Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pimp de 1200

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Pimp de 1200

    Een van de zinloze maar leuke upgrades van een 1200 waar ik wel eens aan denk is het inbouwen van HD floppy drive in mijn 1200. Dan kan de Amiga daar 1.6M aan bestanden op opslaan. De aansturing ervan zit standaard in de kickstart 3+. De uitdaging hieraan is: alleen de amiga 3000 had naar ik weet een HD floppy drive. Dus zijn er nog mensen die er een hebben en afscheid willen nemen (voor een bedragje) of een alternatieve drive kennen die ook bruikbaar is? Op internet kom ik alleen dus de A3000 Chinon drive tegen als product maar niet te koop.

    Voorts heb ik gisteren een nieuwe ledlampen setje voor mijn drives/floppy gekocht omdat de kabeltjes gebroken zijn. Ik heb de Bifrost Heimdal set gekocht. Hebben mensen daar ervaring mee?
    Amiga 1200, IMac MorphOS

    #2
    Er is een Duitser die PC drives ombouwt naar Amiga HD drives.
    Amiga 1,76MB HD Floppy für Desktop Amigas (DF0/DF1)

    De originele optie:
    De Amiga 4000(t)en Amiga 3000(t) hebben beide HD floppy drives gehad (De Chinon FB-357a en FZ-357a). Jij moet dan de FZ-357a hebben (1” hoog) en de bovenkap van een FZ-354 floppydrive als je niet wilt dremelen in de metalen kast.

    Ik heb zelf een FB-357a (1,5” hoog) in mijn Amiga 500+ (met een FB-354 metalen bovenkant).

    Comment


      #3
      Bedankt, weet je toevallig of het afgebeelde model op eBay standaard in de 1200 past of is dit de hogere versie?
      Ik kwam het volgende tegen: http://www.ianstedman.co.uk/Amiga/de...daptor_v2.html

      Die verkocht een schakelbordje dat tussen een standaard PC en de amiga kabel aangesloten moet worden. Helaas is de webshop even gesloten...
      Amiga 1200, IMac MorphOS

      Comment


        #4
        Die op eBay afgebeeld staat is het 1” model, dus qua hoogte moet dit passen.
        Ik weet niet of hij past in een A1200, wat te maken heeft met de positie van de uitwerp knop.
        Ik geloof dat hij een Sony MPF-920 floppydrive gebruikt.

        Die floppydrive adapter van Ian Stedman werkt alleen voor DD floppies (ook als je een HD PC floppydrive neemt).
        Dit heeft te maken met de draaisnelheid van de floppy. Een PC HD floppy drive draait op dezelfde snelheid als een PC/Amiga DD floppy drive. Omdat de gegevensdichtheid op een HD floppy 2x zo hoog is, wordt de data dan ook twee keer zo snel uitgelezen. Deze datastroom kan de Amiga niet aan, en daarom moet een Amiga HD drive op halve snelheid draaien.

        Dit kan dus alleen met een hardware modificatie van de floppydrive of speciale floppydrives (Chinon FB/FZ-357a)
        Last edited by PRS; 12-04-2021, 22:28.

        Comment


          #5
          Je kunt aangepaste uitwerp knop hier bestellen:
          https://amigastore.eu/en/624-floppy-...nt-button.html

          Comment

          Working...
          X