Announcement

Collapse
No announcement yet.

Zoveel DVI connectoren, maar welke hoort eigenlijk bij een Indivision Scandoubler?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Zoveel DVI connectoren, maar welke hoort eigenlijk bij een Indivision Scandoubler?

    De Indivision Scandoubler heeft de linker middelste aansluiting.
    De kabel die ik er aan hangen heb is de versie rechtsboven.
    Toch geeft het wel beeld, maar weet iemand ook of er documentatie bestaat over welke type DVI kabel er nu precies in een Indivision Scandoubler moet?

    VGA was makkelijker geweest.

    #2
    Er bestaan ook DVI kabels met de rechts onderste DVI-D (Dual-Link). De laatste wordt gebruikt bij hogere resoluties zoals 1920 x 1080 @ 85 Hz.
    De Indivision MK2 gebruikt die resolutie niet, dus de kabel die je gebruikt is al voldoende.

    De reden dat de Indivision MK2 DVI-I (Dual Link) aansluiting heeft dat te maken dat deze poort makkelijker te bestellen is. Met de DVI-I aansluiting kun een DVI naar VGA adapter gebruiken.
    Daarnaast ook DVI-D en DVI naar HDMI adapter gebruiken.

    Hier nog meer uitleg over DVI in het Nederlands:

    DVI-D en DVI-I: welke kabel heb ik nodig? (onlinekabelshop.nl)
    Last edited by amiga1260; 11-09-2022, 10:56.

    Comment


      #3
      Deze vraag stel ik eigenlijk omdat ik verschillende monitoren heb geprobeerd met "DVI" aansluitingen, welke allemaal wel werken, maar zodra je een game start (vanuit iGame) krijg je bij sommige monitoren een vervelende "out of range" melding, die ook niet weggaat. Op dit moment heb ik HP monitor aan mijn A1200 die deze problemen niet geeft, maar redelijk klein is. Aan de andere kant heb ik een Sharp monitor met een 4:3 verhouding dat eigenlijk idealer is, ook zelfs een stukje groter. Echter deze tv/monitor heeft enkel coax/scart en vga aansluiting. Ik merk aan de HP monitor die ik nu gebruik dat heel veel gedeeltes van het monitor beeld niet gebruikt wordt en in Workbench zelf heb je ook grijze vlakken waar de muis niet komt. Het zal ook wel door de resolutie komen denk ik. Die kan ik niet te hoog doen omdat ik geen turbo kaart in de A1200 liggen heb.

      Comment


        #4
        Als je Scart aansluiting hebt, kun je scart gebruiken. Dan heb je de Out of Range probleem niet. Ik heb zelf diezelfde problemen met Out-of-Range probleem met LG TV's.
        Wat je ook kunt doen is je Indivision een DVI naar VGA adapter aansluiten en eens proberen. Ik kom erachter dat de VGA toch meer vreemde resoluties aan kan.

        Medt deze monior heb ik geen Out of range problemen op mijn Indivision Mk2CR:
        Eizo Flexscan S1933 - IndividualComputers (icomp.de)

        Comment


          #5
          Originally posted by amiga1260 View Post
          Als je Scart aansluiting hebt, kun je scart gebruiken. Dan heb je de Out of Range probleem niet. Ik heb zelf diezelfde problemen met Out-of-Range probleem met LG TV's.
          Wat je ook kunt doen is je Indivision een DVI naar VGA adapter aansluiten en eens proberen. Ik kom erachter dat de VGA toch meer vreemde resoluties aan kan.

          Medt deze monior heb ik geen Out of range problemen op mijn Indivision Mk2CR:
          Eizo Flexscan S1933 - IndividualComputers (icomp.de)
          Je koopt natuurlijk geen scandoubler om vervolgens een Scart aansluiting te gebruiken. :-)

          Maar dat idee had ik al, en ik heb hier de lades al volledig overhoop gehaald omdat ik zeker was dat ik 'ergens' een DVI naar VGA adapter liggen had, maar kon deze helaas nergens vinden. Dan maar eentje bestellen, zo duur zijn ze ook weer niet. Bij een Amiga hoort gewoon een 4:3 monitor, geen breedbeeld.

          Comment


            #6
            Je beter gesorteerde kringloop heeft dit allemaal liggen hoor, DVI kabels zat en ook scart en zelfs verloopjes kom je wel eens tegen.
            Tuurlijk ik kijk ook naar monitoren, maar ik doe het alleen als het een Dell ST2320 of 2420 is

            Comment


            • DdAzZ
              DdAzZ commented
              Editing a comment
              Yups en die Dell 2420 is perfect, nogmaals dank voor de tip toendertijd

            #7
            Ik gebruik zelf deze moderne monitor AOC 24G2U monitor - Hardware Info voor mijn Amiga. Heeft 4:3 verhouding en je hebt wel een gebufferde RGB naar VGA adapter nodig.

            Comment


              #8
              Originally posted by amiga1260 View Post
              Ik gebruik zelf deze moderne monitor AOC 24G2U monitor - Hardware Info voor mijn Amiga. Heeft 4:3 verhouding en je hebt wel een gebufferde RGB naar VGA adapter nodig.
              Ik heb een DVI naar VGA adapter gekocht, met de juiste formaat, maar ik krijgt via VGA geen beeld op mijn Sharp 4:3 TV/Monitor. Dikke bagger dus weer.

              Ik zal die monitor eens bekijken, een wat grotere monitor zou wel prettiger zijn. Overigens dat is gewoon een 16:9 monitor, met G-Sync en tot 144Hz IPS. Niet bepaald wat een Amiga nodig heeft.

              Wat ik nu heb is vrij klein, een 17" of 19" HP breedbeeld, en wat ik ook raar vind in Workbench zijn die dikke zwarte randen en zelfs in de grijze gebieden in Workbench kun je maar tot zover. En ja, ik heb overscan al in allerlei vormen geprobeerd, het beeld wordt niet groter, ook niet via de settings in de monitor zelf. Wat is een "gebufferde RGB->VGA?"




              Last edited by Snowwie; 19-09-2022, 14:45.

              Comment


                #9
                De meeste Amiga's 500, 600 en 1200 hebben een gebufferde output, de A2000 bijvoorbeeld niet en daar adviseren ze een gebufferde adapter te gebruiken. Heb ik op mijn 2000 ook zitten in combinatie met een Dell 2420 (tip van Buzzfuzz) Deze combinatie werkt perfect.

                If you have a big box Amiga, get a buffered cable (no inbuilt buffer). On the home Amigas (A600-A500-A1200) the outputs are buffered already. (Exception is the A3000, which already has a 15 pin VGA connector).

                A monitor expecting a buffered output can overdrive an unbuffered one. Which won't blow up a custom chip, but can damage the circuits that take the digital outputs and turn them into analog signals.
                [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

                Comment


                  #10
                  DdAzZ : Snowwie: Gebruikt een DVI naar VGA adapter voor de Indivision MK2 en niet de RGB poort.
                  Snowwie : Op de Icomp site hebben ze een config tool om je Indivsion in te stellen: Indivision AGA MK2 - IndividualComputers (icomp.de)
                  Maar kijk op Youtube hoe je het moet instellen. Het is nog al ingewikkelde tool om te gebruiken.

                  Comment


                    #11
                    Originally posted by amiga1260 View Post
                    DdAzZ : Snowwie: Gebruikt een DVI naar VGA adapter voor de Indivision MK2 en niet de RGB poort.
                    Snowwie : Op de Icomp site hebben ze een config tool om je Indivsion in te stellen: Indivision AGA MK2 - IndividualComputers (icomp.de)
                    Maar kijk op Youtube hoe je het moet instellen. Het is nog al ingewikkelde tool om te gebruiken.
                    Dat is vreemd, de Indivision Scandoubler was altijd voor mij een 'out of the box' werkend stukje hardware, net als met geheugenuitbreiding of turbokaart.

                    Dit is overigens de DVI naar VGA adapter die ik heb gekocht, maar helaas kreeg ik geen beeld op mijn Sharp Aquos 4:3 TV/Monitor (met VGA aansluiting).

                    Comment


                      #12
                      Originally posted by amiga1260 View Post
                      DdAzZ : Snowwie: Gebruikt een DVI naar VGA adapter voor de Indivision MK2 en niet de RGB poort.
                      Snowwie : Op de Icomp site hebben ze een config tool om je Indivsion in te stellen: Indivision AGA MK2 - IndividualComputers (icomp.de)
                      Maar kijk op Youtube hoe je het moet instellen. Het is nog al ingewikkelde tool om te gebruiken.
                      Mijn opmerking ging meer over de vraag wat Buffered en niet gebufferd betekent. Niet zo zeer om DVI, VGA etc .
                      [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

                      Comment


                        #13
                        Ik heb met de Indivision MK2 vaak meegemaakt dat je de config tool nodig hebt om de VGA goed in te stellen, voordat die werkt op een VGA monitor.

                        Tegenwoordig heb ik een Indivision MK3 en daar hoef ik het niet in te stellen en heeft zowel HDMI als VGA aansluiting.

                        Comment


                        • DdAzZ
                          DdAzZ commented
                          Editing a comment
                          Hier ook een Mk3 in mijn A1200, geen enkel probleem mee. Werkt zoals ze in goed nederlands zeggen "straight out of the box"

                        #14
                        Ik wist niet eens dat er een "MK3" versie bestond, en dat de Indivision Scandoubler enkel VGA of DVI output had, maar geen HDMI.

                        Ik wil eigenlijk zo graag een wat grotere monitor hebben, maar 4:3 of 5:4 monitoren groter dan 19" zijn moeilijk tot niet te vinden.

                        Comment


                          #15
                          Hier is de klink van de MK3:

                          Flickerfixer/Scandoubler - icomp - en

                          Comment

                          Working...
                          X