Announcement

Collapse
No announcement yet.

Zucht .. houdt het dan nooit op???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Zucht .. houdt het dan nooit op???

    Ja hoor het is weer zover. We hebben er weer een (legal) gevecht bij in de Amiga community

    http://www.apollo-core.com/knowledge...38690&z=E7KkEg .
    ​​​​​​

    Mijn A600v2 Vampire ligt al een tijd stof te happen (vanwege mijn teleurstelling over gebroken beloften mbt ondersteunde features) dus ik had me er al een tijd niet meer mee bemoeid maar gister kreeg ik een email van het Apollo team met inhoud van bovenstaande link.

    Zucht ...

    Ik voel de flame wares alweer aankomen in de community. Iedereen die z'n zegje gaat doen en/of een kant kiest. Triest ...

    Zonder het onderzocht te hebben ... Het voelt alsof dit enkel bij de Amiga community gebeurt .. zit ik mis? Zijn al die andere retro communities gevrijwaard van dit haantjes gedrag?

    #2
    Het hoort helaas bij de Amiga gemeenschap ook omdat er voor een retro platform nog best wat centjes in om gaat, en dit is precies waar dit hele verhaal om draait.
    [SIZE=11px]A500 PiStorm+Pi 3/A600 Vampire 2/A1200T PiStorm32+Pi 4b @2.2Ghz[/SIZE]

    Comment


      #3
      Originally posted by MrZ View Post
      Het hoort helaas bij de Amiga gemeenschap ook omdat er voor een retro platform nog best wat centjes in om gaat, en dit is precies waar dit hele verhaal om draait.
      Ja dat was mij ook al duidelijk .... Geld .. de oorzaak van veel ellende ... Ik las in een interview dat Gunnar en Miri fulltime aan Apollo werken dus lijkt me niet onlogisch dat die er zeker ook voor het geld in zitten ..

      Heeft niet veel meer met hobby te maken .. daarom staat het me waarschijnlijk allemaal zo tegen

      Comment


        #4
        Ik heb de mail ook gehad, en om eerlijk te zijn ben ik na de eerste regels al gestopt met lezen…

        Ik wil geen kant kiezen, wil geen bitch fights en zeker geen negatieve sfeer rondom mijn retro hobby.

        Ik mag mezelf gelukkig prijzen dat het gros van mijn Amiga’s is uitgerust met een vintage accelerator (A1200 BPPC/BVision, A4000 CSPPC/PicassoIV en A500 met GVP A530). Ik heb daarnaast een neoA1200 (Re-Amiga) uitgerust met V1200. Of dit een illegale is of niet wil ik niet eens weten… Deze laatste wacht nog op een CD³² keyboard en dan beschouw ik hem als af… Op naar een volgend project, vintage of neo-hardware. Time-will-tell!

        Comment


          #5
          In mijn ogen is het zo dat men zag dat Igor toch best wat centjes had verdiend met de V2 kaarten en wilde gewoon een stuk van die taart.
          De manier waarop Igor het team is uit gewerkt en alles daaromheen verdiend op zijn zachtst gezegd niet de schoonheidsprijs.

          Je hebt gelijk dat het niet veel meer met hobby te maken heeft, dat werd mij een jaar of 3 geleden al duidelijk en daarom ben ik er toen al mee gestopt en uit het team gestapt.
          Ook bepaalde keuzes die ons werden opgelegd zoals verplicht AROS gebruiken en niks meer mogen zeggen over OS3 op het dev kanaal stonden mij en een boel anderen tegen.
          [SIZE=11px]A500 PiStorm+Pi 3/A600 Vampire 2/A1200T PiStorm32+Pi 4b @2.2Ghz[/SIZE]

          Comment


            #6
            Originally posted by PRS View Post
            ... Ik heb daarnaast een neoA1200 (Re-Amiga) uitgerust met V1200. Of dit een illegale is of niet wil ik niet eens weten… Deze laatste wacht nog op een CD³² keyboard en dan beschouw ik hem als af…
            Ik ben benieuwd! Neem hem een keer mee naar de clubdag PRS

            Comment


              #7
              Heb ook de mail gisteravond gehad. Heb nooit iets bij hun gekocht laat staan een Vampire V2. Wist al van het verhaal enigszins af en kwam niet als een verassing. Zulke gevallen blijf je toch houden. Is de vraag komt Gunnar nu geloofwaardig over. Vind het zelf toch maar geldklopperij. Het is, dat ik de Vampire V4 via een ruil heb verkregen anders had ik nooit de prijs ervoor betaald. Is leuk om te experimenteren, maar het blijft nog steeds erg onstabiel. Zal me niet verbazen, dat de Vampire V4 niet meer ondersteund word vanwege de laatste Core. Word nog alleen gedacht aan de aankomende A600 Vampire V4, 64Bit. Er komt geen Vampire Games voor uit, zie alleen wat Games Demos. Ben bang, dat ik weer met mij A1200’s ga klooien. En de Vampire V4 SA weer terug gaat in zijn doosje. Wacht nog op de Raspberry Pi 400 Kit om daarmee wat te experimenteren met PiMiga 2.0 x64. Voor de rest het was een leuk avontuurtje met de Vampire V4 SA.
              [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
              A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
              [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
              [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
              C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

              [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
              [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
              AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
              [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

              Comment


              • Hailstorm
                Hailstorm commented
                Editing a comment
                Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de pi400 en pimiga. Ik heb hem naast me staan (bovenop mijn Amiga 1200). Was leuk om even mee te spelen, maar het feit dat dat ding eigenlijk 'af' is zodra je ermee begint, heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik er niet meer veel mee doe.
                Het is denk ik voor mij meer de reis om iets werkend te krijgen, dan dat ik er echt iets mee ga doen. Als je met leuke bevindingen/toepassing komt, lees ik dat graag.

              • AMIGA JOHAN
                AMIGA JOHAN commented
                Editing a comment
                Heb helaas nog niet de Raspberry Pi 400 Kit binnen gehad. Zal een topic hier erover doen zodra ik het binnen hebt.

              #8
              Originally posted by LuzUo View Post

              Ik ben benieuwd! Neem hem een keer mee naar de clubdag PRS
              Dat is goed!

              Het was/is een interessant project. Ik heb een HDMI switch licht gemodificeerd en laat hem automatisch switchen tussen native RGB (via een IndyAGA mk3) en de HDMI output van de V1200. Hierbij maak ik gebruik van de software die een RatteSwitch aanstuurt.

              Daarnaast heb ik een GOTEK Clone ingebouwd, samen met een FZ-357a (HD-floppy drive).

              Ook heb ik het voorzien van alternatieve power/drive/HDD & PCMCIA verlichting (Bifrost Heimdall edition).

              Ik hoop (zeer) binnenkort de keycaps te mogen ontvangen van A1200.net. Ze lijken nu echt progressie te boeken...

              Ook over dat project wordt er veel vergif de wereld in gestuurd, helaas... Ja, het duurt lang, maar ze hebben de vertragingen niet in eigen hand en zijn afhankelijk van derden.
              Last edited by PRS; 24-07-2022, 21:21.

              Comment


                #9
                Originally posted by PRS View Post
                Ook over dat project wordt er veel vergif de wereld in gestuurd, helaas... Ja, het duurt lang, maar ze hebben de vertragingen niet in eigen hand en zijn afhankelijk van derden.
                ​​​​​​Ja eens mbt dat vergif!!!! Lijkt wel of mensen denken dat ze een bestelling hebben geplaatst ipv te begrijpen dat ze een risico investering hebben gedaan waarbij zelfs de mogelijkheid bestaat dat je er nooit iets voor gaan terugkrijgen! Ik neem mijn petje af voor hoe Philippe hier mee omgaat .. zo netjes en beleefd.
                Ik wacht inderdaad ook nog steeds op de keycaps.. geduld is een schone schone zaak .. zal wel een keer komen

                Comment


                • AMIGA JOHAN
                  AMIGA JOHAN commented
                  Editing a comment
                  Is al 4 jaar later wat betreft de zwarte A500 case, zwarte keycaps en de zwarte tankshell. Hopelijk komt het nog dit jaar en weet, dat Philippe veeleisend is. Hij wil het netjes afwerken en dat kost nu eenmaal veel tijd. En de pandemie heeft er niet bij geholpen om het zacht uit te drukken. Aan de foto’s te zien van de zwarte A500 case via zijn mail is het een grote prestatie. Vond al de A1200’s cases al geweldig laat staan de A500’s cases.
                  Last edited by AMIGA JOHAN; 24-07-2022, 23:04.

                #10
                Originally posted by AMIGA JOHAN View Post
                Heb ook de mail gisteravond gehad. Heb nooit iets bij hun gekocht laat staan een Vampire V2. Wist al van het verhaal enigszins af en kwam niet als een verassing. Zulke gevallen blijf je toch houden. Is de vraag komt Gunnar nu geloofwaardig over. Vind het zelf toch maar geldklopperij. Het is, dat ik de Vampire V4 via een ruil heb verkregen anders had ik nooit de prijs ervoor betaald. Is leuk om te experimenteren, maar het blijft nog steeds erg onstabiel. Zal me niet verbazen, dat de Vampire V4 niet meer ondersteund word vanwege de laatste Core. Word nog alleen gedacht aan de aankomende A600 Vampire V4, 64Bit. Er komt geen Vampire Games voor uit, zie alleen wat Games Demos. Ben bang, dat ik weer met mij A1200’s ga klooien. En de Vampire V4 SA weer terug gaat in zijn doosje. Wacht nog op de Raspberry Pi 400 Kit om daarmee wat te experimenteren met PiMiga 2.0 x64. Voor de rest het was een leuk avontuurtje met de Vampire V4 SA.
                Jij had misschien niet de prijs betaald, maar je bent wel wat kort door de bocht nu. Ik heb er meerdere gehad, en het heeft zijn voor en tegens maar hij blijft relatief goedkoop:
                Supersnelle cpu met SuperAGA chipset, RTG, 16 bit audio en 512MB DDR3 ram geheugen. Als je een losse 68060 koopt, een Zorro video kaart en een Zorro geluidskaart ben je veel meer kwijt.

                De nieuwe Manticore levert ook nog eens AGA-chipset compatibiliteit in een ECS machine, de A600, er is geen enkele kaart tot nu toe die dit doet.
                Amiga 500, 600 Vampire 2, 1200, 4000, Minimig, Blizzard PPC, CyberstormPPC, AmigaOS4.1 Classic, PowerBook G4 Morphos 3, AmigaONE 500 Amiga OS4.1, CD32

                Comment


                  #11
                  Originally posted by Benny View Post

                  Jij had misschien niet de prijs betaald, maar je bent wel wat kort door de bocht nu. Ik heb er meerdere gehad, en het heeft zijn voor en tegens maar hij blijft relatief goedkoop:
                  Supersnelle cpu met SuperAGA chipset, RTG, 16 bit audio en 512MB DDR3 ram geheugen. Als je een losse 68060 koopt, een Zorro video kaart en een Zorro geluidskaart ben je veel meer kwijt.

                  De nieuwe Manticore levert ook nog eens AGA-chipset compatibiliteit in een ECS machine, de A600, er is geen enkele kaart tot nu toe die dit doet.
                  De Vampire V4 kan nooit de A500/A1200 evenaren qua betrouwbaarheid. Zag op Discord, dat AROS Caffeine en CaffeineOS is gestopt. Voor mij is, dat een grote reden geen leven meer is voor de Vampire V4. ApolloOS R8.2 zit vol met fouten en nog steeds geen nieuwe Core uitgebracht sinds 8736 voor de Standalone. De Manticore boeit me niet voor de A600. Voor mij is de Vampire V4 niks meer aan. Heb veel gezocht wat de 68080 aankan en het is voor mij gevoel een opgevoerde 68040. Het kan niet eens de 68060 aan. Tot nu toe is de TF1260 het beste wat je kan kopen voor je A1200. Uiteindelijk ga je toch weer terug naar je A1200. De PiStorm lijkt me een grote stap vooruit voor de A500.
                  Last edited by AMIGA JOHAN; 29-07-2022, 18:24.
                  [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
                  A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
                  [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
                  [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
                  C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

                  [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
                  [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
                  AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
                  [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

                  Comment


                    #12
                    Originally posted by AMIGA JOHAN View Post
                    Heb veel gezocht wat de 68080 aankan en het is voor mij gevoel een opgevoerde 68040. Het kan niet eens de 68060 aan.
                    Uiteindelijk ga je toch weer terug naar je A1200. De PiStorm lijkt me een grote stap vooruit voor de A500.
                    Op veel vlakken kan de 68080 echt wel een 060 aan qua rauwe kracht hoor, zeker als je AMMX erbij gebruikt (wat helaas niet heel veel gebruik van wordt gemaakt) maar ook zonder lopen CPU intensieve zaken zoals een game als Quake bijvoorbeeld echt wel een lel sneller, pas bij een zeer extreme overclock op een 060 komt deze gelijk.

                    Het hele ApolloOS Aros verhaal heb ik ook nooit wat in gezien het is niet mijn ding, mijn mooi getunde 3.9++ workbench loopt een hoop sneller en is mooie combi met de V600 V2.
                    Die hele Manticore is niks meer dan een reactie op het feit dat Igor (Majsta) weer een wat V2's had gemaakt, ik vraag me af of deze er ooit komt, vind het gebakken lucht gehalte hoog.

                    Pi-Storm voor de A500 is echt wel gaaf met Emu68, dat gaat echt HARD en veegt de vloer aan met een Vampire/68080. (Quake loopt op 63 FPS vs 23 op Vampire met dezelfde instellingen)
                    Ook Elude demos lopen heel erg soepel, waar de Vampire begint te hakkelen loopt PiStorm met Emu68 vloeiend door.
                    Heb Claude laatst nog eens gevraagd van dude hoe zit het nu met de PiStorm32 heb nog steeds een A1200 staan die ongeduldig staat te wachten.
                    Er komt als het goed is eindelijk weer wat nieuws over

                    PiStorm32 is dus gebaseerd op de Pi 4 CM welke dus meer dan 2x sneller is dan een Pi3, dat zou dus echt als een malle moeten gaan met Emu68 voor classic Amiga begrippen.
                    Zeker met PiStorm32 zou ik niet zien waarom je nog voor een Vampire zou willen kiezen als een hele snelle A1200 je ding is.
                    [SIZE=11px]A500 PiStorm+Pi 3/A600 Vampire 2/A1200T PiStorm32+Pi 4b @2.2Ghz[/SIZE]

                    Comment


                    • Hailstorm
                      Hailstorm commented
                      Editing a comment
                      Als je info hebt over de pistorm(32), wellicht handig voor een apart draadje? Ik heb er namelijk zelf veel interesse in.
                      Ik heb hier ook al 2 PI4 CM's liggen. :)

                    #13
                    Originally posted by PRS View Post

                    Dat is goed!

                    Het was/is een interessant project. Ik heb een HDMI switch licht gemodificeerd en laat hem automatisch switchen tussen native RGB (via een IndyAGA mk3) en de HDMI output van de V1200. Hierbij maak ik gebruik van de software die een RatteSwitch aanstuurt.
                    Je kunt ook gebruik maken van de Indiswitcher op de MK3 die je kunt downloaden bij IComp. Ik heb het gedaan met mijn A600 met Vampire V2 en Indi ECS V2. Als ik een spel of demo op start dan schakelt mijn monitor naar VGA en sluit ik het spel of demo, dan schakelt die weer terug naar de HDMI output van mijn monitor.

                    AMIGA JOHAN De nieuwe Vampire cores komen wel, maar het blijft een hobbyproject en dat kost tijd.

                    De Vampire V2 die ik in mijn Amiga 600 en 500 ziiten werkt redelijk goed stabiel, maar de Icedrake in mijn Amiga 1200 nog niet en wacht hier op een nieuwe core. Alleen wat ik niet handig vind is steeds nieuwe features uitbrengen zoals 3D acceleratie op de Vampire V4, terwijl de Vampire V4 Core nog niet op de niveau zit qua stabiliteit van de V2 zit.

                    Comment


                      #14
                      Originally posted by MrZ View Post

                      Op veel vlakken kan de 68080 echt wel een 060 aan qua rauwe kracht hoor, zeker als je AMMX erbij gebruikt (wat helaas niet heel veel gebruik van wordt gemaakt) maar ook zonder lopen CPU intensieve zaken zoals een game als Quake bijvoorbeeld echt wel een lel sneller, pas bij een zeer extreme overclock op een 060 komt deze gelijk.

                      Het hele ApolloOS Aros verhaal heb ik ook nooit wat in gezien het is niet mijn ding, mijn mooi getunde 3.9++ workbench loopt een hoop sneller en is mooie combi met de V600 V2.
                      Die hele Manticore is niks meer dan een reactie op het feit dat Igor (Majsta) weer een wat V2's had gemaakt, ik vraag me af of deze er ooit komt, vind het gebakken lucht gehalte hoog.

                      Pi-Storm voor de A500 is echt wel gaaf met Emu68, dat gaat echt HARD en veegt de vloer aan met een Vampire/68080. (Quake loopt op 63 FPS vs 23 op Vampire met dezelfde instellingen)
                      Ook Elude demos lopen heel erg soepel, waar de Vampire begint te hakkelen loopt PiStorm met Emu68 vloeiend door.
                      Heb Claude laatst nog eens gevraagd van dude hoe zit het nu met de PiStorm32 heb nog steeds een A1200 staan die ongeduldig staat te wachten.
                      Er komt als het goed is eindelijk weer wat nieuws over

                      PiStorm32 is dus gebaseerd op de Pi 4 CM welke dus meer dan 2x sneller is dan een Pi3, dat zou dus echt als een malle moeten gaan met Emu68 voor classic Amiga begrippen.
                      Zeker met PiStorm32 zou ik niet zien waarom je nog voor een Vampire zou willen kiezen als een hele snelle A1200 je ding is.
                      Het grootste manco is misschien de niet volwaardige mmu waardoor Linux niet draait, maar het team heeft daar ook geen interesse in.
                      Verder is de 68080 veel en veel sneller dan een 68060 op 50Mhz.

                      Maar maakt Igor ze nog ? Die deed al een tijdje niks, overspannen, maar wat wil je ook als je alles handmatig soldeerd. Trouwens toen de V4's uitkwamen voor de 500 was er al sprake van adapters voor de 600 versie.
                      Daarnaast deed Igor de hardware gedeeltelijk, niet de software.

                      Wat de Vampire V4 natuurlijk wel doet is chipset software over de HDMI uitvoeren naar je scherm, dit mist de Emu68 met PiStorm, dan heb je als nog een tweede scherm oid nodig.





                      ​​​
                      Last edited by Benny; 31-07-2022, 14:39.
                      Amiga 500, 600 Vampire 2, 1200, 4000, Minimig, Blizzard PPC, CyberstormPPC, AmigaOS4.1 Classic, PowerBook G4 Morphos 3, AmigaONE 500 Amiga OS4.1, CD32

                      Comment


                        #15
                        Originally posted by amiga1260 View Post
                        Je kunt ook gebruik maken van de Indiswitcher op de MK3 die je kunt downloaden bij IComp. Ik heb het gedaan met mijn A600 met Vampire V2 en Indi ECS V2. Als ik een spel of demo op start dan schakelt mijn monitor naar VGA en sluit ik het spel of demo, dan schakelt die weer terug naar de HDMI output van mijn monitor.
                        mooie tip!

                        Comment

                        Working...
                        X