Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe met gebruik Amiga 500+

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Nieuwe met gebruik Amiga 500+

Ik heb recent een Amiga 500+ gekocht. Was vroeger iemand die meer met IBM PC clones werkte en gebruikte.

Wat mij toch recent over de lijn heeft getrokken was omdat ik enkele maanden geleden elders een commodore 1084s monitor had aangeschaft om hem eigenlijk voor mijn PC XT clone te gebruiken om te troubleshooten. En toen wist ik nog niet eens zeker of dit aansluiten op een PC XT eigenlijk wel ging lukken. (vermoed dat ik MDA en CGA wel erop kan aansluiten maar EGA waarschijnlijk niet?
    Maar goed zover was ik er nog niet mee.

Voor mijn gevoel had ik zoiets van.. Jeee ik heb daar nou een monitor staan en super goede staat en die staat over enkele jaren misschien niks te doen..

Maar verder wist ik wel dat vele XT games die bekend waren ook op de Amiga te spelen zijn.. Met zeer goede graphics en geluid voor die tijd wanneer die uitkwam.
    Ook wist ik dat de machine een hele grote bibliotheek aan zeer goede games blijkt te hebben.
    En ben wat wezen bieden voor een machine.. En met wat doorgezet te hebben de machine in ontvangst mogen nemen.

Het gaat om een Amiga 500 plus machine met 1MB fast memory (zit op het moederbord bij het keyboard) Machine was dus wel ongetest..
    Maar ik heb zelf verder wel een wat technische ervaringen met retro computers dus reperatie zou ik waarschijnlijk zelf wel te doen zijn.

Ik heb inmiddels alle grote chips eruit gewipt voorzichting en sockets met Deoxit D5 behandeld) (moest ook wel aangezien er toch wel oxidatie eraan zat.
    Heb ook de batterij eraf gehaald.(gedesoldeerd) Was er op nipt tijd nog erbij.. Schade is minimaal tot niks.. Alles schoon gemaakt. Trace dat beetje was aangetast schoon gekrabt voorzichtig en bedekt met een beetje soldeertin.. Batterij connectie nog door gemeten maar die leek nog prima te werken zover ik kon zien.

Dus ik heb er zo`n beetje overal naar gekeken, alleen diskdrive en keyboard moeten nog schoon gemaakt worden.

Wil het apparaat gaan testen, een monitor en kabels heb ik en een voeding. (muis is onderweg)

Ik snap dat het systeem werkt met een kickstart rom (zelfde idee als een bios rom van een computer, of beter die van een headstart computer)

Neem aan dat dit op een EEprom staat? Zover ik kan lezen en begrijpen staat er versie 2.04 erop.

En nou de vragen (die ik zelf niet kan beantworden)

Ik heb dus een workbench diskette nodig (machine heeft geen HDD) om op de `desktop` te komen..

1. Moet de versie van de workbench diskette gelijk liggen aan de versie van de kickstart rom?

Ik heb waarschijnlijk dan versie 2.04 van de kickstart rom.. Dus naar mijn idee werkt een lagere versie NIET met deze versie kickstart rom.
    Dus als ik de logica begrijp, dan heb ik dus ook versie 2.04 nodig van de workbench? Zou een versie 2.05 van de workbench ook werken.?

Of is de versie die je nodig hebt ECHT gekoppeld aan de kickstart rom versie..

En daarnaast een gehele andere vraag.

De vorige eigenaar heeft diverse schoefjes van de behuizing en RF shielding overal gebruikt door elkaar.

1. Ik vraag mij dus af.. Waar horen die Torx schroeven en hoeveel heb ik er van nodig origineel.

Ik zag namelijk bij het open schroeven aan de achterkant dat ik er philips schroefjes erin zag zitten waarbij de buitenkant de botte versie heeft en de middelste een punt heeft.
    Klopt dit? Zijn er verder nog van zulke rare momenten te vinden bij het open schroeven van de amiga 500 +?

2. Ik mis trouwens ook dat alu shroud dingetje boven het zorro slot.. Ik weet waar die moet. Weet alleen niet hoe dat vast geschroeft zit.

Klopt mijn vermoedden dat je eerst die onder RF shield hebt waar het moederbord in zit.. Daarna dat shroud ding boven de zorro connector komt.. Dan de bovenste RF shield erop en dan de schroeven erin?

Of zit deze schroud boven de zorro connector al geschroeft als de bovenste RF shield nog niet erop zit?

Bedankt voor enige hulp
    Last edited by amigauser4; 01-08-2024, 18:04.

Originally posted by amigauser4 View Post
    1. Moet de versie van de workbench diskette gelijk liggen aan de versie van de kickstart rom?

Ik heb waarschijnlijk dan versie 2.04 van de kickstart rom.. Dus naar mijn idee werkt een lagere versie NIET met deze versie kickstart rom.
    Dus als ik de logica begrijp, dan heb ik dus ook versie 2.04 nodig van de workbench? Zou een versie 2.05 van de workbench ook werken.?

Of is de versie die je nodig hebt ECHT gekoppeld aan de kickstart rom versie..
    Het is als je Workbench echt wil gebruiken verstandig om de WB versie die bij de KS Rom hoort te gebruiken.
    Lagere versie Workbench zal vaak deels wel werken maar geeft rare effecten.
    Games die starten met WB 1.2 of 1.3 doen het waarschijnlijk ook wel

Doen games van floppy het niet? Dan kun je altijd nog een speciale floppy gebruiken die je Amiga met KS2.0 tijdelijk "ombouwt" tot KS 1.3 inclusief opstartscherm.
    (weet even niet meer hoe die floppy heet, iets van Relo Kick??)

Comment

Ik ben er al achter dat de torx schroefjes voor het RF shield waren en de normale philips voor aan de buiten kant.

Betreft de workbench ect.. Ik las al dat sommige games niet kon gebruiken met een hogere versie van de kickstart rom en dat je er mensen zijn die een dualboot ding erin hebben gemaakt zodat ze naar 1.2 / 1.3 terug kunnen als ze bijvoorbeeld op 2.xx zaten of hoger.

Ik lees ook dat je met kickstart rom 3.3.x eigenlijk wel alles zou kunnen draaien.. Maar weet hier het fijne niet van.

Oke dus vanuit jou reactie is het wel mogelijk een lagere versie van de workbench te gebruiken, maar dan is het niet helemaal compatible met de versie van de kickstart rom..

Alleen zou een hogere versie workbench wel werken als je een lagere versie hebt van de kickstart rom?

Weet je misschien ook welke diskettes er bij dit systeem bijgeleverd krijgt..

Daarmee bedoel ik de diskettes `Install, Workbench, Extra, Fonts.`

De workbench diskettes is mij duidelijk wat het doet en waar je het ongeveer voor nodig hebt.

Waar is bijvoorbeeld de `extra ` diskette voor en `Install`diskette?

Mis ik verder nog de belangrijkste diskettes die erbij horen?
      Last edited by amigauser4; 02-08-2024, 22:40.

Comment

Als je een lagere kickstart nodig hebt dan kun je inderdaad een relokick diskette gebruiken. Of een schakelbare kickstart ROM. Ik heb ook begrepen dat ROM 3.2.2 erg compatibel is, maar zelf nooit geprobeerd. Als je 100% compatibiliteit wil dan zou ik een schakelbare kickstart ROM aanraden.

De install-disk gebruik je om workbench te installeren op een eventuele harddisk. Als je gaat installeren op een harddisk dan heb je ook de overige diskettes nodig: workbench extras, fonts en locale.
        Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

Comment

Originally posted by VosCoBoss View Post
          Als je een lagere kickstart nodig hebt dan kun je inderdaad een relokick diskette gebruiken. Of een schakelbare kickstart ROM. Ik heb ook begrepen dat ROM 3.2.2 erg compatibel is, maar zelf nooit geprobeerd. Als je 100% compatibiliteit wil dan zou ik een schakelbare kickstart ROM aanraden.

De install-disk gebruik je om workbench te installeren op een eventuele harddisk. Als je gaat installeren op een harddisk dan heb je ook de overige diskettes nodig: workbench extras, fonts en locale.

Weet je ook hoeveel van die systeem diskettes bij het systeem zaten? Klopt het dat het er maar 4 zijn.

Kan je mij ook vertellen de kleur van die diskettes.

Ik zie ze namelijk op blauwe diskettes staan en op grijze.

Neem aan dat de blauwe de eerdere variant worden en de grijze de latere? (probeer een beetje history op te halen hoe het precies zat)

Comment

Weet je ook hoeveel van die systeem diskettes bij het systeem zaten? Klopt het dat het er maar 4 zijn.

Neem aan dat de blauwe de eerdere variant worden en de grijze de latere? (probeer een beetje history op te halen hoe het precies zat)
            5 diskettes: install, workbench, fonts, locale, extras.

Kleur weet ik niet. Weet je ook nooit zeker bij commodore. Die gebruikten ook maar wat er voorhanden was. Ik heb beide kleuren wel eens gehad met workbench 2.1 erop.

Geschiedenis ophalen hoe het *precies* zat bij Commodore is bijna niet te doen, dat wisten ze zelf niet eens 😀
            Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

Comment

Let er ook even op. Workbench installeer je zoals gezegd op een Harddisk. Maar veel spellen ondersteunen het installeren op harddisk niet. Ze werden gewoon autoboot gestart van een diskette. Je kan nog met WHDLoad aan de slag en zo spellen starten vanaf Workbench, maar dan moet je ook al gaan kijken naar meer geheugen, Workbench vraagt al best veel.

Als je een PC gaat vergelijken met een Amiga. Dan zijn alle games inderdaad vaak wel voor beiden te krijgen. Ik schakelde pas over naar PC toen de eerste Pentiums uit kwamen. Mn Pa had een XT en een 386 (eerst hercules, toen CGA, toen EGA met Coax /Adlib geluid). Pas daarna 486/Pentium met VGA en Soundblaster werd de pc beter. Ik kocht mijn Pentium omdat Grand Prix 2 uit kwam :). Veel plezier met de Amiga :)
              [SIZE=10px][COLOR=#999999][A1200 TF1230, Indivision AGA mk3, Lyra3][A1200 1221lc][A600][CD32+TF330][Mac Mini G4 MorphOs][Allerhande Pi's NESPi4(Amikit), Gpi1+2(recalbox/retropie), Pi400(Pimiga)] en [Steamdeck] met een Dell P2210T[/COLOR][/SIZE]

Comment

Ik heb nog een vraag.

Zie normaal dat de diskettes (de gekopieerde meestal) een cijfer of cijfers hebben op het label..
                Zegt dat nog iets over de uitgave van de diskettes... Of worden die cijfers naar persoonlijke indexering erop gezet?

En mochten de games per nummer gaan, is er een overzicht ergens te vinden, welke cijfers met welke games corresponderen?

Bijvoorbeeld diskette 90 voor batman en diskette 75 voor battlechess (als voorbeeld bedoeld)

Daarnaast ik doe er een game diskette in de drive en laad dan.. Maar springt dan weer terug naar de kickstart rom scherm.

Is dit altijd een teken dat er niks op de diskette staat.. Of kan het ook zo zijn dat er wel iets op de diskettes kan staan, maar data beschadigd is en niet uitgevoerd kan worden.
                Last edited by amigauser4; 06-08-2024, 00:13.

Comment

Daarnaast ik doe er een game diskette in de drive en laad dan.. Maar springt dan weer terug naar de kickstart rom scherm.

Is dit altijd een teken dat er niks op de diskette staat.. Of kan het ook zo zijn dat er wel iets op de diskettes kan staan, maar data beschadigd is en niet uitgevoerd kan worden.
                  Dat betekent dat er inderdaad of niks op de diskette staat of dat de Amiga de diskette om wat voor reden dan ook niet kan lezen.
                  Die nummering is persoonlijk zo hielden sommige lijsten bij van alles wat ze hadden en konden ze games makkelijk terug vinden.

En welkom uiteraard!
                  [SIZE=11px]A500 PiStorm+Pi 3/A600 Vampire 2/A1200T PiStorm32+Pi 4b @2.2Ghz[/SIZE]

Comment

Click image for larger version  Name:	IMG-20240806-144055-1.jpg Views:	0 Size:	34.1 KB ID:	30166

Iemand die weet wat dit is? Waarom `NOT a DOS disk` (neem aan dat die amiga dos ermee bedoeld?)
                    Heb ook nog even geen muis erbij dus kon niet op Retry of Cancel klikken (volgens mij is een muis wel strikt noodzakelijk)

Zou het toch een slechte floppy drive zijn? Het gaat wel om een TEAC 235F drive die Double density is.

Waarbij zijn hier de punten dat de floppy drive niet werkt.. Ik zag hem wel met de head op en neer gaan, dus wormdrive zit niet vast.
                    Leek wel iets van te willen booten, maar blijkbaar kan de amiga niks met de informatie ofzo..

Zijn de condensators meestal het ding dat de floppy drive weer kan werken.. Of zijn dit vaak ook IC problemen waardoor de drive niet meer goed werkt.

Weet iemand welke flash IC ik nodig hebt om de Amiga Diagnostic rom erop te schrijven? Moet even kijken of ik misschien iets heb liggen.
                    Last edited by amigauser4; 06-08-2024, 15:57.

Comment

ik kocht mijn A500+ nieuw op de HCC beurs in 1991. Er zaten volgens mij 4 diskettes bij en de kleur was grijs.

Een A500+ kwam met Kickstart en Workbench 2.04.
                      It's a wonder tall trees ain't layin' down

Comment

Corrigeer me als ik het fout heb. Maar diskettes met games geven toch ook Not a DOS disk melding als je die opent in Workbench? Tenzij de games workbench ondersteunen. (wat er niet veel zijn)
                        [SIZE=10px][COLOR=#999999][A1200 TF1230, Indivision AGA mk3, Lyra3][A1200 1221lc][A600][CD32+TF330][Mac Mini G4 MorphOs][Allerhande Pi's NESPi4(Amikit), Gpi1+2(recalbox/retropie), Pi400(Pimiga)] en [Steamdeck] met een Dell P2210T[/COLOR][/SIZE]

Comment

dat is helemaal juist, met hooguit een paar uitzonderingen (HD installable games bv)

Comment

Originally posted by Hailstorm View Post
                            Corrigeer me als ik het fout heb. Maar diskettes met games geven toch ook Not a DOS disk melding als je die opent in Workbench? Tenzij de games workbench ondersteunen. (wat er niet veel zijn)
                            Dit klopt, maar als je de Amiga opstart met zo'n disk in DF0: dan krijg je niet bovenstaand scherm als het goed is. Bovenstaand scherm suggereert een slechte disk, slechte drive of een (trackloaded) non-dos disk waarop een AmigaDOS bootblock is gezet. Indien het laatste is gebeurt, gaat het nooit meer werken - maar ik acht die kans heel klein dat iemand dat gedaan heeft...
                            It's a wonder tall trees ain't layin' down

Comment

Originally posted by Infant View Post

Dit klopt, maar als je de Amiga opstart met zo'n disk in DF0: dan krijg je niet bovenstaand scherm als het goed is. Bovenstaand scherm suggereert een slechte disk, slechte drive of een (trackloaded) non-dos disk waarop een AmigaDOS bootblock is gezet. Indien het laatste is gebeurt, gaat het nooit meer werken - maar ik acht die kans heel klein dat iemand dat gedaan heeft...
                              Ah ja, ik zat op verkeerde been vanwege de workbench vragen. Ziet er in de screenshot niet naar uit dat dit vanuit workbench is, mijn fout :)

Comment

Working...
                              X