Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nieuw hier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Nieuw hier

    Beste cafebezoekers,

    Ik heb recent een Amiga 500 gekocht.
    Als ik de Amiga aanzet en er een spel in doe doet het toetsenbord het niet. Is dit normaal?
    Mijn vraag is eigenlijk: Moet ik Workbench laden om zo het toetsenbord tegebruiken? (Ik heb geen workbench-diskettes.)
    En als er geen disk in zit maakt hij elke drie seconden een geluid. Hoort dit zo?

    Groet Robot1987

    #2
    Hoi Robot1987, welkom! Alvast veel plezier gewenst met je Amiga 500.

    Het tikje wat je elke 3 seconden hoort is normaal. Zo controleert de Amiga of er een diskette in het station zit.

    Zolang een spel gebruikmaakt van het toetsenbord dan hoort het toetsenbord te werken. Een eenvoudige test om te zien of het toetsenbord in ieder geval iets doet, is het indrukken van de toetsencombinatie CTRL-Amiga-Amiga (de toetsen met de A erop naast beide ALT-toetsen). Zodra je dat doet, moet de Amiga opnieuw opstarten. Dat zegt niet dat het hele toetsenbord het doet, maar moet je ten minste een idee geven. Om echt te testen zou een diskette met AmigaTestKit erop erg handig zijn.

    Overigens, hoe bepaal je dat het toetsenbord het niet doet? Reageert je spel niet, of baseer je dit op dat het power ledje uit gaat (wat ook normaal is).
    Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

    Comment


      #3
      He VosCoBoss,

      Erg bedankt voor je bericht!

      Als ik de knoppencombinatie indruk gebeurt er niets.
      Bij het indrukken van de Caps-lock brandt er geen lampje. En ook als ik een spel opstart doet het toetsenbord het niet.
      Ik heb de Amiga net opengehaald en dan zie ik dat er een soort van zilverkleurig draad niet aangesloten zit. Zou dit ground kunnen zijn?

      Comment


        #4
        Originally posted by robot1987 View Post
        He VosCoBoss,

        Erg bedankt voor je bericht!

        Als ik de knoppencombinatie indruk gebeurt er niets.
        Bij het indrukken van de Caps-lock brandt er geen lampje. En ook als ik een spel opstart doet het toetsenbord het niet.
        Ik heb de Amiga net opengehaald en dan zie ik dat er een soort van zilverkleurig draad niet aangesloten zit. Zou dit ground kunnen zijn?
        De meeste 500’s hebben helemaal geen “zilver draad” aan het toetsenbord. Ik zou dan ook niet verwachten dat het probleem daarin zit. De reguliere aansluiting zou voldoende moeten zijn, maar het aansluiten van de ground kan geen kwaad, dus probeer dat gerust. Kijk in ieder geval ook even of de gewone aansluiting goed zit. Misschien zit die scheef?
        Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

        Comment


          #5
          Ik heb een floppy gevonden met de naam Europa testdrive. Dan kom je in een soort Dos terecht. Een aantal knoppen van het toetsenbord doen het wel, maar ook een aantal niet.
          De oplossing is zeker het membraan schoon te maken?

          Comment


            #6
            Originally posted by robot1987 View Post
            Ik heb een floppy gevonden met de naam Europa testdrive. Dan kom je in een soort Dos terecht. Een aantal knoppen van het toetsenbord doen het wel, maar ook een aantal niet.
            De oplossing is zeker het membraan schoon te maken?
            Begin eens met de connector van het membraan naar de printplaat schoon te maken. Pas als dat niet werkt het hele toetsenbord uit elkaar halen.
            Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

            Comment


              #7
              Dat wordt dus het toetsenbord uit elkaar halen.

              Comment


                #8
                Originally posted by robot1987 View Post
                Dat wordt dus het toetsenbord uit elkaar halen.
                Succes, hopelijk valt het mee... als heel veel toetsen het niet doen dan is er waarschijnlijk een printbaan beschadigd en dan kom je best aan het klussen...
                Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                Comment


                  #9
                  Het membraan is dus in de meest vreselijke staat die je kunt bedenken. Dus dat wordt een nieuwe aanschaffen.
                  Bedankt voor je tips!

                  Comment

                  Working...
                  X