Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vraag : To DB-23 or not to DB-23 (Onderzoek)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Vraag : To DB-23 or not to DB-23 (Onderzoek)

    Hoi Allemaal

    Ik zal me eerst even voorstellen, mijn naam is Ed, en ik heb een Nederlandstalige website met daarop flink wat informatie / spullen voor allerlei retro machines.
    Ben sinds begin 80er jaren betrokken geraakt bij de huidige retro stromingen (eerst C64 daarna Amiga, tegenwoordig alles waar een diskdrive inzit)
    Heb al vanaf dag 1 weinig interesse gehad in gamen, uitbreiden , repareren en bouwen zijn altijd mijn grootste passie geweest voor veel systemen.
    Ik ben vanaf het begin erg actief geweest in het bestuur van diverse computerclubs in de regio, en vind het nog steeds erg tof als ik mensen kan
    helpen met hun uitdagingen op retro gebied.

    Ik richt me speciaal op NL/BE, daarom ben ik erg benieuwd hoe het zit met jullie kijk op het volgende :


    Ik wilde jullie graag een stelling voorleggen :

    Als je een Scartkabel voor een amiga wil kopen MOET die een echte DB-23 (Dus geen gemodificeerde DB-25) hebben, ook al maakt dat de prijs kabel 50% hoger (lees 10-12 euro duurder)


    Eens of oneens ?

    Eventueel een motivatie hoor ik ook graag, als je die kwijt wil :)

    #2
    Mijn voorkeur gaat uit naar de goedkopere indien die gelijke resultaten heeft.

    Comment


      #3
      Originally posted by tippieislief View Post
      Mijn voorkeur gaat uit naar de goedkopere indien die gelijke resultaten heeft.
      In principe moet een aangepaste DB25->DB23 connector evengoed werken. Het is natuurlijk zo dat je de connector niet 100x per dag gaat aansluiten. Een originele DB23 past natuurlijk beter, maar is zoals je zegt ook een stuk duurder. ze worden maar beperkt gemaakt namelijk.

      Comment


        #4
        Moet niet, maar voor een tientje vind ik het wel netter! Ben ik een echte purist? nee, dat niet. Ligt ook echt aan wat voor kabel. Heb bijv een scart kabel die wél een db23 heeft en geen afgeknipte en ik vind dat dat zo hoort, maar een externe floppy adapter met een afgeknipte... wat ik dan weer geen probleem vindt.

        Voor de puristen, er zijn een paar gasten die nu zelf db23 connectoren aan het herproduceren zijn :)

        https://eab.abime.net/showthread.php?t=103329

        Comment


          #5
          Bedankt zover voor de reacties , ik zie dat we 1 purist hebben (al noemt ie zichzelf niet zo) tot nu toe :)

          De nieuwe DB-23 connectoren zijn helaas alleen de Female's (Video connector) opnieuw gemaakt, de males zijn er nog steeds niet.

          Comment


            #6
            Natuurlijk met een echte DB-23!!
            Gelukkig heb ik er nog wel een paar liggen althans .. de connector .. voor de behuizing neem ik nog altijd een DB-25 variant

            ​​​​​​​

            Comment


              #7
              Ik zou me enorm irriteren aan een gemodificeerde DB25. Misschien zie ik het niet, maar WEET het wel... Voor mij, absoluut DB23

              Comment


                #8
                Originally posted by PRS View Post
                Ik zou me enorm irriteren aan een gemodificeerde DB25. Misschien zie ik het niet, maar WEET het wel... Voor mij, absoluut DB23
                Idem ... Nav deze discussie heb ik gelijk maar es gekeken naar 3D bestanden om de behuizingen te printen ... En daarna maar gelijk weer wat nieuwe connectoren besteld om de voorraad op peil te houden

                Comment


                  #9
                  Originally posted by LuzUo View Post

                  Idem ... Nav deze discussie heb ik gelijk maar es gekeken naar 3D bestanden om de behuizingen te printen ... En daarna maar gelijk weer wat nieuwe connectoren besteld om de voorraad op peil te houden
                  Wil je delen waar je ze vandaan haalt ? , vooropgesteld dat je niet de 7 dollar per plug zonder verzenden, btw en invoerskosten besteld :)

                  Maar ik ga een test doen , ik ga binnenkort maar eens een Premium Scart kabel bouwen met een echte DB23 en die daarnaar geprijsd te koop zetten, het zal mij benieuwen of ik die ooit ga verkopen aan de extra prijs :)
                  Last edited by ; 18-03-2021, 00:54.

                  Comment


                    #10
                    Originally posted by Evil_Ed View Post

                    Wil je delen waar je ze vandaan haalt ?
                    Tja het probleem is dat ik nu al teveel en te vaak heb meegemaakt dat er handelaren zijn die geld ruiken en de markt voor de hobbyisten verpesten. Deze connectoren is ook schaarste goed en vallen prima in de categorie "geld mee te verdienen".
                    Mensen die ik vanuit de club en dit forum "ken" .. waarvan ik weet dat het hobbyisten zijn en die er niet puur om het geld inzitten ... die zou ik zo vertellen waar ze te koop zijn, persoonlijk dan.. niet in publieke deel hier.

                    Comment


                      #11
                      Helemaal eens met LuzUo,

                      Als je er commercieel mee wilt gaan, is dat een van de dingen waar je je tijd in moet steken!
                      Andersom zou Evil_Ed zijn bronnen ook niet publiekelijk delen...

                      Comment


                        #12
                        Ik zou in principe een echte DB23 kopen voor 10-12 euro extra. Maar ik heb hier ook een kabel met een heel netjes aangepaste DB25-connector, die is ook acceptabel. Helaas is er heel veel broddelwerk op de markt waarbij er gewoon een stukje van een DB25 wordt afgedremeld. Dat is geen gezicht. Functioneel misschien prima, maar het oog wil ook wat. Het gaat mij vooral om het gevoel dat ik kwaliteit in handen heb. Ik betaal graag extra voor iets goeds.
                        Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                        Comment


                          #13
                          Originally posted by LuzUo View Post

                          Tja het probleem is dat ik nu al teveel en te vaak heb meegemaakt dat er handelaren zijn die geld ruiken en de markt voor de hobbyisten verpesten. Deze connectoren is ook schaarste goed en vallen prima in de categorie "geld mee te verdienen".
                          Tuurlijk , dat begrijp ik maar al te goed en uiteraard ben ook ik een handelaar die geld wil verdienen , het liefst met bakken tegelijk :)
                          Als je mijn prijzen ziet denk ik dat je wel kunt concluderen dat ik er niet in zit voor veel geld te verdienen maar meer om de hobby voor anderen levend en betaalbaar te houden.
                          Maar ik persoonlijk heb geen probleem met een gemodificeerde plug zeker omdat hij gewoon vastgezet kan worden met een lockmoer.

                          ik merk dus dat hier de behoefte groot is aan orginele db-23 connectoren, ik heb een kleine voorraad voor persoonlijk gebruik, maar voor de handel zal het dus waarschijnlijk gewoon de aangepaste plug blijven aangezien ik weiger een tientje per plug & behuizing inkoop te gaan betalen.

                          Zoals gezegd de volgende batch Premium Scartkabels zal ik er een bij doen met een echte DB23 & behuizing en zien of ik die kwijt ga raken.

                          Dankjewel allemaal voor jullie input,

                          Comment


                            #14
                            Originally posted by Evil_Ed View Post


                            Als je mijn prijzen ziet denk ik dat je wel kunt concluderen dat ik er niet in zit voor veel geld te verdienen ,
                            Waar kan ik je prijzen zien dan?

                            Comment


                              #15
                              Originally posted by LuzUo View Post

                              Waar kan ik je prijzen zien dan?

                              Evil Ed schrijft in zijn 1e bericht:
                              "ook al maakt dat de prijs kabel 50% hoger (lees 10-12 euro duurder)"

                              Dat betekent dus dat een kabel nu 20 euro kost, en met een echte DB-23 de prijs op ca. 32 euro komt.

                              Comment

                              Working...
                              X