Announcement

Collapse
No announcement yet.

Het vinden van een A1200 wordt nu wel steeds moeilijker - Opties? Huidige projecten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Het vinden van een A1200 wordt nu wel steeds moeilijker - Opties? Huidige projecten?

    Ik zie dat de activiteit hier ook wat aan het afnemen is, maar ook het aanbod op Marktplaats en op andere plekken. Natuurlijk worden die machines ouder en gaan en er elk jaar wel verscheidene 'de pijp uit', maar ik vraag me af, hoeveel werkende Amiga 1200's er nog zijn in de wereld?

    Als je nu nog een Amiga 1200 wilt kopen dan is het haast onmogelijk. Ik heb zelf ook een Amiga 1200 gehad, wel vaker dan 1x, maar ik heb er toch wel erg spijt van dat ik het destijds (a jaren terug) heb weggedaan). Had toen een hele mooi setup, gerecapped by tsb en met 3.1.4 roms onboard, en een 40mhz turbokaart, weet het type zo niet meer 1230 oid?, van Individual Computers. Samen met een 32GB CF kaartje draaide dat ding als een toeter. Pfff, wat een spijt dat ik die heb weggedaan.

    Dus, ik vraag me af, is het te laat om alsnog de hobby weer op te pakken en het dan definitief te houden? Is er iemand die nog een A1200 liggen heeft? Al is het maar enkel de mainboard, want de rand accessoires kun je wel krijgen (case, floppy drive, cf kaart etc).


    #2
    Marvin Droogsma heeft vast wel een spare liggen...

    Comment


      #3
      Originally posted by mendark View Post
      Marvin Droogsma heeft vast wel een spare liggen...
      Ik ken Marvan Droogsma niet (persoonlijk), maar mocht hij inderdaad een spare hebben liggen waar hij niets mee doet en ook gewoon werkt, dan voel ik me zeker wel aanbevolen.

      Comment


        #4
        Originally posted by Snowwie View Post
        Ik ken Marvan Droogsma niet (persoonlijk), maar mocht hij inderdaad een spare hebben liggen waar hij niets mee doet en ook gewoon werkt, dan voel ik me zeker wel aanbevolen.
        Hij is een veel geziene (stam)gast van het forum en altijd actief in de Amiga Cafe Telegram. Maar je kan hem contacteren via z'n webshop: https://retro8bitshop.com/

        Geen zorgen. LANG niet alles staat in de shop. Mail of bel hem gerust.

        Comment


          #5
          Er zijn nog wel A1200’s, maar die worden steeds duurder. Voor een 300-400 euro zou het nog wel moeten lukken via marktplaats of amibay. Of Marvin inderdaad.

          Een andere mogelijkheid is om er zelf een te bouwen met een nieuw moederbord (re-Amiga - www.reamiga.info), NOS custom chipset (bv icomp.de of via amibay) en verder nieuwe onderdelen. Is duur en je moet kunnen solderen, maar dan heb je wel een betrouwbaar bord voor tot in de verre toekomst. Dan heb je nog een behuizing nodig (a1200.net), die worden nieuw gemaakt. Niet supergoed verkrijgbaar, maar ik zie af en toe nieuwe batches verschijnen in Amiga webshops. Dan is er nog de uitdaging van het toetsenbord. Als je de voornoemde re-Amiga hebt, kun je vrij eenvoudig, met een paar aanpassingen, een A500-toetsenbord gebruiken. Of je kunt een A500-toetsenbord ombouwen met een nieuw A1200-membraan. Een origineel A1200-toetsenbord is lastig. Er wordt gewerkt aan alternatieven, maar die heb ik nog niet vrij verkrijgbaar gezien. Gotek in plaats van een floppydrive, en klaar.
          Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

          Comment


            #6
            Snowwie je komt me wel een beetje over als een knipperlicht hoor!

            Ik heb je hier op het forum in de loop der tijd al een aantal amiga's zien bemachtigen, opknappen .. en dan toch weer weg doen .. Gaat de volgende A1200 een blijvertje worden?

            Comment


              #7
              Zo, issie weer eens. Tijd geleden dat ik inlogde... Maar goed nieuws: ik heb keuze in a1200 voor je. Ik probeer er altijd minimaal 3 op voorraad te houden - steeds lastiger - en dus kan ik je er eentje verkopen. Ik heb je mailadres al via de shop. Uiteraard zijn ze allemaal gerecapped door TSB. Turbokaarten, etc, allemaal op voorraad. Tot gauw!

              Comment


                #8
                Originally posted by Joshua5 View Post
                Zo, issie weer eens. Tijd geleden dat ik inlogde... Maar goed nieuws: ik heb keuze in a1200 voor je. Ik probeer er altijd minimaal 3 op voorraad te houden - steeds lastiger - en dus kan ik je er eentje verkopen. Ik heb je mailadres al via de shop. Uiteraard zijn ze allemaal gerecapped door TSB. Turbokaarten, etc, allemaal op voorraad. Tot gauw!
                Ik heb je inmiddels terug gemaild. Toch wel 'super' dat er mensen zijn die een voorraad weten aan te houden incl. extra supplies. e.d.

                @LuzUo klopt het is in het verleden wel eens gebeurt dat ik een A1200 gekocht heb, helemaal uitgebreid, en ook mijn neef deed dat graag, en ook hij heeft veel spijt dat hij zijn A1200 heeft weggedaan. Het mooie van deze tijd is nu dat je ZO VEEL accessoires bij de A1200 kunt krijgen, dat je je nergens meer druk om hoef te maken. Voeding kapot? Geen probleem, er zijn nieuwe sterkere voedingen op de markt gebracht. Floppy drive kun je ook vervangen. Is het bord eenmaal gecapped, dan kan het nog tientallen jaren mee. Toetsenbord, kan ook vervangen worden en als je even zoekt dan kun je ook een hagelnieuwe niet vergelende case voor de A1200 op de kop tikken. Maar het zal dan nu wel een blijver blijven.

                Comment


                  #9
                  Originally posted by Snowwie View Post
                  Ik zie dat de activiteit hier ook wat aan het afnemen is, maar ook het aanbod op Marktplaats en op andere plekken. Natuurlijk worden die machines ouder en gaan en er elk jaar wel verscheidene 'de pijp uit', maar ik vraag me af, hoeveel werkende Amiga 1200's er nog zijn in de wereld?

                  Als je nu nog een Amiga 1200 wilt kopen dan is het haast onmogelijk. Ik heb zelf ook een Amiga 1200 gehad, wel vaker dan 1x, maar ik heb er toch wel erg spijt van dat ik het destijds (a jaren terug) heb weggedaan). Had toen een hele mooi setup, gerecapped by tsb en met 3.1.4 roms onboard, en een 40mhz turbokaart, weet het type zo niet meer 1230 oid?, van Individual Computers. Samen met een 32GB CF kaartje draaide dat ding als een toeter. Pfff, wat een spijt dat ik die heb weggedaan.

                  Dus, ik vraag me af, is het te laat om alsnog de hobby weer op te pakken en het dan definitief te houden? Is er iemand die nog een A1200 liggen heeft? Al is het maar enkel de mainboard, want de rand accessoires kun je wel krijgen (case, floppy drive, cf kaart etc).
                  MP heeft wel de Amiga hoek verwijderd. Het is nu allemaal retro...
                  Amiga 500, 600 Vampire 2, 1200, 4000, Minimig, Blizzard PPC, CyberstormPPC, AmigaOS4.1 Classic, PowerBook G4 Morphos 3, AmigaONE 500 Amiga OS4.1, CD32

                  Comment


                    #10
                    https://www.catawiki.com/nl/l/509526...ele-verpakking

                    Ik had deze kale (maar op het oog wel nette) A1200 opgemerkt voor de veiling zou beginnen. Niet dat ik hem nodig heb maar ik dacht "ik hou het even in de gaten voor het geval dat..."
                    Dat ding zit nu al op 500,- (incl. veilingkosten)!!! Heeft de Centrale Europese bank z'n inflatie doelstelling in ene gehaald of heb ik iets gemist dat mensen bereid zijn deze bedragen te betalen?

                    Edit: uiteraard zijn er altijd lolbroeken die er een sport van maken om belachelijk te zijn: https://www.marktplaats.nl/a/compute...reviousPage=lr
                    Ik neem aan dat dit een grap is en door niemand serieus wordt genomen ..
                    Last edited by LuzUo; 06-09-2021, 18:28.

                    Comment


                      #11
                      Originally posted by LuzUo View Post
                      https://www.catawiki.com/nl/l/509526...ele-verpakking

                      Ik had deze kale (maar op het oog wel nette) A1200 opgemerkt voor de veiling zou beginnen. Niet dat ik hem nodig heb maar ik dacht "ik hou het even in de gaten voor het geval dat..."
                      Dat ding zit nu al op 500,- (incl. veilingkosten)!!! Heeft de Centrale Europese bank z'n inflatie doelstelling in ene gehaald of heb ik iets gemist dat mensen bereid zijn deze bedragen te betalen?

                      Edit: uiteraard zijn er altijd lolbroeken die er een sport van maken om belachelijk te zijn: https://www.marktplaats.nl/a/compute...reviousPage=lr
                      Ik neem aan dat dit een grap is en door niemand serieus wordt genomen ..
                      Het staat mensen vrij om het te vragen. Ze krijgen alleen geen reactie.
                      Wachten is ook een strategie. Er zal best wel weer een 1200 voorbij komen. Maar als je er een hebt: wel houden :)
                      Ik zit zelf ook niet iedere dag achter de 1200, dan staat hij keurig op de kast, te wachten tot hij weer een paar dagen mag.
                      Ik zit nu nog te azen op een ZX spectrum inclusief allerlei uitbreidingen. Kan dan ook de kast op, maar dan is mijn hobby compleet: Amiga, C64, MSX2+ en ZX Spectrum.


                      Amiga 1200, IMac MorphOS

                      Comment


                        #12
                        Originally posted by LuzUo View Post
                        https://www.catawiki.com/nl/l/509526...ele-verpakking

                        Ik had deze kale (maar op het oog wel nette) A1200 opgemerkt voor de veiling zou beginnen. Niet dat ik hem nodig heb maar ik dacht "ik hou het even in de gaten voor het geval dat..."
                        Dat ding zit nu al op 500,- (incl. veilingkosten)!!! Heeft de Centrale Europese bank z'n inflatie doelstelling in ene gehaald of heb ik iets gemist dat mensen bereid zijn deze bedragen te betalen?

                        Edit: uiteraard zijn er altijd lolbroeken die er een sport van maken om belachelijk te zijn: https://www.marktplaats.nl/a/compute...reviousPage=lr
                        Ik neem aan dat dit een grap is en door niemand serieus wordt genomen ..
                        Tsja... de spelling klopt ook niet helemaal.

                        Click image for larger version

Name:	CaptureA1200MP.JPG
Views:	160
Size:	8.2 KB
ID:	27338

                        Comment

                        Working...
                        X