Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wat is Amiga?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Wat is Amiga?

    Ik had het er eerder al even over: Amiga (en daarbij ook de demoscene) betekent voor mij niet zozeer de computer en/of de demos, spelletjes en andere software. Voor mij is Amiga een soort een platform op basis waarvan vriendschappen worden gevormd. Het afgelopen weekend in Neuss heeft dat eens te meer duidelijk gemaakt.

    Concreet betekent Amiga voor mij:
    • Leren programmeren door af te kijken, improviseren en eindeloos zaken opnieuw proberen
    • Nieuwe mensen ontmoeten die in ieder geval één interesse met je delen
    • Uren- en soms dagen of wekenlang 'ouwehoeren' over niets
    • Tot diep in de nacht met bijv. in een vage discotheek in Hilversum hangen
    • 261 km/u rijden op de autobahn onderweg naar Amiga: 30 in Neuss
    • Een trip naar Beuningen (Courbois-city) met Ikilledher en Berry, pratend als de gebroeders Courbois en daar een gehaktbal gaan eten
    • Tijdens een saai Amiga evenement besluiten dat met elkaar gaan skiën in de indoor skihal een beter idee is
    En zo kan ik nog wel een hele lijst aan ervaringen opnoemen. Dat is echter slechts mijn verhaal; wat is dat van jou?

    It's a wonder tall trees ain't layin' down

    #2
    klinkt alsof je je geamuseerd hebt! bedankt voor je verkapte party report.. 261 vind ik wel wat langzaam hoor, begrenzer?

    Comment


      #3
      Originally posted by rvo View Post
      klinkt alsof je je geamuseerd hebt! bedankt voor je verkapte party report.. 261 vind ik wel wat langzaam hoor, begrenzer?
      Slechts een heel klein deel gaat over de Amiga 30 party in Neuss - zie de originele thread voor een iets uitgebreider verhaal.

      En nee, geen begrenzer - andere auto's!
      It's a wonder tall trees ain't layin' down

      Comment


        #4
        Zo zie ik het ook, ik zit niet te wachten op een hoop gepraat over hoe het allemaal had kunnen zijn. Daarnaast zijn dit soort evenementen uitermate geschikt om je lachspieren te trainen en het eens even niet over Amiga te hebben. En ja ik kwam niet veder dan 185 op de terugweg, toen kwam die irritante borden Nederland weer en 120 weer, pfff .......

        Comment


        • McVenco
          McVenco commented
          Editing a comment
          Maar wat is nu je antwoord op de vraag in het topic? :)

        #5
        Ja die Amiga, leuke computer. En inderdaad een platform voor vriendschappen en verbroedering. Voor mij was het een mooie mogelijkheid om creatief bezig te zijn,uuuren in protracker met samples in de weer zijn. En zodra je mod dan eindelijk klaar was, hup, uploaden en door met de volgende. Of op floppy zetten, in een envelop stoppen met stickers, kaarten, frutsels, en naar Zweden sturen waar mijn toendertijd partner in crime (mortimer twang) woonde. De rest van de overgebleven uren in Ed om ascii's te maken.
        Of naar Wild Palms bellen om slap te ouwehoeren met Radavi, of naar 187 om met whirlwind te chatten, of zo'n vaag jetset hq wat altijd in gesprek was.
        En 1 keer in de zoveel tijd naar Houten om baco's te drinken en juist niks met Amiga's doen. En zo kom je dan ook in een vage discotheek in Hilversum terecht, met allemaal mensen die je slechts van naam kende.

        Terug kijkend was de Amiga iets wat mensen bij elkaar bracht (en nog steeds brengt) maar ook een soort kweekbodem is geweest voor veel meer.

        Comment


          #6
          Ik trek deze thread nog even omhoog omdat het in mijn ogen wel een interessante is en ik zal later nog even vertellen wat ik daarvan vind. 😂
          [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

          Comment


            #7
            Voor mij was Amiga eigenlijk niet veel meer dan die gave spelcomputer die zoveel beter was dan de C64 die vele buurjongens en vriendjes hadden. Ergens eind 1987 of begin 1988 kwam er eentje in huis, een Amiga 500 rev 5 (kick 1.2). Veel meer dan gamen, de ogen uitsteken van die C64 vriendjes en buren, af en toe wat tekenen in DPaint en een vergeefse poging tot muziek maken met een paar trackers kwam ik niet (dus werd ik maar DJ :) ). Natuurlijk horen de bezoekjes aan de "software leveranciers" in de regio Den Haag bij deze herinneringen, Bonanza, anyone? Demo's liet ik toen links liggen (zo stom achteraf), omdat elke floppy er een (gulden) was en ik vooral de nieuwste spelletjes wilde en niet het budget had voor stapels floppies en content. Veel Amiga vrienden heb ik er toen niet echt aan overgehouden.

            Ergens in 1992/1993 werd de Amiga vervangen door een PC, vooral omdat ik hem vanwege de universitaire studie die ik toen begon nodig had. En ook omdat toen al de mooiere spellen niet meer altijd op de Amiga uitkwamen. Toch bleef ik Amiga en vooral de teloorgang en daaropvolgende soap met veel weemoed volgen. Om een of andere onverklaarbare reden had ik toch een enorm zwak opgebouwd voor dat mooie platform.

            25 jaar later, sinds dat mijn belangrijkste hobby van de laatste 20 jaar op een lager pitje staat, heb ik weer meer vrije tijd en kocht ik in een bevlieging een A1200 via ebay. Nu, anderhalf jaar verder heb ik er niet alleen een hoop Amiga's bij, maar begin ik juist nieuwe mensen te leren kennen dankzij die Amiga midlife crisis... Dus in mijn geval brengt het nu juist mensen bij elkaar :)

            Comment


              #8
              Originally posted by spud View Post
              Voor mij was Amiga eigenlijk niet veel meer dan die gave spelcomputer die zoveel beter was dan de C64 die vele buurjongens en vriendjes hadden. Ergens eind 1987 of begin 1988 kwam er eentje in huis, een Amiga 500 rev 5 (kick 1.2). Veel meer dan gamen, de ogen uitsteken van die C64 vriendjes en buren, af en toe wat tekenen in DPaint en een vergeefse poging tot muziek maken met een paar trackers kwam ik niet (dus werd ik maar DJ :) ). Natuurlijk horen de bezoekjes aan de "software leveranciers" in de regio Den Haag bij deze herinneringen, Bonanza, anyone? Demo's liet ik toen links liggen (zo stom achteraf), omdat elke floppy er een (gulden) was en ik vooral de nieuwste spelletjes wilde en niet het budget had voor stapels floppies en content. Veel Amiga vrienden heb ik er toen niet echt aan overgehouden.
              Grappig. De naam Bonanza zegt mij wel iets. Echter, waar ik opgroeide werd alles gratis door iedereen gedeeld. Ik kende uberhaupt niemand die illegale software kocht. Ook in Houten (bij de C= GG) en in Maarssen (Courbois!) en Venlo heb ik nooit hoeven betalen voor iets van software.

              It's a wonder tall trees ain't layin' down

              Comment


                #9
                Originally posted by Ikilledher View Post
                Ik trek deze thread nog even omhoog omdat het in mijn ogen wel een interessante is en ik zal later nog even vertellen wat ik daarvan vind. 😂
                Is het inmiddels al later?
                It's a wonder tall trees ain't layin' down

                Comment

                Working...
                X