Announcement

Collapse
No announcement yet.

Grijs beeld na aansluiting RGB->Scart kabel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Grijs beeld na aansluiting RGB->Scart kabel

    Vandaag binnengekomen de twee floppy drives en een RGB->Scart kabel. Ik had de Amiga al voor die tijd getest met een monochrome kabel en de A500 zend over die aansluiting een goed duidelijk signaal uit. Maar vandaag, heb ik de RBG->Scart kabel ontvangen maar het beeld blijft grijs bij het aanzetten van de Amiga. En dit doet hij op beide Scart aansluitingen van de tv. Ik heb een paar dingen geprobeerd, onder andere de floppy drives weer los te koppelen en de audio kabels van de Amiga die op 1 van de audio ingangen op de tv zitten afgekoppeld, maar het grijs beeld blijft.

    Nu is deze Amiga sowieso al een beetje apart, want hij heeft namelijk rom 2.04, rev8A en heeft slechts 512Kb chip en een 512Kb geheugenuitbreiding, terwijl de A500+ (dit moederbord is een A500+ bord) normaal gesproken 1MB chip heeft. Of dat er iets mee te maken heeft weet ik niet. Wel merk ik dat zodra ik de Amiga uitzet het scherm ook op zwart gaat. Dus ik vraag me af, wat kan de storende factor zijn hier? Ligt het aan de type tv? Lijkt me sterk want bij de Scart aansluiting staat ook nog tussen haakjes (op de achterkant tv) "RGB". Echter, deze Amiga werkte wel bij mijn neef via een RGB->Scart kabel op zijn monitor. Dus het lijkt me niet dat de videochip kapot is.
    Was ik bijna klaar met alles aansluiten en netjes maken, en dan geen beeld.
    De kabel komt bij Marvin vandaan, dus ik denk ook niet dat de kabel defect is.

    Ik zou haast zeggen, de oorzaak is de tv zelf. Denk ik.
    De TV is een Samsung LCD tv, type kan ik zo niet zien.
    Attached Files
    Last edited by Snowwie; 07-12-2021, 17:12.

    #2
    Hoi Snowie,

    Niet helemaal correct. De laatste borden zijn danwel van een A500+, maar zijn als normale Amiga verkocht, met ook de normale hoeveelheid geheugen. Dit was dus de standaard 512kB.

    Mbt het beeld, de Tv moet inderdaad RGB ondersteunen wat deze dan ook doet. Dan zou ik het zoeken in de aansluiting. Maar hij goed contact, de SCART connector heeft wel vaker bewezen niet de meest betrouwbare connectie te geven (zit de SCART stekker ver genoeg in de TV?). Anders zou ik denken dat de kabel wellicht niet in orde is (als hij het wel bij je neef doet).

    Comment


      #3
      Op je foto amigaprint1.jpg in je andere draad is duidelijk te zien dat je Amiga ook de geheugen chips voor 1MB chip mist (wat standaard is en dus ook klopt).

      Comment


        #4
        Originally posted by PRS View Post
        Hoi Snowie,

        Niet helemaal correct. De laatste borden zijn danwel van een A500+, maar zijn als normale Amiga verkocht, met ook de normale hoeveelheid geheugen. Dit was dus de standaard 512kB.

        Mbt het beeld, de Tv moet inderdaad RGB ondersteunen wat deze dan ook doet. Dan zou ik het zoeken in de aansluiting. Maar hij goed contact, de SCART connector heeft wel vaker bewezen niet de meest betrouwbare connectie te geven (zit de SCART stekker ver genoeg in de TV?). Anders zou ik denken dat de kabel wellicht niet in orde is (als hij het wel bij je neef doet).
        De tv ondersteunt blijkbaar RGB, want het staat er zelfs op (bij de Scart aansluiting). Hij maakt zeker weten wel goed contact, in beide aansluitingen van de tv en in de Amiga draai ik de beide schroefjes van de connector ook aan. Het is overigens NIET dezelfde kabel die ik gebruikt heb bij mijn neef, ik had immers de kabel nog niet, maar ik wou toen weten of de Amiga het deed. Wat ik nog zou kunnen proberen is te vragen aan mijn neef of hij even langs kan komen met zijn kabel, om uit te sluiten of het aan deze RGB->Scart kabel ligt. Ik denk niet dat Marvin van de Retro8bitshop kabels levert die niet functioneren.

        Ik weet dat er schema's zijn van de kabel, misschien dat ie defect is, ik weet het niet. Maar enkel grijs beeld?

        Checklist:
        - Amiga output over RGB werkt in elk geval, want hij gaf wel beeld via de Scart kabel bij mijn neef thuis
        - Te bepalen: werkt mijn kabel wel goed? Kan ik testen bij m'n neef
        - Te bepalen: ligt het aan de tv? Dan zou ik de kabel van mijn neef moeten proberen.
        Last edited by Snowwie; 07-12-2021, 21:57.

        Comment


          #5
          Nu ik het na lees, is het idd niet helemaal duidelijk. Maar ik denk dan dat het in de kabel zit. Wellicht even met Marvin connecten, hij kan je zo zeggen of deze kabel getest was…

          Maar als je neef niet al te ver weg woont, is dat zeker ook waardevol als hij zijn kabel even op jou TV test.

          Comment


            #6
            Heb je gekeken of je de RGB input op de tv handmatig moet selecteren? Bij mijn televisie (die ik overigens niet voor amiga gebruik) geldt elk type signaal die over de scart kan gaan als aparte input (dus bijv. AV3 video, AV3 s-video, AV3 RGB.. en dat gaat dan allemaal over dezelfde scart connector) ...

            Comment


              #7
              Ik heb volgens mij wel eens gelezen, dat sommige tv's nog wel gevoelig kunnen zijn voor het RGB signaal en dat je soms andere weerstandjes gesoldeerd moeten worden in de kabel.

              Comment


                #8
                Originally posted by PRS View Post
                Nu ik het na lees, is het idd niet helemaal duidelijk. Maar ik denk dan dat het in de kabel zit. Wellicht even met Marvin connecten, hij kan je zo zeggen of deze kabel getest was…

                Maar als je neef niet al te ver weg woont, is dat zeker ook waardevol als hij zijn kabel even op jou TV test.
                Marvin zei al dat de kabel goed was, maar wou gerust een tweede sturen om te testen. Wat mij wel opvalt overigens aan deze kabel is dat ie nogal kort en dik is, terwijl 'vroegere' kabels aanzienlijk dunner waren. Ik weet ook niet hoe oud deze kabel is.
                Originally posted by LuzUo View Post
                Heb je gekeken of je de RGB input op de tv handmatig moet selecteren? Bij mijn televisie (die ik overigens niet voor amiga gebruik) geldt elk type signaal die over de scart kan gaan als aparte input (dus bijv. AV3 video, AV3 s-video, AV3 RGB.. en dat gaat dan allemaal over dezelfde scart connector) ...
                Ik heb dat gechecked bij de tv, alhoewel bij 1 van de Scart ingangen ook de text (RGB) vermeldt staat kan ik niet via bron 'RGB' apart selecteren, noch is ergens in het menu een instelling die het type video signaal kan veranderen. De tv reageert ook wel op de Amiga, maar geeft enkel een grijs beeld, en gaat weer op zwart zodra ik de Amiga uit zet.
                Originally posted by LuzUo View Post
                Heb je gekeken of je de RGB input op de tv handmatig moet selecteren? Bij mijn televisie (die ik overigens niet voor amiga gebruik) geldt elk type signaal die over de scart kan gaan als aparte input (dus bijv. AV3 video, AV3 s-video, AV3 RGB.. en dat gaat dan allemaal over dezelfde scart connector) ...
                Ik ben geen soldeer expert, maar ik kan allicht die RGB kabel eens open maken en foto's maken en vervolgens aan jullie laten zien hoe de kabeltjes gesoldeerd zitten. Welke kan zou ik dan los moeten halen? De Scart kant of de RGB kant? (of beide?)
                Last edited by Snowwie; 08-12-2021, 13:59.

                Comment


                  #9
                  Ik heb hier ook problemen mee gehad:
                  Scartkabel werkte prima op Sony Trinitron maar niet op mijn Panasonic LCD.
                  (weet niet zeker of het scherm ook wit/grijs was)

                  k heb toen een weerstandje in de scartplug opgenomen pen 20. Ruimte genoeg en het werkt prima.

                  Zie dit schema:
                  http://eab.abime.net/attachment.php?...8532c077dd7f7& attachmentid=36963&d=1380396426
                  Click image for larger version  Name:	amiga-to-scart by anemos.png Views:	0 Size:	52.9 KB ID:	27548
                  Last edited by PMS; 08-12-2021, 14:55.

                  Comment


                    #10
                    Ik neem aan dat je dat weerstandje van 75ohm ergens in de Scart connector hebt gesoldeerd? Ik zal morgen eens de kabel hier bekijken en kijken of de aansluitingen zoals hierboven exact hetzelfde zijn. Ik ben wel nieuwsgierig of er in die kabel die ik hier heb ook zo'n weerstandje zit. Zo niet dan even langs de elektroboer, ik heb die weerstandjes wel eens eerder gezien, dit kan ik zelf ook nog wel solderen.

                    Ter verificatie van bovenstaande, zit de ground bij de Scart connector aan pinnen 4, 5,9, 13, 17 en 18? (dat zijn namelijk 6 aansluitingen terwijl vanaf de RGB maar 5 aansluitingen op de ground lijken te zitten). Audio kan in principe er af, want dat gaat video een versterker.

                    Comment


                      #11
                      Heb een 2e Amiga op de kop weten te tikken (slechts 80 euro, kon het niet laten), deze heeft Kickstart 1.3 (de andere 2.0), en geeft tevens enkel signaal over de monochrome poort en een grijs beeld via de RGB->Scart kabel. Van deze 2e Amiga overigens ben ik bang dat de floppy drive z'n beste tijd heeft gehad. Bij goedwerkende floppy's op de andere Amiga geeft deze telkens een read-error aan. Maar floppy drives zijn wel redelijkerwijs te vervangen, toch?
                      Attached Files
                      Last edited by Snowwie; 09-12-2021, 17:25.

                      Comment


                        #12
                        Originally posted by Snowwie View Post
                        Bij goedwerkende floppy's op de andere Amiga geeft deze telkens een read-error aan. Maar floppy drives zijn wel redelijkerwijs te vervangen, toch?
                        Alleen met schoonmaken heb ik er al diverse weer werkend gekregen die read errors gaven.
                        Niet alleen de koppen, maar ook deze as: oude vet verwijderen (zit veel stof of zelfs haren in) en dan minimaal smeren met nieuw vet.

                        Comment


                          #13
                          Originally posted by Snowwie View Post
                          ITer verificatie van bovenstaande, zit de ground bij de Scart connector aan pinnen 4, 5,9, 13, 17 en 18? (dat zijn namelijk 6 aansluitingen terwijl vanaf de RGB maar 5 aansluitingen op de ground lijken te zitten).
                          Klopt.

                          Comment

                          Working...
                          X