Announcement

Collapse
No announcement yet.

Installatie van een a1200

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Installatie van een a1200

    morgen ga ik voor het eerst Workbench 3.1 echt installeren (hoop ik). Ik heb een cf naar ide converter een een 128mb cf en ga dus lekker van scratch beginnen. De HD die in het systeem zit, trek ik er uit zodat ik ergens op terug kan vallen.

    in de emulator heb ik workbench al eens geïnstalleerd. Maar in het echt verwacht ik problemen; namelijk... Ik heb een pcmcia naar cf adapter, heb ik daar drivers voor nodig? En voor fat32, of het lezen van adf's.?

    tips zijn meer dan welkom. Ook van software die je echt moet hebben op een schone install zijn van harte welkom.
    [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

    #2
    Ik zou je adviseren om eens bij ClassicWB te kijken. Installatie van een Amiga in een emulator of op de echte hardware verschillt nauwelijks. Het is makkelijker je CF in je PC onder de emulator in te richten, om daarna in je Amiga te hangen als alles naar wens werkt. Dan kun je namelijk alls makkelijk downloaden, overzetten, testen etc.

    Comment


      #3
      Ik heb hier twee blog posts over geschreven. Ook al gaat het in mijn geval om een A4000, de installatie is nagenoeg gelijk:

      http://devdef.blogspot.nl/2015/07/mo...ations-it.html

      http://devdef.blogspot.nl/2015/08/amiga-os-3.html

      Comment


        #4
        Top wiebow, ik ga er zo mee aan de slag. Erg benieuwd of het me allemaal gaat lukken.
        [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

        Comment


          #5
          Pfiew, kostte wat moeite (cycles, heads en blocks definiëren enzo), maar de basis installatie staat erop. Nu nog de drivers voor de pcmcia cf erop zien te krijgen en de fat95-driver. Wel leuk om zoiets helemaal voor het eerst te doen :)

          Ik ben trouwens wel voor bare metal gegaan wiebow. Mijn mac ondersteunde mijn usb cardreader niet, en ik had weinig zin om met linux of windows te gaan rommelen. Bovendien heeft het wel iets, zo helemaal van scratch :D
          [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

          Comment


            #6
            Ja de MaxTransfer goed zetten is belangrijk. Ik had allemaal vage foutmeldingen in WHDload met een te groot masker, met aangepaste maxtransfer ging het goed.
            Ik heb ook mijn partities aangepast, hoewel ze niet groter dan 4GB waren, liep het niet helemaal lekker.
            Ik zou de partities op 2GB houden met het standaard filesystem (FFS).

            Ik heb mijn pcmcia cf bij amigastore gekocht en daar zat ook een driver (volgens mij is dit gewoon de fat95 driver) met installer op disk bij. Werkt echt super.
            Succes!

            Comment


              #7
              Hm, is maxtransfer een dingetje? Ik heb eigenlijk alleen met cyclus enzo moeten stoeien tot nu toe...
              [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

              Comment


                #8
                Goed, beetje laat.. maar ik zag nog geen antwoord. Ja, MaxTransfer is een dingetje met CF kaartjes en IDE. Als je grotere files gaat kopiëren kan een te hoge waarde zorgen voor corrupte files. Zet hem op 0x1FE00 of 0xFE00 om gezeur te voorkomen (hier lees je waarom http://eab.abime.net/showthread.php?t=45491)

                Comment


                  #9
                  Ah, dat is wel een handige om te weten. En eigenlijk ook best logisch om te lezen met de volgende achtergrond informatie; https://en.wikipedia.org/wiki/Programmed_input/output. ATA-2 kwam pas in 1996 uit.

                  Alleen jammer dat het stukje op abime volgens mij de verkeerde terminologie gebruikt. Volgens mij is het ATA pio mode 1 /tm 4 is 8-bits en ATA-2 pio mode 5 & 6. Maar iets met potatoes, potatoes.
                  [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

                  Comment


                    #10
                    Zolang de boel niet corrupt raakt zal het mij een opperdoezer ronde of bintje wezen :-)
                    Last edited by dottyflowers; 26-07-2016, 01:26. Reason: typo

                    Comment


                      #11


                      [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

                      Comment


                        #12
                        Zo, basis installatie is inmiddels gelukt. Nu nog drivers er op zien te krijgen voor onder andere fat32 (fat95), maar dat gaat wel lukken gok ik zo. Heeft iemand echter tips voor hoe ik een cd-rom speler kan aansluiten, of is dat net een brug te ver?
                        [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

                        Comment


                          #13
                          Een CD-ROM speler kun je aansluiten via IDE, SCSI of PCMCIA poort. Voor IDE heb je een 2,5" naar 3,5" adapter nodig.

                          SCSI kun je via PCMCIA aansluiten zoals een (Surf) Squirrel of via een een SCSI uitbreiding als de Blizzard SCSI kit of een GVP 1291 SCSI controller. Je moet hierbij wel een geschikte turbokaart nodig. Er bestaat een GVP 1208 SCSI kaart waar bij ook nog kunt uitbreiden met 8 MB geheugen. Wil je dat allemaal niet dan kun je een Dataflyer 1200 SCSI controller nemen, deze wordt via IDE controller aangesloten en kan dan ook SCSI apparaten aansluiten.

                          Ook PCMCIA bestaan behalve de Squirrel SCSI controller ook EasyCD CD1200, Alfa Data of overDrive CD controller. De laatste drie genoemde controllers zijn IDE.

                          Door de PCMCIA CF kaart lezers gebruik ik nu heel weinig CD-ROM spelers.

                          Daarnaast heb je wel CD-ROM driver nodig om de speler aan te sturen zoals ASMCDFS, CacheCDFS of IDEFIX. Workbench 3.1 heeft ook de drivers erbij zitten, maar die is zeer beperkt bruikbaar.

                          Comment


                          • rvo
                            rvo commented
                            Editing a comment
                            je stipt echt alle opties aan, geweldig! maar het makkelijkst is echt gewoon een ouwe IDE cdrom uit een pc schroeven en op amigakit een 2.5-3.5 IDE kabel bestellen en bijbehorende stroomkabel. je kunt de IDE kabel uit je a1200 behuizing laten hangen en tegelijkertijd nog de HD aansturen. zo deed iedereen dat in de jaren 90 :) en het kost je maar een paar tientjes:

                            http://amigakit.leamancomputing.com/...roducts_id=438
                            Last edited by rvo; 17-08-2016, 00:09.

                          #14
                          Je zou ook een Rapidroad USB kaartje kunnen scoren en daar een CDROM speler aan hangen, maar die gaat dan (denk ik) alleen onder workbench werken.

                          Comment


                            #15
                            Ik heb zelf een A1200 met rapidroad (USB2.0) en idd ik heb een DVDRom drive daar aan gesloten en het werkt erg goed!!

                            Comment

                            Working...
                            X