Announcement

Collapse
No announcement yet.

Text adventures

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Text adventures

    Ik ben een sucker for text adventures. Als je mij je gangbus in wilt lokken, laat je er gewoon een zien. De inleiding van een verhaal met een knipperende cursor van langzaam uitgloeiend fosfor grijpt me en laat me niet meer los — altijd. Ik heb eens bedacht waar dat vandaan komt en ik heb er een verhaaltje over geschreven in mijn ‘dagboek’. Gisteren vertelde mijn eerstgeboren vrucht dat hij op school met de windroos in de weer was dus deed ik het enige juiste: ik heb hem losgelaten op Nachtwacht, die Radarsoft-adventure op de Commodore 64. Click image for larger version

Name:	nachtwatch_08.png
Views:	110
Size:	3.3 KB
ID:	658




    “Probeer N, Z, W, O. Zoek het uit.” Just a test. Ik had niet helemaal verwacht dat hij het leuk zou vinden maar een uur later was hij nog bezig. Mooi. Hij is ook lost en ik heb mijn eerste potentiële lezer.

    Text adventure, anyone? Of ben ik de enige met deze gekte? (Ik weet inmiddels dat er twee anderen zijn.) :-)
    Last edited by Ikilledher; 15-10-2015, 16:17.
    [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

    #2
    Ik begrijp je passie, het mysterie van een wereld die je je voor de geest moet zien te halen aan de hand van wat tekst op een scherm.
    Ikzelf heb hooguit 5 keer een text adventure gespeeld en zou niet meer weten welke dat precies was. Ondanks dat ik veel te weinig text adventure ervaring heb, deel ik je gekte.

    Comment


      #3
      Originally posted by Orlingo View Post
      Ik begrijp je passie, het mysterie van een wereld die je je voor de geest moet zien te halen aan de hand van wat tekst op een scherm.
      Precies!

      Trouwens, wat betreft het Nachtwachtexperiment: het was erg plezierig om te zien dat er vrij snel een blaadje en een potlood bij werd gehaald om de kamers in kaart te brengen. Je verwacht het niet. :-)
      [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

      Comment


        #4
        Ik kende Nachtwacht niet- maar herken het gevoel des te meer. Ik weet niet meer welk test adventure ik het eerst speelde, maar twee dingen weet ik nog wel: ik begreep maximaal 50% van iedere zin (mijn Engels was, toen ik een jaar of 9 was, nog niet zo geweldig) en het was stiekem best spannend!

        Ook ik heb er wel eens een gemaakt, op de C64 in basic uiteraard, hoewel ik er de details niet meer can weet. Dat het titelscherm imposant en eerst af moet zijn herken ik overigens ook- dat is belangrijk en zomaar de helft van je project :-)
        It's a wonder tall trees ain't layin' down

        Comment


        • Ikilledher
          Ikilledher commented
          Editing a comment
          Woordenboek erbij, ja.

        #5
        Er zijn geen leukere spellen dan text adventures. The Pawn, Guild of Thieves, Zork (1,2,3)... Een computer is pas een computer als je er een text adventure op kunt spelen. :-)

        Comment


        • Ikilledher
          Ikilledher commented
          Editing a comment
          Point & click adventures komen ook in de buurt maar, inderdaad, het leukst is het als je eigen fantasie aan de bak moet. :-)

        #6
        Leuk verhaal op je dagboek!

        Ja, text adventures hebben mijn interesse zeker ook... Hoewel er veel frustrerend spul rond spookt ( douglas adams, argh!!1!) is er toch veel moois. Mijn favorieten zijn de Zork series, Infocom etc... De Radarsoft game die je noemt was ik helemaal vergeten. Ga ik misschien maar even proberen. :) Wat ik leuk vind aan adventures is dat je je er echt in kant verliezen, als de teksten goed geschreven zijn , en als de puzzels leuk genoeg zijn.

        Ik programmeer ook voor de hobby, maar vooral aktie spelen, en op de PC. Het maken van een text adventure heeft interessante uitdagingen die je met andere genres niet tegenkomt. Ik heb hier nog een boek liggen over het maken van een adventure op de Atari 600 of 800 XL, in basic. Erg leuk om te lezen hoe met enkele arrays en wat keuze momenten een leuk avontuur gemaakt kan worden.

        Mijn bedoeling echter is om iets met ASM te gaan doen. Ik ben druk bezig om de 68000 te leren kennen :) https://twitter.com/wiebow/status/652774249791365120

        Comment


          #7
          Originally posted by Ikilledher View Post

          Precies!

          Trouwens, wat betreft het Nachtwachtexperiment: het was erg plezierig om te zien dat er vrij snel een blaadje en een potlood bij werd gehaald om de kamers in kaart te brengen. Je verwacht het niet. :-)
          Kids blijven je verrassen!

          Comment


            #8
            Originally posted by Orlingo View Post
            Kids blijven je verrassen!
            Ja, prachtig. Er zit nu ook een buurjongen bij. Een nieuw slachtoffer!
            [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

            Comment


              #9
              Originally posted by Ikilledher View Post

              Ja, prachtig. Er zit nu ook een buurjongen bij. Een nieuw slachtoffer!
              Prachtig! het virus gaat groeien in Jetset HQ zo te horen!

              Comment


                #10
                Het eerste text adventure dat ooit mijn pad kruiste was Hitchhiker's Guide to the Galaxy. Zonder enige kennis van het boek, anders dan de wetenschap dat het bestond, wist het mij niet langer dan enige pogingen te bekoren. Het tweede en laatste text adventure dat ik ooit speelde was Hunt the Wumpus, eigenlijk nauwelijks een 'adventure' te noemen, maar in ieder geval een stuk makkelijker onder de knie te krijgen :)

                Comment


                  #11
                  Text adventures spelen is voor kluizenaars!
                  Beter kijk je hier naar: https://www.youtube.com/watch?v=rFv7mHTf0nA
                  Last edited by maus; 18-10-2015, 01:22.

                  Comment


                  • wiebow
                    wiebow commented
                    Editing a comment
                    Off topic!!

                    En nog een PC demo ook zeg. Foei.

                  • Ikilledher
                    Ikilledher commented
                    Editing a comment
                    In dat geval ben ik graag een kluizenaar. \o/

                  • McVenco
                    McVenco commented
                    Editing a comment
                    En nog een slechte demo ook... Snap werkelijk niet waarom dit het precicaat 'classic' krijgt in de pc wereld (346 upvotes op pouet, wtf?)

                  #12
                  Originally posted by McVenco View Post
                  Het eerste text adventure dat ooit mijn pad kruiste was Hitchhiker's Guide to the Galaxy. Zonder enige kennis van het boek, anders dan de wetenschap dat het bestond, wist het mij niet langer dan enige pogingen te bekoren.
                  Zelfs mèt kennis van het boek is HGTTG nauwelijks te spelen. De Babelfish is enkel met een bijzonder onlogisch ritueel te verkrijgen en er zit maar een beperkt aantal vissen in de vending machine. Zonder Babelfish overleef je het niet. Ik ben benieuwd hoeveel spelers op eigen kracht voorbij dit bobbeltje gekomen zijn; dus zonder InvisiClues. ;-P
                  Last edited by Ikilledher; 25-10-2015, 22:00.
                  [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

                  Comment

                  Working...
                  X