Announcement

Collapse
No announcement yet.

De droomgarage van een computernerd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    De droomgarage van een computernerd

    Zo, even een 'gekke kronkel' maken naar mijn liefde voor leuke auto's. Ooit schreef ik onderstaand stukje over een van mijn favoriete spellen, Test Drive. Omdat het forum waar ik dat op had geplaatst niet meer bestaat plaats ik het nogmaals hier - met een kleine 'twist':

    Vroeger. Dat zal 1987 geweest zijn. Ik was net begonnen met programmeren en mijn vader kwam op een dag thuis van zijn werk met een aantal vellen kettingpapier met daarop afgedrukt een vijftal auto's. Auto's (en computers) waren namelijk de dingen die ik leuk vond als jongetje van 9. De auto's waren deze, jullie wellicht bekend:

    Click image for larger version

Name:	Screen Shot 2015-10-16 at 15.35.05.png
Views:	387
Size:	219.8 KB
ID:	861 Click image for larger version

Name:	Screen Shot 2015-10-16 at 15.35.16.png
Views:	426
Size:	217.2 KB
ID:	862Click image for larger version

Name:	Screen Shot 2015-10-16 at 15.35.33.png
Views:	456
Size:	222.7 KB
ID:	864Click image for larger version

Name:	Screen Shot 2015-10-16 at 15.35.23.png
Views:	433
Size:	200.8 KB
ID:	863 Click image for larger version

Name:	Screen Shot 2015-10-16 at 15.35.41.png
Views:	488
Size:	194.7 KB
ID:	865


    Ik was destijds 8 jaar oud en mocht ik af en toe spelletjes spelen op de Commodore 64 van mijn vader. Ghostbusters was mijn kennismaking met de C64 maar ik speelde voornamelijk Pit Stop, Pole Position en Burnin' Rubber - race of auto spelletjes, dus. De print-outs kwamen van een nieuw spel wat mijn vader op zijn werk had gekregen (ja, toen kon dat nog) op zijn PC: Test Drive, heette het. Elke dag las ik de print-outs opnieuw, meerdere malen; ik denk dat ik een aantal gegevens nog steeds uit mijn hoofd weet hierdoor. Ik was gefascineerd - rijden met onbetaalbare sport auto's, dat is toch de droom van elke jongen?

    Enkele dagen later mocht ik een keertje mee naar kantoor om het eens te proberen. Dat het spel in lelijke CGA kleuren was uitgevoerd interesseerde mij niet zoveel. Dat ik het toetsenbord behorende bij de Wang PC ook maar vreemd vond ook niet - dit spel was gaaf! Uiteraard bakte ik er niet veel van maar ik ging naar huis met een enorme indruk rijker. Zo'n indruk dat, niet wetende dat het spel ook voor de C64 bestond, toen ik zelf begon met programmeren, ik mijzelf tot doel stelde een soortgelijk spel te schrijven.



    Enkele maanden later was ik met mijn vader bij Computer Collectief in Amsterdam. Dat zat destijds nog aan een gracht en je moest een trappetje naar beneden nemen om binnen te komen - een soort van winkelkelder, was het eigenlijk. We kwamen er voor een boek, maar ik zag dat ze ook software verkochten - in grote bakken kon je tussen een soort platte, geplastificeerde kopiëen van de game/software-doosjes bladeren. En wat schetste mijn verbazing? Ze verkochten Test Drive, voor de Commodore 64. Wow! Deze blijdschap sloeg echter snel om in een teleurstelling: ik mocht het spel niet kopen, ook niet van mijn eigen gespaarde zakgeld - het was "veel te duur" en bovendien "onzin"; we hadden al veel race spelletjes en bovendien kon je ook vrij gemakkelijk gratis aan spelletjes komen door ze te kopiëren van anderen. Dat was natuurlijk ook zo, alleen was het niet zo (in tegenstelling tot vandaag de dag met vriend Google en Torrent) dat je even kon roepen "Ik wil graag Test Drive" om vervolgens vanuit 26 hoeken te horen dat ze wel een versie voor je hadden liggen. Je kopieerde wat je vriendjes hadden en was doorgaans niet specifiek op zoek naar iets maar eerder naar iets nieuws.



    Ik was net verhuisd naar Huizen en zat op een (voor mij) nieuwe school. Ik werd uitgenodigd bij een vriendje thuis en zag tot mijn grote plezier dat hij ook een Commodore 64 had. Ik bladerde door z'n diskettebak en tot mijn grote verbazing vond ik naast Outrun, een ander grote favoriet van mij, het spel Test Drive. Ik mocht een kopietje maken van het inmiddels tot mijn beste vriend gepromoveerde jochie, en na afloop ben ik sneller dan ooit tevoren naar huis gefietst. Elke dag wilde ik het opnieuw spelen, verder komen, een andere auto uitproberen. De Corvette was slecht en traag, zeker in de vijfde versnelling - de Corvette, nee, die was het niet. Ondanks z'n gave digitale dashboard. De Ferrari daarentegen was top. Wat zeg ik? De Ferrari Testarossa was simpelweg briljant. Het was ook allemaal zo realistisch!

    Het gevolg van mijn enthousiasme was dat ik per dag voortaan maar een uurtje "op de computer" mocht. En dat uur was gedurende lange tijd, elke dag gevuld met het spelen van Test Drive.



    Het spel Test Drive heeft serieus bijgedragen aan mijn liefde voor auto's. Hoewel ik geen Testarossa, 911, Corvette, Esprit en Countach in de garage heb staan behoren die auto's (met uitzondering van de Corvette) tot de dag van vandaag tot mijn favorieten. Al dat gespeel met leuke auto's (in het echt, niet in het spel) de laatste tijd heeft mij doen realiseren dat ik nog een gekke droom heb: het realiseren van mijn eigen Test Drive wagenpark. Ik zal daar veel geld, tijd en geduld voor moeten opbrengen maar in het kader van "There's no point in living if you can't feel alive" leg ik de doelen graag hoog.

    Mijn eerste doel: het verkrijgen van een Test Drive correcte 911 Turbo (model 930).

    Wish me luck!

    Gegevens (meer info)
    Ontwikkelaar: Distinctive Software
    Publisher: Accolade, Inc.
    Jaar van uitgave: 1987

    Last edited by Infant; 19-10-2015, 10:51.
    It's a wonder tall trees ain't layin' down

    #2
    Good luck! \o/ Test Drive was één van de eerste spellen die ik kopieerde nadat ik een 1541 diskdrive had gekocht. Leuk verhaal. Ik herinner me ook dat je de auto’s op een gegeven moment leerde ‘kennen’. En die Corvette met dat blitse dashboard; dat begon op The Knight Rider te lijken!

    Op de een of andere manier vond ik de C64-versie leuker dan die op Amiga. Afgezien van de sample natuurlijk: “Accolade presents…”. :-)
    [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

    Comment


      #3
      Test drive... dat speelde mijn broer altijd maar ik vond er niks aan! :) :) wel een leuk verhaal :) ik denk dat je een hele grote garage moet hebben!!

      Comment


        #4
        Originally posted by Manon View Post
        ik denk dat je een hele grote garage moet hebben!!
        Niet alleen een grote garage
        It's a wonder tall trees ain't layin' down

        Comment


          #5
          Leuk verhaal!!! Test Drive was ook een van de meest jaloersmakende games destijds waardoor ik m'n ouders de oren van hun kop gezeurd heb voor een Amiga :) Toen we uiteindelijk een A500 hadden heb ik er niet alleen veel mee gespeeld. Ook "tunede" ik de auto's in Deluxe Paint :) Ik vond die tekeningen laatst nog toen ik m'n oude floppies met m'n "nieuwe" A1200 aan het backuppen was naar m'n NAS. Was wel ff zoeken voor ik doorhad dat ik ze "gecruncht" had met powerpacker :)

          Comment


            #6
            Chevy Corwrak, geniaal! \o/

            Comment


              #7
              Originally posted by spud View Post
              Ook "tunede" ik de auto's in Deluxe Paint :)
              Prachtig!
              [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

              Comment


                #8
                Helaas hebben mijn photoshop skills nooit dit DP niveau overtroffen, hehehe
                Last edited by spud; 23-10-2015, 01:02.

                Comment


                  #9
                  Originally posted by spud View Post
                  Ook "tunede" ik de auto's in Deluxe Paint :)
                  Briljant! Stonden ze gewoon als "ge-PowerPackte" IFF'jes op de disk ja? Je aanpassingen aan de Chevrolet zijn treffend - de auto reed inderdaad zoals die van jou er uit ziet :)
                  It's a wonder tall trees ain't layin' down

                  Comment


                    #10
                    Sterker nog, Op de test drive disks stonden ze gewoon als IFFjes geloof ik. Ik had mijn eigen interpretaties destijds op een andere disk gezet en om ruimte te besparen had ik die gepowerpackt. Maar dat wist ik niet meer. Duurde even voor ik dat weer snapte :)

                    Comment


                      #11
                      Originally posted by spud View Post
                      Sterker nog, Op de test drive disks stonden ze gewoon als IFFjes geloof ik. Ik had mijn eigen interpretaties destijds op een andere disk gezet en om ruimte te besparen had ik die gepowerpackt. Maar dat wist ik niet meer. Duurde even voor ik dat weer snapte :)
                      Ha, ppshow to the rescue! Zo'n standaard utility wat op -tig disks stond. Doet me wel denken aan die tijd inderdaad, uitzoeken en proberen totdat je iets had wat werkte.
                      It's a wonder tall trees ain't layin' down

                      Comment


                        #12
                        Geinig.. ik kan met nog goed herinneren hoe ik als onkundige op jacht ging naar grafische bestanden.. en ja.. Test Drive kan ik me nog heel goed herinneren. Ik heb onlangs in Mountain View (Amiga 30 event USA) nog een mooi behouden exemplaar gevonden van Test Drive II - The Duel.. tevens de "The Supercars" en "California Challenge" add-ons.. it was a good day!
                        Last edited by Megatron; 22-10-2015, 21:52.

                        Comment


                          #13
                          Ik heb bijna altijd met de Lamborghini Countach gereden en als ik het geld zou hebben voor een Lamborghini Aventador, dan zou ik die zo gaan halen in de VS en dan even iets meer vermogen ebij :-)

                          Comment


                            #14
                            Harry Metcalfe (founder van EVO magazine) heeft een deel van mijn droomgarage reeds in zijn bezit:







                            Fantastische kerel!
                            It's a wonder tall trees ain't layin' down

                            Comment


                              #15
                              Originally posted by Infant View Post
                              Harry Metcalfe (founder van EVO magazine) heeft een deel van mijn droomgarage reeds in zijn bezit:
                              Is dat een toevallige set of is hij ook begonnen aan een Test Drive-garage? :-)
                              [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

                              Comment

                              Working...
                              X