Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amiga vs MSX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Amiga vs MSX

    Ik ben al vanaf mijn 10e een Amiga fan, maar werk sinds enkele jaren vooral met de MSX. Dit was de eerste computer bij ons thuis. Amiga 500 de tweede. Momenteel speel ik mp3's, 24 kanaal 16 bit audio, 18 kanaal synthesizer (opl4), multitasking (symbOS) en digitaliseer ik videobeelden en maak ik animaties over bestaande video opnames. Alles op een 8 bit MSX machine. Wie doet vergelijkbare dingen op zijn Amiga? En wat is de setup om zoiets dergelijks te bereiken?

    #2
    Ik doe geen vergelijkbare dingen op mijn Amiga. VOor videobewerking en MP3's spelen gebruik ik wel mijn PC. MP3 playback lijkt me op zich wel wel leuk, daarvoor is een snelle CPU (ik dacht 68040 of sneller) nodig, of een hardware module zoals jouw MSX waarschijnlijk ook heeft. Voor video-overlays is de Amiga wel erg geschikt schijnt, met een genlock. Als je echt wat wil gebruik je een videotoaster. Multitasken kan een Amiga native.

    Wel geinig om te lezen dat er zoveel kan met een MSX. Wat voor extensies en uitbreidingen zitten daar allemaal op?
    Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

    Comment


      #3
      Het is toch niet tegen MSX?
      Op de amiga gebruik ik de prisma audio kaart voor MP3, werkt prima en ontlast de 68060. De 68060 zelf kan wel MP3 spelen, maar dan krijg je een redelijke belasting. Met de 68040 heb ik problemen met de kwaliteit. Genlock kan amiga ook, mits je de juiste hardware hebt. Het was een van de selling points.

      Voor MSX heb je de Moonsound, een OPL 4 chip (zeg maar een Soundblaster Pro achtige kaart, uit de tijd dat er nog voorgeprogrammeerde muziek instrumenten in de chip zaten). De z80 processor kan dat aan omdat de OPL4 zelf al het zware werk doet. Op de MSX heb je als max de V9990 maar daar heb je wel speciale drivers voor nodig. Dan heb je voor storage een aantal insteekkaarten die zich voordoen als IDE controller (Carnivore2 of MFSCC+), waar je een SD of micro SD aan kan koppelen. Deze insteekkaarten bieden vaak ook sloten extra geheugen (2 MB.....) wat voor een processor die maar 64 KB aan kan best veel is. De Philips NMS 8280 heeft een ingebouwde gen-lock waar een superimposed beeld overheen kan. De video display processor heeft daar speciale circuits voor. Alhoewel iedere MSX 2 (en hoger) de chips heeft moet je dus wel de genlock hardware hebben. De maximale performance haalt MSX uit assembly,terwijl raar genoeg juist bij de amiga OS ontwikkelaars naar C grijpen, wat niet de meest optimale code levert maar wel overdraagbaar is.


      Dus als je een top of the line MSX wilt hebben: Een Japanse Turbo R, een IDE+geheugenkaart, een Moonsound, een GFX9000 kaart en voor ongeveer 1200 euro heb je the best of the best op MSX gebied :) Amiga en MSX zijn alle twee leuke hobby systemen met een eigen eco-systeem en fanatieke liefhebbers.


      Comment


        #4
        Hou het bij Paula voor de A500/A1200 is voor mij het AMIGA gevoel. Mij eerste is de C64 Breadbin FAT 250425 RevA van 1984. Doe daarop veel met FM-YAM. Heb er ook 1 voor mij C64 Reloaded MK2.
        http://c64.xentax.com/index.php/fm-yam


        Click image for larger version  Name:	F69FC96D-2A04-4A7F-9FB0-2CFAFAA460CE.jpeg Views:	0 Size:	272.4 KB ID:	24495 Click image for larger version  Name:	40122161-87F2-425C-952B-A4DC4995FADB.jpeg Views:	0 Size:	269.0 KB ID:	24494 Click image for larger version  Name:	DCE12A07-7E60-4072-87E3-6A8899F2346C.png Views:	0 Size:	68.1 KB ID:	24493 Click image for larger version  Name:	A060762E-824A-45D1-B827-31E786928339.png Views:	0 Size:	75.6 KB ID:	24492
        [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
        A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
        [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
        [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
        C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

        [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
        [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
        AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
        [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

        Comment


          #5
          Opvallend dat de 060 het moeilijk heeft met mp3's, had verwacht dat dat nog wel soepel zou gaan. Speelt die dan gewoon af via PAULA of een aparte audiokaart. Neem aan dat het met een Vampire wel mooi gaat, aangezien deze ook nog eens audio output heeft?

          Wat betreft mijn MSX computers, heb ik inderdaad een nms8280 met ingebouwde genlock en superimpose functie. Ook heb ik een vg8235 met hierbij een Megaflashrom SCC+ 512KB microSD, philips Music Module, OPL4 shockwave (moonsound clone), SE-ONE mp3 en fm radio, FM-PAK.
          Deze hardware heeft inderdaad eigen cpu's waardoor er veel gedaan kan worden op een MSX.

          ​​​​​​Iest vergelijkbaars voor een Amiga zou misschien mogelijk zijn met een vampire of big box met geluidskaart, en losse video hardware. Denk dat het een dure grap wordt in ieder geval. Weet ook niet hoeveel er momenteel mogelijk is met een NG AmigaOne X5000. Heb wel gezien dat daar helaas weinig software voor is en matige hardware support. Wel mooie machine, maar ook prijzig.

          Comment


            #6
            Ik heb een A600 Tower met daar in een Vampire V2. Deze speelt MP3 heel mooi af software matig.

            Comment


            • AMIGA JOHAN
              AMIGA JOHAN commented
              Editing a comment
              Je heb een prachtige snelle Vampire A600T V2 waarvan je veel plezier van heb. Met de aankomende Core3 SAGA zal het nog mooier zijn.

            • MrZ
              MrZ commented
              Editing a comment
              Klopt, je merkt er zelfs niet heel erg veel van met een Vampire V2 in je A600, MPEG video speelt de Vampire op 640x360 ook prachtig af als enige 68K Amiga en jpeg decoderen doet ie ook razendsnel dankzij AMMX.

            #7
            @Roland007: Welke 68060 kaart heb je in je Amiga 4000 zitten?

            Toen ik nog een Commodore 3640 kaart met een 060 adapter gebruikte in mijn Amiga 4000, werkte het ook niet zo goed, maar dat komt dat het moederbord geheugen langzamer is dan een turbokaart met eigen geheugen zoals een Cyberstorm 060.


            Comment


              #8
              Originally posted by amiga1260 View Post
              @Roland007: Welke 68060 kaart heb je in je Amiga 4000 zitten?

              Toen ik nog een Commodore 3640 kaart met een 060 adapter gebruikte in mijn Amiga 4000, werkte het ook niet zo goed, maar dat komt dat het moederbord geheugen langzamer is dan een turbokaart met eigen geheugen zoals een Cyberstorm 060.

              Een A1200 met 68060/PPC met prisma audio. Daar speelt MP3 vloeiend (PPC geen zweet/ 68060 20% load) op. Op de Apollo 1240 had ik belabberde geluidskwaliteit. Als je het dan ook over geluidskwaliteit hebt: paula audio is merkbaar minder dan de prisma audio. Nadeel van de prisma audio is dat het een niche kaart is EN heel duidelijk alleen maar een MP3 speler. Ik zit te wachten tot ik het geld mag neerleggen voor een Vampire. Dan heb ik alles wat nodig is RTG/goed geluid/ een snelle processor / IDE met fatsoenlijke doorvoer. Daarna nog bidden dat ze de AGA core integreren en dan kan de indivision er ook uit. Dan is de 1200 echte weer een leuke desktop machine.

              Comment


                #9
                Originally posted by Obsession View Post
                Opvallend dat de 060 het moeilijk heeft met mp3's, had verwacht dat dat nog wel soepel zou gaan. Speelt die dan gewoon af via PAULA of een aparte audiokaart. Neem aan dat het met een Vampire wel mooi gaat, aangezien deze ook nog eens audio output heeft?

                Wat betreft mijn MSX computers, heb ik inderdaad een nms8280 met ingebouwde genlock en superimpose functie. Ook heb ik een vg8235 met hierbij een Megaflashrom SCC+ 512KB microSD, philips Music Module, OPL4 shockwave (moonsound clone), SE-ONE mp3 en fm radio, FM-PAK.
                Deze hardware heeft inderdaad eigen cpu's waardoor er veel gedaan kan worden op een MSX.

                ​​​​​​Iest vergelijkbaars voor een Amiga zou misschien mogelijk zijn met een vampire of big box met geluidskaart, en losse video hardware. Denk dat het een dure grap wordt in ieder geval. Weet ook niet hoeveel er momenteel mogelijk is met een NG AmigaOne X5000. Heb wel gezien dat daar helaas weinig software voor is en matige hardware support. Wel mooie machine, maar ook prijzig.
                De amiga kan het video gedeelte wel aan. De geluidsarchitectuur van de amiga loopt tegen de beperking van zijn processor aan. Meer kanalen afspelen is meer rekenwerk. De OPL kan 29 kanalen aan. Ik heb zulke aantallen nog niet kunnen lezen op de amiga. Nu is 29 natuurlijk ook wel absurd veel, maar hier is ook de wet van de remmende voorsprong van toepassing: MSX is blijven hangen in de OPL geluiden (FM-PAC / MSX-AUDIO en Moonsound..ok PSG bijna vergeten), amiga is blijven hangen in de 4 to 8 geluidskanalen en daarna zijn de componisten doorgegaan. De hele muziek wereld zit nu op lange samples genaamd MP3/H265/ETC. Het aantal kanalen zoals vroeger bedacht is niet meer van toepassing. Een moderne X5000 zou in principe voldoende spierballen moeten hebben om openMSX volledig te kunnen draaien incl alle exotische extensies. Niemand gaat het echter porteren dus daar stopt die filosofie. :)

                Comment


                • rvo
                  rvo commented
                  Editing a comment
                  Die OPL is dat dan gewoon een midi kaart? Want dat is dan niet vergelijkbaar met de 4 hardware channels die de Amiga heeft. Overigens kun je met een snellere CPU op de Amiga ook meer kanalen krijgen door realtime mixing middels AHI. En mocht je zo gek zijn een geluidskaart te hebben (niet een Prisma) dan gaat dat erg soepel en in 16 bit.

                • Benny
                  Benny commented
                  Editing a comment
                  >amiga is blijven hangen in de 4 to 8 geluidskanalen en daarna zijn de componisten doorgegaan.

                  Digibooster 3 doet allang tot 32 kanalen import en play op elke Amiga.

                #10
                Originally posted by AMIGA JOHAN View Post
                Hou het bij Paula voor de A500/A1200 is voor mij het AMIGA gevoel. Mij eerste is de C64 Breadbin FAT 250425 RevA van 1984. Doe daarop veel met FM-YAM. Heb er ook 1 voor mij C64 Reloaded MK2.
                http://c64.xentax.com/index.php/fm-yam


                Click image for larger version Name:	F69FC96D-2A04-4A7F-9FB0-2CFAFAA460CE.jpeg Views:	0 Size:	272.4 KB ID:	24495 Click image for larger version Name:	40122161-87F2-425C-952B-A4DC4995FADB.jpeg Views:	0 Size:	269.0 KB ID:	24494 Click image for larger version Name:	DCE12A07-7E60-4072-87E3-6A8899F2346C.png Views:	0 Size:	68.1 KB ID:	24493 Click image for larger version Name:	A060762E-824A-45D1-B827-31E786928339.png Views:	0 Size:	75.6 KB ID:	24492
                SID, ik heb ze alle twee in mijn C64 zitten. Het mooie is dat er nog steeds actieve componisten voor zijn.

                Comment


                • AMIGA JOHAN
                  AMIGA JOHAN commented
                  Editing a comment
                  Vind de SID6581R3 en vooral de SID6581R4AR de beste. De SID8580R5 klinken allemaal hetzelfde,

                #11
                PSG, SID, PAULA, OPL allemaal vet. Het beste zou een combinatie daarvan zijn. De Amiga was jarenlang voor mij de droomcomputer waarop alles mogelijk was. Toch ben ik daarop terug gekomen sinds mijn MSX expansions. Maar zou graag een Amiga zien die dat overtreft. Helaas is dat er nog niet helemaal, of het kost heel veel geld voor iets dat er in de buurt komt. Geloof me ik wil de Amiga niet afkraken, maar de MSX scene is wel erg dominant aanwezig de laatste jaren. Dat maakt het gat wel klein tussen 8 bit (z80a) en 32 bit (68k)computers.

                Comment


                • AMIGA JOHAN
                  AMIGA JOHAN commented
                  Editing a comment
                  Waarom niet een Turbo Chameleon 64 V2 heb je van alles wat.

                #12
                Originally posted by Obsession View Post
                PSG, SID, PAULA, OPL allemaal vet. Het beste zou een combinatie daarvan zijn. De Amiga was jarenlang voor mij de droomcomputer waarop alles mogelijk was. Toch ben ik daarop terug gekomen sinds mijn MSX expansions. Maar zou graag een Amiga zien die dat overtreft. Helaas is dat er nog niet helemaal, of het kost heel veel geld voor iets dat er in de buurt komt. Geloof me ik wil de Amiga niet afkraken, maar de MSX scene is wel erg dominant aanwezig de laatste jaren. Dat maakt het gat wel klein tussen 8 bit (z80a) en 32 bit (68k)computers.
                Als we gaan kijken naar de technische spec's wint de Amiga het nog steeds van MSX. Als je namelijk hardware uitbreidingen voor de computers mee telt, dan is MSX nog aan starten terwijl Amiga al over de finish komt: RTG 1920x1080 True color, 350 MHZ, PPC processor, HD's op basis van SCSI/IDE met een omvang van GB's ipv MB's, etc etc. Ik zou zeggen: speel eens met een volledig opgewerkte amiga 4000 ( de 8280 is ook een big-box desktop ) en merk hoe standaard AmigaOS laat zien hoe je SymbOS moet implementeren. Als de Vampire's of de Warp1260's straks ruim beschikbaar zijn dan is een super amiga 100den euro's goedkoper dan een super MSX want laten we eerlijk zijn: MSX is nooit een grote markt geweest. Het is een kleine gemeenschap en in kleine gemeenschappen heb je meestal de heel vocale personen de focus. De MSX gemeenschap hangt op MSX.org, de rest van de wereld doet C64 en/of Amiga en daar zijn veel meer fora voor. Dus als de MSX gemeenschap voor jou te dominant is, dan zul je ontdekken dat ook C64 en Amiga fans, hele gezellige mensen zijn.
                Last edited by Roland007; 06-06-2020, 16:54. Reason: zaten een paar zaken in die niet relevant waren en ook niet terecht.

                Comment


                • AMIGA JOHAN
                  AMIGA JOHAN commented
                  Editing a comment
                  350 MHz PPC CPU gaat voor mij veel te ver. Hou het rustig met 80MHz of 105MHz met een 68060 Rev6 CPU. Vind ik snel genoeg voor nieuwere zwaardere AGA Demos. Heb al veel plezier met de Blizzard 1230 IV met de jaren 90 Demos. Dus wacht op de ACA1260, Blizzard 1260 en hopelijk een Falcon 040. De Falcon 040 wilde ik in de jaren 90 graag kopen. Had vroeger een Japanse Panasonic MSX2 met veel Konami cartridges erbij. Was prachtige muziek met de Konami spellen zoals Contra, Castlevania en Nemesis 3.

                • Obsession
                  Obsession commented
                  Editing a comment
                  Ik geloof ook zeker dat er een Amiga bestaat die alles op creatief en zelfs op zakelijk gebied mogelijk maakt. En daarbij ook de MSX met alle extensies en tekortkomingen overruled. En een Amiga die een Windows PC of MAC overbodig maakt. Maar wat is de juiste configuratie, of wordt het een nog niet ontwikkelde Next Gen Amiga, of een X5000 die doorontwikkeld wordt?

                #13
                Als je een prism geluidskaart kan scoren en een clockpoort hebt in je amiga ( a1200 heeft dat standaard en de A500 en de A600 kan je er ook vrij simpel van voorzien ) dan heb je het gedeelte geluid wel voor je rekening genomen qua vergelijking. Speelt ook heel wat meer af dan MP3. Wat betreft video ... daar was de Amiga 500 of 1000 al geschikt voor vanaf dag 1 en meer dan een genlock heb je in principe niet nodig. Een snellere cpu, wat extra ram en SCALA maakt dat gemakkelijker. Je animaties maken ... DpaintIV is de klassieker. Alleen dat synthesizer gedeelte evenaren, dat wordt bij de Amiga een midi-verhaal denk ik.

                Comment


                • Obsession
                  Obsession commented
                  Editing a comment
                  Kun je met die kaart ook gebruik maken van meer channels in octamed of digibooster? Of is het alleen maar een mp3 device

                • Guest's Avatar
                  Guest commented
                  Editing a comment
                  Nee, dit is in principe alleen een afspeeldevice. In het begin zeiden ze wel dat het AHI ging ondersteunen maar daar is niks van gekomen. Voor de A600 en A1200 heb je wel de Aura die AHI en dus Octamed ondersteund. Wel niet makkelijk te vinden denk ik. http://amiga.resource.cx/exp/aura

                #14
                Ik heb misschien een gekke vraag, maar stel 'm toch: hoe zit dat met MSX-gebruikers en hun garderobe? Heeft echt elke MSX bezitter een visvest en draagt hij/zij deze dan ook veelvuldig?

                Just askin'...
                It's a wonder tall trees ain't layin' down

                Comment


                • Obsession
                  Obsession commented
                  Editing a comment
                  Ja goed idee, zo eentje heb ik nog niet! Denk alleen wel dat mijn vrouw me uit huis trapt haha!

                #15
                Originally posted by Infant View Post
                Ik heb misschien een gekke vraag, maar stel 'm toch: hoe zit dat met MSX-gebruikers en hun garderobe? Heeft echt elke MSX bezitter een visvest en draagt hij/zij deze dan ook veelvuldig?

                Just askin'...
                En worden ze allemaal - net niet - verbaal agressief als je een commodore op een tafel zet waar een MSX op moet staan ?

                Comment


                • AMIGA JOHAN
                  AMIGA JOHAN commented
                  Editing a comment
                  Hier in Gouda zijn veel MSX bezitters, word er niet vrolijk van.

                • Obsession
                  Obsession commented
                  Editing a comment
                  Ik ben ook een MSX bezitter met een grote liefde voor de Amiga. Beide mooie computers met een levende achterban. En ik geloof zeker dat er vanuit het verleden een strijd is om te bewijzen wie het beste is, vooral in de demo scene. Maar beter deze strijd en ego dan dat het doodbloed. Dus eer aan de Amiga en de MSX bezitter en hopelijk hebben we wat aan elkaar in de toekomst!

                • Guest's Avatar
                  Guest commented
                  Editing a comment
                  Hm. Ik dacht dat we alleen wat tegen Atari hadden. MSX nooit bekeken als concurrentie eigenlijk.
              Working...
              X