op mijn gevoel af, luister naar tips en adviezen en neem deze ook ter harte waar mogelijk. Ik heb alles gedaan om het risico te minimaliseren wat ook gebeurd is en wil het eens kans gaan geven. Het ergste wat er kan gebeuren is dat het museum maar 1 of 2 dagen per week open is. Wie weet is dat ook hoe het eindigt, het kan ook totaal de andere kant op zijn en 5 dagen per week open zijn. Er is maar één manier om daar achter te komen.....

          Feit is wel, niemand in Nederland heeft een soortgelijk museum opgezet in de vorm zoals ik het ga uitvoeren. Als zelfs de makers van de software voor musea op provinciaal niveau tegen mij zeggen dat ik 'de frisse wind in museumwereld' ben en dat 'het concept museum een andere betekenis krijgt', dan ben ik iets unieks aan het bouwen en zijn alle ideeën die ik heb, ook stuk voor stuk haalbaar.

          Resume, het HomeComputerMuseum gaat er komen en met hele verrassende dingen er in en ik zal heus wel een keer tegen wat problemen aanlopen, maar dat gaan we vanzelf zien.

          Wat betreft statuten, raad van bestuur etc.. simpel zat, daar heb ik mensen voor die ik vertrouw die mij daarin gaan helpen.

        #52
        Aangezien ik het inmiddels op de Amiga32 tegen een select aantal mensen heb gezegd en gisterenavond ook bij de Commodore bijeenkomst in België, kan dit ook niet achterblijven..

        Ik heb een pand!

        Vanaf februari 2018 zal ik een pand huren van 621m2 in de Kluisstraat 3-5 in Helmond! Het loopt van de blauwe bak links tot rechts helemaal aan de achterkant, begane grond dus.

        Het pand is echter nog geheel casco, behalve een groepenkast, enkele stopcontacten en een toilet is er binnen nog niks te vinden. Dus daar gaat o.a. de kickstarter-opbrengst mij mee helpen. Ik zeg inderdaad onder andere, want ik boor meer bronnen aan middels sponsoring van bedrijven en subsidies. Mensen staan al klaar (zoals elektricien en helpers voor opbouwen) dus ik verwacht een week of 3 a 4 nodig te hebben. Met wat speling is de verwachte publieke openingsdatum zondag 11 maart 2018 (het event is de dag er voor)

        In 2019 ga ik verhuizen naar een ander pand, 750m2 om precies te zijn. Voordeel van deze is dat ik daar geen huur hoef te betalen zoals ik nu, zij het zeer beperkt, wel moet doen.

        De vraag aan jullie, de zogenaamde 'perks' voor de kickstarter die ik nu kan bedenken en ik sta open voor meer ideeën:

        - $5 : Standaard entreekaartje early (50 beschikbaar)
        - $10: Standaard entreekaartje
        - $20: Entreekaartje + exclusieve poster early (25 beschikbaar)
        - $50: Entreekaartje voor openingsevent (100 beschikbaar)
        - $150: Entreekaartje voor openingsevent + exclusieve poster + eten + afterparty (30 beschikbaar) + korting op een B&B
        - $500: Alles van 150 + (bedrijfs)naam op 'Wall of Fame'
        - $1000: Alles van 500 + ongelimiteerd toegang tot het museum (20 beschikbaar).
        - $5000: Alles van 1000 + benoeming (bedrijfs)naam als hoofdsponsor + levenslang toegang (5 beschikbaar).

        Een kaartje kost €8 per persoon (kinderen tot 4 jaar gratis).



        Comment


          #53
          Wauw. Dat is geweldig nieuws. Even naar hetpand gekeken en het is groot. Ook veel ramen, mooi om publiek te trekken. Ik hoop alleen dat je genoeg spullen heb om het geheel te vullen. Maar met een goede indeling kun je het geweldig maken.
          Klopt het dat je de poster alleen beschkbaar maakt voor de 20 dollar perk?

          Comment


            #54
            plus bij allen die erboven komen. Poster zal ook wel in de museumwinkel liggen overigens.

            Comment


              #55
              Originally posted by WHiZZi View Post
              $5 : Standaard entreekaartje early (50 beschikbaar)
              - $10: Standaard entreekaartje
              - $20: Entreekaartje + exclusieve poster early (25 beschikbaar)
              - $50: Entreekaartje voor openingsevent (100 beschikbaar)
              - $150: Entreekaartje voor openingsevent + exclusieve poster + eten + afterparty (30 beschikbaar) + korting op een B&B
              - $500: Alles van 150 + (bedrijfs)naam op 'Wall of Fame'
              - $1000: Alles van 500 + ongelimiteerd toegang tot het museum (20 beschikbaar).
              - $5000: Alles van 1000 + benoeming (bedrijfs)naam als hoofdsponsor + levenslang toegang (5 beschikbaar).
              Waarom wil je in USD betaald worden?
              Wat is het verschil tussen ongelimiteerd en levenslang?
              Wil je vijf hoofdsponsors bedienen?

              Click image for larger version

Name:	hqdefault.jpg
Views:	79
Size:	31.4 KB
ID:	15133

              Het aanbod bij $500 en hoger lijkt mij oninteressant voor Kickstartklikkers die met hun muis over de optie ‘hoveren’. Ik zou de ‘kom met 15 man exclusieve party-aanvliegroute eens testen’, of adopteer een computer. Of unlimited ratio op het BBS dat je gaat neerzetten. 😂 Of voor EUR 10.000,00 heet het een jaar lang het Snackbar Danny Computermuseum. En daarbij zou ik het openingsevenement dik specificeren als je dat nog niet van plan was.

              Originally posted by WHiZZi View Post
              Een kaartje kost €8 per persoon (kinderen tot 4 jaar gratis).
              Accepteer je mijn Museumkaart en de 65+-pas van Tahoe?
              [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

              Comment


                #56
                Originally posted by Ikilledher View Post
                Waarom wil je in USD betaald worden?
                Ik moet kiezen tussen Dollar of Ponden. Euro's doen ze bij Kickstarter voor zover ik heb gezien niet.

                Wat is het verschil tussen ongelimiteerd en levenslang?
                Levenslang is tot dat je dood gaat. Ongelimiteerd is ook buiten de openingstijden van het museum toegang hebben. Ik zie dat ik die 2 zelf door elkaar heb gegooid. Dus $1000 is levenslang toegang en $5000 is levenslang + ongelimiteerd

                Wil je vijf hoofdsponsors bedienen?
                Via Kickstarter wel ja.

                Het aanbod bij $500 en hoger lijkt mij oninteressant voor Kickstartklikkers die met hun muis over de optie ‘hoveren’. Ik zou de ‘kom met 15 man exclusieve party-aanvliegroute eens testen’, of adopteer een computer.
                Adopteer een computer is iets wat vanuit het museum gedaan wordt, ongeacht van wat iemand in de kickstarter heeft gedaan.

                Of unlimited ratio op het BBS dat je gaat neerzetten. 😂
                Dat zit er al op hoor. Het BBS is ook niet echt bedoeld om van buiten op in te bellen, evenmin de Viditel-dienst.. Dat is om vanuit het museum te kunnen ervaren hoe het was. Misschien dat ik in de toekomst een inbeloptie extern aan ga bieden, al dan niet via Telnet ofzo.

                Of voor EUR 10.000,00 heet het een jaar lang het Snackbar Danny Computermuseum
                .

                Nee, dat ga ik niet via Kickstarter aanbieden en het is ook niet iets waar ik heel warm van wordt. Het is ook geen "Bart's Computer Collectie" aangezien er meerdere mensen een collectie (of deel van) gaan uitlenen aan het museum. Ik wil iets neerzetten voor nu en toekomst waarbij er een duidelijke naam wordt gecommuniceerd zonder dat hier een ander bedrijf mee gemoeid is. Tuurlijk, als een bedrijf mij EUR 10k geeft, ga ik wel verder en wil ook zeker iets speciaals doen, alleen aan de naam wil ik niet komen.

                En daarbij zou ik het openingsevenement dik specificeren als je dat nog niet van plan was.
                Uiteraard, ik wacht op wat toezeggingen :)

                Accepteer je mijn Museumkaart en de 65+-pas van Tahoe?
                Geen idee. Ik zal eerst moeten kijken wat de voorwaarden zijn van een museumkaart en dan pas een antwoord geven, dat staat ook op de lijst van 'uit te zoeken'. Evenals de 65+-kaart.

                Comment


                  #57
                  Originally posted by Ikilledher View Post
                  Accepteer je mijn Museumkaart en de 65+-pas van Tahoe?
                  En bedankt hè :) Nu verklap je mijn leeftijd!

                  Comment


                    #58
                    De Kickstarter is live @ KLIK HIERO


                    Maar wat ga je met het geld doen dan ?
                    Nou, ik heb een casco pand (zie filmpje uit de kickstarter) van 621m2 en HEEL VEEL computers. Ik kan de computers moeilijk op de grond zetten in het donker. Dus heb ik centen nodig voor elektra aan te leggen, lampen aan te sluiten en (verplaatsbare) wanden te plaatsen om de ruimtes in te delen.

                    En dan word je er rijk van ?
                    Volgens mij is een museum geen goed businessplan om rijk van te worden :+. Mijn doel is om wel banen te creëren binnen het museum, maar dat is pas iets van latere zorg. Voor nu wil ik een inrichting hebben en mensen naar binnen. Het doel is niet om iemand er rijk van te maken, het doel is om de kennis en materialen van de thuiscomputer intact te houden en dat over 50 jaar nog steeds die Commodore PET 2001, Apple II en Tandy TRS80 werkend in Helmond staan.

                    Ben jij de enige die dit gaat draaien ?
                    Nee. Er wordt een stichting opgericht met 6 mensen (voorlopig). Deze gaan het museum draaien. Het concept komt wel van mij.

                    Hoe ga je dan alles betalen
                    Entree en additionele diensten zoals het Arcadecafe, reparatiedienst, winkel en verhuur van een ruimte voor bijeenkomsten, LAN-parties etc.

                    Helmond is ver weg...
                    Helmond is te bereiken via trein (vanaf Eindhoven, Venlo, Nijmegen of Den Bosch) en is maximaal 3 uur rijden voor iedereen (3 snelwegen in de buurt). Ik zorg wel dat je jezelf niet verveelt in het museum en dat het die 3 uur rijden waard is ;) .

                    Dus kun je €5 missen, dan help je mij er enorm mee en mag je ook nog eens het museum in (hoeft niet) vanaf maart 2018, meer is natuurlijk ook zeer welkom en daar krijg je weer leuke dingen voor terug.

                    Dankjewel alvast.

                    Comment


                      #59
                      Succes WHiZZi! Ik had de Kickstarter al gevonden en een pledge gedaan.

                      Wel jammer van “Arcadecafé”. Dat had natuurlijk AmigaCafé moeten zijn.
                      It's a wonder tall trees ain't layin' down

                      Comment


                      #60
                      Hi Bart,

                      Na wat wikken en wegen besloten toch een aantal kritische tonen te laten horen. Hopelijk kun je er wat mee. Het is absoluut niet mijn intentie om je te ontmoedigen, maar ik vraag me een aantal dingen wel serieus af:
                      1. De stichting bestaat nog niet, dus de Kickstarter loopt op jou als persoon. Dat is onwenselijk om meerdere redenen; ten eerste betekent dit dat je (naar alle waarschijnlijkheid) de belastingdienst geld verschuldigd zult zijn op basis van de Kickstarter inkomsten. Ten tweede creëer je zo juist wel de illusie dat het "Bart's computer museum" is. Was het niet verstandiger geweest om eerst de stichting op te richten en vanuit deze rechtspersoon de Kickstarter te starten? Dat was belastingtechnisch sowieso handiger geweest en oogt ook professioneler.
                      2. Ik heb de indruk dat je de 'lancering' van de Kickstarter iets te vroeg hebt gedaan en nu achteraf het ineens overal aan het aankondigen bent. Natuurlijk wisten wij al van het museum af en zaten wij te wachten op deze Kickstarter, maar wellicht had je - door wat mensen en websites te benaderen voor de launch - meer exposure kunnen krijgen?
                      3. Je hebt die 20k nodig om het (casco) pand in te richten. Echter, even met de natte vinger, schiet dat ernstig tekort voor alles wat je daar moet realiseren. Los daarvan, heb je dan +/- 2 maanden de tijd (op basis van de opening in maart en de datum dat de Kickstarter afloopt - let op, dan begint het payment clearance proces nog) om alles in orde te krijgen en in te richten. Is dat niet wat weinig?
                      Ik hoop echt dat het je lukt en dat ik dan maar gewoon 'aan het zeuren' ben, maar bovenstaande vind ik wel serieuze zaken. Anyway, als ik iets kan betekenen voor je hoor ik het graag - en nogmaals heel veel succes!
                      Last edited by Infant; 22-11-2017, 15:19.
                      It's a wonder tall trees ain't layin' down

                      Comment


                      • WHiZZi
                        WHiZZi commented
                        Editing a comment
                        Ik waardeer je kritische vragen en zal ze ook gewoon eerlijk beantwoorden:
                        1: De stichting wordt as we speak opgericht, echter stond de kickstarter ook onder tijdsdruk, zie 2. Ik hoop dat de belastingdienst ook gaat snappen (al dan niet na telefonisch contact) dat ik dit voor een op te richten stichting doe en dat ten tijde van de uitbetaling, het geld ook direct de stichting in gaat. Desgewenst laat ik het aanpassen bij Kickstarter.

                        2: Ik had de kickstarter al veel eerder willen beginnen, alleen door de onzekerheid van het pand heeft dit vertraging opgelopen. De mensen die mij helpen zitten nu nog allemaal met nog net niet afgelopen kickstarters, oftewel, hun spullen zijn nog niet uitgeleverd. Deze gaan in de komende dagen al hun contacten inlichten over het museum. Het was dus zaak dat de kickstarter voor eind van het jaar zou gaan draaien.

                        3: Payment clearance is 2 weken. Het geld wat binnenkomt gaat naar aanleg elektra, verplaatsbare wanden en licht. Gezien het tijdelijke karakter van het pand (ik zit er max 2 jaar) ga ik geen grote investeringen doen in het pand en moet alles wat ik er in steek, ook weer eenvoudig mee naar het volgende pand. Ik heb bijvoorbeeld ook sponsoring voor licht en schakelmateriaal, dus kosten blijven relatief laag. Bovendien worden er ook subsidies aangevraagd op dit moment, wat mij ook weer terug brengt naar de druk van de kickstarter. De subsidies gaan in per januari en ik wil daar ook niet naast het net vissen.
                    Working...
                    X