Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe met gebruik Amiga 500+

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Infant View Post

Dit klopt, maar als je de Amiga opstart met zo'n disk in DF0: dan krijg je niet bovenstaand scherm als het goed is. Bovenstaand scherm suggereert een slechte disk, slechte drive of een (trackloaded) non-dos disk waarop een AmigaDOS bootblock is gezet. Indien het laatste is gebeurt, gaat het nooit meer werken - maar ik acht die kans heel klein dat iemand dat gedaan heeft...

Ik probeer inderdaad achter te komen wat er precies mis ging.. Twijfel of dat de drive wel werkt.(klikt wel, motor draait, lijkt de floppy wel te lezen en dan gaat die op ze bek). Er zit een teac in en ik las dat dat wel zo ongeveer de slechtste drive is die je maar kan hebben in een amiga 500 +. Maar goed de diskettes zijn waarschijnlijk ook oud, en daar is ook niks zeker van om die wel werken.

Aangezien ik meer van MS dos weet dan wat de Amiga doet, is het wel handig om te weten wat er gebeurd en waarom de computer een bepaalde fout aan geeft.
    Als het chip geheugen niet goed is of niet goed benaderbaar is geeft hij dan ook zulke fouten?

Comment

Relokick, kan je vinden en downloaden op de Public Domain site.
      https://retro-commodore.eu/files/dow...%20Domain/ADF/

Comment

Ik heb vandaag eindelijk me 4 originele diskettes binnen gekregen en een Amiga test kit floppy en die dingen voor de serial port en de parallel port.

Workbench start op en heb daar ook meteen een 2de gebruikers diskette erbij gemaakt.
        Nou was de floppy drive in die amiga toch niet goed werkend.
        Gelukkig had ik nog een Teac 235-F (DD model) nog liggen voor een PC XT machine. Maar heb deze omgejumperd en werkt nou prima op de Amiga.
        Ben wat diskettes aan het bekijken.

Ben er nog niet helemaal doorheen.

Ik krijg in de externe floppy drive steeds:

FD1:NDOS op me workbench te zien.

Snap dat FD1: mijn externe floppy drive is.. Maar wat is dat NDOS?

Comment

NDos (non-dos) betekend dat workbench deze diskette niet kan lezen omdat het bestands systeem niet herkent wordt.

Dit kan drie dingen betekenen:
          - Disk bevat een trackloaded bestands systeem
          - DF1 drive is defect (koppen schoonmaken??)
          - Diskette zelf is kapot

Probeer eens een diskette te formatteren in DF1 en kijk of dat lukt en/of het de NDOS melding blijft geven.

Comment

NDOS is, zoals PRS aangeeft, een teken dat Workbench het bestandssysteem niet herkend. Doorgaans betekent dit dat het een custom, trackloaded game of demo is. Probeer eens op te starten met die NDOS disk in DF0: (de interne drive). Niet vanaf Workbench, maar direct na een reset/na het aanzetten van de Amiga die NDOS floppy in de interne drive doen.
            It's a wonder tall trees ain't layin' down

Comment

Originally posted by PRS View Post
              NDos (non-dos) betekend dat workbench deze diskette niet kan lezen omdat het bestands systeem niet herkent wordt.

Dit kan drie dingen betekenen:
              - Disk bevat een trackloaded bestands systeem
              - DF1 drive is defect (koppen schoonmaken??)
              - Diskette zelf is kapot

Probeer eens een diskette te formatteren in DF1 en kijk of dat lukt en/of het de NDOS melding blijft geven.

Wat ik hier van kan zeggen is dat DF1 prima werkt. Start ook andere diskettes wel op.
              Formateren van die diskettes wil ik wel doen als ze niet nuttig zijn.. Maar zou graag eerst willen identificeren wat erop staat, voordat ik ga wissen.

Heb net zo`n diskette erin gedaan in FD0:

Start op, maar dan hangt die op een blauw scherm en komt niet verder meer.
              Last edited by amigauser4; 15-08-2024, 13:20.

Comment

Ok.. Je had al geverifieerd dat je DF1: drive werkte.. Formatteren van een diskette is dan niet van toegevoegde waarde.

Dat deze diskette niet werkt, kan zijn doordat het bijv. een van de vervolg diskettes is van een groter spel. Als deze ook een custom/track loaded bestandssysteem bevat dan is deze nog steeds niet leesbaar zonder de eerste diskette.

Comment

Originally posted by PRS View Post
                  Ok.. Je had al geverifieerd dat je DF1: drive werkte.. Formatteren van een diskette is dan niet van toegevoegde waarde.

Dat deze diskette niet werkt, kan zijn doordat het bijv. een van de vervolg diskettes is van een groter spel. Als deze ook een custom/track loaded bestandssysteem bevat dan is deze nog steeds niet leesbaar zonder de eerste diskette.
                  Ja ik weet eigenlijk niet wat erop staat..

Dus waar niks opgeschreven is en niet te identificeren is zal ik denk ik toch moeten formateren.
                  Weet niet wat ik er anders ermee moet.

Comment

Denk dat je er niks anders mee kan, als de Amiga aangeeft "Not a DOS disk" dan zit er of een custom boot block op of de data corrupt/floppy niet goed meer.
                    Er vanuit gaande dat de floppy drive wel goed is uiteraard.
                    [SIZE=11px]A500 PiStorm+Pi 3/A600 Vampire 2/A1200T PiStorm32+Pi 4b @2.2Ghz[/SIZE]

Comment

Gisteren nog Mortal Kombat 1 opgestart.. Vandaag doet de Start diskette niks meer.. Jammer.

Comment

Working...
                      X