Announcement

Collapse
No announcement yet.

Marktplaats oplichter(s) gezocht

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Marktplaats oplichter(s) gezocht

Elke dag kijk ik nog wel eens even op marktplaats of 1 van onze vriendinnen nog te koop wordt aangeboden. Met regelmaat kom ik advertenties tegen die net te mooi zijn om te kloppen. Maar ja, denk je dan, "kan natuurlijk ook iemand zijn die niet weet wat ie verkoopt". Dus dan toch maar contact opnemen ... Resultaat is eigenlijk altijd dat je met (een) oplichter(s) te maken hebt. Had ik kunnen weten, waar geld rond gaat is gespuis aanwezig.

Zo dit voorbeeld (waarvan ik niet zal beweren dat het een oplichter is, maar na contact heb ik wel mijn zeer sterke vermoedens):

Click image for larger version  Name:	a1200_mp_oplichter.png Views:	0 Size:	384.7 KB ID:	30267

(https://www. marktplaats.nl/v/compute...ieuwe-floppydr) edit: zoals verwacht zijn alle advertenties van deze verkoper offline gehaald.

Dus 300,- voor een A1200 met 68030 accelerator (staat niet in de beschrijving maar wel te zien in de foto's)? Lijkt me aan de goedkope kant, maar goed, niet geheel onmogelijk. Contact gehad en klinkt allemaal wel plausibel, maar een nieuwe foto met bijvoorbeeld de hand op de computer, nee die ga ik niet krijgen. "Kom maar langs om te zien dat het wel klopt". Nou dat doen we dan dus ook maar niet.

Anyhow, valt me op dat de verhalen steeds geloofwaardiger worden en hoewel ik er tot nu toe nog niet ingetuind ben, zou ik goed kunnen begrijpen dat niet iedereen dit geluk heeft gehad. Daarom, met risico dat alle oplichters dit ook lezen en gedrag aanpassen, enkele van mijn tactieken om te bepalen of ik met een oplichter te maken heb, oftewel mijn orange/red flags:

1. Prijs niet absurd laag maar duidelijk te weinig voor wat er in de markt gevraagd wordt.
    2. Biedingen niet toestaan in de advertentie (dit werd eerder wel gebruikt maar kenners die de oplichter doorzien gebruiken dan absurde biedingen om aan andere gebruiker duidelijk te maken dat er iets niet in de haak is).
    3. Snel reageren, snel een koop willen sluiten (ik weet dat ook legitieme verkopers snel met antwoorden kunnen zijn; daarom is dit voor mij een aandachtspunt op moment dat ik al gevoel heb dat er iets niet klopt).
    4. Smoesjes verzinnen op moment dat je om extra foto's of bewijs vraagt dat product in bezit is. Die foto's of ander bewijs komt er sowieso niet! Zo gauw de oplichters AI hebben ontdekt wordt deze red flag waardeloos.
    5. "Aanvallen" op moment dat je om zekerheid vraagt, alsof het absurd is dat wilt weten of ze wel echt iets gaan sturen op moment dat je x bedrag overmaakt ("Dat vind ik maar raar dat je daarom vraagt, als het zo moet dan zoek ik wel een ander om aan te verkopen").
    6. Marktplaats account welke net is aangemaakt.

Dingen waar ik trouwens geen waarde meer aan hecht:
    1. Marktplaats account welke al jaren bestaan (meerdere malen oplichters meegemaakt met een account >15 jaar)
    2. Ophalen op adres geen probleem (je krijgt gewoon een nep adres en jij rijdt eventueel voor jan doedel heen)
    3. Veel sterren van voorgaande kopers.

Sowieso laat ik niks meer opsturen. Als ik het voldoende vertrouw rij ik langs. Dit helpt sowieso voorkomen dat je marktplaats leegkoopt

Misschien dat andere eerlijke kopers wat hebben aan deze tips bij hun zoektocht.

Mochten anderen nog aanvullingen of andere red flags hebben die ze willen delen, dan is dat natuurlijk ook helemaal prima!

P.S.
    Nabrander: misschien is het een idee om verdachte advertenties hier te melden zodat een ieder zelf melding bij marktplaats kan doen. Ik meld eigenlijk altijd mijn bedenkingen, echter ik neem aan dat marktplaats op basis van 1 melding geen actie onderneemt. Mogelijk als meerdere martkplaats gebruikers het melden dat er sneller gereageerd wordt?
    Last edited by LuzUo; 25-09-2024, 18:40.

Scammers zijn (bijna) net zo erg als recruiters en bovendien ook (bijna) in dezelfde hoeveelheden aanwezig op Marktplaats als recruiters op LinkedIn

Eens met je punten. In het algemeen geldt natuurlijk altijd als het te mooi om waar te zijn klinkt, is het waarschijnlijk te mooi om waar te zijn. Daarbij: wees zeker zo vrij om oplichters of dubieuze advertenties hier te delen.
    It's a wonder tall trees ain't layin' down

Comment

Ik koop nooit voor die bedragen op Markttplaats.
      Maakt het feit dat het bij jouw voorbeeld een "zakelijk verkoper" betreft nog iets uit? Weet niet hoe Marktplaats dat verifieeert.

Heb ook wel eens op verzoek voor een serieuze koper een foto gemaakt van de IBM pc die ik verkocht terwijl hij voor mijn voordeur stond.
      Dan kon de koper op Streetview zien dat hij naar het echte adres ging. Maar inderdaad, met AI of Photoshop is dat allemaal na te maken.
      Was trouwens een erg leuk bezoek, hij heeft nog wat anderee dingen gekocht waar ik ook van af wilde.

Comment

'Verkoper' van de dag:

Click image for larger version  Name:	a1200_mp_oplichter2.png Views:	0 Size:	412.0 KB ID:	30275
        https://www.marktplaats.nl/v/compute...nieuw-met-doos

Conversatie gaat in het Frans, ook bijzonder. Dezelfde spullen worden door deze verkoper aangeboden als 'verkoper' van gisteren (waarvan alle advertenties in de loop van de dag offline zijn gehaald, evenals trouwens de chat die ik met deze 'verkoper' heb gehad; en bedankt marktplaats!). Maar extra foto's krijgen als bewijs? Nee helaas.. dat kan niet aangezien "ik heb meegemaakt dat er misbruik van werd gemaakt".

Overweging: valt me op dat het telkens dezelfde soort advertenties/producten zijn maar nooit worden de foto's hergebruikt. Altijd weer andere (nieuwe) foto's. En dat geldt voor alle aangeboden items (bijvoorbeeld ook de Meta Quest 2 VR bril). En wat ook bijzonder is, is dat ik telkens dezelfde soort conversaties heb maar de 'verkoper' niks laat merken van "heb je die gast weer". Alsof het telkens ook echt een ander persoon is, maar dus wel met exact dezelfde modus operandi. Misschien wel geen lonely wolf maar een (buitenlandse) oplichters bende?
        Last edited by LuzUo; 26-09-2024, 15:07.

Comment

Originally posted by LuzUo View Post
          'Verkoper' van de dag:

Click image for larger version Name:	a1200_mp_oplichter2.png Views:	0 Size:	412.0 KB ID:	30275
          https://www.marktplaats.nl/v/compute...nieuw-met-doos

Conversatie gaat in het Frans, ook bijzonder. Dezelfde spullen worden door deze verkoper aangeboden als 'verkoper' van gisteren (waarvan alle advertenties in de loop van de dag offline zijn gehaald, evenals trouwens de chat die ik met deze 'verkoper' heb gehad; en bedankt marktplaats!). Maar extra foto's krijgen als bewijs? Nee helaas.. dat kan niet aangezien "ik heb meegemaakt dat er misbruik van werd gemaakt".

Overweging: valt me op dat het telkens dezelfde soort advertenties/producten zijn maar nooit worden de foto's hergebruikt. Altijd weer andere (nieuwe) foto's. En dat geldt voor alle aangeboden items (bijvoorbeeld ook de Meta Quest 2 VR bril). En wat ook bijzonder is, is dat ik telkens dezelfde soort conversaties heb maar de 'verkoper' niks laat merken van "heb je die gast weer". Alsof het telkens ook echt een ander persoon is, maar dus wel met exact dezelfde modus operandi. Misschien wel geen lonely wolf maar een (buitenlandse) oplichters bende?
          Zag deze ook al voorbij komen op MP en meteen gingen bij mij, na het zien van de foto's alarmbellen af. Heel snel door gescrolled
          [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

Comment

Tikkie of paypal is ook een indicator denk ik

Comment

Ik koop redelijk veel op marktplaats, maar ben gelukkig nog maar een enkele keer opgelicht. De laatste keer is zo lang geleden dat ik inmiddels weer minder wantrouwend ben. Ik ga weer uit van het goede in de mens. Al koop ik via marktplaats meestal niet voor zulke bedragen.
              Waar ik sterk op afknap zijn verkopers die allerlei eisen stellen en onvriendelijke taal gebruiken. Net alsof ze mij een enorme gunst verlenen dat ik iets van ze mag kopen.

Comment

• LuzUo
                LuzUo commented
                Editing a comment
                Waar ik op afknap (wat niet wil zeggen dat het om een oplichter gaat) is bijzonder traag communiceren. Van die verkopers waar je feitelijk niet mee in contact kunt komen omdat elke vraag die je stelt 2 dagen duurt om te beantwoorden. Laat maar dan ...

Originally posted by Magic View Post
              Tikkie of paypal is ook een indicator denk ik
              yups
              [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

Comment

Nieuwe kandidaat. Grote gelijkenis met voorgaande 'oplichters' maar heeft net weer andere argumentatie. Zegt een foto ter bewijs te gaan sturen; ik ben sceptisch maar wacht het af :-)

Click image for larger version

Name:	oplichter3.png
Views:	261
Size:	621.3 KB
ID:	30307

(https://www.marktplaats.nl/v/compute...mputer-in-doos)
                Attached Files

Comment

Alleen de prijs is al een alarmbel waard €249,00
                  Mocht dit geen oplichter zijn dan is het een koopje vooral met originele doos.
                  Ik zeg Red flag.

Comment

Name:	Screenshot_2024-10-07-15-25-14-10_c876520747fffd2e3f3cc79d2a2398f1.jpg
Views:	286
Size:	69.1 KB
ID:	30312 Sie sind richtig!

Comment

Opvallend genoeg heb ik afgelopen maanden ook al tweemaal een melding van MP gekregen. Kennelijk hebben die parasieten ook de Amiga al ontdekt als item om goedwillende retro fanaten een poot uit te trekken en leeg te zuigen.
                      Gasten die dit zien als hun dagelijkse werk en zo een bijdrage te leveren aan onze maatschappij mogen wat mij betreft hard gestraft worden. Financieel uitkleden en het vermogen naar een goed doel en die gasten naar een werkkamp zodat ze weer een zinnige bijdrage leveren voor de samenleving.
                      bah, wat een kakkerlakken!!!😡
                      write something....

Comment

Ja we hebben weer een kandidaat!

Zie hier => https://link.marktplaats.nl/m2183395541

Zo jammer dat de foto's die hij prive stuurt duidelijk niet van dezelfde cd32 zijn als in de fotos van de advertentie. Nu valt ie door de mand (voor zover dat nog niet gebeurd was door het 1 week oude MP account)

Als er nog mensen zijn die een melding bij MP willen doen... Ga je gang!

Comment

• LuzUo
                          LuzUo commented
                          Editing a comment
                          Okee, vanaf moment dat ik heb gezegd langs te willen komen om op te halen, is het stil en wordt er niet meer gereageerd. Voor mij is het duidelijk.
                          Wie helpt me even met een melding bij MP zodat deze persoon snel verwijderd wordt?

Pagina is reeds verwijderd. Dus weer een misleidende advertentie minder

Comment

Het was een paar weekjes rustig mbt het oplichtersgilde maar de afgelopen week lijken ze weer dozen vol Amiga's gevonden te hebben die hupsakee zo MP op gaan.

Voorbeeld van de dag:
                          http://link.marktplaats.nl/m2208578879

Name:	IMG_20241203_221401.jpg
Views:	144
Size:	216.8 KB
ID:	30371

Wie helpt me even deze gast/advertentie van MP af te krijgen?

Comment

• Erik B
                            Erik B commented
                            Editing a comment
                            Helaas ben ik hier ingetrapt.

• LuzUo
                            LuzUo commented
                            Editing a comment
                            Nee!!
                            Ai ai das beroerd! Gezien feit dat die oplichters blijven volhouden was ik al min of meer overtuigd geraakt dat ze er (zo af en toe) vast succes mee hebben. Maar nog nooit gehoord van iemand die ook daadwerkelijk op zo'n manier is opgelicht.

Doet MP nog iets voor je? Kopers bescherming enzo?
                        Working...
                        X