Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amiga OS3.2 uitgekomen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Amiga OS3.2 uitgekomen

    https://www.hyperion-entertainment.com/

    #2
    14 MEI: AmigaOS 3.2 for all Classic Amigas released and available!

    Bestellingen bij Hyperion zijn gedaan.
    Binnenkort meer informatie op de webshop:
    AmigaOS 3.2 (Binnenkort leverbaar) | Retro-Updates.com


    Details natuurlijk al beschikbaar op de Hyperion website:
    https://www.hyperion-entertainment.com/
    Last edited by Retro-Updates.com; 15-05-2021, 13:59.

    Comment


    #3
    Is het echt al weer uitverkocht. Of is dat omdat ie nog niet beschikbaar is?
    Last edited by spud; 15-05-2021, 16:36.

    Comment


      #4
      Originally posted by spud View Post
      Is het echt al weer uitverkocht. Op is dat omdat ie nog niet beschikbaar is?
      Klopt. Binnenkort leverbaar. Gisteren pas released. Bestelling bij Hyperion loopt. Parallel ook behoorlijke hoeveelheid eproms ingekocht voor ROMS

      Comment


        #5
        OK, top, dan hoop ik dat ik nog even kan wachten (geduld is niet mijn sterkste eigenschap :) )

        Comment


          #6
          Ik ben ook ongeduldig om o.s. 3.2 te kunnen kopen! Leuk om uit te proberen!

          Comment


          • AMIGA JOHAN
            AMIGA JOHAN commented
            Editing a comment
            Ben benieuwd hoe je Vampire 1200 V2 erop reageert kan een interessante topic worden.

          • Erik B
            Erik B commented
            Editing a comment
            Ik denk dat ik er een topic over gaat openen , als het mee zit krijg ik morgen (Zaterdag) de os.3.2 cd binnen!
            Last edited by Erik B; 21-05-2021, 14:57.

          #7
          Pre-order mogelijkheid voor AmigaOS3.2 start vanavond 20:00

          AmigaOS 3.2 (Binnenkort leverbaar) - PREORDER | Retro-Updates.com
          Last edited by Retro-Updates.com; 15-05-2021, 20:55.

          Comment


            #8
            Besteld.

            Comment


              #9
              Kan iemand mij ervan overtuigen om nieuwe kickroms (3.2) en het OS3.2 aan te schaffen? ;) Het heeft me aardig wat tijd gekost om classic wb (os3.1) icm kickroms 3.1 helemaal in te richten. ;) En is een wat lagere opstarttijd en geheugenverbruik (chip-ram?) het 'enige voordeel' van kickrom 3.2? En hoe gaan mijn aca turbokaarten reageren icm met dit alles? Is er een risico dat bepaalde hardware niet lekker gaat functioneren?

              Comment


              • AMIGA JOHAN
                AMIGA JOHAN commented
                Editing a comment
                Heb zelf een doos vol met verschillende AOS varianten op CF kaartjes staan. Natuurlijk moet je AOS 3.2 aanschaffen daarvoor doen we het voor. Het zal altijd veel tijd kosten om helemaal in te richten wat jezelf wilt verwezenlijken. Hoeveel tijd waren we niet kwijt geraakt met AOS 3.1.4 en vind het nog steeds de moeite waard. Laat staan hoeveel tijd wederom opgaat met AOS 3.2. ClassicWB Is al sterk veroudert en vind BetterWB 4.3 een betere aanvulling voor AOS 3.1 met een limit van 8GB i.p.v 4GB. Vind ClassicWB geweldig op een 4GB MicroDrive wat behoorlijk nostalgisch is vanwege het geluid als HDD schijfje in een CF kaart formaat.

                Qua opstart tijd vind ik al snel met AOS 3.1.4 en het geheugenverbruik viel behoorlijk tegen. Hopelijk gaat AOS 3.2 er anders mee om en hoeven we niet op te letten met de dalende CHIP RAM verbruik.

              #10
              Er zijn een bepaalde hardware die niet lekker functioneert zoals de Furia 600 en deze heeft de laatste firmware nodig om het lekker te laten lopen.
              Meer kan ik nog niet veel van vertellen, omdat ik nog eerst even moet wachten op de bestelling. Op de ACA turbokaarten werkt het wel.

              Als ik de CD binnen heb, dan ga ik eens testen.

              Amiga OS 3.2 heeft 2 MB geheugen nodig als je kickstart ROM 3.2 erin hebt zitten, maar heb je die ROM er niet in zitten, komt er nog 0,5 MN erbij.

              In deze link kun je een tekst bestand vinden en daar staat er nog meer in:

              http://eab.abime.net/showpost.php?p=...4&postcount=15

              Comment


                #11
                Ga zelf ook een uitgebreide topic erover doen. Met de Blizzard 1230 IV en de ACA kaarten zal het geen probleem opleveren. AOS 3.2 heeft inderdaad 2MB CHIP RAM nodig en zonder KS 3.2 ROM nog een extra 512KB erbij via FAST RAM. Hopelijk word AOS 3.2 stabieler, dan AOS 3.1.4.1 wat sterk moest verbetert worden met BestWB 1.3 of BestClassicWB 1.5.

                Ben benieuwd, dat we meer kleuren kunnen gebruiken ten koste van CHIP RAM wat bij AOS 3.1.4 het geval was. Zal mooi zijn, dat we eindelijk de ongebruikte FAST RAM optimaal kunnen gebruiken met AOS 3.2.

                Met een AMIGA ben je nooit echt klaar er valt altijd wat te verbeteren qua snelheid en hoe alles naar behoren functioneert. Hopelijk ga we met AOS 3.2 een grote stap vooruit. Heb al wat CF kaartjes ervoor apart gehouden.
                [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
                A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
                [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
                [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
                C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

                [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
                [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
                AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
                [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

                Comment


                  #12
                  Ik vind die 2 mb Chipmem requirement echt een hele zware domper, heden ten dage is het bijna onmogelijk om in de echte classic amiga's 2 mb chip te fabriceren (Lees onbetaalbaar).
                  ik denk met mij een hele grote groep die dit links laat liggen vanwege deze requirements.
                  Als ze toch eens gewoon een lite versie erbij zouden doen die met de standaard 512/1024 chip zou werken dan was er een veel grotere groep die deze upgrade zou overwegen.

                  Het is echt een issue als je requirements gaat verhogen van niet meer in ontwikkeling zijnde hardware om nieuwe versies van 30 jaar oude software te gaan draaien.

                  Naja leuk om te zien dat er nog steeds ontwikkeling gaande is, jammer dat niet iedereen een 3000 of 4000 heeft :(

                  Comment


                    #13
                    2MB chipmem is geen eis. Uit de FAQs van Hyperion:

                    1.1 * What are the minimum hardware requirements for AmigaOS 3.2?

                    A) Kickstart ROM 3.2 (recommended), or a 3.1.4 one, or older 3.1
                    Kickstart ROM. We recommend the former as it will boot faster, require
                    less RAM, and also includes fixes in the hardware configuration
                    process, the latter of which cannot be replaced by code loaded from
                    disk.

                    B) 2 MB of total memory. Total memory is calculated by adding
                    Chip RAM and Fast RAM. Consider an additional half megabyte if you are
                    not using a physical Kickstart ROM 3.2.

                    C) 10 MB of free hard disk space.

                    And of course, an Amiga is needed. We cannot ensure that OS 3.2
                    operates correctly under all the different types of emulation since we
                    cannot control these environments. We tried our best, however, to keep
                    it as compatible as possible.

                    Comment


                      #14
                      Originally posted by leof View Post
                      2MB chipmem is geen eis. Uit de FAQs van Hyperion:

                      1.1 * What are the minimum hardware requirements for AmigaOS 3.2?

                      Ahhh nice , dan heb ik dat verkeerd begrepen, zoals mijn reactie al deed vermoeden dacht ik dat het Chip moest zijn, dan nog is het krap maar kan het net :)

                      Thanks voor de info

                      Comment


                      • AMIGA JOHAN
                        AMIGA JOHAN commented
                        Editing a comment
                        2 MB totaal geheugen (Chip-Ram + Fast-Ram). Als u geen fysieke Kickstart ROM 3.2 gebruikt, is in totaal 2,5 MB totaal geheugen vereist.

                        Moet zelf nog wachten zodra de 6 diskettes erbij kan bestellen.

                      #15
                      Uitleveren van bestellingen met enkel AmigaOS3.2 CDROM gisteren gestart. ROMS voor bestellingen worden momenteel gemaakt zodat deze ook zsm kunnen worden uitgeleverd. Momenteel even door diskettes heen, maar komen binnenkort weer binnen. De ADF files van de diskettes staan overigens gewoon op de AmigaOS3.2 CD-ROM net zoals alle ROM binaries.

                      Comment


                      • Guest's Avatar
                        Guest commented
                        Editing a comment
                        dennis , zitten er ook labels bij op de CD ?

                        Ik had het bijna besteld bij je , tot ik geen betaalmogelijkheid zag die ik kon gebruiken :)
                        Heb geen ideal en geen CC , wel bank en paypal
                    Working...
                    X