Announcement

Collapse
No announcement yet.

Het is november 1991... Wat vraag jij aan Sinterklaas en/of de Kerstman?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Het is november 1991... Wat vraag jij aan Sinterklaas en/of de Kerstman?

    Toch een beetje jammer: vandaag de dag zien we iets moois op internet, we klikken er op en een dag later word hetgene je gezien hebt - wat het dan ook is - bij je thuisbezorgd. Internet en baan met bijbehorende inkomsten hebben er voor gezorgd dat het tegenwoordig (te?) makkelijk is om leuke gadgets en toebehoren te verkrijgen.

    Click image for larger version

Name:	2016-11-16 08_26_12-Amiga Format Issue #28 [Nov 91].png
Views:	286
Size:	12.3 KB
ID:	9182

    Hoe anders was dat nog in 1991: we waren allemaal een stuk jonger, de meeste van ons hadden hooguit een slecht betalende part-time baan - we zaten immers nog op school - en het enige wat we met regelmaat deden was Amiga magazines lezen en ons vergapen aan de reviews en advertenties. Sparen voor een turbokaart of harddisk (zo'n GVP, je weet toch!) voor je Amiga 500.

    Laten we voor een keer eens doen alsof het weer november 1991 is. Sinterklaas en kerst zijn 'om de hoek' en je gaat je verlanglijstje opstellen. Wat wil jij graag hebben?
    It's a wonder tall trees ain't layin' down

    #2
    Een sampler en 1 MB extra geheugen
    [SIZE=11px]A500 PiStorm+Pi 3/A600 Vampire 2/A1200T PiStorm32+Pi 4b @2.2Ghz[/SIZE]

    Comment


      #3
      Ik weet nog dat ik elke zaterdag bij het tankstation 'de snuffelkrant' ging kopen en daarin opzoek ging naar koopjes.
      Op een gegeven moment ook via die weg een A500 set met KCS uitbreiding weten te bemachtigen en (eind jaren 90) ook weer verkocht... waar ik nu spijt van heb.

      Het was volgens mij in '93 of '94 dat er een A570 aangeboden werd voor 250 gulden, maar ik mocht hem ook overnemen voor 200 gulden.
      Uiteindelijk niet gedaan, te duur, maar O wat had ik die graag aan mijn (door mijn neef zelfgemaakte sampler) gehangen om mee te experimenteren!
      Ik droomde ook van meer geheugen, harddisk, hogere kickstartversie, etc.. maar eigenlijk de set verder niet meer uitgebreid.


      => Commodore A600HD/40 <=
      3D Amiga Gotek frames: http://www.thingiverse.com/_CrazyBob_/designs

      Comment


        #4
        Click image for larger version

Name:	IMG_0094.JPG
Views:	51
Size:	41.8 KB
ID:	9193
        Attached Files

        Comment


          #5
          De dag van de intocht van Sinterklaas '91 ging ik met mijn pa naar de Tandy (kennen we die nog?) in Groningen om een A500 Screengems pack te kopen. Even doorgelopen naar de uh...hoe heten ze toen ook al weer (later Dynabyte)..aan het Zuiderdiep om een 1084S mee te nemen.

          Comment


            #6
            Daar de CDTV toen uitkwam.. en ik daar het niet van inzag.. noch zie.. denk ik dat ik het met mijn 18 jaar van leeftijd heb zitten janken voor een rijbewijs oid :-)

            Comment


              #7
              Pf, ik was 10 en dus nog een echt broekie. Volgens mij stond toen op mijn verlanglijstje een echte PC. Niet dat ik die kreeg natuurlijk, want ik had al een C64 en mijn ouders hadden een headstart 8088 geloof ik. Dus ik denk dat ze die eerder zouden upgraden (die upgrade kwam pas in 1996 met een Pentium 75 en Windows 95).

              Een Amiga had ik toen nog niet. Volgens mij kreeg ik die pas in 1993. Een 500 die mijn veel oudere neven over hadden... dus nog ff geen Amiga voor mij toen.
              [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

              Comment


                #8
                Zelfde wilde ik vooral gewoone en Amiga - en die kwam er, al kreeg ik deze niet van Sinterklaas of de Kerstman. Nee, hier had ik zelf voor gespaard en op 23 november 1991 ging ik, samen met mijn vader, naar de HCC Dagen in Utrecht om mijn eerste Amiga te kopen.

                Dit werd een A500+ (grote verrassing eind 1991!) met een 1084S monitor. Ik was zo trots als een mannetje van 13 maar kon zijn...
                It's a wonder tall trees ain't layin' down

                Comment


                  #9
                  Voor mij ging het in dat jaar om een zo groot mogelijke doos technisch lego 🙂


                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                  Comment


                    #10
                    Ik vermoed dat ik met mijn 9 jaar vroeg om cassettebandjes (om muziek te kunnen kopieeren van mijn neef die wel een CD-speler had) of één van de stereo installaties welke achter op de Wehkamp-boeken stond van 999 gulden (en nooit kreeg overigens). Het zou ook kunnen dat ik toen ook nog NES-spellen zou vragen.

                    Comment


                      #11
                      Originally posted by WHiZZi View Post
                      één van de stereo installaties welke achter op de Wehkamp-boeken stond van 999 gulden
                      Volgens mij waren (bijna) alle stereosets destijds 999,- gulden inderdaad. Ik kocht er het jaar daarvoor een van Philips, maar ook de Sharp en nog zo veel andere merken waren 999,- :-) Behalve de Yoko, maar die wilde je niet.

                      It's a wonder tall trees ain't layin' down

                      Comment


                        #12
                        Originally posted by Rishca View Post
                        Voor mij ging het in dat jaar om een zo groot mogelijke doos technisch lego 🙂
                        Dito. Ik keek in het grote Intertoys boek eigenlijk alleen naar Lego, en hooguit met een half oog naar de Nintendo's en Sega's.

                        Volgens mij heb ik 1991 deze gekregen:



                        Comment


                          #13
                          Originally posted by Infant View Post

                          Volgens mij waren (bijna) alle stereosets destijds 999,- gulden inderdaad. Ik kocht er het jaar daarvoor een van Philips, maar ook de Sharp en nog zo veel andere merken waren 999,- :-) Behalve de Yoko, maar die wilde je niet.
                          Ik kan mij vooral herinneren dat alles eindigde met 99, dus 899 of 1299 of zelfs 1999 gulden voor een stereoset.

                          Ook altijd opvallend waren de cassettespelers/recorders waar altijd bandjes in zaten met enorm grote spoelen. Zowel van de Neckermann als de Wehkamp kregen wij grote dikke boeken waar achter in altijd de radio's stonden.



                          Comment


                            #14
                            Ik was toen 16, En heb toen net als Infant mijn Amiga 500 + met 1084s gehaald op de HCC dagen.

                            In het begin veel last gehad van de kickstart 2.0, dus er zat binnen no time een kickstart switch in met een 1.3 rom

                            Later heb ik deze uitgebreid met een KCS Power PC board en een GVP SCSI HD.


                            Comment


                              #15
                              Originally posted by JeroenV View Post

                              In het begin veel last gehad van de kickstart 2.0
                              Dit is herkenbaar. Ik had een in de aanloop naar de HCC dagen een behoorlijk aantal games gekopieerd van een vriend van mij; echter bleek dat ongeveer de helft (!) niet werkte op mijn A500+, waaronder mijn favoriet, Lotus Esprit Turbo Challenge. Gelukkig kreeg ik enkele dagen later Lotus Turbo Challenge II via een collega van mijn vader uit Engeland en deze deed het wel :-)
                              It's a wonder tall trees ain't layin' down

                              Comment

                              Working...
                              X