Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gegroet vanuit de Bommelerwaard

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Welkom Rien!

    Mijn mazzel was dat mijn pa met pc's begon (nadat we eerst beiden een Atari 800XL) hadden. Ik kon dus de voortgang van de pc volgen terwijl ik zelf met C64, Amiga's bezig was.
    Mijn eigen omslag kwam pas met een Pentium 100, Grand Prix 3 kwam alleen uit op de PC en dus moest ik overstappen. Op de basisschool hadden we denk ik een philips, met van die kleine casettebandjes, op de HAVO hadden we BBC Acorn . Veel interesse in de schoolvakken Informatica had ik dus niet met die oude hardware. Als je thuis op dat moment al een Atari 800XL heb staan of C64, pas op de HTS zag ik voor het eerst een PC staan (en HPUX)

    De Amiga 600 heb ik ook, inderdaad wordt het numerieke toetsenbord weinig gebruikt, maar 1 van mijn favoriete spellen (en wel meer simulator games van Microprose) Covert Action, had het wel nodig. Mijn Amiga 600 heb ik zonder moeite als donor gebruikt voor een AmigaPi(miga) (Raspberry Pi4 in een A600 behuizing), maar met de 1200's kreeg ik dat niet over mijn hart en heb ik nu staan met uitbreiding. Verkijk je niet op de snelheid. Mag dan nostalgisch zijn ipv een Emulator, maar het echte werk is wel vele malen trager :D

    Overigens voor je zee-aquarium zou ik het ook houden bij Arduino's/Raspberry's :). Ik heb een Seneye in 1 van mijn aquaria (zoetwater allemaal trouwens), die via USB sharen aan de raspberry pi gekoppeld zit. Liever mijn PC's en Amiga's niet te dicht bij al dat water.
    [SIZE=10px][COLOR=#999999][A1200 TF1230, Indivision AGA mk3, Lyra3][A1200 1221lc][A600][CD32+TF330][Mac Mini G4 MorphOs][Allerhande Pi's NESPi4(Amikit), Gpi1+2(recalbox/retropie), Pi400(Pimiga)] en [Steamdeck] met een Dell P2210T[/COLOR][/SIZE]

    Comment


      Leuk om te lezen. al die pentiums. bakken met geld er doorheen. begon bij mij met de 486. kocht een 486 dx 33 bij electronica land Den Bosch. Later werd die geüpgraded naar een 486 van amd op 100 mhz meen ik. Was de tegenhanger van de toen nieuwe pentium 60. Tis al zo lang gelee dat ik het niet helemaal helder heb.
      En toen die 586 zo noemde we dat ding. Werd het tijd voor een soundblaster awe, midi keyboard erbij. Als ik terug denk man man wat is daar een hoop geld naartoe gegaan.
      Mpeg kaart. want je moest wel mpg kunnen kijken zonder haperingen... kaartje van 500 euro. Deed helemaal NIKS als alleen zorgen dat je video kon kijken.
      Mooie tijd!

      Terug naar het heden.
      Gister weer een frustratie moment. Had de amiga lekker draaien, kon op internet, kon ftp'en. Kwam een programma tegen magicmenu meen ik. Proberen te installeren.. foutmelding na foutmelding. arrrrgggg. Geen probleem. Spul reboot. En toen zag ik al, shit hits the fan... flats..... Wifi kaart uit...
      niks meer van internet over. gloeiende.. maar goed driver van de wifi kaart prism2.device gekopieerd. de prism2 aangepast. Opnieuw booten.. Kaart weer aan de gang.
      Maar geen tcpip. Roadshow naar de gallemiezen *buurman en buurman. Roadshow verwijderd. opnieuw opgestart en wederom geïnstalleerd.
      Weer de bekende bestandjes aangepast in devs:internet : routes / nameresolution.. Ok primo.. Spul reboot. En we hadden weer tcp.. echter werkte gewoon geen enkel programma meer.
      Gui-FTP mekkerde dat er iets niet was. iBrowse mekkerde over mui. En zo waren er nog meer dingen. zucht.............
      Dacht slim te doen, ik installeer bestworkbench, dan zal het wel goed komen. 6 diskettes.. Helaas... Dat zorgde voor zelfs foutmeldingen met het opstarten.
      Ondertussen was het geheugen gebruik na een opstart zo hoog geworden.
      Dus wat zaken voorbereid en opnieuw begonnen.

      Eerst de amiga diskettes gedaan van 3.1.4. Daarna direct de 6 diskettes van bw. Eerst de basis gedaan, om daar vanuit uit te bouwen.
      Denk dat ik teveel door elkaar rommelde. ook gelijk dat mui geïnstalleerd en Ami ssl 4.7
      Ook de wifi kaart geïnstalleerd + roadshow. We hebben dus weer connectie met internet.
      Ibrowse wil het ook weer doen al is het maar voor 30 minuten.

      Geheugen gebruik is nu ook weer normaal.

      Ben nu aan het klootzakken met simplemail. Dat wil gewoon niet connecten. Die gaat dan over de flos. Reboot / suspend meldingen..Y
      YAM is nog zo'n mooi pakket, die begon bij mij te installeren en hing na 1%. Na veel zoeken blijkt dat te leggen aan een te oude installer. dus een nieuwe installer erop, en inderdaad ij installeert. Maar dan zijn we er nog niet.
      YAM 2.9 snapt niet dat ik Ami ssl heb. Die blijft terug komen van : sorry maat, maar er is geen Ami ssl gevonden.. Dus die doet ook niks.
      Dat kost nu wat tijd, en de vraag is of het werkend kan krijgen.
      Vind het ook wel weer leuk dat troubleshooten.

      Kortom, lekker bezig.

      En ook zo nu en dan even een bbs bezoeken.
      Leuk speelgoed.

      Comment


        Ondertussen heb ik ook het email programma Simplemail aan de praat. Ik kreeg dit maar niet draaiende. Ging hangen, niet connectie. grr. Op YouTube wat filmpjes gekeken en daar laten ze het gewoon werkend zien. Dus ik ga er dan vanuit dat er aan mijn kant iets niet goed zit. Ik op de Mac de emulator gestart en opnieuw os 3.1.4 geïnstalleerd. Ook weer amissl geïnstalleerd en Simplemail. En daar kreeg ik precies hetzelfde als op mijn echter amiga.... Dus ergens gaat er wat mis. Na echt uren en uren zoeken op internet heb ik het euvel gevonden.
        Bij de amissl 4.7 die ik installeer zit een cruciaal bestand niet bij. Dit missende bestand is : amissl_v097g.library. Deze heb ik terug kunnen vinden in amissl 3.6
        Daarvandaan geleend en proberen. En inderdaad hij crasht dan niet meer. Maar connecten bleef staan en daarna een failed. Weer een stapje verder. Dit gaan testen op de echter amiga, en hetzelfde gebeurde daar.
        Weer naar de Mac om daar te spelen met de emulator zaken. Daar heb ik ook de processor verandert van 68020 naar 68030. Kijken of dat wat doet. En ja hoor... Hij connecte zoner issues.
        hmmmm.. terug naar de 68k020. En deed niet connecten.. Dus het is duidelijk in welke hoek ik moet zoeken.
        Dus ja, dat word dan wachten oor mij tot ik ooit de Apollo v1200 krijg. Of wacht, ik heb natuurlijk een opvoer kaartje in de amiga zitten. Een aca1221lc. Daar het tooltje van gedownload. En die van mij stond op 26mhz je kan deze opvoeren tot 40mhz. Dat heb ik ook geprobeerd. En jawel connecten.... Terug gezet op 26.. niet connecten..
        Nou heb ik even zitten spelen met het email programma. En het werkt. En daar heb je het mee gehad ook. ik kan een email sturen hij ontvangt email. Laat ik het op de achtergrond draaien en doe ik andere zaken en stuur ik een email via de iPad naar het mail adres dat in simplemail zit komt die niet binnen. Tenminste niet binnen 10 minuten. Als ik dan simple mail afsluit en weer open dan komt die mail wel binnen. Kortom, het werkt niet fijn op de achtergrond.
        Het is openen mail checken, beantwoorden / opstellen verzenden en weer uit.
        Maar daar gaat het niet om, missie geslaagd. Simplemail werkt.

        Yam werkt ook nadat ik amissl_097g.library had gekopieerd. Alleen dit werkt zo bagger traag dat ik daar niet verder mee ben gegaan.

        Wat heb ik nu.

        Een amiga 1200 met aca1221lc draaiende op 26 mhz.
        Wifi kaart
        Mail "werkt" als ik hem op 40 mhz laat draaien via de acatool
        Internet werkt (met javascript uit, plaatjes uit, frames uit) best redelijk. Waarbij het verschil tussen 26 mhz en 40 mhz redelijk goed merkbaar is.

        Dingen om nog uit te zoeken:

        * Kijken of het mogelijk is met de huidige setup muziek op de achtergrond te krijgen. Bijvoorbeeld mod files.
        * Mp3 is no go. Die spelen af op een snelheid van een nummer van 2 minuten dat minimaal 30 minuten gaat duren.
        * Wat is de beste wordprocessor. Final write / prorwrite / wp5.
        * Programeren. Wil nog steeds bouwen op de amiga.

        Hardware:

        * De Apollo v1200. ooit.. Ingeschreven in ieder geval
        * Printer 1230 matrix of een 1270 inkjet of een ip 3300 inkjet dit zijn alle 3 commodore printers. Puur voor de heb om de set wat completer te maken.
        * commodore 16 en 64 erbij. Nog verre toekomst muziek. Wederhelft schrokt al toen ik er nog een printer bij wilde. Dus dit blijft even tussen ons hier.

        Dit was het voor vandaag.



        nog een kleine aanvulling. Als de datum van je klok niet goed staat krijg je certificaten meldingen in iBrowse. Dit heb ik kunnen opvangen met amitimekeeper.
        Dit programma laat ik mee opstarten met de amiga. Kortweg een ntp programma.

        En ik heb GOadf aangeschaft dit werkt toch wel bijzonder goed. Je kan je adf mounten. Je kan naar disk schrijven.
        En toch wil ik nog diskettes aanschaffen om wat noodzakelijke zaken direct bij de hand te hebben.

        Had al een doosje gekocht van 10 stuks. Kolere dingen zijn duur geworden. :)
        vroeger had je al die merkloze disks en die waren al rukkiedukkie. Dus ik probeer nu ook merk te kopen.
        24 euro voor 10 diskettes best aan de prijs van verbatim.
        Last edited by Rien; 03-01-2021, 13:16.

        Comment


          Kleine update. De afgelopen weken druk bezig geweest om te kijken voor een printer. Dan kom je toch een hoop afgeleefd spul tegen, kan ook bijna niet anders natuurlijk dingen zijn 30 jaar oud. Waarbij opvalt dat sommige printers zoals de 1270 niet heel veel worden aangeboden. De matrix printers in de 800 serie zie je vaak voorbij komen.Die wil ik dan net niet natuurlijk.
          Wat wil ik dan wel:

          1: Ding moet ketting papier aan kunnen
          2: Commodore 64 aansluiting dit ivm een toekomstige set
          3: Toch nog een beetje aantoonbaar en werkend getest ipv ongetest.
          4: Liefst inkjet
          5: Commodore printer

          1:Reden is dat ik de kids ook wil laten zien en meemaken dat je gewoon hele leuke banners kunt maken met de printshop. Ik heb daar zelf heel veel mee gedaan. En ik printer dat toen uit op een star nl 10 of iets op de c64.
          2: Het prikkertje moet ook op de c64 aangesloten kunnen worden.
          3: Je komt printers tegen die nog geler zijn dan een Citroen. Of dat er inkt door heen is gelopen. Mijn zoektocht gaat in eerste instantie naar een netjes uitziende printer. Mocht dat niet lukken dan heb ik er geen moeite mee om er van 2 of 3 een goede te maken.
          4: Gezien je daar elke keer een nieuw print kopje koopt als de cartridge leeg is. In mijn beleving dus iets meer betrouwbaar dan een matrix kop die er 30 jaar in zit.

          MPS 1500c
          Tijdens de zoektocht kwam ik echt wel leuke dingen tegen zoals de MPS 1500c kleuren matrix. Echter is het een DRAMA om aan die kleuren linten te komen. De inktlinten die bij een printer zitten die aangeboden worden zien er allemaal niet zo florisant uit. Dit type printer komt overeen met een olivetti dm105. Zwarte linten is nog wel aan te komen.. De kleuren.. drama.
          Vind het verder een bijzonder leuk printertje.

          MPS 1230
          Goed uitziende printer die monochroom print. Kwam een paar hele mooie tegen tijdens de zoektocht. Inktlinten nog goed aan te komen. Serieuze kanshebber. Staat nog steeds in Duitsland een hele mooie te koop voor maar 49,- Had een andere gezien uit Italië meen ik. Ook zo rond de 40 euro en dan 100 euro verzend kosten of iets.................... Kansloos.

          MPS 1270
          Een inkjet printer. Mooi compact printertje. Inkjet en toch tractor feed, dus voor ketting papier. Dit is waar ik m'n zinnen op heb gezet. Echter deze printer kom je niet heel vaak meer tegen.
          Maakt het des te leuker natuurlijk. Monochroom inkjet printertje. Zowel een c64 aansluiting als Centronics (parallel).
          Een paar kwam ik er tegen. 1 geler dan een citroen. Deze was wel werkend. Alleen werd er nog de hoofdprijs voor gevraagd van 49 euro, wellicht omdat er een doos bij zat. Een bod gedaan van 30 euro. Kwam een tegenbod van 35 euro. Hmm ok. Even verder zoeken of ik nog een goed uitziende tegenkom die het niet meer doet of ongetest is. En dat kwam ik, daar was 1 bod opgedaan van 1 euro. Dus ik heb mee zitten bieden tot 16 euro. Meer vind ik het niet waard. Ondertussen kwam ik wederom in Duitsland een printer tegen die er gewoon goed uit ziet en niet extreem vergeeld. Werkend getest, echter zonder doosje en handleiding. Mij boeit die doos en handleiding niet. En er werd 39 euro voor gevraagd. In contact met de verkoper.
          Uiteindelijk nog 5 euro van de prijs gehaald, en de deal gesloten.

          Kortom binnenkort valt er een printer op de deurmat vanuit Duitsland.

          Ondertussen ben ik toch nog aan het kijken voor kleurlinten voor een Commodore MPS 1500c.

          Voor nu printer zoektocht voltooid.

          Comment


            Ondertussen is het eerste onderdeel binnen via 123inkt.

            Click image for larger version

Name:	IMG_0947.JPG
Views:	202
Size:	357.3 KB
ID:	26396

            De printer zal nog een paar dagen duren.

            Ondertussen aan het kijken of er iemand in de buurt Kettingpapier aanbied.
            Mocht er hier iemand kettingpapier aanbieden in de buurt, hoor ik het graag :)

            Comment


              En toen was het weer eens ouderwetst uitpak tijd.

              Ik vind het verbazend dat zo'n oud printertje er nog zo goed uitziet.
              Er is zover ik kan beoordelen bijna / geen vergeling.

              Schoongemaakt, alles gecheckt en toen de test run. En gewoon werken! Geweldig.
              Wel leuk, onze printer die print snel. De commodore doet regeltje voor regeltje. Mooi.
              En een inkjet waar kettingpapier in kan. De banners moeten er nu bijna mooier uitkomen dan uit de oude 9 naald star matrix printer in de jaren 80.

              Wat plaatjes van de nieuwe aanwinst.
              Uitpakken is altijd een uitdaging hier in huis. Onze laatste kameraad is een main coon kitten. En die vind alles heel erg interessant. Dus uitpakken ging niet zo makkelijk.

              Click image for larger version  Name:	IMG_0948.JPG Views:	0 Size:	123.4 KB ID:	26409




              Click image for larger version  Name:	IMG_0953 2.JPG Views:	0 Size:	192.1 KB ID:	26410



              Click image for larger version  Name:	IMG_0956.JPG Views:	0 Size:	280.9 KB ID:	26413

              Click image for larger version

Name:	image_3935.jpg
Views:	194
Size:	302.6 KB
ID:	26412
              Verbazend vind ik ook, voor de oudste dochter ben ik aan het kijken voor een compacte printer op d'r kamer. Daar is een meubel van max 33 cm diep. Veel printers passen daar dan net niet in. Dit 30 jaar oud printertje past daar gewoon perfect in en nog ruimte over.
              Heb al voorgesteld om de amiga daar neer te zetten en dan kan ze los. Werkjes voor school oldschool :). Helaas, ze trapte er niet in.


              Gister Prowrite geïnstalleerd, deze kwam ik tegen via 10marc.com als tekst verwerking. Echter lukt het niet om plaatjes te insecten met 256 kleurtjes. Tenminste daar ga ik vanuit. Plaatjes die ik met imagefx heb omgezet naar iff en zwart wit zien er in imagefx prima uit maar in Prowrite. Lijkt wel 4 kleuren ofiets. Schiet in ieder geval niks van over.
              Ben nu aan het kijken of ik ergens een versie van final writer 97 op de kop kan tikken. Daar zijn de reviews goed van.

              Zelf heb ik worthword 7 van die tosec 2016 download. Echter installeert die niet, die kan niet overweg met partities groter dan 2 gb blijkt. Hij blijft mopperen dat er niet voldoende ruimte is op de hdd.

              Was trouwens wat, weer lesson learned. Prowrite geïnstalleerd op de novice manier. Dus alles automatisch.. Na een herstart foutmelding na foutmelding over library files.. argggggggg
              Dacht daar gaan we weer. Dus de installatie diskettes weer voor de dag gehaald. Weer 1 voor 1 doorheen, en daarna draaide het weer zoals vanouds.
              Dus ik heb geleerd dat we niks automatisch moeten laten installeren de amiga blaft dan gewoon oude library's over de nieuwe heen met alle gevolgen van dien.

              Vandaag beetje spelen met software pakketten en kijken of ik nog ergens print shop tegen kom. En natuurlijk beetje spelen met de printer.

              Last edited by Rien; 16-01-2021, 09:16.

              Comment

              Working...
              X