Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gegroet vanuit de Bommelerwaard

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Gegroet vanuit de Bommelerwaard

    Hallo,

    Wilde me even voorstellen.
    Mijn naam is Rien 47. Getrouwd met Danielle 42. 2 dochters 5 & 7.
    Die hebben nu schoolvakantie, en die zijn al op de helft. phew! :)

    Sinds 1997 zit ik in de ict. Heb diverse rollen gehad, van onsite support tot teamlead, delivery manager en sinds begin dit jaar zit ik weer in de support als werkplekbeheer/ netwerkbeheer.
    Weer heerlijk met de mensen babbelen. Dat miste ik in mijn eerdere rollen aan de managers kant. En aan de managers kant miste ik ook enorm het techniek stukje. Dus ik ben zo blij dat ik weer in de support zit. En lekker keuvelen met de mensen / gebruikers. :)

    Waarom heb ik mij aangemeld.
    Om maar met de deur in huis te vallen, ik heb zelf in de begin jaren geen amiga gehad.... Daar heb ik nu nog spijt van.. Ik begon met een tulip pc compact ii (XT) met een groen schermpje.
    Hercules kaartje.. bla die bla.

    Mijn eerste aanraking met een computer was met de Philips G7000 (videopac). Dat was het hoor. Heel wat joysticks versleten, die knopjes van die dingen vlogen er geregeld af..
    Ik weet nog dat ik als klein manneke mee ging naar Den Bosch en mocht ik een spelletje uitkiezen... 148 gulden.. En dan had je frogger. G.E.W.E.L.D.I.G.
    Uiteindelijk toch wel een stuk of 10 spellen bij gehad.

    Toen werd het tijd voor de grote school. En moest ik al aan de bak, en toen besloten ze bij ons om de commodore c16 te kopen compleet met matrix printer. Volgens mij een Star NL10.M'n vader was handig, die had na 3 keer afkoppelen en weer aankoppelen gezien dat dit niet de manier was. Dus die heeft een soort van karretje gefabriceerd waarop boven op de computer stond met de taperecorder " press play on tape"
    En daaronder de matrix printer en daar weer onder het pak papier.
    En speelde spelletjes die werden netjes gekocht. Via een collega van m'n vader kwamen we in het illegale circuit. Die had al bandjes om te kopiëren met spelletjes!
    Dat was het toch niet helemaal. Voor school kon ik er toch niet echt mee uit de voeten.
    Dus werd de beurs getrokken en kwam er een commodore 64. Ik zie de prijs nog staan op de werkkamp boeken 999,- (guldens).
    Er kwam een commodore c64.
    Ook printshop aangeschaft, dus kon gewoon kaarten maken, banners noem het allemaal maar op. Bij de C64 kochten we een brother printer met een soort van lint als inktpatroon, dat snel opging. niet zoals bij die star printer dat rond bleef lopen. Nee dat liep 1 kant op. En dat was dus een keer op. En dat was met gebruik van Printshop erg snel op. Kapitalen aan van die patronen gebruikt. Maar goed, voor school!
    Daarbij werd Easy script gekocht om voor school werkstukken te maken. Easy script heel veel gebruikt. Geweldig pakket.
    Het voordeel van de c64 werd al snel duidelijk, de collega van m'n vader had een illegale handel in spelletjes! Dat ging vrij eenvoudig, hij nam een doosje 3m lege floppies mee, en die kwamen gevuld weer terug. Dus in korte tijd hadden we een aardige game collectie opgebouwd.
    Programeren vonden we ook leuk, we kochten regelmatig boeken en dan alles overtikken. Op de radio was er een programma waarbij je op cassette programma's kon opnemen, ben even de naam kwijt was op de AM band. Dit heeft nooit gewerkt bij ons. Altijd foutmeldingen. Wel stug elke keer proberen.
    Toen samen met ons vader een cursus basic gevolgd. Elke dinsdagavond naar de Orion in Zaltbommel. Daar kregen we basic les. Daar hadden ze wat plus 4 en c16. Genoten.
    Zelf programmaatjes maken op de c64. Diskhulp. het formatteren van diskettes, het kopiëren etc etc. Wat was dat leuk allemaal. Zelf maken.
    Na een aantal jaar werd het tijd om over te stappen op een echte computer. Dit werd een tulip compact 2. Dit was een xt. Bij Electronica land in Den Bosch aangeschaft. Amiga was voor spelletjes en niet geschikt werd aldaar geroepen.
    De pc tijd was ook leuk, begonnen met hercules groen beeld.. sparen en sparen. Isa vga kaart gekocht. Een trident meen ik met 512 kb. En een svga monitor...
    En toen kwam het geld verslinden... upgrades hier en daar.

    Uiteindelijk ging ik werken, en daar had ik een collega die helemaal verzot was op amiga. En had geen goed woord over voor de pc. Jullie zaten nog op groenbeeld en pc speaker terwijl wij al stereo mod files afspeelde en een grafische interface hadden. Ik hoor het hem nog zeggen.
    Helemaal lyrisch over de amiga. En deed daar ook alles mee. Had toen d'r tijd een bbs draaien. Dan praat ik over 1996 of 1997 denk ik. Volgens mij had hij een 1200 in een tower. Maar kan er vanaf zijn. Is alweer ff gelee.
    Wel was ik onder de indruk van de amiga. Dat is eigenlijk altijd zo gebleven.

    Fast forward naar het heden. Al jaren heb ik zoiets van, ik zou ook wel een amiga willen. Niet eens voor de spellen. Gewoon het hebben denk ik. Het spelen ermee.
    Beetje het gevoel van nostalgie. Heb op de mac fs-uae, en ik kan bijna alles draaien. Het klinkt stom, maar ik mis gewoon het inserten van een diskette. Het installeren vanaf diskette.
    Nu is het allemaal softwarematig. 6 diskette stations. en het juiste adf bestandje selecteren. Je vinkt wat dingen aan, selecteert het juiste rom bestand en je hebt mega kracht. Die heeft de mac toch al, daar hoef ik geen amiga voor te emuleren. Er zit geen ziel in. Vind er geen hol aan.
    Ik kan nog steeds genieten van de c64 en het laden van disks of bandjes. press play on tape..
    Tellertje op 0. bij tellertje 200 zit rambo.. bij 300 blue max. dit dat en dat.. bijwijze van.

    Vandaar dat ik nu zover ben om een echte amiga te kopen. Gewoon terug in de tijd.
    Lekker ouderwets met diskettes aan de gang. Dus liefst een Amiga zonder die diskdrive emulators met usb stick / sd kaart laat mij maar lekker wachten en het ratelen van een diskdrive. Emuleren kan ik op de mac ook.

    Welke amiga:
    Zelf vind ik de Amiga 600 bijzonder mooi en compact. Aan de andere kant een 2000 zou ook niet misstaan op een hobbykamer.
    Het ligt er ook een beetje aan hoe betaalbaar 1 en ander is. Ik zie bedragen voorbij komen op eBay..
    Het lijkt me wel leuk om een Amiga te hebben die in ieder geval te upgraden is. Niet gelijk maar op termijn. Samen groeien :)
    Zover ik wat heb zitten na pluizen op YouTube zou een 600 nog wel wat mogelijkheden hebben.

    Wat zou ik er op willen doen?
    Beetje als wat ik deed op de pc in die dagen een blad kopen met een cd-rom bijvoorbeeld en daarmee spelen. Uitproberen.
    In hoeverre een tekst verwerker en sheet programma haalbaar is, en ook uit te kunnen printen.
    Ik heb bijvoorbeeld een zeeaquarium als hobby en het zou mij machtig mooi lijken om de gegevens van dat aquarium aan de amiga toe te vertrouwen, 2 hobby's in 1.
    Daar gebruik ik numbers voor van apple nu. hele simpele berekeningen. Uit de pc dagen herinner ik me dat wij in DOS begonnen met minioffice. 1 diskette een compleet office pakket.
    Daar heb ik het hele mbo mee gedaan (4 jaar).
    Dus ja het is spielerei, maar ik wil het ook proberen nuttig te gebruiken voor m'n aquarium. En nog wat andere zaken wellicht.


    Kortom ik ben het emuleren zat. Geen ziel en zaligheid. Geef mij maar het geratel en de ergernis van een floppy.

    Ik hoop hier wat informatie te vinden en te delen van m'n nieuwe avonturen.
    Zelf een leek met Amiga. Het jeukt!









    #2
    Hallo Rien

    Welkom!

    Tja, lastige keuze... Als je wilt uitbreiden, dan zou ik je toch een Amiga 1200 aan raden. Daar zijn denk ik de meeste uitbreidingen voor te vinden, naast de “Big Boxes” de A2000/A3000/A4000.

    Helaas voor ons hobbyisten zijn de Big Boxes haast niet meer betaalbaar (denk aan > € 1000,-) op de A2000 na.

    Een waarschuwing is hier ook wel op zijn plaats: Voor je het weet heb je enorme bedragen in je Amiga geïnvesteerd als je met uitbreiden begint, ik kan er over mee praten...

    De A600 vind ik persoonlijk het minst interessant, maar laat je daardoor niet afschrikken. De A600 is eigenlijk een A500 plus in een compact jasje, met als extra een IDE poort en PCMCIA. De A600 had wel als eerste een FPGA uitbreidings kaart (Vampire), maar die is er inmiddels ook voor de A500, A2000 en de A1200.
    Voor de A500 is een ACA500 (plus) te verkrijgen waarmee je accelerator kaarten van de A1200 aan je A500 kan koppelen, naast het al aanwezige IDE (CF) hardeschijf en additioneel een CF poort waar een PC geformatteerde CF kaart in uitgelezen kan worden. Dat laatste is handig bij het overzetten van bestanden tussen PC en Amiga.

    De A1200 heeft die mogelijkheden ook allemaal, maar heeft standaard een 68020 processor en is dus (5x) sneller. Daarnaast heeft de A1200 standaard al 2MB chipram waardoor je wat meer grafische mogelijkheden hebt en WHDLoad kan draaien (spelletjes vanaf HDD). De A1200 heeft ook meer keuze wbt accelerator kaarten, clockport modules zoals geluidskaarten, USB, snellere IDE kaarten, PowerPC coprocessors (voor de laatste AmigaOS 4.1 final edition) etc.

    Er zijn voor vrijwel alle Amiga’s uitstekende uitbreidingen te vinden. De Commodore CDTV (een Amiga 500 in een HiFi jasje) is denk ik de meest lastige om uit te breiden...

    Succes met je keuze... Voor je het weet, heb je meerdere Amiga’s in je hobby kamer staan!
    Last edited by PRS; 01-08-2020, 22:49.

    Comment


      #3
      Dank je wel voor de info.
      Voor mij was / is de a600 keuze meer van : ik vind het een mooi design. Compact.
      En ook zie ik dat de prijzen wat lager liggen dan de a1200. Ik zie nu waarom door jouw antwoord.

      Dan ga ik in ieder geval ook in mijn rondjes eBay / marktplaats de a1200 meenemen.

      Nog meer suggesties waar ze deze computers verkopen?

      Comment


        #4
        Even checken voor ik stomme dingen ga doen.

        https://www.ebay.nl/itm/Original-Com...YAAOSw2PtfAzga


        Zou dit een kandidaat zijn?

        Comment


          #5
          Originally posted by Rien View Post
          Even checken voor ik stomme dingen ga doen.

          https://www.ebay.nl/itm/Original-Com...YAAOSw2PtfAzga


          Zou dit een kandidaat zijn?
          Ebay is niet de eerste plek waar ik een Amiga zou kopen. Duur en je moet maar zien wat je echt krijgt en hoe het verstuurd wordt cq. of het in dezelfde staat bij je aankomt. Nu zijn Amiga 1200’s sowieso wel aan de prijs... maar voor 410 mag een 1200 op zijn minst wel gerecapped zijn.

          Welkom trouwens, leuk en herkenbaar verhaal! Zelf heb ik vorig voorjaar mijn eerste Amiga’s gekocht (500’s)met hetzelfde idee. Sindsdien alleen maar meer gekocht, gerepareerd en ge-upgrade... misschien lukt het jou wel om echt alleen bij die ene Amiga te blijven. Velen zijn je voorgegaan en velen hebben gefaald 🙂🙂
          Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

          Comment


            #6
            Tis voor mij nog wat nieuw, en ook het amiga wereldje. Dus afdoende leer ik. En hoop zo ook de adresjes te leren kennen, en vooral waar op te letten.

            Over 1 toestel;
            Voordeel wat ik heb is dat ik redelijk 2 linkerhanden heb als het om solderen gaat. Dus die reparaties ga ik niet doen. Ik kan prima overweg met een lasapparaat, dus het grove werk :)
            Vroeger moest ik wel tijdens de electro les met koperdraad fietsen maken en solderen. Maar was niet mijn roeping. Dus op dat gebied 0.
            Het in en uit elkaar plukken van hardware is net als lego, leuk. Maar solderen.. brr :)

            Ben sowieso geen handelaar, hier gaat alles met zwaar verlies de deur uit en in de meeste gevallen : hier nim mar mee, staat toch in de weeg.
            Krijg nog wel eens van de vrouw op m'n dak: wij moeten ook overal voor betalen waarom geef je het zelf weg?








            Comment


              #7
              Welkom

              Ik zou zeker niet op Ebay beginnen, zou Amibay.com in de gaten houden, dat is ook wel duur, maar zeker niet als dit op Ebay.
              Je kan de gok nemen op marktplaats, maar ook dat zijn soms niet de beste transacties.

              Overigens heb ik het weer opgepakt in laat 2009 en tot aan 2014 heb ik echt alles zo'n beetje gehad, Van de A1000 tot en met de 4000T, zelfs de 3000T en 3000T040 en alle race monsters, zoals Cyberstorm MKI en III en PPC, maar ook Blizzard PPC, 1260, 2060 en zo'n beetje alle gangbare uitbreidingen.
              Toen der tijd al enorme prijzen, maar met verlies verkoop je een Amiga niet, gelukkig.

              Waar je vooral op moet letten is dat bij een 500 plus of een 2000, 3000D/T of 4000D, de batterij niet heeft door gelekt!
              Dus open maken en checken!
              Als je een bloemkooltje aantreft, dan kan dat schade genoeg zijn, maar soms werkt de Amiga nog prima.
              Echter is dat nog geen vrijwaring!
              Vooral de 4000 kan hierdoor veel schade bij de geheugen banken hebben.
              De 3000D zou het niet super veel kunnen aanrichten, echter een 3000T kan het over het hele bord naar beneden lopen.

              In de standaard A500 of 600 en 1200 kom je dat niet tegen.
              Een 500 of 600 kan wel een geheugen uitbreiding hebben met zo'n batterij.

              Verder is het opletten hoe de algemene staat is, diskdrive, muis en joystick poort, werkt het allemaal ?

              Comment


                #8
                Originally posted by Rien View Post
                Dank je wel voor de info.
                Voor mij was / is de a600 keuze meer van : ik vind het een mooi design. Compact.
                En ook zie ik dat de prijzen wat lager liggen dan de a1200. Ik zie nu waarom door jouw antwoord.

                Dan ga ik in ieder geval ook in mijn rondjes eBay / marktplaats de a1200 meenemen.

                Nog meer suggesties waar ze deze computers verkopen?
                Normaal gesproken (buiten de COVID-19) situatie om, zou je bij de HCC Commodore gebruikers meeting in Maarssen een nog redelijk schappelijk geprijsde Amiga kunnen kopen. Deze wordt (normaal gesproken) één keer in de twee maanden gehouden op de derde zaterdag van de even maanden. Er is daar een verkoophoek waar Commodore spullen verkocht worden.

                De eerst volgende geplande meeting is geplanned op 17 Oktober https://www.hcc.nl/ical/icalrepeat.d...en-msx-clubdag

                Hier nog even de voor en nadelen van de Amiga’s:
                A500
                Beste model: Rev 8
                Deze kan makkelijk geconverteerd worden naar een A500+, omdat het moederbord hetzelfde is maar minder geheugen heeft en geen on-board real time clock (RTC). Dit laatste is absoluut een voordeel zoals BuzzFuzz hierboven al aangeeft ivm lekkage van de Varta batterij.
                Rev 6: Kan gemod worden naar 1 MB chip memory

                Verder hebben ze geen HDD of AGA graphics

                Relatief makkelijk en goedkoop uit te breiden en heeft geen problemen met lekkende condensatoren. Werkt direct zonder enige zorgen of investeringen. Later relatief goedkoop een snellere processor met extra geheugen en IDE toe te voegen, bijv. TF536, HC533, en vele ander (moderne) uitbreidings kaarten.


                A500+
                Altijd Rev. 8 en heeft/had een Varta batterij aan boord. Deze moet verwijderd zijn of vervangen door een coin cell exemplaar. Grote kans op lekkage van de batterij met schade aan het moederboard tot gevolg.
                Heeft standaard 1MB chip memory en is makkelijk uit te breiden naar 2 Mb chip en heeft de ECS (enhanced graphics chip set).
                Verder hetzelfde als de A500 zoals hierboven.


                A600
                Heeft een recap (nieuwe condensatoren) nodig. Functioneel identiek aan de A500+ met als extra HDD controller en PCMCIA, maar geen nummeriek toetsenbord (die zelden gebruikt wordt).
                Uitbreidingen zijn duurder vergeleken met de A500.


                A1200
                Heeft een recap nodig. Heeft een snellere processor (68020), AGA chipset (advanced graphics architecture), standaard 2MB chip memory, HDD controller en PCMCIA. Veel uitbreidingskaarten voor te verkrijgen, maar prijzen kunnen pittig zijn.


                A2000
                Functioneel een A500 met Zorro II uitbreidingssloten. Hiervoor zijn veel uitbreidingskaarten voor te verkrijgen. Let hier ook op batterij schade.


                A3000
                Ik weet niet zeker of deze ook een recap nodig heeft. Functioneel een A500+ met Zorro II uitbreidingssloten en SCSI. Persoonlijk vind ik dit de mooiste qua behuizing. Heeft een losse processor module en is makkelijk (maar duur) te upgraden. Let op batterij schade!


                A4000
                Heeft een recap nodig. Functioneel een A1200 met Zorro III uitbreidingssloten. Geen SCSI, maar IDE. Heeft ook een losse processor module en is net zoals de A3000 makkelijk, maar duur te upgraden. Rev. D (CR, of Cost Reduced version) heeft wel een 68030 op het mobo gesoldeerd, maar is uitschakelbaar. Verder heeft de A4000 standaard een HD floppy drive (gehad) en kan je 1,76MB op één HD floppy kwijt, wel gewoon backwards compatibel met de 880kB floppys.
                Let op batterij schade!!
                Last edited by PRS; 02-08-2020, 19:46.

                Comment


                • Verkoophoek
                  Verkoophoek commented
                  Editing a comment
                  Er is helaas grote twijfel of onze clubdagen plaats kunnen vinden. Het Trefpunt lijkt te klein om looppaden te kunnen maken met 1,5 meter afstand tot de mensen achter hun Commodore. Bovendien moeten ook de mensen achter hun C= weer de 1,5 meter afstand houden. Kortom je kunt maar 20 - 25 man toelaten en bij elkaar staan of meekijken met een C= kan nauwelijks. ( we denken na over het houden van eeb ochtend en een middag sessie) Tenslotte schrijft het HCC protocol voor dat iedereen vooraf reserveert. En de reservering verloopt via jouw HCC account. Wij, het bestuur, hebben grote twijfels of het op deze manier zin heeft een clubdag te organiseren. Aan de andere kant: wat is een club zonder bijeenkomsten. Vooral omdat een vaccin nog wel een klein jaar op zich kan laten wachten.

                #9
                Originally posted by PRS View Post

                Hier nog even de voor en nadelen van de Amiga’s:
                A500
                Beste model: Rev 8
                Deze kan makkelijk geconverteerd worden naar een A500+, omdat het moederbord hetzelfde is maar minder geheugen heeft en geen on-board real time clock (RTC). Dit laatste is absoluut een voordeel zoals BuzzFuzz hierboven al aangeeft ivm lekkage van de Varta batterij.
                Rev 6: Kan gemod worden naar 1 MB chip memory

                Relatief makkelijk en goedkoop uit te breiden en heeft geen problemen met lekkende condensatoren. Werkt direct zonder enige zorgen of investeringen. Later relatief goedkoop een snellere processor met extra geheugen en IDE toe te voegen, bijv. TF536, HC533, en vele ander (moderne) uitbreidings kaarten.


                A500+
                Altijd Rev. 8 en heeft/had een Varta batterij aan boord. Deze moet verwijderd zijn of vervangen door een coin cell exemplaar. Grote kans op lekkage van de batterij met schade aan het moederboard tot gevolg.
                Heeft standaard 1MB chip memory en is makkelijk uit te breiden naar 2 Mb chip en heeft de ECS (enhanced graphics chip set).
                Verder hetzelfde als de A500 zoals hierboven.
                In principe kan iedere A500/A2000 naar 2MB chip getild worden met een Mini Megi Chip of 3 State Chip.
                Enige vervelende is dat ze uit de socket kunnen 'poppen', dus dat is gegarandeerd een keer een groen scherm, zeker als je de Amiga ergens mee naar toe neemt.

                Verder heeft iedere Amiga uiteindelijk een recap nodig, ook een A500 zou er aan moeten geloven.
                De condensatoren zijn echt wel versleten naar 35 jaar of meer.

                Zelfs een 4000T zou er ook aan moeten geloven.

                En zorg ook net zo goed voor de voeding, want een slechte voeding is ook gegarandeerd schade!

                Niet om bevooroordeeld te zijn hoor Rien, maar als je een A1200 kan scoren, dan met een goeie 030 er in en een bakje geheugen dan kan je alle spelletjes draaien.
                Een Blizzard 1230 IV met 32MB is al meer dan zat!

                Tuurlijk, je kan het zo gek maken als je wilt en als je 060 demos wilt draaien, dan kan je Warp 1260 of Blizzard 1260 er in hangen, het zal echter je spelletjes niet echt ten goede komen.

                Comment


                • AMIGA JOHAN
                  AMIGA JOHAN commented
                  Editing a comment
                  Een A500 Rev6A moederbord is gemaakt als een tank. Heb de condensatoren nog steeds niet laten vervangen ook mij reserve Rev6A moederbord niet. Ziet er nog goed uit en heb er nog geen last van. Had het wel gedaan op de Rev5 moederborden.

                #10
                Originally posted by Buzzfuzz View Post

                In principe kan iedere A500/A2000 naar 2MB chip getild worden met een Mini Megi Chip of 3 State Chip.
                Enige vervelende is dat ze uit de socket kunnen 'poppen', dus dat is gegarandeerd een keer een groen scherm, zeker als je de Amiga ergens mee naar toe neemt.

                [...]
                Zijn die chips niet onwijs duur? Ik heb wel eens zo'n megachip gekocht om het te proberen, maar die was duurder dan een hele Amiga 500+ laat staan een omgebouwde rev 8a uit een non-plus...
                Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                Comment


                  #11
                  De ACE2 van individual is uitverkocht (~ € 170,-) vanwege een schaarste van de 2MB Agnus chip (8375). Daarnaast komen de vintage MegiChip en de DKB zelden op de markt en als ze op de markt komen zitten die in de zelfde prijs range...

                  De 3 state chip ben ik persoonlijk nog nooit tegen gekomen (moest hem zelfs even googlen).

                  Comment


                  • AMIGA JOHAN
                    AMIGA JOHAN commented
                    Editing a comment
                    Had zelf veel geluk gehad met de ACE2. Zal nooit zoveel voor betaald hebben. Kan het via de ACA500Plus op PAL zetten anders was het NTSC. De ACE2 is met de ACA500Plus een geweldige combo.

                  #12
                  Hoi Rien, bedankt voor je uitgebreide verhaal, altijd leuk om te lezen hoe iemand in deze wereld verzeild is geraakt. Ik zou je willen aanraden te beginnen met een nette A1200. Kaal zou dat echt wel moeten lukken voor rond de 200 a 250 euro. Dan zou ik hem laten recappen dan weet je dat ie voorlopig nog even mee gaat. Vanaf daar is het leuk hobby'en, je kunt er zelf een 2.5 of 3.5 IDE harddisk inbouwen bijvoorbeeld, al schijnt dat ook makkelijk met een gewoon SD-kaartje te gaan. Het is ook niet moeilijk een gewone CD- of DVD-drive aan te koppelen. DIe hangt dan een beetje naast de Amiga, dus als je dat stoort kun je weer over een tower-conversie na gaan denken. Na een tijdje zou je wellicht willen dat je wat meer snelheid of geheugen hebt, en kun je op zoek naar een accelerator-kaartje met extra geheugen. De Phase 5 kaartjes van weleer zijn beslist het beste maar alleen tweedehands te vinden. Gelukkig worden ook nog nieuwe 'turbokaarten' gemaakt. En tot slot, als je hem op een VGA monitor aan wilt sluiten kun je het beste een Indivision kaartje aanschaffen, daar is net een derde revisie van uit.

                  Comment


                  • rvo
                    rvo commented
                    Editing a comment
                    Ik vergeet eigenlijk te laten weten waar je nog een Amiga kunt vinden vandaag de dag. Zoals gezegd heb je lokaal de meeste kans op marktplaats en op de clubdag in Maarssen. Heb je meer haast dan is Amibay een optie maar die zijn wel een beetje van de regeltjes. Ebay zou ik even laten zitten, al kun je ook daar nog geluk hebben.

                  #13
                  Originally posted by VosCoBoss View Post

                  Zijn die chips niet onwijs duur? Ik heb wel eens zo'n megachip gekocht om het te proberen, maar die was duurder dan een hele Amiga 500+ laat staan een omgebouwde rev 8a uit een non-plus...
                  Ja nu wel, maar in de tijden dat ik actief was niet echt, sommige zaten ook al in machines die ik kocht.

                  Originally posted by PRS View Post
                  De ACE2 van individual is uitverkocht (~ € 170,-) vanwege een schaarste van de 2MB Agnus chip (8375). Daarnaast komen de vintage MegiChip en de DKB zelden op de markt en als ze op de markt komen zitten die in de zelfde prijs range...

                  De 3 state chip ben ik persoonlijk nog nooit tegen gekomen (moest hem zelfs even googlen).
                  Ik weet het, maar het is niet onmogelijk hoor, ik heb zelfs de holy grail van de A1000 kunnen scoren, DKB Kwikstart.

                  Click image for larger version

Name:	DSC_0208.jpg
Views:	371
Size:	822.8 KB
ID:	25032

                  Comment


                    #14
                    Zou het eerst houden bij de A500 Rev6A en zodra je het leuk gaat vinden overstappen naar de A1200. Het is niet bepaald een goedkope hobby en je moet weten wat je ermee wilt doen. Met een A500 kan je veel plezier van hebben en je kan veel onderdelen ervoor vinden. Een A600 moet je eerst recappen en uitbreiden is niet makkelijk. Het enige voordeel van de A600 je kan het makkelijk uitbreiden naar 2MB CHIP RAM. Ga eerst na hoeveel je ervoor wilt uitgeven en kijken wat voor je mogelijk is. Het is een hobby wat flink uit de hand kan lopen qua onkosten.
                    [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
                    A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
                    [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
                    [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
                    C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

                    [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
                    [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
                    AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
                    [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

                    Comment


                      #15
                      Dank jullie wel voor de goede informatie.
                      Daar kan ik wat mee.
                      Bedoeling is opbouwen en aldoende ervaring op doen.

                      Ik heb op het moment een bod gedaan van 385 Eigenlijk wil ik niet verder dan 400,- voor een instap. Liefst zoveel mogelijk origineel. EBay staan een paar leuke a600 op. Blijf het model mooi vinden.
                      Maar ik ga eerst achter een 1200 aan.
                      Liefst niet Pokemon geel.


                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                      Comment

                      Working...
                      X