Announcement

Collapse
No announcement yet.

Herinner je eerste Amiga-maaksel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Herinner je eerste Amiga-maaksel

    Ja, dat is leuk zeg! Je eerste echte Amiga-maaksels. Op dat ding kon je tenslotte alles doen. Ik kan me voorstellen dat veel jongens en meisjes begonnen met een beetje Workbench-surfen; Preferences leuk instellen. Je ontmoette Amiga-vrienden met XCopy en bijhorende diskettes; “breng maar wat lege mee”. Tussen de spellen vond je opeens een demo of een programma en je begon wat te tekenen in DPaint, muziek opnieuw arrangeren in SoundTracker. Ik ben erg benieuwd wat het eerste Amiga-maaksel is waar je echt trots op bent c.q. was. Bewijsmateriaal is zeker leuk maar niet per sé nodig. Ik geloof je op je woord.

    Het klinkt wellicht raar maar het eerste maaksel waar ik echt trots op was, betrof een swastika in een bootblock. Om meer dan een reden: bedachte vectoren (PostScript had mij nog niet bereikt), klein (!), blitterkwadranten en volledig zelf gemaakt — daarvóór bevatte mijn broncode nogal wat ‘geleende’ onderdelen. :-)

    Ik heb het nooit teruggevonden maar het zag er ongeveer zo uit* in niet meer dan een ¾ bootblock:
    Click image for larger version

Name:	hakenkruis-265.jpg
Views:	919
Size:	9.2 KB
ID:	5948


    Ik heb later een KKK-versie gemaakt met een Times-K om de kopieerfunctie van de Blitter te proberen. Handwerk en nog steeds <1024 bytes. Ik had natuurlijk ook voor een Audi-logo kunnen kiezen maar een Audi 80 of 100 voelde toentertijd gewoon minder interessant.

    Nu ik het een en ander in kaart heb gebracht — ervoor en erna heb ik best veel gemaakt — voel ik mezelf ook bijzonder trots op deze:



    Om verschillende redenen: één ervan is het effect van de verschuivende CRT-rasterstralen dat sinds om en nabij 2000 tot vandaag de dag her en der gebruikt wordt. (Daarvoor echt niet, man! Jeweetog!) Ik heb het weliswaar een jaar eerder gebruikt in deze:
    Click image for larger version

Name:	4482.PNG
Views:	43
Size:	9.2 KB
ID:	5949


    Maar dat heeft lang niet zoveel licht gezien als die voor Paradox.

    Nu de vraag, dit is leuk: wat is jouw eerste maaksel op Amiga waar je echt trots op bent?

    Click image for larger version

Name:	images.jpg
Views:	44
Size:	14.5 KB
ID:	5953

    * Ten overvloede: ik zag en zie dit beeld als een sterk merk en niet meer dan dat.
    Last edited by Ikilledher; 25-05-2016, 23:47.
    [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

    #2
    Allereerst een zak kudos voor het delen van deze brouwsels. Ik vind ze geweldig!

    Ik heb wel aardig wat van mijn creaties bewaard, maar erg hoogstaand zijn ze niet. Ik was vooral gefascineerd door 3d graphics, iets dat in mijn jeugd nog echt iets nieuws was. Dit moet zo ongeveer een van mijn eerste pogingen zijn geweest hier iets mee te gaan doen, ik schat in ergens in 1991.

    Ik meen dat dit in Caligari is gemaakt, maar misschien was het wel Sculpt Animator.

    Click image for larger version

Name:	a.png
Views:	215
Size:	22.3 KB
ID:	5956

    Een paar jaar later, Lightwave 3 (?):

    Click image for larger version

Name:	b.jpg
Views:	227
Size:	117.1 KB
ID:	5957

    En nog wat later maakte ik deze in lightwave 5. Die heeft zelfs nog in CU Amiga gestaan.

    Click image for larger version

Name:	c.png
Views:	256
Size:	169.8 KB
ID:	5958

    Tot slot heb ik ook nog een leuke plot twist: het moment dat ik stopte met 3d modeling. Omdat ik er simpelweg geen geduld voor had en mijn Amiga niet kon opboksen tegen de Silicon Graphics machines op school. Dit was ergens in 1998 denk ik:

    Click image for larger version

Name:	d.jpg
Views:	208
Size:	105.7 KB
ID:	5959

    Nooit verder gekomen dan deze screenshot :)

    Ik ben ook nooit echt verder gegaan met graphics of design of zo, het is niet echt mijn talent. Ook muziek maken was niet bepaald mijn ding. Maar misschien zal ik mijn vreselijke creaties nog wel eens delen in een andere thread.
    Attached Files

    Comment


    • Ikilledher
      Ikilledher commented
      Editing a comment
      O, ja! Leuk!

    • wiebow
      wiebow commented
      Editing a comment
      Nice. JJ Abrams kan nog wat van jou leren wat betreft lens flares!!

    • rvo
      rvo commented
      Editing a comment
      hehe, ernstig he. dat was toen heel erg hip, die lens flares.

    #3
    Leuk topic!

    Ik heb, zowel in het begin als later in mijn demoscene-carriere, vooral veel dingen gemaakt en vervolgens niet uitgebracht. Er zijn echter uitzonderingen: mijn eerste echte brouwsel naar de buitenwereld waar ik (stiekem) trots op was, is dit prachtige voorbeeld van design:



    Let op: ik toon expres geen filmpje want de muziek, als je het zo kunt noemen, was ontzettende herrie. Maar ja, gabber was oké destijds! Het was overigens een statisch logo met een springende scrolltekst, niets ontzettend bijzonders maar wel van mij. Tip: lees scrollteksten - en brieven ook trouwens, @JohanDruppel, die je 25 jaar geleden hebt geschreven niet terug. Tenenkrommend.

    Later was ik vooral vaak bezig met het maken van 40kb en 64kb intro's voor de daartoe ingerichte competities op demoparties. Voorbeelden waar ik (redelijk) tevreden over was:





    Ooit ook nog in CU Amiga en Amiga Format gestaan omdat we (een huisgenoot met wie ik altijd te veel Duveltjes dronk) een demo hadden gemaakt met als thema de Spice Girls. Ook niets bijzonders, maar het is natuurlijk wel leuk om iets wat je op een aantal zeer beschonken avonden in elkaar hebt gezet terug te zien in de Amiga bladen.


    It's a wonder tall trees ain't layin' down

    Comment


    • Ikilledher
      Ikilledher commented
      Editing a comment
      Gave dingetjes. \o/

    • wiebow
      wiebow commented
      Editing a comment
      Tof!!!!

    #4
    Ik was vooral bezig met DPaint, wat een opluchting na Koala Paint. Ik heb een aantal van mijn maaksels op een blog staan: http://devdef.blogspot.nl/p/pixel-art.html
    Ook is er op http://amiga.lychesis.net/scene/WDW.html een aantal te zien, ook degenen die niet af zijn.

    Ik heb ook veel met LightWave gespeeld :)

    Een plaatje van mij stond in de CU Amiga. Ik kan wel s een foto maken hiervan.

    Comment


    • Ikilledher
      Ikilledher commented
      Editing a comment
      Vooral dat pixelwerk, daar zitten kunstwerkjes tussen! Dat hadden we vroeger: een soort Human Scanners. :-)

    • wiebow
      wiebow commented
      Editing a comment
      Dank. Misschien ga ik weer pixelen, weet t nog niet :) Hangt af van een aantal zaken, maar wellicht ga ik iets op de C64 doen.

    #5
    agreed, zit mooi spul tussen!

    ook van u, infant.

    Comment


      #6
      Helaas heb ik mijn deluxe paint creaties niet meer. Ik mocht graag film logo's and plaatjes natekenen. Zoals van back to the future bijvoorbeeld.

      De 2e intro op de amiga waar ik bij betrokken was was onderstaande. (de eerste "Poingtro" genaamd en gereleased op prime92 is nergens meer te vinden) Onderstaande intro is uiteindelijk gereleased op de Legend Holland is Ok party in 1993. ( Ikilledher won daar de demo compo :) )

      Het 2e gedeelte was op de party nog toegevoegd toen facet zo aardig was nog een logo te tekenen voor ons :)

      Last edited by Magic; 28-05-2016, 10:47. Reason: Timeless

      Comment


      • Ikilledher
        Ikilledher commented
        Editing a comment
        Prachtig in al zijn lelijkheid. (Dat is een compliment.) Het not-so-hidden-part is leuke reistijd.

      • Magic
        Magic commented
        Editing a comment
        Vind die advertentie van Tijdloos /JetSet ehm tijdloos!
    Working...
    X