Announcement

Collapse
No announcement yet.

oude chips met "geheugen" ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    oude chips met "geheugen" ?

    Tijdje geleden een amiga 500 hier gehad, die alleen maar een zwart scherm toonde, en verder niets.
    Beetje mee gestoeid, en toen ik de keyboard loshaalde startte de amiga op, zonder problemen.....
    Keyboard er weer aan,en zwart scherm.
    Leek wel of hij in oneindige reset zat.
    Keyboard processor eraf, bij deze in socket, en keyboard aansluiten, en opstarten, geen enkel probleem, reset werkte, maar toetsen logischerwijs niet.
    dus, amiga uit, keyboard processor er weer in, opnieuw opstarten, en...voila, hij deed het weer.
    Iemand een idee wat zoiets kan veroorzaken?

    #2
    Originally posted by najib View Post
    Tijdje geleden een amiga 500 hier gehad, die alleen maar een zwart scherm toonde, en verder niets.
    Beetje mee gestoeid, en toen ik de keyboard loshaalde startte de amiga op, zonder problemen.....
    Keyboard er weer aan,en zwart scherm.
    Leek wel of hij in oneindige reset zat.
    Keyboard processor eraf, bij deze in socket, en keyboard aansluiten, en opstarten, geen enkel probleem, reset werkte, maar toetsen logischerwijs niet.
    dus, amiga uit, keyboard processor er weer in, opnieuw opstarten, en...voila, hij deed het weer.
    Iemand een idee wat zoiets kan veroorzaken?
    De keyboard controller chip is dus gesocket? Als ik het goed heb, is reset actief als de lijn laag is. Oftewel als de resetlijn 0 volt is dan reset de amiga. Mogelijk maakte de resetlijn van de keyboardcontroller geen contact waardoor deze laag bleef. Door het eruit halen en terugplaatsen zal het contact hersteld zijn.
    Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

    Comment


      #3
      Dank voor je reactie.
      Ik vond het een vreemd probleem, en was dit nog niet eerder tegen gekomen, wou het delen, misschien heeft iemand er ooit iets aan....?
      Keyboard chip in een socket, chickenlips keyboard.....

      Comment


        #4
        Originally posted by najib View Post
        Dank voor je reactie.
        Ik vond het een vreemd probleem, en was dit nog niet eerder tegen gekomen, wou het delen, misschien heeft iemand er ooit iets aan....?
        Keyboard chip in een socket, chickenlips keyboard.....
        Standaard zijn keyboard chips niet gesocket. Iemand zal op enig moment het keyboard van een socket hebben voorzien. Ik heb het zelf ook wel eens gedaan bij een chicken lips. Ik weet niet meer waarom, want bij gesoldeerde chips heb je nooit het probleem van slechte contacten in de socket… dus solderen is in principe “beter”.
        Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

        Comment

        Working...
        X